Vis full versjon : HansOla's 944 Turbo! Evigvarende prosjekt
Sider :
1
2
3
4
[
5]
6
7
8
9
10
11
12
vangsfreaken
23/08/17, 16:38
Wow, imponerende... [emoji23]
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Skulle gjerne fått den litt lenger ned i front, men vil ikke miste forspennet i fjøra.
Nå er det kappa campingfjører bak og 40(60?)mm fjør som er kappa 1 runde framme. Den ble vertfall lav nok bak! Bytta til 18mm spacer med styring framme også så ble det slutt på ristinga i rattethttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/592.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/593.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/594.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
In The White
24/08/17, 07:27
Tycker sänkningen är jättesnygg som den är! Är den för låg fram liknar det bara en EPA traktor.
Takk :) Ja den er bra som den er, men 1cm til fremme hadde vært perfekt :) Det blir vel coilovers med tiden, så da får man senke litt ekstra da
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Takk :) Ja den er bra som den er, men 1cm til fremme hadde vært perfekt :) Det blir vel coilovers med tiden, så da får man senke litt ekstra da
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
1cm hadde nok vært 100% ja. Men jeg synes den ser bra ut slik den står nå også! [emoji6]
Grattis med godkjent bil da [emoji106]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk :) Ja den ekstra centimeteren får bli ved en senere anledning ;)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Bytta kam nå, for den gamle hadde et sår på anlegsflaten til tetninga i front med påfølgende lekasje. Jeg tok det jeg hadde for hånden og det var V kam. Får se hva forskjellen blir A vs Vhttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/611.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Bytta kam nå, for den gamle hadde et sår på anlegsflaten til tetninga i front med påfølgende lekasje. Jeg tok det jeg hadde for hånden og det var V kam. Får se hva forskjellen blir A vs Vhttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/611.jpg
Sent fra min SM-G390F via TapatalkBurde flytte registeret bitte litt kanskje [emoji4]
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Monterte justerbart kamdrev, så jeg kan prøve å justere litt
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Vil tro jeg kan kjøre den litt advanced, tror du ikke Holck?
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Vil tro jeg kan kjøre den litt advanced, tror du ikke Holck?
Sent fra min SM-G390F via TapatalkHusker ikke hva spec'en er på den jeg men skulle tro det går bra [emoji4]
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Husker ikke hva spec'en er på den jeg men skulle tro det går bra [emoji4]
Sent fra min GT-I9295 via TapatalkV-kam: Løft 11.27 Durasjon 245.4
A-kam: Løft 10.5 Durasjon 260
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
V-kam: Løft 11.27 Durasjon 245.4
A-kam: Løft 10.5 Durasjon 260
Sent fra min SM-G390F via TapatalkBare å prøve [emoji4] , T5 kammen min er jo 267 så null stress antar jeg. Men begynn i 0 og juster hvis nødvendig [emoji4]
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Alle 2 , 7 og 9 serie har lavere hjulbue bak kontra foran , så min mening er at de må være litt lavere foran enn bak...lik høyde foran og bak er no go...
Alle 2 , 7 og 9 serie har lavere hjulbue bak kontra foran , så min mening er at de må være litt lavere foran enn bak...lik høyde foran og bak er no go...Dekket ligger i hjulbuen fremme og litt innafor bak, så det ble ikke så værst :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
vangsfreaken
24/08/17, 22:45
Alle 2 , 7 og 9 serie har lavere hjulbue bak kontra foran , så min mening er at de må være litt lavere foran enn bak...lik høyde foran og bak er no go...Men da er det også en smakssak om bilen skal være jevn på kanalen eller i buene... Jeg personlig mener buene, bedre at den faktisk stuker litt fremover enn at det ser ut som den stuker bakover [emoji14]
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Bestillte blå senterkopper fra ebay i går, etter tips fra Holter :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Og jeg i dag etter tips fra HansOla
Hasteskruing!
Fikk laget opplegg for oljekjøler, byttet til 70° vanntermostat, byttet olje og filter på motor, byttet olje på girkasse og bakaksel, valsa framskjermer(angrer på jeg ikke valsa litt til bak..) Jeg har hatt litt dårlig tid, så jeg har bare 1 bilde.. Men sånn ble vertfall oljekjøler stående. Med gummifester i tverrbjelken og ett feste i støtfanger. Jeg måtte dreie ned bolten til oljetermostat/sandwitch, siden den var til 740 og hadde 19mm hull.. Ble litt banning i dreibenken men fikk det til og det ble tett. Oljetermostat er på 95°
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/637.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Gjorde et besøk hos Dre Racing i kveld for å prøve få litt mer enhjørninger før banekjøring i morra. Endte på 230whp og 360wnm. Tomme dyser og elendig chip
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/649.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Gjorde et besøk hos Dre Racing i kveld for å prøve få litt mer enhjørninger før banekjøring i morra. Endte på 230whp og 360wnm. Tomme dyser og elendig chip
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/649.jpg
Sent fra min SM-G390F via TapatalkVilket turbo trykk ble det [emoji4] ?
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Vilket turbo trykk ble det [emoji4] ?
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk1.2 bar. V-kam som er 4°advanced og en turbonetics e40. Det er bare ecomax chip og org lmm, så kan ikke ha større dyser enn jeg har (350cc) uten at den drukner på lavt turtall. Det magret ut mot afr 12 mot registerslutt
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
1.2 bar. V-kam som er 4°advanced og en turbonetics e40. Det er are ecomax chiø og org lmm, så kan ikke ha størfe dyser enn jeg har (350cc) uten at den drukner på lavt turtall. Det magret ut mot afr 12 mot registerslutt
Sent fra min SM-G390F via TapatalkPå tide med et justerbart sprut da [emoji4] . Hva er størrelsen på den turboen, tenkte på inducer/exducer på kompressor og turbin ?
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
På tide med et justerbart sprut da [emoji4] . Hva er størrelsen på den turboen, tenkte på inducer/exducer på kompressor og turbin ?
Sent fra min GT-I9295 via TapatalkHar liggende sprut davettu :)
Komphjul 76/47mm og eksos 58/48mm
Ar63 eksoshus
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Har liggende sprut davettu :)
Komphjul 76/47mm og eksos 58/48mm
Ar63 eksoshus
Sent fra min SM-G390F via TapatalkSpennende [emoji4] .
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Den ble ganske morsom, tross alt for tung diff. Autobahn utveksling ala 3.31 og store 18"hjul
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Den ble ganske morsom, tross alt for tung diff. Autobahn utveksling ala 3.31 og store 18"hjul
Sent fra min SM-G390F via TapatalkDet hindrer mye morro den utvekslinga ja. Skulle hatt en 3.73-4.10 , det kjenner du for å si det sånn [emoji41] [emoji106]
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Hadde 3.73 men havarerte den desverre, og hadde ligcende en 3.31 1041. Den blir bedre med zf kassa som har 1:1 på 5.gir :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Hadde 3.73 men havarerte den desverre, og hadde ligcende en 3.31 1041. Den blir bedre med zf kassa som har 1:1 på 5.gir :)
Sent fra min SM-G390F via TapatalkMå nesten ha sånn utveksling for å brukt de ja, men jaggu saboterer det mye krefter ut på hjul også [emoji13]
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Aff ja jeg burde hatt mye lettere utveksling og annen girkasse. Men det går på budsjett detta her :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Aff ja jeg burde hatt mye lettere utveksling og annen girkasse. Men det går på budsjett detta her :)
Sent fra min SM-G390F via TapatalkSer den, koster flæsk [emoji13]
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Dreracing@
27/08/17, 03:05
jeg stemmer for 3.31 og zf
Burde bli greit det:)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Meget fornøyd med dagen på Våler! Bilen funka styggbra, bare segerringen til slavesylinderen, en innskjerm og en stabstagforing som skapte problemer. Uoffesiell tid ble tatt med iPhone av co-pilot til ca 1.16, noe jeg er veldig fornøyd med. Tross alt første gangen på bane!
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/678.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Merker behovet for bedre bremser vertfall.. 302mm burde hjelpe på :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
vangsfreaken
27/08/17, 18:51
Merker behovet for bedre bremser vertfall.. 302mm burde hjelpe på :)
Sent fra min SM-G390F via TapatalkDu er ikke alene... [emoji14] oppgraderte ikke du bremser på denne da? Eller var det 740'n?
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Har liggende 850 302mm bremser, men har ikke fått bytta enda :/
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Har liggende 850 302mm bremser, men har ikke fått bytta enda :/
Sent fra min SM-G390F via TapatalkHvilke klosser kjørte du med idag ?
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Billig dritt. Proparts org klosser
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Billig dritt. Proparts org klosser
Sent fra min SM-G390F via TapatalkDet fungerer ikke med original/original lignende klosser uansett nesten. Kjøp noe klosser som tåler litt ordentlig varme istedenfor [emoji4]
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Skal prøve ferodo på 302 bremsene :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Skal prøve ferrodo på 302 bremsene :)
Sent fra min SM-G390F via TapatalkDet blir saker vøtt [emoji41] [emoji106]
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Liten videosnutt i dårlig kvalitet https://youtu.be/wHvNzkKYA0M
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
[emoji106] [emoji106] http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/756.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
[emoji106] [emoji106] http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/756.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Det blir tøft [emoji123]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Flaks de selges på ebay enda :) Tror det kan bli stilig da jeg har blå bil :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Flaks de selges på ebay enda :) Tror det kan bli stilig da jeg har blå bil :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Ja blå bil med hvite felger og blå senterkopp må jo bli riktig :)
[emoji106] [emoji106] http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/756.jpg
Sent fra min SM-G390F via TapatalkOh![emoji7] [emoji7]
Jeg skulle gjerne hatt 4 nye.
