Vis full versjon : HansOla's 944 Turbo! Evigvarende prosjekt
Sider :
1
2
3
4
5
[
6]
7
8
9
10
11
12
Tro det eller ei, men denne stakkaren har fungert som arbeidsbil i snart to uker nå.. Jeg liker det ikke, men må man så må man.. Jeg har heldigvis fått handla meg en caddy til 10k nå i dag, så jeg får parkert denne stakkaren igjen. Den fikk forøvrig sommerdekk i dag, det har jeg gleda meg til noen uker [emoji4][emoji108] En liten fredags-snap her, men skal få tatt fram speilrefleksen en dag det er fint vær. Da skal dere få se hvor mange blåfarger jeg egentlig har! Nyansekartet er nok snart komplett [emoji23]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180420/a29c23b45dccba024445de1c269976bc.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Da er jeg kommet hjem etter en tur på vårtreff med Vccn på Bilia Gjøvik! Fin dag, mange fine biler, fint vær og generelt helt topp. Henta med meg listverk til 242n i samme slengen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/157.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180505/8b6e1a3b52d4b33356eefe591c427f96.jpg
In The White
05/05/18, 18:18
Väldigt fin bild på en väldigt fin bil!
Väldigt fin bild på en väldigt fin bil!Takk! Jeg kjørte Valdres og Valdresflye hjem fra Gjøvik i dag. Slipper unna alle bomstasjonene oppover gudbrandsdalen da :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Takk! Den må senkes mye mere syns jeg, er så høy i bakstussen [emoji848]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Nymalt blokk og starten på en ny veivhusventilasjon. Det skal lages en plugg i fordelerhullet også, muligens med slangekobling så jeg kan hekte på en slange der ved behov. Det kommer en slange fra toppen også, bare jeg får noen til å sveise det for meg. Jeg har ikke TIG til å sveise alu med. Neste på lista er å planslipe blokka så jeg har 100% ren anlegsflate [emoji4] Skal også få sveisa luker i bunnpanna ved en senere anledning
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/468.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/469.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/470.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/471.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
21/05/18, 17:28
Snyggt!:cool:
Ska du köra "öppen" vevhusventilation eller som original med vacuum?
Kommer til å bli bra bunndel det :D
Snyggt!:cool:
Ska du köra "öppen" vevhusventilation eller som original med vacuum?Takk! Her blir det ekstern tank med vakum og filter :)
Kommer til å bli bra bunndel det :DJa håper den blir brukbar [emoji16] I skrivende stund går jeg over de aller fleste gjenger med gjengetapp for å få rensket opp rust og møkk i gjengene. Spesielt viktig i hull til topplokksboltene og skruene til vannpumpe og dekslene i front og bakkant av motor :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
21/05/18, 19:56
Takk! Her blir det ekstern tank med vakum og filter :)Ja håper den blir brukbar [emoji16] I skrivende stund går jeg over de aller fleste gjenger med gjengetapp for å få rensket opp rust og møkk i gjengene. Spesielt viktig i hull til topplokksboltene og skruene til vannpumpe og dekslene i front og bakkant av motor :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Ja det blir nog vettigast så!
Nymalt blokk og starten på en ny veivhusventilasjon. Det skal lages en plugg i fordelerhullet også, muligens med slangekobling så jeg kan hekte på en slange der ved behov. Det kommer en slange fra toppen også, bare jeg får noen til å sveise det for meg. Jeg har ikke TIG til å sveise alu med. Neste på lista er å planslipe blokka så jeg har 100% ren anlegsflate [emoji4] Skal også få sveisa luker i bunnpanna ved en senere anledning
Ser lovende ut dette. Synes alltid det er kjekt å höre om omsveising av (gamle typen?) toppdeksel for det vanlige fomleriet langt fremme på venstresiden av blokken er nå sådär hvis man ikke bygger seriös tank til det.
Montering av den gamle type mellomaksing med drev for blokkmontert fordeler kan også vurderes. Det er ingen ulemper, men det kan gi fordeler en gang i fremtiden.
Ett tips; ta en nöye vurdering på squishklaring når blokken skal planes slik at det ikke blir en :" Det tenkte jeg ikke på." i ettertid. Noen motorbyggere anbefaler squish og har gode resultater med det. Andre motsatt. Jeg gir ingen råd om temaet, men oppfordrer til at det tenkes på og at man tar en aktiv avgjörelse i forhold til tykkelsen på den toppakningen man skal bruke. :)
Ser lovende ut dette. Synes alltid det er kjekt å höre om omsveising av (gamle typen?) toppdeksel for det vanlige fomleriet langt fremme på venstresiden av blokken er nå sådär hvis man ikke bygger seriös tank til det.
Montering av den gamle type mellomaksing med drev for blokkmontert fordeler kan også vurderes. Det er ingen ulemper, men det kan gi fordeler en gang i fremtiden.
Ett tips; ta en nöye vurdering på squishklaring når blokken skal planes slik at det ikke blir en :" Det tenkte jeg ikke på." i ettertid. Noen motorbyggere anbefaler squish og har gode resultater med det. Andre motsatt. Jeg gir ingen råd om temaet, men oppfordrer til at det tenkes på og at man tar en aktiv avgjörelse i forhold til tykkelsen på den toppakningen man skal bruke. :)
Ja gamletypen toppdeksel var en tanke jeg ikke har tenkt.. Det skal jaggu forskes litt på! Jeg skal høre med Torgeir hvilke tanker han har angående planing av blokka og squishklaringa. Det skal naturligvis ikke planes mer enn absolutt minimum, bare ta et hårfint drag for å ha ren anlegsflate. Det skal benyttes standard el-ring toppakning. Den er vel 1.2mm?
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Jeg skulle måle komphøyde på stemplene, så skulle vi ta det fra der. Blokka ser ikke ut til å være planet noen gang, så slik sett var det helt uproblematisk ettersom jeg forsto
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Ja gamletypen toppdeksel var en tanke jeg ikke har tenkt.. Det skal jaggu forskes litt på! Jeg skal høre med Torgeir hvilke tanker han har angående planing av blokka og squishklaringa. Det skal naturligvis ikke planes mer enn absolutt minimum, bare ta et hårfint drag for å ha ren anlegsflate. Det skal benyttes standard el-ring toppakning. Den er vel 1.2mm?
Det man gjør er å kutte begge toppdekslene mellom de siste og nest siste boltene, bytte om bakdelene og sveise dem sammen igjen.
