Forbruket kommer garantert til å gå ned om du chipper og øker ladetrykket, men det er avhengig at du er bevisst på hvordan du kjører. Kraftigere dreiemoment fører til at en akselerer effektivere opp i fart, mindre gassbruk over kortere tid, samt at man får lagt inn høyere gir fortere. Sistnevte er vesentlig, bruk høyt gir uten å tyne motor på unødig lavt turtall og kjør jevnt med jevne gassbevegelser ved fin/-a til b kjøring. Med svakere motor må en bruke gassen hardere over lengre tid for å komme opp i samme fart.

Kjørte tur/retur Stavanger-Vallåkra med en kompis i sommer, begge med chippa ft med 1+ bar i ladetrykk. Jeg brukte 1-2 dl mindre pr mil nettopp pga jevnere kjøring/gassbruk enn kompisen. Blir noen liter på 200 mil...

Så min anbefaling er å trimme, få en kjekkere motor når du vil utnytte effekten og samtidig en sterkere motor på lavt turtall når en vil kjøre økonomisk. 1 liter pr mil bør være innen rekkevidde.