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Oh![emoji7] [emoji7]
Jeg skulle gjerne hatt 4 nye.
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Emil.Hher på forumet har 4 til overs, hør med han :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Er de senterkoppene i plast eller er det de i alu /stål / blekk / whatever ?
Anodisert alu :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Tja, syns blå senterkopper passet bra :) http://forum.vccn.no/img-dump/2017/09/50.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/09/51.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
volvobrage
03/09/17, 09:36
Det såg veldig bra ut!:D
Takker :D
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
In The White
03/09/17, 10:07
Ja det blev snyggt!
Snapchat: hansola940 om noen ønsker å legge meg til :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/09/52.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Det ble helt perfekt [emoji108]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tøft!
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Rart de ikke selges med blå kopper lenger, for de ser absolutt best ut da!
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
link til de på ebay?http://m.ebay.com/itm/4-Genuine-Blue-Anodised-caps-for-COMPOMOTIVE-alloys-MO-TH2-ML-CXR-etc-/112543136868?_trkparms=aid%253D222007%2526algo%253 DSIM.MBE%2526ao%253D1%2526asc%253D20150519202348%2 526meid%253D0fc7c9004a6140e3b91c183989aa0866%2526p id%253D100408%2526rk%253D1%2526rkt%253D1%2526sd%25 3D112533749782&_trksid=p2056116.c100408.m2460
:)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
http://m.ebay.com/itm/4-Genuine-Blue-Anodised-caps-for-COMPOMOTIVE-alloys-MO-TH2-ML-CXR-etc-/112543136868?_trkparms=aid%253D222007%2526algo%253 DSIM.MBE%2526ao%253D1%2526asc%253D20150519202348%2 526meid%253D0fc7c9004a6140e3b91c183989aa0866%2526p id%253D100408%2526rk%253D1%2526rkt%253D1%2526sd%25 3D112533749782&_trksid=p2056116.c100408.m2460
:)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
takk for det!
kjøpt og betalt, godt mulig jeg ender opp med 2 sett da jeg ikke husker hva jeg har fra før, vet jeg har ett i chrome da men......:rolleyes:
takk for det!
kjøpt og betalt, godt mulig jeg ender opp med 2 sett da jeg ikke husker hva jeg har fra før, vet jeg har ett i chrome da men......:rolleyes:Kjekt å ha liggende et ekstra sett også :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Jeg er flink på å kaste bort penger, så jeg kjøpte en E-topp. Tenkte å sette inn 46/38 ventiler som jeg har liggende, porte den og sette inn en H kam. Så skal jeg på med sprut og mappe bilen. Kall det gjerne sløseri, men jeg vil være sikker på at dataspruten fungerer som den skal før jeg bygger ny motor. Vil ikke begynne å feilsøke og eksperimentere med det elektriske på en helt ny motor som ikke er innkjørt ennå..
Trøsten er at jeg vil få to meget godt fungerende turbomotorer :)
Den fikk en grundig vask før jeg tok den inn i verkstedet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/09/177.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/09/178.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Enig med deg når det gjelder datasprut ja.
Mye bedre å rote rundt på en motor som skal ut uansett :)
Ja vertall en som er innkjørt og i orden :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
530 eller 531?
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
530 fra 240 med b230e :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Planer for den toppen? Full Scimec overhaling?
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Blir full hansola overhaling ;) Jeg har liggende 46mm og 38mm ventiler, stive fjører, nye retainere og en H kam som skal inn :) For jeg har alt en godt preppa scimec 530 som skal på når nye blokka skal inn. Ønsker at denne motoren skal prestere bra også, for hadde tenkt å bruke den i 945n når denne får ny :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Høres ut som en god resept. Funderer selv litt på dette toppgreiene. Lyst på 46/40 ventiler i 531 meeen og litt lyst på en godt preppa 530 eller gå rett på 16V som antageligvis blir billigst men mest jobb.... Grenrør skal bygges likevel så.
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
46/40 vil nok tilføre utrolig mye positivt vil jeg tro! Klart 16v er litt enklere å hente effekt på, men 8v er "tøffere" å ta ut effekt på syns jeg ;)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
vangsfreaken
11/09/17, 22:11
Blir full hansola overhaling ;) Jeg har liggende 46mm og 38mm ventiler, stive fjører, nye retainere og en H kam som skal inn :) For jeg har alt en godt preppa scimec 530 som skal på når nye blokka skal inn. Ønsker at denne motoren skal prestere bra også, for hadde tenkt å bruke den i 945n når denne får ny :)
Sent fra min SM-G390F via TapatalkDen 418-røde delebilen du kjøpte?
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Delebil og delebil, den er jo komplett og bra for rust :) Men det er den ja, syns det er for ille å ribbe og hugge en såpass "bra" bil, så den får få en brukbar motor og ei m90 igjen :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
[emoji4] [emoji4] http://forum.vccn.no/img-dump/2017/09/199.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
vangsfreaken
12/09/17, 07:01
Delebil og delebil, den er jo komplett og bra for rust :) Men det er den ja, syns det er for ille å ribbe og hugge en såpass "bra" bil, så den får få en brukbar motor og ei m90 igjen :)
Sent fra min SM-G390F via TapatalkTil og med delebilen blir prosjekt ja... [emoji14] jaja, oppgradert bruksbil når bruksbilen står [emoji14]
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Må ha minst to bruksbiler, en hærjebil og en ræcerbil :D
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
vangsfreaken
12/09/17, 07:59
I så fall må du vel enten handle eller skru... [emoji14]
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Bare skru sammen noe av det jeg har stående på låven og i redskapshuset så har jeg både hærjebil og en bruksbil til.. ;)
Neida 945 blir sikkert vinterbil av noe slag :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Hei,
Gratulerer med dagen i dag forresten! :)
Med ønske om at du får en riktig fin dag!
Tusen takk! :D
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Grattis og velkommen etter. Jeg hadde bursdag i går. [emoji4]
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Takk for det! Gratulerer med gårsdagen :D
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Takk takk [emoji2]
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Bare skru sammen noe av det jeg har stående på låven og i redskapshuset så har jeg både hærjebil og en bruksbil til.. ;)
Neida 945 blir sikkert vinterbil av noe slag :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Er greit og ha en 945 stående kan vær du plutselig trenger plass til barnevogn en dag;)
Og foresten gratuler med dagen på etterskudd:)
Ja plutselig kan det komme en overraskelse [emoji14] Har mest sansynlig handla meg en 242 også... Hehe.
Takk for det! :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/09/373.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
vangsfreaken
22/09/17, 12:28
Den så da blank og fin ut... Noe spesielt, eller bare en nyvaska, sliten ungdomsbil?
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Omtrent rustfri og nylakkert for 10 år siden :) utrolig fin bil, men kompisen min driver med CE lappen og trenger penger :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Ja plutselig kan det komme en overraskelse [emoji14] Har mest sansynlig handla meg en 242 også... Hehe.
Takk for det! :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/09/373.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Nice! :)
Får fyre opp en tråd på den også da. Vis det blir handel :)
Det kommer nok etterhvert :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
In The White
25/09/17, 19:36
Ja plutselig kan det komme en overraskelse [emoji14] Har mest sansynlig handla meg en 242 også... Hehe.
Takk for det! :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/09/373.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Fanken vad najs med en 240!:cool:
Kjekt med en 242 også :) Nå har jeg bare 6 gamle volvoer....
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
In The White
26/09/17, 18:57
Kjekt med en 242 også :) Nå har jeg bare 6 gamle volvoer....
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Man kan aldrig få för många! :p
Har prøvd å si det til samboeren min også..
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
In The White
27/09/17, 15:56
Har prøvd å si det til samboeren min også..
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Haha! Inte lika förstående? ;)
Haha! Inte lika förstående? ;)Hah, nei nå synes hun jeg har nok biler.. [emoji14]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
vangsfreaken
27/09/17, 18:15
Hah, nei nå synes hun jeg har nok biler.. [emoji14]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Nok er ikke nødvendigvis for mye ;)
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Nok er ikke nødvendigvis for mye ;)
Sent fra min SM-N950F via TapatalkGodt poeng.. [emoji14]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Bilen fungerer for øyeblikket som bruksbil. Noe ubehagelig, men funker fint. Lekker olje litt her og der [emoji14] Men i dag bytta jeg tetning rundt pinjongen :) Har fått pakke fra Scimec også, en helt ny H kamhttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/96.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/97.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/98.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/99.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/100.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
vangsfreaken
07/10/17, 15:01
ubehagelig?
ubehagelig?