Jeg hører at dere har ett bevisst og aktivt forhold til Squish og det er godt å høre. :)
Takk for tips [emoji106][emoji106]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Vær så god. :)
Den første som fikk tipset og som gjennomførte var Team Tynner. Som vi ser ble det valgt å kutte å sveise helt i bakkant, så hvor man skjærer velger man selv, men se inne i lokket først. :)
Bygde om ett gammelt ventildeksel til å passe på nyere topp. Kjekt mer original utlufting i ventildeksel
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/05/888.jpg (http://s1338.photobucket.com/user/staale740/media/DSCN0688_zps94a80ae5.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/05/1465.jpg (http://s1338.photobucket.com/user/staale740/media/DSCN0696_zpsf298d713.jpg.html)
http://forum.vccn.no/showthread.php?53576-Team-Tynners-240-og-740-turbo-prosjekter
B21B230toppdeksel BSRTtoppdeksel B210
vangsfreaken
17/06/18, 03:18
ren nysgjerrighet... skjer det noe med denne om dagen egentlig? eller er det bare en brukis om dagen? :p samme med 740'n, for den saks skyld...
Siden arbeidsbilen henger på bukken, med svinghjulshavari, så går 940en som arbeidsbil igjen... så det er ikke så mye fremgang her nei [emoji23]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
En liten photoshoot i kveld. Har hora opp bilen med blå hjulmuttre [emoji849][emoji849]
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/217.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/218.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/219.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
13/07/18, 14:00
Riktigt snyggt med muttrarna! :)
Riktigt snyggt med muttrarna! :)Ja blåfargen var nesten identisk med senterkoppen [emoji16]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Fant igjen et par bilder fra 2013, jaggu gla den ikke ser slik ut lenger. Fyfaen så høy og jævli [emoji23] Måtte jo vært blind på den tida der...http://forum.vccn.no/img-dump/2018/08/295.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/08/296.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/08/297.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/08/298.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/08/299.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/08/300.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Jaggu værre [emoji23] Husker jeg brukte campingfjører for at det ikke skulle subbe [emoji12]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Damn [emoji23]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
vangsfreaken
17/08/18, 19:55
I svarte... Ikke engang originale 740'n til fatter'n er så høy [emoji23] men man lærer av sine feil, bare å få den ned :D
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
volvobrage
18/08/18, 10:30
Jaggu værre [emoji23] Husker jeg brukte campingfjører for at det ikke skulle subbe [emoji12]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Hahahaha:p
Ja altså, jeg husker den var litt høy bak...Men ikke så ille! [emoji23][emoji23]
Det eneste som var bra den gangen, var nye mk18 og nypolert bil... ellers var det bare skamfullt
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Når til og med jeg syns den er for høy så er det ille haha. Og bildene du tok for litt siden med plank hauene var flotte pen bil!:)
Denne har nok fått et lite tilbakefall.. Nå har jo 740en stjålet hele motoroppsettet til denne stakkaren! [emoji45] Så nå står jeg litt i tenkeboksen på denne... Den blir nok brukt på isen i vinter, mulig jeg prøver et 300oppsett på den bare for å få ut litt mer effekt, uten å koste på den datasprut uten å vite videre planer. Det frister å utvide med 2 sylindre, og prøve 6er. Det burde naturligvis ha vært b6254, men bmw m50 er et veldig godt alternativ syns jeg. Noen meninger, tips og forslag? 5er har meget flott motorlyd, men noe ubrukelig effekt/momentkurver uten å bruke et helt oljebudsjett. http://forum.vccn.no/img-dump/2018/10/8.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Jeg har ikke noe imot Bmw 6er i Volvo syns det er en fin oppgradering det:)
vangsfreaken
02/10/18, 20:28
Bmw-sekser er vel både potent og holdbar, kjør på :D også kurrant at zf er bolt-on, så blir det ikke like dyrt å karategire og herje [emoji14]
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Jeg har ikke noe imot Bmw 6er i Volvo syns det er en fin oppgradering det:)
Bmw-sekser er vel både potent og holdbar, kjør på :D også kurrant at zf er bolt-on, så blir det ikke like dyrt å karategire og herje [emoji14]
Sent fra min SM-N950F via TapatalkJa det er lett tilgang på deler og trimdeler til disse. Godt utprøvd er de også, så mulig å få til kurrant motor til en "billig penge" :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Ja det er lett tilgang på deler og trimdeler til disse. Godt utprøvd er de også, så mulig å få til kurrant motor til en "billig penge" :)
Det er stort potensiale i BMW motorene,men basert på det man har sett og hört her lokalt, så er det ikke bare bare hvis man skal kjöre pumpebensin. Endel viser til svenskene sine svärt gode resultater på E85 og lar seg forvirre av det.
Det er stort potensiale i BMW motorene,men basert på det man har sett og hört her lokalt, så er det ikke bare bare hvis man skal kjöre pumpebensin. Endel viser til svenskene sine svärt gode resultater på E85 og lar seg forvirre av det.Nei det gjør seg nok ikke sjøl, så får forske litt på saken. Har fått tilbud om en s38b36 turbo av en venn her i bygda, så får se hva han vil ha for den
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Hå-hå-hå. Det er såpass ja?
Det kommer an på hvor mye han vil ha for den [emoji28] Den har tidligere vært montert i 240, så den er vel å betrakte som ferdig tilpasset. S38 er en ganske potent motor [emoji6]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Ja det er voldsomt, men den förer også til utfordringer.
Absolutt, det er på ingen måter billig å bygge på s38.. Vi får se hva fremtiden bringer. Jeg ser Torgeir/Scimec har lagt ut komplett 2.9L sett for b230 16v på finn [emoji849][emoji849] 98mm veiv, råder og stempler til 17000
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sprut som takler oppsettet, dyser, bensinpumpe, selve turboen osv. er bare begynnelsen. Det går endel i drivverk og understell også.
Sjekk rådeforholdet på strokerkittene sammenlignet med originalt. :D
Sprut som takler oppsettet, dyser, bensinpumpe, selve turboen osv. er bare begynnelsen. Det går endel i drivverk og understell også.
Sjekk rådeforholdet på strokerkittene sammenlignet med originalt. :DVi kommer nok opp i 6 siffret sum før det nærmer seg slutten på motoren... hehehe, 152/98 så er vi på 1.55 kontra 1.9 originalt [emoji16] Så spørs det hvor mye blokka tåler da. Betongfyllt nesten opp til frostpluggene burde da hjelpe på? Må vel borres uansett, og strokerkittene har 96.28 stempler, så må gjøres uansett. En 16v blir jo styggsterk på bunn med 2.9L! Trenger ikke så mye ladetrykk da, får masser av moment uansett. Men er det lurt å turbolade en b230 med så mye slag da? Blir vel et rimelig høyt sylindertrykk vil jeg tro
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
05/10/18, 20:56
Kan ju kanske vara att det ställer till det med så mycket slag? Jag hade frågat någon seriös motorbyggare om råd.
Kan ju kanske vara att det ställer till det med så mycket slag? Jag hade frågat någon seriös motorbyggare om råd.Er allerede i dialog med Scimec, han som selger dette settet :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
05/10/18, 21:20
Er allerede i dialog med Scimec, han som selger dette settet :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Aha!:)
Vi kommer nok opp i 6 siffret sum før det nærmer seg slutten på motoren... hehehe, 152/98 så er vi på 1.55 kontra 1.9 originalt [emoji16] Så spørs det hvor mye blokka tåler da. Betongfyllt nesten opp til frostpluggene burde da hjelpe på? Må vel borres uansett, og strokerkittene har 96.28 stempler, så må gjøres uansett. En 16v blir jo styggsterk på bunn med 2.9L! Trenger ikke så mye ladetrykk da, får masser av moment uansett. Men er det lurt å turbolade en b230 med så mye slag da? Blir vel et rimelig høyt sylindertrykk vil jeg tro.
Det er fort gjort og så trenger man clutch, girkasse og en bakaksling som henger med. Da er det gått ytterligere 100 K.
Det var nylig en 2,5L 16V rödmotor i den lokale Dynapacken og på pumpebensin passerte man fort og lett 100 Nm pr. L på den teoretiske sugemotoren. Siden det er lite vits å lade mindre enn 1 BAR når man kjörer så stor turbo som det er snakk om på en 2,9 L 16V motor så er man altså LANGT over 600 Nm för man har begynt å ta i. Dette belaster på blokken hardt. For å väre i närheten av å få grep, så MÅ bakskjermene breddes betydelig. Jeg var med på den förste pröveturen og 225/45/17 gateslicksene ble revet lös på törr asfalt, rett frem, på 4. gear under spool up.
Det er fort gjort og så trenger man clutch, girkasse og en bakaksling som henger med. Da er det gått ytterligere 100 K.
Det var nylig en 2,5L 16V rödmotor i den lokale Dynapacken og på pumpebensin passerte man fort og lett 100 Nm pr. L på den teoretiske sugemotoren. Siden det er lite vits å lade mindre enn 1 BAR når man kjörer så stor turbo som det er snakk om på en 2,9 L 16V motor så er man altså LANGT over 600 Nm för man har begynt å ta i. Dette belaster på blokken hardt. For å väre i närheten av å få grep, så MÅ bakskjermene breddes betydelig. Jeg var med på den förste pröveturen og 225/45/17 gateslicksene ble revet lös på törr asfalt, rett frem, på 4. gear under spool up.Å herregud, gikk brukbart den da [emoji41] Som sagt får vi se hva tiden bringer, men det er jo litt spennende å se på forskjellige motoralternativer da :) Det kan nok hende en fullblods 2.9L 16v turbomotor ligger godt over min lommebok og mitt kompetansenivå, men en 2.5L er nå ikke helt utenkelig mtp budsjett og kompetanse. En omslipt smidd veiv fra b23, noen korte h-råder og nye stempel så er man på god vei [emoji4] Jeg tror ikke reinspikka racemotor, tørrsump, e85 +++ er noe for meg... kommer bare til å gå personlig konkurs av sånt [emoji23]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Denne får et midlertidig 300 oppsett nå i vinter så jeg får kjørt litt på isen :) Kjøpte en 300 oppsett på facebook nå i dag, så da får jeg se hvor godt det egentlig fungerer. Kanskje jeg drar nytte av lav komp og kalde plugger og termostat? Spent på resultatet
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Stor bestilling fra Pedersen Racing på vei :) Ny clutchlamell, btr, gss340 pumpe m/filter og kontakt, div fittings og endel smårusk [emoji108][emoji857] Det ble bestillt deler til 2 isbiler i denne omgang. Bygger en 945turbo til en fersk isbanesjåfør også [emoji28] Lavkomp b230fd med 531 topp og kina t3 50mm turbo [emoji106]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/10/145.jpg
Extern wg på gang, blir 38mm turbosmart wg.
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/10/224.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Extern wg på gang, blir 38mm turbosmart wg.http://forum.vccn.no/img-dump/2018/10/224.jpg
Sent fra min SM-G950F via TapatalkHvordan hadde det vært å sveisa wastegate flensen rett i eksoshuset tror du istedenfor?
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Dvs i ytterkant på eksoshuset
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Hvordan hadde det vært å sveisa wastegate flensen rett i eksoshuset tror du istedenfor?
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Dvs i ytterkant på eksoshuset
Sent fra min GT-I9295 via TapatalkSer det er mange som gjør det, men jeg har ikke så god erfaring med sveising i støpjern. Det krever erfaring med tig-apparatet, korrekt tilsatstråd, forvarming og lang nedkjøling. Så for å gjøre det enkelt, og ha mulighet for å bytte turbo uten å sveise på ny flens, så ble det sveist på en flens :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Ser det er mange som gjør det, men jeg har ikke så god erfaring med sveising i støpjern. Det krever erfaring med tig-apparatet, korrekt tilsatstråd, forvarming og lang nedkjøling. Så for å gjøre det enkelt, og ha mulighet for å bytte turbo uten å sveise på ny flens, så ble det sveist på en flens :)
Sent fra min SM-G950F via TapatalkSer den [emoji5]
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Noe i den dur?http://forum.vccn.no/img-dump/2018/10/225.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Noe i den dur?http://forum.vccn.no/img-dump/2018/10/225.jpg
Sent fra min SM-G950F via TapatalkNoe sånt [emoji5]. Men hadde nok likt bedre f.eks å tilpassa et litt tykk vegga rør så wastegaten står nesten rett opp fra eksoshuset, dvs i svingen tilbake mot motor hvis denna skal på 940 manifold [emoji5]. Hvis fantasien min fungerer står da wastegaten rett opp mot panseret. Mye tilpassing jobb med det røret eventuelt men sannsynligvis også veldig bra for wastegaten da den får eksos rett på ventilen [emoji5]
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Ja det vil jeg tro :) Jeg har slipt wg hullet skrått så det ikke blir 90° sving for å komme ut til wg.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Ja det vil jeg tro :) Jeg har slipt wg hullet skrått så det ikke blir 90° sving for å komme ut til wg.