Eksosen vibrerer jævli, og slår i gulvet ved demping :s Og bilen drukner i bensin ved for mye gass på lave turtall pga dysene og chippen ikke er helt på talefot. Sprut neste :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
vangsfreaken
07/10/17, 15:34
Eksosen vibrerer jævli, og slår i gulvet ved demping :s Og bilen drukner i bensin ved for mye gass på lave turtall pga dysene og chippen ikke er helt på talefot. Sprut neste :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
bagateller... er bare å gire ned, skru opp musikken og gi full gass har jeg lært :cool: :rolleyes: min liker heller ikke mye belastning på lavt turtall, så det er ikke bare oppsettet ditt :p
Motsatt hos meg! Girer jeg opp og har cruiseturtall er den nesten lydløs :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
vangsfreaken
07/10/17, 17:26
Motsatt hos meg! Girer jeg opp og har cruiseturtall er den nesten lydløs :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Lyd er ikke noe problem, men om jeg prøver å tråkke på litt ladetrykk ved rett belastning (rundt 60-80 km/t i femte for eksempel) så drukner den [emoji14]
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Lyd er ikke noe problem, men om jeg prøver å tråkke på litt ladetrykk ved rett belastning (rundt 60-80 km/t i femte for eksempel) så drukner den [emoji14]
Sent fra min SM-N950F via TapatalkJa nei jeg må være forsiktig på gassen jeg også [emoji14]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
In The White
08/10/17, 10:01
Gott jobbat! Alltid roligare när det håller tätt!:)
Najs med H-kam! Den ger en hel del på toppregistret.:cool:
Gott jobbat! Alltid roligare när det håller tätt!:)
Najs med H-kam! Den ger en hel del på toppregistret.:cool:Takk, ja best når det er tett :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
242 er henta og vaska, trilla inn i verkstedet og prøvd litt felger :) 940 har fått piggdekk. Kjekt med 17" på vinter, for da er det ikke så kjedelig å legge om dekk ;)
Kommer egen tråd på 242 etterhvert
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/322.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/323.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/324.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/325.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/326.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Den kler egentlig ganske godt Eikerfelger ogsåhttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/328.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Gubben som rygga på meg casher ut opprettinga, uten noe problem. Virkelig glad for at det ordna seg så greit :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Gubben som rygga på meg casher ut opprettinga, uten noe problem. Virkelig glad for at det ordna seg så greit :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Det var jo utrolig bra at det ordnet seg så greit:)
Ja jeg hadde skrevet ferdig skademeldinga, og hadde med meg takstpapiret fra verkstedet. Så spurte jeg om han ønsket å ta det på forsikring eller privat. "næææh, det var vel ikke så mye det kosta.. Du skal få 15000 av meg" [emoji23][emoji23] Hadde frykta han var værre å diskutere med [emoji12]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Ja jeg hadde skrevet ferdig skademeldinga, og hadde med meg takstpapiret fra verkstedet. Så spurte jeg om han ønsket å ta det på forsikring eller privat. "næææh, det var vel ikke så mye det kosta.. Du skal få 15000 av meg" [emoji23][emoji23] Hadde frykta han var værre å diskutere med [emoji12]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Er fantastisk alle skade oppgjør skulle gått slik. Da blir vel den på verksted litt for tar vell litt tid dette og fikse?
Er fantastisk alle skade oppgjør skulle gått slik. Da blir vel den på verksted litt for tar vell litt tid dette og fikse?Bulken er alt retta, står igjen bare lakking :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Bulken er alt retta, står igjen bare lakking :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Det var jo raskt så bra:)
Ja de tok den så fort som mulig, heldigvis :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Ble ikke perfekt, men godt nok for meg. Den må hellakkeres en gang uansett :) http://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/397.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Ser pent ut på bilde iallfall:)
vangsfreaken
25/10/17, 19:44
Gratulerer med rett bil, ble litt glad når jeg så det på my story [emoji14]
Også er jeg misunnelig på vinterhjula dine...
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Ser pent ut på bilde iallfall:)Ja de fikk det rimelig bra, men det er litt dritt i klarlakken :/ men det driter jeg i. Han lakkerte antennehullet for jeg gratis, for der var det flakna av klarlakk :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Gratulerer med rett bil, ble litt glad når jeg så det på my story [emoji14]
Også er jeg misunnelig på vinterhjula dine...
Sent fra min SM-N950F via TapatalkBle glad sjøl også [emoji16][emoji16] Eiker E1 er fine vinterfelger det ;) Finner de utrolig billig om de er oppussingsobjekt. Dekka kostet bare ca 700kr stk :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Ble glad sjøl også [emoji16][emoji16] Eiker E1 er fine vinterfelger det ;) Finner de utrolig billig om de er oppussingsobjekt. Dekka kostet bare ca 700kr stk :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Liker også disse Eiker felgene er også fint syns jeg når de er bare grå og ikke krom aktig og blanke som mange felger er i dag.
Vurderer selv svarte eller Graphite fargede felger på bruksbilen min:)
Jeg har barre lakkert mine med sprayboks, så jeg har bytta litt forskjellige farger. Blir helt ok resultat :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Jeg har barre lakkert mine med sprayboks, så jeg har bytta litt forskjellige farger. Blir helt ok resultat :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Klarer ikke og bestemme meg for hvliken farge jeg skal ha på de nye felgene mine har heldigvis litt tid før sommer felger skal på igjen:)
vangsfreaken
26/10/17, 02:11
Ble glad sjøl også [emoji16][emoji16] Eiker E1 er fine vinterfelger det ;) Finner de utrolig billig om de er oppussingsobjekt. Dekka kostet bare ca 700kr stk :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Har fått tilbud om billige 18" R-felger... Satt virkelig å vurderte det som vinterhjul her om dagen [emoji14] men 215/35/18 er vel ingen stor suksess med Pigger... Hverken i forhold til grep eller skjermer [emoji14]
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Har fått tilbud om billige 18" R-felger... Satt virkelig å vurderte det som vinterhjul her om dagen [emoji14] men 215/35/18 er vel ingen stor suksess med Pigger... Hverken i forhold til grep eller skjermer [emoji14]
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk215/40 piggfritt [emoji106][emoji106]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Har fått tilbud om billige 18" R-felger... Satt virkelig å vurderte det som vinterhjul her om dagen [emoji14] men 215/35/18 er vel ingen stor suksess med Pigger... Hverken i forhold til grep eller skjermer [emoji14]
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
hmm :)
Ikke allverden som skjer om dagen dessverre. Den vaskes ganske ofte da [emoji14] Jeg bytta manifoldpakning en dag, for det har løsna noen muttere på turbo og blåst pakninga i filler. Justerte også pluggåpning til 0.6 og den ble litt bedre mtp belastning på lave turtall (drukning pga feil dyser til chippet). Henta meg et E innsug til forresten. Kjekt å ha! Må få på dataspruten min snart, lh2.4 er ikke helt ideelt med lavkomp og kald termostat. Motoren trenger vel vesentlig mere tenning vil jeg tro, for dette her er bare møkkhttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/11/47.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Det har stått litt stille ei stund, da den fungerer som bruksbil [emoji12] Men har fått tak i noe deler så jeg får satt sammen ny motor i jula :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Har fått handla meg 16" ishjul på felg, så nå blir det iskjøring :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Losna? ;)Det skal du ikke se bort ifra :) Losna åpner vel nå i helga?
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
[emoji106][emoji106]http://forum.vccn.no/img-dump/2018/01/42.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Det skal du ikke se bort ifra :) Losna åpner vel nå i helga?
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Åpner idag ja :)
Åpner idag ja :)Mulig jeg tar en tur nedover ei helg :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Endelig var forumet oppe å går igjen :) Har bestillt meg ny 45mm wastegate og ny 50mm dumpventil fra "Turbosmart". Riktignok kopi denne gang, men vil se hvor bra wastegaten faktisk er. Den kan alltids selges igjen om den ikke står til forventningene. Har også lagt inn ny turbo i handlekurven hos AGP turbo i USA, men denne må jeg vente med å bestille til neste lønning. Har full handlekurv hos KL Racing også, i form av Walbro gst450, nye grenrørsflenser for bygging av puls-splitgrenrør, en stor feit 4" alucooler og litt fittings av diverse slag. Håper på litt fremgang i nærmeste fremtid :)
Ilustrasjonsbilder:
Borg Warner s252 sx-e t3 twin a/r1.00 (Fordi det tilsvarer, i følge Batland, t3 open a/r0.82)
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/01/137.jpg
Turbosmart hyper gate 45
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/01/1.gif
Turbosmart race port 50
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/01/138.jpg
Ja nå blir det frææs! Jeg har trua [emoji123] Det hadde Batland også [emoji16]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Spennende :-) [emoji106]. Hvilken topp/kam tenkte du å kjøre nå :-)?
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Spennende :-) [emoji106]. Hvilken topp/kam tenkte du å kjøre nå :-)?
Sent fra min GT-I9295 via TapatalkDen jeg har hatt stående aaalt for lenge. Scimec toppen min [emoji4] Jeg vet dessverre ikke spec på kammen, da den er fra customsortimentet til Torgeir. Men den ble beskrevet som mild turbotrimkam for grenrør og moderat baktrykk. Fikk ikke oppgitt løft og durasjon dessverrehttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/01/142.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Den jeg har hatt stående aaalt for lenge. Scimec toppen min [emoji4] Jeg vet dessverre ikke spec på kammen, da den er fra customsortimentet til Torgeir. Men den ble beskrevet som mild turbotrimkam for grenrør og moderat baktrykk. Fikk ikke oppgitt løft og durasjon dessverrehttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/01/142.jpg
Sent fra min SM-G390F via TapatalkSpennende :-). Blir morro å se resultatet :-) .
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Veldig spent på resultatet jeg også. Må jobbe hardt med ladetrykkstyring for å få trykk så tidlig som overhode mulig, så jeg får bredt register :) Håper på 400whp, men time will show
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Veldig spent på resultatet jeg også. Må jobbe hardt med ladetrykkstyring for å få trykk så tidlig som overhode mulig, så jeg får bredt register :) Håper på 400whp, men time will show
Sent fra min SM-G390F via TapatalkBør gå bra det skulle en tro ☺. E innsug forresten ☺?
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Bør gå bra det skulle en tro ☺. E innsug forresten ☺?