Sent fra min SM-G950F via TapatalkDet hjelper nok det ja [emoji5][emoji106]
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Det ser litt mørkt ut for Precision turboen.. Den har vært så varm at det fremste lageret har satt seg fast på akslingen. Skal prøve å kutte det av og se på tilstanden på akslingen, så får vi ta det derfra, eventuelt bruke Turbonetics e46'en
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Det ser litt mørkt ut for Precision turboen.. Den har vært så varm at det fremste lageret har satt seg fast på akslingen. Skal prøve å kutte det av og se på tilstanden på akslingen, så får vi ta det derfra, eventuelt bruke Turbonetics e46'en.
Såpass ja? Kommer turboen fra en overoptimistisk höykompentusiast? Når akslingen er blitt misfarget av varme så har det värt så termisk overbelastet at turbinhjul og aksling å anse som skrot.
Det skal vi ikke se bort ifra [emoji29] Akslingen og turbinhjulet hadde ikke blitt missfarget, tror jeg. Men det fremste lageret som kompressorhjulet er skrudd mot sitter som støpt.. Så jeg er redd det må bli en annen turbo ja
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Kaldt om dagen... fikk på v40 senterkopper på eikerfelgene, det passa fint syns jeg :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/11/193.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/11/194.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/11/195.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/11/196.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/11/197.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Beklager elendig kvalitet, men det ble filmet med snapchat :( Straks ferdig topp til denne:
https://youtu.be/ip0patJyKwM
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Ser bra ut. :)Takk! Mangler bare å få ferdig eksossiden nå og slipe ventiler :) Tenkte å sette ventilene i dreibenken og dreie 30° backcut.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Det kom en boost kontroller i postkassa idag, brukt naturligvis for å holde nede kostnaden ;) Nå mangler bare et letta svinghjul fra Grinden Motorsport så fort lønninga er på konto igjen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/11/222.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Takk! Mangler bare å få ferdig eksossiden nå og slipe ventiler :) Tenkte å sette ventilene i dreibenken og dreie 30° backcut.
Bare hyggelig. Good, god ide.
Det kom en boost kontroller i postkassa idag, brukt naturligvis for å holde nede kostnaden ;) Nå mangler bare et letta svinghjul fra Grinden Motorsport så fort lønninga er på konto igjen. http://forum.vccn.no/img-dump/2018/11/222.jpg
Godt, kjekt å se.
Ett tips herfra er at du kan finjustere spool intensiteten ved å öke avstanden mellom bleedventilen og Wg-actuatoren. Ventilen bör derfor ALDRI monteres midt på slangen mellom kompressorhuset og Wgactuatoren da du mister muligheten til enkelt å teste med forskjellige lengde på slangene.
Godt, kjekt å se.
Ett tips herfra er at du kan finjustere spool intensiteten ved å öke avstanden mellom bleedventilen og Wg-actuatoren. Ventilen bör derfor ALDRI monteres midt på slangen mellom kompressorhuset og Wgactuatoren da du mister muligheten til enkelt å teste med forskjellige lengde på slangene.Okei! Tips og triks er hjertlig velkomne [emoji16] Starte med kort avstand og gradvis lengre avstand mellom wg og bleedventilen? Det skal prøves ut! Dette vil da resultere i overboost et lite øyeblikk, eller tenker feil nå?
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Det er prinsippet ja og hvis man overdriver med en lang slange så får man en boostpeak. Poenget er å få så hard spoolup som mulig og man er nödt til å pröve seg frem. Her fra 1:10 ser du det jeg mener er ideelt med tanke på boostpeak etter spoolup. https://www.youtube.com/watch?v=NOUMolIhbv8&list=UU100QHEMVuoRPDAX18d81Sg&index=40
Den var ikke dum, har sett på videoene dine på youtube fra før [emoji1] Dette skal testes. Pga mitt eksoshus på min nåværende turbonetics t3 ikke er plant i bakkant, og det har vist seg å være vanskelig å plane fordi jeg har sveist og fikset på wg-hullet(veldig hard sveis) så har jeg tenkt å bruke av det jeg allerede har liggende på lager. Dette innebærer hjemmelaget grenrør og 38mm turbosmart extern wg. Dette fordi jeg misstenker lekasje på den interne wg og vil gjerne unngå mere problem med dette. Det vil bli kjørt med mottrykk og bleed på den externe wg. Det åpner derfor også muligheten for dobbel downpipe eller screampipe. Håper dette tilfører mere posetivt enn negativt. Det vil bli brukt K kam som er retardert ca 5°
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Pakke! [emoji7] Flett ny 48mm turbonetics med volvo eksoshus(pyramidetettning), Turbosmart boost-tee og 780 radioramme :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/12/6.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/12/7.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/12/8.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Grattis. :D Ser lovende ut dette. :)
Det er utgang til nippel til slangen til wg ved slutten av kompressorhuset. Du kan vurdere å sette en nippel i begynnelsen av kompressorhuset også.
Slik:
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/12/9.jpg
eller slik:
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/12/10.jpg
Du kan sette boost target til 5500 o/min. dvs hovedsakling fokusere på ladetrykket på akkurat det turtallet. Dersom ladetrykket er noe höyere på lavere turtall, så er det bare en fordel. :)
Ser lovende ut dette. :)
Det er utgang til nippel til slangen til wg ved slutten av kompressorhuset. Du kan vurdere å sette en nippel i begynnelsen av kompressorhuset også.
Slik:
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/12/9.jpg
eller slik:
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/12/10.jpgJa jeg skal borre å gjenge opp med npt så nærme kompressorhjulet som mulig :) Husker jeg fikk det tipset fra deg tidligere i tråden [emoji106]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sveisinga ser jo ikke ut i måneskinn, men håper det er tett og det holder... bra gjennombrenning, og flensen mot toppen er sveist på både inn og utside. Prøver meg fram for å bruke org fuelrail, men btr kræsjer i innsuget. Får prøve en spacer mellom innsug og toppen. Ellers er toppen ferdigportet på eksosside også. Nå mangler bare ventiljobben
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/12/15.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/12/16.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/12/17.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/12/18.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/12/19.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sånn, da var det bare å lage fester
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/12/20.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sveiser larver sjøl jeg.. [emoji39]
Effekt sikter du mot ? Kommer til å bli en heftig motor dette ser det ut til [emoji6]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Sveiser larver sjøl jeg.. [emoji39]
Effekt sikter du mot ? Kommer til å bli en heftig motor dette ser det ut til [emoji6]
Sent fra min SM-G930F via TapatalkStørste problemet mitt er for lite sveiseapparat [emoji14] burde slipt større sveisefuge på røra, men når alt var punktet sammen orka jeg ikke å ta det fra hverandre igjen... effekt, så mye lh2.4 kan gi meg [emoji23] Neida, håper på opp mot 300
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Dreracing@
02/12/18, 19:45
kjør original BTR
kjør original BTRJeg har de berømte 968 dysene, så mulig jeg må ha 3.8bar bensintrykk. Usikker på hva chippen min er laget for [emoji848] Det finner jeg ut når bbl er oppkoblet og bilen er prøvekjørt
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Største problemet mitt er for lite sveiseapparat [emoji14] burde slipt større sveisefuge på røra, men når alt var punktet sammen orka jeg ikke å ta det fra hverandre igjen... effekt, så mye lh2.4 kan gi meg [emoji23] Neida, håper på opp mot 300
Sent fra min SM-G950F via TapatalkHehe det sitter nok BRA NOK! tenker jeg [emoji6]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Håper da det :P Får pynte litt på før jeg lakkerer det og legger på eksosbandasje tenker jeg. Turboen får bleie pga avstand til panser og topplokk :)
Håper da det [emoji14] Får pynte litt på før jeg lakkerer det og legger på eksosbandasje tenker jeg. Turboen får bleie pga avstand til panser og topplokk :)Turbomössa [emoji41] Høres bra ut [emoji106]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Lønningsdag og halv skatt i dag... Så da forsvant det noen kroner på litt deler fra Pedersen Racing og et skjellettsvinghjul fra Grinden Motorsport.. [emoji857] Nå skal enkelmassesvinghjulet vekk! Budsjettdeler er fine greier. Håper på good bang for the buck
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/12/55.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Da får jeg krysse fingrene for at 6kg ikke blir for lett [emoji2957]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
03/12/18, 23:57
Da får jeg krysse fingrene for at 6kg ikke blir for lett [emoji2957]
Sent fra min SM-G950F via TapatalkDet letta svinghjulet mitt er jo omtrent 6kg... Akkurat passe det [emoji14]
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Det letta svinghjulet mitt er jo omtrent 6kg... Akkurat passe det [emoji14]
Sent fra min SM-N950F via TapatalkJafanken stemmer, det stålsvinghjulet fra pedersen er 6.5kg.. har et slik ett også, men det går i 740en [emoji23]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
04/12/18, 09:01
Jafanken stemmer, det stålsvinghjulet fra pedersen er 6.5kg.. har et slik ett også, men det går i 740en [emoji23]
Sent fra min SM-G950F via TapatalkÅssen er det å finne clutch til det der? Mer kurrant enn mitt? [emoji23]
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Helt vanlig 228mm lamell og 763 trykkplate :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
04/12/18, 13:29
Helt vanlig 228mm lamell og 763 trykkplate :)
Sent fra min SM-G950F via TapatalkDet var mer kurrant... Kanskje jeg må ha sånn på 740'n da? [emoji848]
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Jeg skal gi tilbakemelding på hvordan det fungerer jeg [emoji106]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Dreracing@
04/12/18, 17:53
jeg har hørt att de svinghjulene har havarert pga de er forsvaket for mye der de er lettet. er jo fjernet masse gods som jeg helst skulle sett vært der. ja dere ser hva jeg tenker på
jeg har hørt att de svinghjulene har havarert pga de er forsvaket for mye der de er lettet. er jo fjernet masse gods som jeg helst skulle sett vært der. ja dere ser hva jeg tenker påJa det gir jo mening.. Håper jeg ikke blir invalid pga avkappede bein [emoji2955] Det blir jo ikke veldig mye effekt eller moment i denne her, så håper det går greit [emoji2369] Men jeg skal absolutt ha det i bakhode
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Dessverre flere i bilcross som har opplevd svinghjulshavari på disse.. men det er sendt og betalt så da får vi se [emoji20]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Dreracing@
05/12/18, 17:09
Den beste løsningen på b230 syns jeg er å maskinere om det dype enkelt masse svinghjulet. altså dreie vekk den tykke kanten så det blir plant, også bolte om så 765 trykk plate passer. det blir da som ett b23 svinghjul bare att triggerkransen fortsatt er der. og det er lett nok syns jeg. Jeg kommer til å lage noen sånne hjul for salg fremover
Du som har bra greie på bmw også, er sachs 618 trykkplata flat?
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Dreracing@
05/12/18, 19:38
ja den er til flatt
Da kan svinghjulet planes og stiftes om til 618 da, så lenge hulla i trykkplata passer på svinghjulet etter det er fjernet så mye materiale der.. [emoji106] for det er jo der problemet ligger på dette skjelettsvinghjulet
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Dagens gjøremål: ventilsliping!
Alle 8 ventilene fikk nyslipt 45° og 30° backcut
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/12/72.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/12/73.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Da kan svinghjulet planes og stiftes om til 618 da, så lenge hulla i trykkplata passer på svinghjulet etter det er fjernet så mye materiale der.. [emoji106] for det er jo der problemet ligger på dette skjelettsvinghjulet
Jeg forstår ikke hva som er problemet her. :)
Det advares mot å dreie svinghjulene for tynne da de blir svake og sprekker, men jeg ser ikke at det hjelper å stifte det om til en 618 trykkplate som er brutalt hardtrampet og ödelegger kjöre og eiergleden. Hva er det som gjör at disse svinghjulene ryker i bilcross? Har noe sett ett slik svinghjul? Viser det tegn på varmgang etter sluring?
Dagens gjøremål: ventilsliping!
Alle 8 ventilene fikk nyslipt 45° og 30° backcut.