Sent fra min GT-I9295 via TapatalkStemmer, e-innsug og dysene i toppen. Nå er det vel momentkurven jeg håper blir brattest og høyest, da det er den som er morsom [emoji41]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Stemmer, e-innsug og dysene i toppen
Sent fra min SM-G390F via TapatalkGood ☺[emoji106]
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Jeg vet dessverre ikke spec på kammen, da den er fra customsortimentet til Torgeir. Men den ble beskrevet som mild turbotrimkam for grenrør og moderat baktrykk. Fikk ikke oppgitt løft og durasjon dessverre
De data som er av interesse finner du relativt enkelt ut av selv.
1. Bruker du shim i original störrelse?
2. Med skyveläre mål först höyden på knocken og trekk så fra diameteren på basesirkelen som måles 90 grader i forhold til toppen av knocken.
3. Snu toppen opp/ned og bruk en linjal og dybdemåleren på skyveläret for å måle höyden fra decket på toppen og ned til hver av ventilene i ett eller annet forbrennningskammer. Vri så kammen til begge ventilene er åpen ca. like mye. Mål så på nytt og regne ut hvor mye hver av ventilene nå står åpen. (Jeg kaller gjennomsnittet av disse to målene. dvs. når begge ventilene står nöyaktig like mye åpen for XO.)
Du har nå funnet ut kamlöftet og XO som avslörer ventillöftet i ÖD. Dette er de to KLART viktigste dataene man trenger for så si noe om en kam og for evt. å kunne velge en annen kam i en annen anledning dersom man ikke skulle bli helt fornöyd med resultatet i förste omgang.
De data som er av interesse finner du relativt enkelt ut av selv.
1. Bruker du shim i original störrelse?
2. Med skyveläre mål först höyden på knocken og trekk så fra diameteren på basesirkelen som måles 90 grader i forhold til toppen av knocken.
3. Snu toppen opp/ned og bruk en linjal og dybdemåleren på skyveläret for å måle höyden fra decket på toppen og ned til hver av ventilene i ett eller annet forbrennningskammer. Vri så kammen til begge ventilene er åpen ca. like mye. Mål så på nytt og regne ut hvor mye hver av ventilene nå står åpen.
Du har nå funnet ut kamlöftet og ventil löftet i ÖD. Dette er de to KLART viktigste dataene man trenger for så si noe om en kamm og for evt. å kunne velge en annen kam i en annen anledning dersom man ikke skulle bli helt fornöyd med resultatet i förste omgang.Jepp, jeg bruker bøtter med vanlige shim. Supert, da skal jeg måle litt i morgen :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Veldig spent på resultatet jeg også. Må jobbe hardt med ladetrykkstyring for å få trykk så tidlig som overhode mulig, så jeg får bredt register :) Håper på 400whp, men time will show
Når: "for å få trykk så tidlig som overhode mulig" er målet, da må det anbefales at du vurderer A-kammen med ca. 10,5 mm og 1,2 mm. Selv en K-kam saboterer spool up i forhold til en A-kam og det er vel ikke usannsynlig at trimkammen som du har har hakket villere profil enn ca. 11,9 mm kamlöft og ca. 1,6 mm praktisk XO. (Har ikke nöyaktige K-kam data i hodet.)
Jepp, jeg bruker bøtter med vanlige shim. Supert, da skal jeg måle litt i morgen :)
Durasjonene er da ganske fast knyttet opp mot kamlöftet og kamlöftet blir svärt avslörende. :)
Rundt 12 mm löft tilsier ca. 270 grader. Jo större ventiltrykker jo mindre durasjon i forhold til löft.
Når: "for å få trykk så tidlig som overhode mulig" er målet, da må det anbefales at du vurderer A-kammen med ca. 10,5 mm og 1,2 mm. Selv en K-kam saboterer spool up i forhold til en A-kam og det er vel ikke usannsynlig at trimkammen som du har har hakket villere profil enn ca. 11,9 mm kamlöft og ca. 1,6 mm praktisk XO. (Har ikke nöyaktige K-kam data i hodet.)Det jeg mente, var så tidlig trykk og moment som mulig med dette oppsettet, og tenkte da på ladetrykkstyring. Men forstår hva du mener :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
De data som er av interesse finner du relativt enkelt ut av selv.
1. Bruker du shim i original störrelse?
2. Med skyveläre mål först höyden på knocken og trekk så fra diameteren på basesirkelen som måles 90 grader i forhold til toppen av knocken.
3. Snu toppen opp/ned og bruk en linjal og dybdemåleren på skyveläret for å måle höyden fra decket på toppen og ned til hver av ventilene i ett eller annet forbrennningskammer. Vri så kammen til begge ventilene er åpen ca. like mye. Mål så på nytt og regne ut hvor mye hver av ventilene nå står åpen. (Jeg kaller gjennomsnittet av disse to målene. dvs. når begge ventilene står nöyaktig like mye åpen for XO.)
Du har nå funnet ut kamlöftet og XO som avslörer ventillöftet i ÖD. Dette er de to KLART viktigste dataene man trenger for så si noe om en kam og for evt. å kunne velge en annen kam i en annen anledning dersom man ikke skulle bli helt fornöyd med resultatet i förste omgang.
1.
2. Base: 33.3mm Knock: 46mm = 12.7mm
3. Høyde fra deck til innsugventil når ventil er lukket: 10.1mm, når ventil er åpen: -2.1mm (under deck) = 12mm
Høyde fra deck til eksosventil når den er lukket: 10.1mm, når den er åpen: - 1.3mm (under deck) = 11.2mm
Når innsugs og eksosventil står likt, er det 8.1mm til deck. Dette er på syl 1, og jeg merket meg at i denne situasjonen sto kammen ca 180° i forhold til når man setter motor i ØD.. Jeg målte dessverre ikke ventilklaring, om dette kan ha innvirkning på resultatet jeg fikk
Håper dette er forståelig, og du kan gi meg et godt svar på om dette er en ok kam til denne motoren. Jeg ønsker mye moment tidlig, men jeg vil heller ikke miste toppeffekten av for snill kam. Håper twinscroll og grenrør tilfører noe positivt tidlig i registeret
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Virker veldig lik denne, men blir bare antagelse fra min side men ☺http://forum.vccn.no/img-dump/2018/01/183.jpg
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Ser farlig lik ut! Hvilken kam er det der?
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Ser farlig lik ut! Hvilken kam er det der?
Sent fra min SM-G390F via TapatalkHemmelig [emoji41]. Nei da, er Catcams sin ☺
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Hemmelig [emoji41]. Nei da, er Catcams sin ☺
Sent fra min GT-I9295 via TapatalkAha, får håpe den duger [emoji4][emoji123]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Aha, får håpe den duger [emoji4][emoji123]
Sent fra min SM-G390F via TapatalkVar den jeg kjøpte som oppgradering fra Sam T5 kammen. Fikk aldri testa den men [emoji23][emoji111]
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Var den jeg kjøpte som oppgradering fra Sam T5 kammen. Fikk aldri testa den men [emoji23][emoji111]
Sent fra min GT-I9295 via TapatalkÅfaen, synd [emoji38][emoji38] oppgradert t5 eller oppgradering fra t5?
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Åfaen, synd [emoji38][emoji38] oppgradert t5 eller oppgradering fra t5?
Sent fra min SM-G390F via TapatalkOppgradering fra t5 ja. Er vel noe rundt 20 grader mer durasjon ved 1.25mm løft såvidt jeg husker, litt lavere total nock vinkel da t5 har 117 grader mens denna har 115.
Finne link ☺
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
http://www.catcams.com/products/camshafts/datasheet.aspx?ENGINE_id=214&CAMSETUP_id=895
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Oppgradering fra t5 ja. Er vel noe rundt 20 grader mer durasjon ved 1.25mm løft såvidt jeg husker, litt lavere total nock vinkel da t5 har 117 grader mens denna har 115.
Finne link ☺
Sent fra min GT-I9295 via TapatalkAha! Kammen er gravert T6 i bakkant, så det kan tenkes
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Ellers har jeg fippla litt med grenrøret jeg ikke skal bruke. Punkta på det siste røret, så nå kan det helsveises! Må bare få kjøpt blandeventil til argonflaska mi så skal det tigsveises. Løftebukken er montert og 242 har allerede tatt plass. Slenger med et bilde av kammen også. Den er gravert T6
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/01/185.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/01/186.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/01/187.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/01/188.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/01/189.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/01/190.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
1.
2. Base: 33.3mm Knock: 46mm = 12.7mm
3. Høyde fra deck til innsugventil når ventil er lukket: 10.1mm, når ventil er åpen: -2.1mm (under deck) = 12mm
Høyde fra deck til eksosventil når den er lukket: 10.1mm, når den er åpen: - 1.3mm (under deck) = 11.2mm
Når innsugs og eksosventil står likt, er det 8.1mm til deck. Dette er på syl 1, og jeg merket meg at i denne situasjonen sto kammen ca 180° i forhold til når man setter motor i ØD.. Jeg målte dessverre ikke ventilklaring, om dette kan ha innvirkning på resultatet jeg fikk
Håper dette er forståelig, og du kan gi meg et godt svar på om dette er en ok kam til denne motoren. Jeg ønsker mye moment tidlig, men jeg vil heller ikke miste toppeffekten av for snill kam. Håper twinscroll og grenrør tilfører noe positivt tidlig i registeret
Akkurat.
12,7 mm kamlöft på originale shim og bötter er IKKE! en mild og fin turbokam i mine öyne. Typisk sverige östlandsgreier i jakten på to stk. "flotte (peak) tall" slik jeg ser på saken.
Avstand deck - innsugsventil når den er lukket 10,1 mm. Avstand innsugsventil når den er åpen i overlapp = 2,1 mm. 10,1 - 2,1 mm = 8,0 mm åpen.
Avstand Eksos lukket; 10,1 - 1,3 mm = 7,8 mm
XO = 7,7 mm som er fullstedig sinnsykt og komplett ubrukelig. Du må kontrollmåle dette!
Ser vi på det andre tallet hvor du sier at du måler XO til 8,1 mm avstand mellom deck og ventiler som i praksis gir 2,0 mm praktisk XO. Dette virker langt mer fornuftig enn det ovennevnte, men jeg mener at det fremdeles er godt i overkant for en som har 52 mm turbo med T3 störrelse turbinhus fordi god respons og spool up er målet.
Akkurat.
12,7 mm kamlöft på originale shim og bötter er IKKE! en mild og fin turbokam i mine öyne. Typisk sverige östlandsgreier i jakten på to stk. "flotte (peak) tall" slik jeg ser på saken.
Avstand deck - innsugsventil når den er lukket 10,1 mm. Avstand innsugsventil når den er åpen i overlapp = 2,1 mm. 10,1 - 2,1 mm = 8,0 mm åpen.
Avstand Eksos lukket; 10,1 - 1,3 mm = 7,8 mm
XO = 7,7 mm som er fullstedig sinnsykt og komplett ubrukelig. Du må kontrollmåle dette!
Ser vi på det andre tallet hvor du sier at du måler XO til 8,1 mm avstand mellom deck og ventiler som i praksis gir 2,0 mm praktisk XO. Dette virker langt mer fornuftig enn det ovennevnte, men jeg mener at det fremdeles er godt i overkant for en som har 52 mm turbo med T3 störrelse turbinhus fordi god respons og spool up er målet.Okei :/ Jeg leste gjennom meldingene med Scimec nå, og jeg ser at jeg ikke hadde spesifisert at jeg ønsket en mild turbokam.. Jeg hadde egentlig bestillt sts237/247 kam fra Jens, men fikk aldri noe svar fra han.. Så Torgeir skulle få velge fritt fra egen hylle ut fra oppsette jeg oppga og ønsket effektmål. Den gangen hadde jeg tenkt å bruke open t3 precision 5431,den er 54mm.
Men, jeg gir den en sjanse! Ønsker å prøve den før jeg kommenterer, for jeg har lite peiling på hvilke kammer som funker.
Jeg er villig til å gi slipp på noe bunndrag, det blir jo ingen bruksbil dette her, mer en trackday/lekebil/kosebil som blir brukt ved spesielle anledninger.
Jeg skal måle en gang til, for sikkerhets skyld
For oppklaring, virker den helt ubrukelig? Litt for sinna, og litt for mye løft?
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Okei :/ Jeg leste gjennom meldingene med Scimec nå, og jeg ser at jeg ikke hadde spesifisert at jeg ønsket en mild turbokam.. Jeg hadde egentlig bestillt sts237/247 kam fra Jens, men fikk aldri noe svar fra han.. Så Torgeir skulle få velge fritt fra egen hylle ut fra oppsette jeg oppga og ønsket effektmål. Den gangen hadde jeg tenkt å bruke open t3 precision 5431,den er 54mm.
Men, jeg gir den en sjanse! Ønsker å prøve den før jeg kommenterer, for jeg har lite peiling på hvilke kammer som funker.
Jeg er villig til å gi slipp på noe bunndrag, det blir jo ingen bruksbil dette her, mer en trackday/lekebil/kosebil som blir brukt ved spesielle anledninger.
Jeg skal måle en gang til, for sikkerhets skyld
For oppklaring, virker den helt ubrukelig? Litt for sinna, og litt for mye løft?
Det er mange som kjörer langt värre kam enn dette med stor suksess, så isolert sett er det ikke noe galt med kammen. Problemet er at kombinasjonen med en liten 52 mm turbo med ett lite og trangt T3 turbinhus ikke er helt heldig. Jo lavere baktrykket er jo värre kam kan man bruke og de "flotte tallene" dukker opp fordi baktrykk lavere enn ladetrykket så godt som ALLTID er resultatet av stor turbo og 3,5" eksosanlegg.
Når man har oppsett som gir motoren baktrykk betydelig höyere enn ladetrykket å arbeide mot, da MÅ overlappet reduseres for å unngå total fiasko.
Her ser du turboer som jeg mener er en bedre match til den kammen der;
http://www.gikturbo.se/performance/turboladdare/borgwarner-turbo-och-tillbehoer/airwerks-sx-e-turbo/airwerks-s200sx-e-en.html
https://www.full-race.com/store/borgwarner-airwerks/airwerks-turbos/borgwarner-s200sx-7670-turbo/
https://www.speeding.nu/p/turbo-tillbehor/turbo/holset/holset-hx35.html
Stemmer, nyttig lærdom å ta med seg. Mulig jeg spør dumt, men hvorfor passer den dårligere til et 52mm kompressorhjul kontra et 56mm på samme turbo? Vil en s257sxe være et bedre valg om jeg vil beholde kammen, eller burde jeg følge planen med 52mm turbo og heller prøve å kontakte Jens på savarturbo igjen og få tak i en sts247? Eller en bsrt5+?
Jeg spør for å lære :)
Hx35 kan vurderes, da den er ganske lett å skaffe billig. Det er f.eks 20% rabatt på speeding.nu for øyeblikket. Det må vel regnes som mye turbo for pengene. 4700nok + mva og frakt
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Er det bare øya mine eller er kompressor kartet på SX-E turboen bedre enn EFR kompressor kartet [emoji44]?
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Stemmer, nyttig lærdom å ta med seg. Mulig jeg spør dumt, men hvorfor passer den dårligere til et 52mm kompressorhjul kontra et 56mm på samme turbo? Vil en s257sxe være et bedre valg om jeg vil beholde kammen, eller burde jeg følge planen med 52mm turbo og heller prøve å kontakte Jens på savarturbo igjen og få tak i en sts247? Eller en bsrt5+?
Jeg spør for å lære :)
Hx35 kan vurderes, da den er ganske lett å skaffe billig. Det er f.eks 20% rabatt på speeding.nu for øyeblikket. Det må vel regnes som mye turbo for pengene. 4700nok + mva og frakt
Poenget med en liten turbo er å få ladetrykk raskt og tidlig. Dette krever at man bruker ett lite turbinhus. Ett lite turbinhus öker alltid baktrykket. Höyt baktrykk gjor at eksosen går fra sylinderen og inn i innsugskanalen under overlappet. Dette fordi det er lettere for eksosen å gå forbi den store innsugsventilen med lav ladetrykk bak den enn ut den lille eksosventilen som har höyt baktrykk bak den. I praksis funker dette som EGR som saboterer dreiemoment og effekt og gir tenningsbank.
Man må derfor aldri velge värre kam enn det oppsettet takler.
Hvis oppsetter er racing opplegg med kjempeturbo, kjempeturbo og svärt eksosanlegg slik at baktrykket alltid er lavere enn ladetrykket, da kan man välge så vill kam man vil uten problemer fordi eksosen aldri vil snu og gå tilbake til sylinderen som alltid holder ett trykk som er like höyt som ladetrykket.
Velger du större turbo så velger du også ett mye större turbinhus som gir motoren ett så lavt baktrykk at det passer med overlappet som kammen din har. En slik oppskrift gir godt resultat fra ca. 4500 o/min og ut.
Hvis du vil ha GODT resultat fra ca. 3000 o/min så MÅ kan velge en kam som FUNGERER på så lave turtall.
Er det bare øya mine eller er kompressor kartet på SX-E turboen bedre enn EFR kompressor kartet [emoji44]?
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk http://forum.vccn.no/img-dump/2018/01/229.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/01/230.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Er det bare øya mine eller er kompressor kartet på SX-E turboen bedre enn EFR kompressor kartet [emoji44]?
Det er ikke noe galt med öynene dine. Jeg er mer skeptisk til kartene pga mangel på tekniske opplysninger. ;)
Det er ikke noe galt med öynene dine. Jeg er mer skeptisk til kartene. ;)[emoji23][emoji111]
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/01/229.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/01/230.jpg
Sent fra min SM-G390F via TapatalkTenkte på 76 mm EFR mot 76mm SX-E ☺
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Virker veldig lik denne, men blir bare antagelse fra min side men ☺http://forum.vccn.no/img-dump/2018/01/183.jpg
Catcams kammen har hele 115 grader LCA som er relativt uvanlig. Det vesentlige overlappstriangelet er derfor moderat og tilgivende på den kammen der. Som du ser er XO ett stykke fra 2,4 mm så kammen din tåler nok langt höyere baktrykk enn det HansOla sin kam gjör.
Catcams kammen har hele 115 grader LCA som er relativt uvanlig. Det vesentlige overlappstriangelet er derfor moderat og tilgivende på den kammen der. Som du ser er XO ett stykke fra 2,4 mm så kammen din tåler nok langt höyere baktrykk enn det HansOla sin kam gjör.Ja, hadde en følelse at det var noe gæli med tenkinga mi på den. Glemte blant annet ventil klaringa og da blir det fort kødd [emoji13]
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Tenkte på 76 mm EFR mot 76mm SX-E ☺
Forskjellen er enda större der ja. Spörsmåler er hva som er endret på kompressorkåpene.
Her er også noe å lure på:
57.2mm inducer / 76mm exducer FMW compressor in a purpose built S200 SXE compressor housing. Smaller overall packaging than the EFR7670 with identical airflow rates
Forskjellen er enda större der ja. Spörsmåler er hva som er endret på kompressorkåpene.Det er det ☺
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Ja, hadde en følelse at det var noe gæli med tenkinga mi på den. Glemte blant annet ventil klaringa og da blir det fort kødd [emoji13]
Hvis du blåser opp den tegningen der, finner kammens XO og trekker 0,4 mm ifra det, så ser du at man närmer seg de 1,2 - 1,4 mm som jeg tenker på som en fornuftig XO for en bil med skilt som skal kjöres på gate med en "fornuftig" vestlands-turbo.