Ser flott ut dette. :)
Jeg forstår ikke hva som er problemet her. :)
Det advares mot å dreie svinghjulene for tynne da de blir svake og sprekker, men jeg ser ikke at det hjelper å stifte det om til en 618 trykkplate som er brutalt hardtrampet og ödelegger kjöre og eiergleden. Hva er det som gjör at disse svinghjulene ryker i bilcross? Har noe sett ett slik svinghjul? Viser det tegn på varmgang etter sluring?Jeg spurte etter erfaringer inne på ei bilcross-side på facebook, og det var mange "potsvinghjul" av denne typen som hadde havarert. Det ble ikke sagt noe om hvorfor, men jeg regner med det er slura helt blått før de ryker.. jeg prøver det, så ser jeg hvordan det går :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Ser flott ut dette. :)Takk! Fikk låne ventilsliper av min onkel, så det var morro å prøve dette en gang også. Jeg har null niks peiling på dette, og det kan sikkert gjøres rakettforskning ut av dette også! Så jeg har kun brukt skyvelær for at anleggsflaten på ventilen ble lik
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Etter en test fikk jeg ca 1.1mm kontaktflate
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/12/74.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Jeg spurte etter erfaringer inne på ei bilcross-side på facebook, og det var mange "potsvinghjul" av denne typen som hadde havarert. Det ble ikke sagt noe om hvorfor, men jeg regner med det er slura helt blått før de ryker.. jeg prøver det, så ser jeg hvordan det går :)
Jeg har lite erfaring med bilcross, men har inntrykk av at det er mye forskjellig og mye rart der. Foreslår at du måler tykkelsen på forskjellige steder på svinghjulet. Hvis det ikke er for tynt og hvis lamellen ikke slurer pga at du bruker original trykkplate, så ser ikke jeg hvorfor det skulle väre ett problem.
Hvilke setevinkler er de viktigste? Jeg har kutter for 30° og 45°. Burde jeg skaffe meg en 60° også, eller er det "bortkastet"?
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Hvilke setevinkler er de viktigste? Jeg har kutter for 30° og 45°. Burde jeg skaffe meg en 60° også, eller er det "bortkastet"?
Noen gjör vitenskap utav dette, jeg er ikke blandt dem. :) En 60 grader på ventilsetet flytter kontaktringen innover på ventilen, noe som ikke er gunstig hvis kontaktringen ligger riktig i utgangspunktet.
Da gidder jeg ikke å forske så mye på det, legger på en liten 30° øverst og frisker opp 45° så den blir fin igjen. Aller helst burde jeg vel ha kosta på en multi angle ventiljobb, men alt man kan forsøke å gjøre selv er penger spart. Hvor på ventilen er det mest riktig at anleggsflaten skal ligge? Midt på 45°? Ca 1mm bredde? Jeg spør for å lære, da det er så mye vranglære av amatører ute på nett [emoji37]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Da gidder jeg ikke å forske så mye på det, legger på en liten 30° øverst og frisker opp 45° så den blir fin igjen. Aller helst burde jeg vel ha kosta på en multi angle ventiljobb, men alt man kan forsøke å gjøre selv er penger spart. Hvor på ventilen er det mest riktig at anleggsflaten skal ligge? Midt på 45°? Ca 1mm bredde? Jeg spør for å lære, da det er så mye vranglære av amatører ute på nett [emoji37]
Hvis en topp står på en sugemotor som konkurrerer i motorsport, så må ventil og setearbeidet väre 100% og helst utviklet i flödebenk. Jo lenger ute på ventilen kontaktringen er jo större areal er det innefor og det er gustig. Ingen vits med stor ventil hvis kontaktringen passer en mindre ventil vet du.
Til en turbomotor som BRUKES på gate så er jeg mest opptatt av at kontaktringen på eksos er jevn og solid og såpass brei at ventilene får god kjöling fra toppen. Hvis det er for lite dreiemoment og effekt, da öker man bare ladetrykket ca. 0,02 bar til. :)
Da får jeg gjøre det beste ut av det med verktøyet jeg har [emoji16][emoji869]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Takk for at du lufter ut sånne spørsmål, meget interessant å lese diskusjonen på den siden.
Ja jeg er ganske nysskjerrig av meg, så spørsmål er ingen hindring [emoji23]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Svinghjul på plass [emoji16]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181216/71f3a1e0d75a63fc29daf77dc8a940e7.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181216/fb3f8267e7d6282092bb5a631828cedf.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181216/4107e89131ed30c752310e30461da1fc.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
God jul og godt nyttår!
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/12/129.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Litt framdrift er det jo selv nå i jula. Rota fram en manifold med pyramidetettninga intakt som jeg pussa litt på så den passa på turboen min. Det ble også lagt til rette for sveising av en sprekk i manifolden. Turboen hadde nemmelig spesialeksoshus for å passe direkte på 740turbo! Manifolden fikk m10 istede for m8 hull, og de gjengede hullene på eksoshuset ble borret opp til 10mm. Turboen viste seg også å være flett ny :-)
Dette betyr også at grenrøret blir lagt på hylla og jeg velger driftsikkerthet og mer org utseende med original turbomanifold.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181226/5514f5dd218460756d1ba145e73bc570.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181226/c275b5a5378845f4bd1ff7fe4d17dcea.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181226/a55a482384bcdc16c9f8de507b4ad383.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181226/556954c17154529c4e2c8863364a22f3.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181226/b9f00b38754cd686aaa75e3caa27d4d0.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181226/2b97ab2f4c9b39b813be05f58e10280b.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Dette betyr også at grenrøret blir lagt på hylla og jeg velger driftsikkerthet og mer org utseende med original turbomanifold.
GOOD! :cool:
Ser flott ut dette.
Du kan vurdere å legge ett TYNT lag med "flenstett" eller svartsilikon e.l. mellom kompressorkåpe og bakplaten for å stoppe trykklekkasje.
Hullborre umbrakoskruene dine og tre streng gjennom dem kan også vurderes.
GOOD! :cool:
Ser flott ut dette.
Du kan vurdere å legge ett TYNT lag med "flenstett" eller svartsilikon e.l. mellom kompressorkåpe og bakplaten for å stoppe trykklekkasje.
Hullborre umbrakoskruene dine og tre streng gjennom dem kan også vurderes.Hehe, tenkte meg at det falt i smak [emoji6] Blir det ikke tett nok med o-ring? [emoji4]
Jeg skal bruke 12.9 umbrakobolter og nor-lock skiver [emoji106]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
hvilken turbo er det som har ett slikt eksoshus ?
Det er en Turbonetics "E40". Ar0.63 T3 eksoshus og et E40 kompressorhus med 48mm/76mm kompressorhjul. Jeg har to slike turboer nå, men den andre har vanlig T3 eksoshus. Denne er nok spesialbestillt til 740 siden den har pyramidetettning og m10 gjenger i flensen
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Det er en Turbonetics "E40". Ar0.63 T3 eksoshus og et E40 kompressorhus med 48mm/76mm kompressorhjul. Jeg har to slike turboer nå, men den andre har vanlig T3 eksoshus. Denne er nok spesialbestillt til 740 siden den har pyramidetettning og m10 gjenger i flensen
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Interresant :) har sett etter ar0.63 hus med pyramidetetning for å kunne bruke original manifold på min bil, men har kun funnet td04 16t/19t hus til nå
Interresant :) har sett etter ar0.63 hus med pyramidetetning for å kunne bruke original manifold på min bil, men har kun funnet td04 16t/19t hus til nåJeg har tb03 ar0.63 eksoshus med pyramidetettning også [emoji16] Noen ganger kan det dukke opp og da er det bare å handle, selv om man ikke har behov for akkuratt der og da. Det kommer som oftest til nytte en gang [emoji106]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Hehe, tenkte meg at det falt i smak [emoji6] Blir det ikke tett nok med o-ring? [emoji4]
Jeg skal bruke 12.9 umbrakobolter og nor-lock skiver [emoji106]
Du skal nok få se hvorfor. ;)
O-ring er selvsagt det beste, men det er dessverre mange turboer som ikke leveres med dette fordi turbofabrikanten ofte anser en liten lekkasje til å väre ubetydelig. Da kan man vurdere å bruke noe "stoff" som ett alternativ til ingenting.
Flott. :)
Du skal nok få se hvorfor. ;)
O-ring er selvsagt det beste, men det er dessverre mange turboer som ikke leveres med dette fordi turbofabrikanten ofte anser en liten lekkasje til å väre ubetydelig. Da kan man vurdere å bruke noe "stoff" som ett alternativ til ingenting.
Flott. :)Denne er utstyrt med o-ring [emoji108][emoji16]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Siden btr kolliderte i e-innsuget, så ble stussen innkortet så jeg slipper spacer på innfestingen. Så da ble stussen innkortet tilsvarende spacer. [emoji4] Passet bedre nå. Manifolden ble lappet sammen igjen også.
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/12/137.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181227/e4789f654683a6a01e75f1f6da35911e.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181227/7a727a30a642ef118c52e35087339dff.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181227/877d85d901674490344d666ee0ba60a0.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181227/75d102fa18a530781de9fc0b24f9237f.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
B230FT slik den burde vært levert fra fabrikk [emoji7]
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/12/138.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/12/139.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/12/140.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Mhmm, lekkert [emoji7]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Mhmm, lekkert [emoji7]
Sent fra min SM-G930F via TapatalkJa den ble ganske fin :) Eneste problemet er at det kun var for bilde det ble montert [emoji23] Denne turboen skal på motor som allerede sitter i bil, sammen med den toppen jeg har jobba på i det siste
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Tok kanskje litt mye når jeg freste ventilseter? [emoji2369] Ja da får det bli 38mm ventiler da! [emoji3] (det var med vilje da..) Nå får jeg ta de to siste også så skal jeg ta opp diameteren under sete til ca 33.5mm (88% av 38mm)
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/01/85.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Eksosport nr 1 ferdig.. for 5. gang [emoji23]
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/01/89.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/01/90.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Ser bra ut. Hvilken maskin brukte du til og frese opp setene?
Neway ventilsetefres på drill [emoji23] Gadd ikke stå å frese for hånd, så det ble improvisert motorisert fres [emoji2369]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/01/107.jpg
For ordens skyld, jeg har ikke frest 45° så dypt som bilde tilsier, jeg tok en liten 30° på toppen for å bryte kanten. Derfor ser det ut som sete er veldig dypt..
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Akkurat, ja har planer om større ventiler selv. Kanskje jeg må skaffe meg en sånn.
Det koster litt da, ca 2000 for fresen og 1000 for piloten du setter i ventilstyringa [emoji28] så med mindre du har noen topper du skal frese, så lønner det seg å sette det bort
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Går å venter på nye ventilfjører og 38mm ventiler fra KL Racing. I mellomtiden prøvde jeg et annet sett med 38mm ventiler, men disse har jeg ikke lyst til å bruke da de har så lang stamme at de passer best til en kam med redusert basesirkel
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/01/129.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/01/130.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/01/131.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Fant du bildene du var ute etter forresten [emoji3]?
Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk
Fant du bildene du var ute etter forresten [emoji3]?
Sent fra min SM-A600FN via TapatalkJavisst, hadde flaks og fant de nesten med engang [emoji106]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Javisst, hadde flaks og fant de nesten med engang [emoji106]
Sent fra min SM-G950F via TapatalkGull [emoji3][emoji106]
Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/01/131.jpg
Man ser jo at dette er en kanal som flöder. ;) Well done.
Man ser jo at dette er en kanal som flöder. ;) Well done.Takk! Satser på det fløder nok på 44mm ventil [emoji106]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
På generelt grunnlag er det fordeler og ulemper med alt, vet du. ;) Kanalen spruper iallefall ikke nå og större ventiler kan rask og enkelt settes en gang i fremtiden dersom turtallet for maks effekt med 44 mm ventiler blir lavere enn det du önsker.
Absolutt, det er ikke mye jobb å bytte til 46mm ventil i fremtiden. Det får bli ved neste omgang, om det blir nye råder og datasprut en gang i fremtiden.
Men i denne omgang har jeg med min begrensede kunnskap fjernet de værste proppene, og håper motoren puster tilfredsstillende nok til oppunder 300hk på svinghjulet
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Svinghjulseffekt du? :D
Det var en kar i den lokale dynapacken med en svär 4x4 sak med selvtrimmet motor. Resultatene dvs. dreiemoment i forhold til motorcolum og effekt i forhold til motorturtall var sannsynlige og "de flotte tallene" som eieren forventet å se, var ikke å se. Han fikk oppgitt det som var målt på NAV. Han ble fortalt om mulige feilkilder og tok etterhver ingen grep annet enn å dra bilen over fjellet. Tallene han kom tilbake med gjorde at alle smilte, men av helt forskjellige årsaker.
Gå til de rette folkene og du får de tallene du vil ha. Fremtidige dragrace resultater VIL bli skuffende. ;)
Svinghjulseffekt du? :D
Det var en kar i den lokale dynapacken med en svär 4x4 sak med selvtrimmet motor. Resultatene dvs. dreiemoment i forhold til motorcolum og effekt i forhold til motorturtall var sannsynlige og "de flotte tallene" som eieren forventet å se, var ikke å se. Han fikk oppgitt det som var målt på NAV. Han ble fortalt om mulige feilkilder og tok etterhver ingen grep annet enn å dra bilen over fjellet. Tallene han kom tilbake med gjorde at alle smilte, men av helt forskjellige årsaker.