Poenget med en liten turbo er å få ladetrykk raskt og tidlig. Dette krever at man bruker ett lite turbinhus. Ett lite turbinhus öker alltid baktrykket. Höyt baktrykk gjor at eksosen går fra sylinderen og inn i innsugskanalen under overlappet. Dette fordi det er lettere for eksosen å gå forbi den store innsugsventilen med lav ladetrykk bak den enn ut den lille eksosventilen som har höyt baktrykk bak den. I praksis funker dette som EGR som saboterer dreiemoment og effekt og gir tenningsbank.
Man må derfor aldri velge värre kam enn det oppsettet takler.
Hvis oppsetter er racing opplegg med kjempeturbo, kjempeturbo og svärt eksosanlegg slik at baktrykket alltid er lavere enn ladetrykket, da kan man välge så vill kam man vil uten problemer fordi eksosen aldri vil snu og gå tilbake til sylinderen som alltid holder ett trykk som er like höyt som ladetrykket.
Velger du större turbo så velger du også ett mye större turbinhus som gir motoren ett så lavt baktrykk at det passer med overlappet som kammen din har. En slik oppskrift gir godt resultat fra ca. 4500 o/min og ut.
Hvis du vil ha GODT resultat fra ca. 3000 o/min så MÅ kan velge en kam som FUNGERER på så lave turtall.Takker så meget for informativt svar. Jeg lurer på om jeg må revurdere kammen min... Uansett kan jeg prøve den, for så å dra en konklusjon etter mapping og bremsing. Jeg lurer på en Bsrt5+ kam evt en sts247 for grenrør
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Hvis du blåser opp den tegningen der, finner kammens XO og trekker 0,4 mm ifra det, så ser du at man närmer seg de 1,2 - 1,4 mm som jeg tenker på somen fornuftig XO for en bil med skilt som skal kjöres på gate med en "fornuftig" vestlands-turbo.Riktig ☺.
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Riktig ☺.
Sent fra min GT-I9295 via TapatalkDu har ikke liggende den kammen enda, Holck?
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Takker så meget for informativt svar. Jeg lurer på om jeg må revurdere kammen min... Uansett kan jeg prøve den, for så å dra en konklusjon etter mapping og bremsing. Jeg lurer på en Bsrt5+ kam evt en sts247 for grenrør
Du man gjerne teste den ja. Det er alltid lärerikt. Noen bekjente testet ett oppsett med en kamtiming som i mine öyne var uvanlig, for å si det slik. Resultatet ble imponerende godt så man må gjerne teste ting man er skeptisk til.
Jeg tok frem BSRT5+ for dem som skal og må kjöre 940 ekosmanifold. Kan man leve med ulempene med grenrör så bör man velge en annen kam og Jens Gustavson foretrekker å levere turbo og kam som et kit og det ER det helt rette å gjöre og det er det korrekte valget å ta for deg. Han har testet det meste av det han selger i bremsebenk og VET hva han snakker om.
Du har ikke liggende den kammen enda, Holck?
Sent fra min SM-G390F via TapatalkCatcams kammen ? Den vil du ikke kjøpe av meg for å si det sånn [emoji6]
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Dvs, det er ikke en billig kam. Dobbel Jens sævar pris såvidt jeg husker ☺
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Catcams kammen ? Den vil du ikke kjøpe av meg for å si det sånn [emoji6]
Sent fra min GT-I9295 via TapatalkHehe, nei daså[emoji28]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Du man gjerne teste den ja. Det er alltid lärerikt. Noen bekjente testet ett oppsett med en kamtiming som i mine öyne var uvanlig, for å si det slik. Resultatet ble imponerende godt så man må gjerne teste ting man er skeptisk til.
Jeg tok frem BSRT5+ for dem som skal og må kjöre 940 ekosmanifold. Kan man leve med ulempene med grenrör så bör man velge en annen kam og Jens Gustavson foretrekker å levere turbo og kam som et kit og det ER det helt rette å gjöre og det er det korrekte valget å ta for deg. Han har testet det meste av det han selger i bremsebenk og VET hva han snakker om.Okei, jeg forsøker å ta kontakt med Jens jeg. Får høre om han har et godt tips :) Tror sxe turboen er godt utprøvd i sverige
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Hvis du ikke får noe svar fra Jens så har man AGAP f.eks, da kan du få kammen akkurat som du vil ha den ☺
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Hvis du ikke får noe svar fra Jens så har man AGAP f.eks, da kan du få kammen akkurat som du vil ha den ☺
Sent fra min GT-I9295 via TapatalkProblemet er at da må jeg få noen med forståelse for respons og spoolup til å sette opp en kam for meg, for jeg har ikke snøring på slik [emoji849][emoji849]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Problemet er at da må jeg få noen med forståelse for respons og spoolup til å sette opp en kam for meg, for jeg har ikke snøring på slik [emoji849][emoji849]
Sent fra min SM-G390F via TapatalkDet er det da, men det kan sikkert Batland og jeg eventuelt hjelpe deg med hvis det blir aktuelt ☺
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Problemet er at da må jeg få noen med forståelse for respons og spoolup til å sette opp en kam for meg, for jeg har ikke snøring på slik [emoji849][emoji849]
Det er slik at jo tidligere innsugsventilen lukker etter nedre dödpunkt, jo bedre funker motoren på lave turtall, men alltid innen rimelighetens grenser også. Dette betyr begrenset durasjon = begrenset kamlöft og lavt lobesenter på innsug. Jeg anbefaler derfor alltid at man begynner med A-kammen når man er ute etter respons og bunndrag. Hvis oppsettet ellers er godt, men man ikke er fornöyd med toppeffekten, da först er det på tide å vurdere värre kam.
Steg 1 kammen er V15Turbo med tallene: 256/112/11.9/1.0
Neste steg på listen er V-kam eller STS237 som faktisk er en lett formildet V-kam eller lignende.
Her lokalt har f.eks. resultatene med Enem sin V16T kam med oppgitt XO = ca. 1,5 mm värt gode.
Information
268/268/110/114/12.2/12.2/1.6/1.2
Sportkam för turbo steg 2/3. På nytt ämne, kräver ingen ventiljustering om spelet var korrekt med standardkammen. Räcker för effekt uppemot 400 hk i en välbyggd motor.
K15T er forsökt ett par ganger med dårlig resultat fordi oppsettene da ble "overkammet". Volvo B21/23 Turbo K15: 292/113/12.5/2.6
Kammen som så langt ikke har värt testet her lokalt er Volvo B21/23 K13 Turbo: 280/114/12.5/2
men med grenrör og turbo med T4 turbinhus, så har vi tro på suksess.
http://enem.se/produkter.asp
Det er slik at jo tidligere innsugsventilen lukker etter nedre dödpunkt, jo bedre funker motoren på lave turtall, men alltid innen rimelighetens grenser også. Dette betyr begrenset durasjon = begrenset kamlöft og lavt lobesenter på innsug. Jeg anbefaler derfor alltid at man begynner med A-kammen når man er ute etter respons og bunndrag. Hvis oppsettet ellers er godt, men man ikke er fornöyd med toppeffekten, da först er det på tide å vurdere värre kam.
Neste steg på listen er V-kam eller STS237 som faktisk er en lett formildet V-kam eller lignende.
Her lokalt har f.eks. resultatene med Enem sin V16T kam med oppgitt XO = ca. 1,5 mm värt gode.
K15T er forsökt ett par ganger med dårlig resultat fordi oppsettene da ble "overkammet". Volvo B21/23 Turbo K15: 292/113/12.5/2.6
Kammen som så langt ikke har värt testet her lokalt er Volvo B21/23 K13 Turbo: 280/114/12.5/2
men med grenrör og turbo med T4 turbinhus, så har vi tro på suksess.
http://enem.se/produkter.asp
Aha, forstår! :)
Faen at jeg ikke kjøpte V16T kammen Torgeir hadde for salg da :(
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Det er helt rett.
Den hadde passet 52 mm turboen med T3 Divided A/R1.00 turbinhus helt perfekt slik jeg vurderer det.
Det er helt rett.
Den hadde passet 52 mm turboen med T3 Divided A/R1.00 turbinhus helt perfekt slik jeg vurderer det.Da skal jeg ha en Enem V16T i bakhode, om denne "T6" kammen blir for bøs for oppsettet mitt. Jeg har bestemt meg for å holde på 52mm turboen, og heller bytte til mer gatevennlig kam om resultatet ikke skulle stå til forventningene. :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Denne kunne vært intressant å testa tror jeg
AGAP G-242-12.0
Total durasjon: 376
Rated durasjon:276
Durasjon 1mm :250
Durasjon 1,27mm :242
12.0 mm løft
Hadde vært intressant å kjørt med samme profil på både eksos og innsug. Valgt LSA på 115-117 kanskje. Hva det blir av åpninger på TDC aner jeg ikke men [emoji85] [emoji111]
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Hadde vært morro å prøvd :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Hadde vært morro å prøvd :)
Sent fra min SM-G390F via TapatalkJa ☺.
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Denne kunne vært intressant å testa tror jeg
AGAP G-242-12.0
Total durasjon: 376
Rated durasjon:276
Durasjon 1mm :250
Durasjon 1,27mm :242
12.0 mm løft
Hadde vært intressant å kjørt med samme profil på både eksos og innsug. Valgt LSA på 115-117 kanskje. Hva det blir av åpninger på TDC aner jeg ikke men [emoji85] [emoji111]
Ikke så veldig ulikt BSRT5+ kammen dette.
Jeg vurderer dette til å være en turtallsvillig "high boost" kam fordi 116 LCA på 276 grader ikke lukker innsugsventilen før ca. 70 grader etter n.d, og da står stempelet ett stykke opp i sylinderen.
Dette reduserer kompresjonstrykket og derfor bunndrag og spool up, men den takler både 940 eksosmanifold og relativt høyt baktrykk.
Jeg har bestemt meg for å holde på 52mm turboen, og heller bytte til mer gatevennlig kam om resultatet ikke skulle stå til forventningene. :)
Godt. :)
Da er det bare å teste, se hva resultatet blir og lære av det. :D Under 300 whp på 4000 o/min er å anse som fiasko. ;)
Ikke så veldig ulikt BSRT5+ kammen dette.
Jeg vurderer dette til å være en turtallsvillig "high boost" kam fordi 116 LCA på 276 grader ikke lukker innsugsventilen før ca. 70 grader etter n.d, og da står stempelet ett stykke opp i sylinderen.
Dette reduserer kompresjonstrykket og derfor bunndrag og spool up, men den takler både 940 eksosmanifold og relativt høyt baktrykk.Kult ☺. Hva skjer da hvis man endrer til f.eks 120 grader LCA eller 112 grader LCA på den samme profilen ? Blir det så "enkelt" at 120 gradern vil tåle ekstreme baktrykk mens 112 gradern får for mye overlapp igjen tro ☺?
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Godt. :)
Da er det bare å teste, se hva resultatet blir og lære av det. :D Under 300 whp på 4000 o/min er å anse som fiasko. ;)Jeg skal oppdatere etter bremsing, så får vi se :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Kult ☺. Hva skjer da hvis man endrer til f.eks 120 grader LCA eller 112 grader LCA på den samme profilen ? Blir det så "enkelt" at 120 gradern vil tåle ekstreme baktrykk mens 112 gradern får for mye overlapp igjen tro ☺?
Jeg ser det slik:
På milde kammer gir 120 LCA lite overlapp og lav XO som gjör at motoren tåler höyt baktrykk fra små turbinhus og eller eksosanlegg med trange katalysatorer. Noen av Chevy LS kammene har over 120 i LSA og de fleste har vel fått med seg hvordan disse motorene takler turbo. ;)
112 öker overlappet og XO og dette gir alltid höyt dreiemoment og höy effekt når baktrykket er lav nok.
Jeg ser det slik:
På milde kammer gir 120 LCA lite overlapp og lav XO som gjör at motoren tåler höyt baktrykk fra små turbinhus og eller eksosanlegg med trange katalysatorer. Noen av Chevy LS kammene har over 120 i LSA og de fleste har vel gått med seg hvordan disse motorene takler turbo. ;)
112 öker overlappet og XO og dette gir alltid höyt dreiemoment og höy effekt når baktrykket er lav nok.Intressant ☺.
Her er den mildeste i Race serien til Agap, intressante tall da den har mindre durasjon enn den jeg satt opp over her.
AGAP R33-238-12.0
Total:328
Rated:263
1mm:244
1,27mm:238
Løft:12.0
Basecirkel:36mm
Syns den ser intressant ut også må jeg innrømme. Men er nok hard kost for ventilmekanismen, som han også skriver ☺
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Intressant ☺.
Her er den mildeste i Race serien til Agap, intressante tall da den har mindre durasjon enn den jeg satt opp over her.
AGAP R33-238-12.0
Total:328
Rated:263
1mm:244
1,27mm:238
Løft:12.0
Basecirkel:36mm
Syns den ser intressant ut også må jeg innrømme. Men er nok hard kost for ventilmekanismen, som han også skriver ☺
SWR og flyfaen er tilhenger av maksimalt aggresive ramper og maksimalt höyt ventillöft. Andre er uenig i at dette er det rette valget og vi vet at flere har opplevd problemer med at kammen har spist seg gjennom shimmene gjentatte ganger. Lagom er best og som den ene kamsliperen sa om den ene kamserien sin; " Dette er kamserien for deg som liker bedre å kjöre bil enn å skru motor". Det finnes altså kamserier for dem som har motsatte prefaranser. Jeg er ikke blandt de sistnevnte hvor man skrur i store mengder helt unödvendig.
263 grader rated durasjon krever nok redusert kompresjonforhold for å unngå tenningsbank med hyggelig ladetrykk på pumpebensin, men den VIL gi godt bunndrag, respons og spool up.
SWR og flyfaen er tilhenger av maksimalt aggresive ramper og maksimalt höyt ventillöft. Andre er uenig i at dette er det rette valget og vi vet at flere har opplevd problemer med at kammen har spist seg gjennom shimmene gjentatte ganger. Lagom er best og som den ene kamsliperen sa om den ene kamserien sin; " Dette er kamserien for deg som liker bedre å kjöre bil enn å skru motor". Det finnes altså kamserier for dem som har motsatte prefaranser. Jeg er ikke blandt de sistnevnte hvor man skrur i store mengder helt unödvendig.
263 grader rated durasjon krever nok redusert kompresjonforhold for å unngå tenningsbank med hyggelig ladetrykk på pumpebensin, men den VIL gi godt bunndrag, respons og spool up.Jeg vet ikke. Hadde definitivt ikke montert det på en daily driver ihvertfall. Hadde vært intressant å sett en kurve som Catcams bruker på den Agap profilen ☺
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Vellykket dag på isbanekjøring! Kun en eksospakning på turbo som gikk i stykker. Fungerte fint og hadde akkuratt nok power til å dundre rundt på 3.gir, selv om jeg har veldig tung diff utveksling.. :) Skal høre med dama om hun har noe mer bilder på speilrefleksen :) http://forum.vccn.no/img-dump/2018/02/269.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Legg gjerne ut mer bilder det liker vi :)
Legg gjerne ut mer bilder det liker vi :)Ja vi skal inn å titte på bildene i morra, så skal det redigeres litt, så får vi se om det er noen fine av meg der :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Ja vi skal inn å titte på bildene i morra, så skal det redigeres litt, så får vi se om det er noen fine av meg der :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Blir det noen bilder?:)
Blir det noen bilder?:)500++ bilder å gå gjennom og redigere, så det tar litt tid [emoji849][emoji23]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
500++ bilder å gå gjennom og redigere, så det tar litt tid [emoji849][emoji23]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Det var jo ekstremt mange da så skjønner det tar tid ja:)
Det var jo ekstremt mange da så skjønner det tar tid ja:)Ja hun knippsa bilder hele dagen, så det ble endel :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Litt bilder fra forrige helg :) http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/13.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/14.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/15.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/16.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Flotte bilder du burde sende de inn til klubben da de hadde gjort seg på neste års kalender:)
Flotte bilder du burde sende de inn til klubben da de hadde gjort seg på neste års kalender:)Det skal jeg nok gjøre :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Kule bilder HansOla, ser bra ut :)
Takk! Fruen som står for fotografering :) Bilen fungerer overraskende bra [emoji106]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Så moro ut det der :D
Flotte bilder også :)
Det er kriminelt morro! Full bane i dag også, men nå har vi slitt ut isen på denne bana... Så nå blir det oppbrøyta ny bane til neste helg, som blir litt over 2km :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Service på vogna før en ny dag med isbanekjøring står for tur. Jeg har hatt problemer med løse pinbolter på manifold og dertil blåste eksospakninger. Nå ville jeg bli kvitt disse pinboltene som ikke holder mål, så jeg fikk tak i 4stk 8mm 12.9 bolter med sprengskive. Det viste seg å bli litt jobb det gitt! Måtte dele senterdel og eksoshus og baklokket måtte også av for å få skrudd fast boltene godt nok. Med ny stålpakning, bolter og litt godvilje så håper jeg dette holder. Jeg har også hatt flere oljelekasjer, så jeg fikk tak i nye o-ringer til fordeleren og en ny simmering på kammen. Bytta også oljeledning inn på turboen med en ny an4 teflonslange og 120° sving for å få lagt det pent og vekk fra eksoshus og manifold. Men, det lekker fortsatt ved fordeler... Gleder meg til å kutte den ut den dagen jeg får somla meg til å få montert datasprut!
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/71.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/72.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/73.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/74.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/75.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/76.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/77.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/78.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/79.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/80.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Sjekk ut siste løsningen jeg tok hvis det ikke holder for deg nå. Mye jobb men sannsynligheten for at det skal løsne bør være veldig lav ☺
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Sjekk ut siste løsningen jeg tok hvis det ikke holder for deg nå. Mye jobb men sannsynligheten for at det skal løsne bør være veldig lav ☺
Sent fra min GT-I9295 via TapatalkStår det noe om den løsningen i workloggen din? Jeg håper det holder nå. Har gode erfaringer med 12.9 bolter og sprengskiver. Så løsner det nå, da skal jeg jaggu sveise fast boltene på baksia [emoji23]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Står det noe om den løsningen i workloggen din? Jeg håper det holder nå. Har gode erfaringer med 12.9 bolter og sprengskiver. Så løsner det nå, da skal jeg jaggu sveise fast boltene på baksia [emoji23]
Sent fra min SM-G390F via TapatalkHehe [emoji23][emoji111], sa det samme 2 løsninger siden jeg også [emoji23][emoji111], men klarte ikke få meg selv til å sveise eksoshuset fast i manifold . Min løsning skal stå i workloggen ja, men kan ta kort versjonen her.
-10mm pinnebolter. Borra 3mm hull inn i pinnebolt hull i manifold. Gjenge opp 3mm hull for å sette inn sett skrue.
-når mutter settes på pinnebolt, borr et 2 mm hull gjennom mutter og pinnebolt. Trekk noe jern tråd gjennom dette hullet og bind mutterene fast
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Den var ikke dum, skal vurderes om dette ikke holder :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Den var ikke dum, skal vurderes om dette ikke holder :)
Sent fra min SM-G390F via TapatalkHar ikke hatt problemer etter den løsningen. Ikke dermed sagt at den 100 % kommer til å funke , men har trua ihvertfall ☺[emoji106]
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Har ikke hatt problemer etter den løsningen. Ikke dermed sagt at den 100 % kommer til å funke , men har trua ihvertfall ☺[emoji106]
Sent fra min GT-I9295 via TapatalkViktig å ha trua! [emoji108][emoji106][emoji123]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Dreracing@
10/03/18, 10:07
den pakningen mellom manifold og eksoshus har en tendens til å blåse uansett. jeg ville kjørt uten pakning her viss jeg var deg
Jeg endte opp med norlock skiver å det funka for meg et år
den pakningen mellom manifold og eksoshus har en tendens til å blåse uansett. jeg ville kjørt uten pakning her viss jeg var degDet kan nok hende det blir neste løsning om den ryker igjen. Må få plana eksoshus og manifold så det blir tett da [emoji106]
Jeg endte opp med norlock skiver å det funka for meg et år [emoji106]Hm, ja det var en mulighet :) Men da må alt demonteres igjen [emoji38]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Tja... Etter noen timer på isen løsna det en bolt, igjen!! Nå blir det borra inn splinter i flensen etter skruene er strammet til
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Tja... Etter noen timer på isen løsna det en bolt, igjen!! Nå blir det borra inn splinter i flensen etter skruene er strammet til
Sent fra min SM-G390F via TapatalkKjedelig [emoji13]
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Holdt i mange timer da [emoji14] Og bilen går som bare F egentlig, syns den går veldig godt til å ha så lite effekt! Jeg mener den fikk maks trykk litt over 3k når jeg var på rulle, men på veien har jeg jo fullt trykk ei stund før 3k, så det kan jo tenkes at resultatet fra bremsinga må tas med en klype salt [emoji14]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Dreracing@
12/03/18, 11:49
På turbobil så har man jo aldri samme effektkurve på samme gir nettopp pga att turboen bruker tid på og spoole. ett drag i rulla mi på 5te gir tilsvarer ett drag på veien i 3dje gir skulle jeg tro, og ja trykket kommer noe seinere. Men makseffekt forblir uforandret da den uansett kommer senere.
På turbobil så har man jo aldri samme effektkurve på samme gir nettopp pga att turboen bruker tid på og spoole. ett drag i rulla mi på 5te gir tilsvarer ett drag på veien i 3dje gir skulle jeg tro, og ja trykket kommer noe seinere. Men makseffekt forblir uforandret da den uansett kommer senere.Ja effekten forblir den samme, men momentet blir vel noe lavere :) Uansett spiller det ingen rolle for min del, la bare merke til det en dag jeg testa når jeg hadde fullt trykk
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Holdt i mange timer da [emoji14] Og bilen går som bare F egentlig, syns den går veldig godt til å ha så lite effekt! Jeg mener den fikk maks trykk litt over 3k når jeg var på rulle, men på veien har jeg jo fullt trykk ei stund før 3k, så det kan jo tenkes at resultatet fra bremsinga må tas med en klype salt [emoji14]
Det påstås av enkelte at ett bremsepapir kun viser ca. 30% av den hele og fulle sannheten og poenget med en mapping er å hente ut alt potensiale som ligger i oppsettet.
Jeg ser at de aller fleste bremser på fast turtallsøkning som f.eks 600 o/min./sek. Dette betyr at benken tillater motoren å akselerere med 600 o/min hvert eneste sekund uavhengig av effekt og dreiemoment. Dette er selvsagt fullstendig urealistisk, men det er nå slik det gjøres rundtom. Andre bremser kun på en stor og tung rulle hvor den enorme vekten gjevner ut det meste av variasjoner gjennom registeret. Alle gjør dette på sin egen måte og alle mener at det er de som har rett. Dette gjør at sammenligninger blir bortimot meningsløse med mindre det er bremset på samme sted med samme utstyr.
Ang. spool-up så er det IKKE tilfeldig at Precision m.fl. har plassert nippelen til ladetrykkstyringen akkurat her ;) :
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/1580.jpg
Det påstås av enkelte at ett bremsepapir kun viser ca. 30% av den hele og fulle sannheten og poenget med en mapping er å hente ut alt potensiale som ligger i oppsettet.
Jeg ser at de aller fleste bremser på fast turtallsøkning som f.eks 600 o/min./sek. Dette betyr at benken tillater motoren å akselerere med 600 o/min hvert eneste sekund uavhengig av effekt og dreiemoment. Dette er selvsagt fullstendig urealistisk, men det er nå slik det gjøres rundtom. Andre bremser kun på en stor og tung rulle hvor den enorme vekten gjevner ut det meste av variasjoner gjennom registeret. Alle gjør dette på sin egen måte og alle mener at det er de som har rett. Dette gjør at sammenligninger blir bortimot meningsløse med mindre det er bremset på samme sted med samme utstyr.
Ang. spool-up så er det IKKE tilfeldig at Precision m.fl. har plassert nippelen til ladetrykkstyringen akkurat her ;) :
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/1580.jpgJa jeg vil tro det er endel forskjeller ute å går, som du sier er det veldig mange variabler ute å går.
Så det gir en merkbar forskjell på spool å ha nippelen nærmere kompressor?
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Jeg anbefaler iallefall at du vurderer å gjøre en test hvis du ikke er helt fornøyd slik det er nå. ;)
Jeg anbefaler iallefall at du vurderer å gjøre en test hvis du ikke er helt fornøyd slik det er nå. ;)Det kan nok tenkes at jeg gjør en test med ny nippel og en bleedventil, så jeg får se hvor positivt resultatet blir :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Det handler om å teste for å se om du henter forbedringer. De som tester mest har vanligvis de raskeste og mest velfungerede bilene. :)
Skjelden ting funker optimalt på første forsøk ja :)
Nå har jeg bytta manifoldpakning igjen..! Men denne gangen har jeg borra opp og gjenget opp til m10 bolt med en annen type låseskive. Har også stilt ned forspennet på wg og montert bleedventil. Så når det blir tørr asfalt igjen skal jeg forsøke med mer trykk i bunn og mellomregister
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/120.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/121.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/122.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Flott. :) Ser frem til å höre hva du synes.
Merker allerede tidligere og hardere spoolup :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Det tror jeg på. ;)
Jeg liker WG husene fra ATP, men de har for liten WG klaff. Anbefaler at du vurderer å oppgradere ved hjelp av en 38 mm eksosventil og porte WG hullet litt större enn originalt. Dette er ett annet tricks for bedre spool up.
Det tror jeg på. ;)
Jeg liker WG husene fra ATP, men de har for liten WG klaff. Anbefaler at du vurderer å oppgradere ved hjelp av en 38 mm eksosventil og porte WG hullet litt större enn originalt. Dette er ett annet tricks for bedre spool up.Det skal nok vurderes, takk :) Jeg har allerede maksimalt portet opp hullet i eksoshuset til den klaffen som sitter der, men det kan hende jeg forsøker med en større klaff ved en senere anledning [emoji106]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Det skal nok vurderes, takk :) Jeg har allerede maksimalt portet opp hullet i eksoshuset til den klaffen som sitter der, men det kan hende jeg forsøker med en større klaff ved en senere anledning [emoji106]
Flott.
Den avslørende testen er alltid den samme. Man varmkjører bilen, stopper på en lang flate, tar av slangen til actuator og plugger den med en skrue, så kjører man FORSIKTIG ut og gearer opp til man har ca. 1000 o/min på 4. gear. Så ser man på ladetrykksmåleren, gir full gass, bråslipper gassen når man ser fullt ladetrykk og leser av turtallet på turtelleren.
Så setter man slangen tilbake på actuatoren igjen og tar samme testen. Jo større forskjell det er på de to turtallene, jo større er forbedringspotensialet selvsagt og med stor forskjell er det avslørt at wg åpner ugunstig tidlig og saboterer spool-up, delvis fordi den er for liten og må åpne tidlig for ha nok kapasitet på høyere turtall. :)
Takk for tips, det må testes [emoji106][emoji4]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Dreracing@
13/03/18, 11:16
Skjelden ting funker optimalt på første forsøk ja :)
Nå har jeg bytta manifoldpakning igjen..! Men denne gangen har jeg borra opp og gjenget opp til m10 bolt med en annen type låseskive. Har også stilt ned forspennet på wg og montert bleedventil. Så når det blir tørr asfalt igjen skal jeg forsøke med mer trykk i bunn og mellomregisterhttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/120.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/121.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/122.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Ikke bruk pakning der!
Ikke bruk pakning der!Jeg vurderte å droppe pakningen, men det er noe som ikke er helt plant her.. Eksoshuset vipper ørlitegrann når jeg setter det på flensen :/ Burde vært en tur i planfresen med begge deler tenker jeg. Denne gangen hadde jeg ikke tid, for bilen måtte bli kjørbar igjen samme kveld
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Tro det eller ei, men det skjer faktisk noe [emoji38][emoji23]
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/247.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
En bitteliten påskevask i finværet [emoji214]
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/311.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Greit å få bytta ut litt lort [emoji41][emoji106]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.