Gå til de rette folkene og du får de tallene du vil ha. Fremtidige dragrace resultater VIL bli skuffende. ;)Ja av den enkle grunn at dysene klarer max 310hk [emoji38] Usikker på hvor mye drivverkstap man regner på m90, så oppga svinghjulseffekt. Vi får se hva resultatet ender på, men dreiemoment er selvfølgelig det jeg ønsker mest av så får effekten bli det den blir
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Fått i hus litt deler, men venter forsatt på 38mm eksosventiler. Noen som har erfaring med alu retainere? Eller burde jeg bruke originale i stål? [emoji848] Jeg fikk smidd sammen et feste til fuelrailen også. Den ble stygg, men det funker.
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/01/223.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/01/224.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190120/80df4678742d2c016cb78be404e8ed88.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190120/69edb8a7daec2214c1badfc218560fec.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Dreracing@
20/01/19, 20:21
har erfaringer med det ja. bruk stål
har erfaringer med det ja. bruk stålTakk, da blir de byttet ut [emoji106]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Ja nå henger'n vertfall på bukken for en gjennomgang før eu-kontroll. Jeg har nå litt å henge fingrene i vertfall :) Bilen har stått nedsnødd et par måneder, men med fullada optimabatteri starta den momentant gitt! Den fikk en frisk kjøretur på ypperlig vinterføre i dag. Hadde nesten glemt hvor morsom den er på vinterføre..
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/01/280.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Noen som har tips til montering av 4pkt belter uten å sveise inn bur? Har bøttestoler som skal inn, og vil gjerne ha 4pkt belter først som sist. Sveise inn et rør mellom B stolpene til å feste beltene på? Evt ta ut baksetene og sveise inn et rør der baki som skjules når baksete monteres igjen?
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
kan dette være ett alternativ ?
https://www.schrothracing.com/products/quickfit
Edit: ser noen belter har øyer på de reimene som går bakover og de burde være mulige å skru fast i sammen med de originale beltene under setet bak
Det er jo et alternativ :) Tenkte kansje å forsterke hattehylla og skru på slike "øyer" som jeg hekter krokene på beltet i. Det er vel noe med hvor stor vinkel det kan være på beltene bak setet, max 45°, men anbefalt 10° i følge bilsportboka. Ellers blir man pressa ned i sete ved en ulykke og det kan skje stygge ting med ryggen. Hva med å sveise inn to kvadratiske plater i bakseteryggen med påsveist mutter på baksiden? Da kan jeg skru inn slike øyer for å feste beltet i samtidig som jeg kan fjerne det og sette inn bakseter igjen etterpå
http://www.pedersenracing.no/butikk/belter/sabelt-fia-plate-til-beltefeste-65x65x3mm-716-unf/
http://www.pedersenracing.no/butikk/belter/sabelt-oyebolt-716-unf-35mm/
http://www.pedersenracing.no/butikk/belter/sabelt-clubman-4-punkt-belte-e-merket-ikke-fia/
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Pågående svinghjul og clutchbytte. Må bytte simring bak på veiv også da den var skeiv og lakk. Svinghjulslageret kom ut etter litt fett og ei 10mm langpipe. Det gamle svinghjulet begynner å bli dårlig, så det må nok dreies flatt og stiftes om til f.eks 765 trykkplate [emoji108]
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/3.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/4.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/5.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/6.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/7.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/8.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/9.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sånn, da var det ferdig. Jeg måtte dreie ned hode på svinghjulsboltene for trykkplata butta.. Byttet også simring bak på veiva. Hadde heldigvis liggende noen ekstra [emoji2957] Litt ekstrajobb, men nå ser det bra ut. Elsker løftebukk og girkassejekk!!
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/10.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/11.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/12.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/13.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/14.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Ute med vintersleden til en kompis, denne skal turbokonverteres nå så fort min egen 940 har vært på eu-kontroll [emoji16]
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/15.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Hjelper godt på med skikkelig utstyr ja.
Skulle hatt meg en skikkelig skruplass jeg og, hadde kansje gått litt fortere med prosjektene mine :p
Nå går det ikke akkuratt fort med meg, men det er veldig godt å ha et bra utstyrt verksted å gå til. Oppvarmet og klart til å bare skru litt om man får lyst [emoji16] Jeg har mekka nok bil ute på grusen og i snøen til å sette pris på et verksted [emoji28]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sånn, da var det ferdig.
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/13.jpg
Se så flott da! Det er sånn det bör se ut. En amazingly god lösning dette. :)
Jeg snakket med en bekjent forrige uke. Han har nå värt sånn passe interessert i og overbevist om maset mitt om fordelene med ett lett svinghjul. Selv satset han på ulettet B230 svinghjul og 763 trykkplate. Han fortalte at han hadde måtte bytte clutch på sin trimmede B230 motor og at han hatt en gammel, men forsterket og ubrukt B21 clutch med tilhörende svinghjul liggende på lur. Dette ble derfor montert. Han er nå blandt oss som anbefaler at man alltid vurderer å velge å bruke ett lettet svinghjul. :)
Jeg har bare startet opp bilen foreløbig, men jeg kan skrive under på at gassresponsen ble noe helt annet [emoji41] Gleder meg til å teste etterpå [emoji106]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Boostcontrol montert og slakket forspennet på wg actuator [emoji1]
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/16.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Hjelper godt på med skikkelig utstyr ja.
Skulle hatt meg en skikkelig skruplass jeg og, hadde kansje gått litt fortere med prosjektene mine :pNeida. Digger å ligge på gulvet å kave rundt under bilen i -10 grader jeg.. eller [emoji23]
Funker den boost kontrollen der bra ? Lurte på om jeg skulle kjøpe noe slikt. Men kvaliteten varierer. Pedersen har en som ser relativt solid ut! Men det er kanskje forskjell på en bleedventil og en boost kontroller http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/19.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Meget godt fornøyd med denne, Turbosmart Boost Tee. Den har kule og fjær og funker bedre enn den bleedventilen fra Pedersen. Den er omtrent som en kran. Kan ta bilde av den etterpå, da jeg kjøpte en fordi jeg var nyskjerrig på den [emoji849] Turbosmart sin var veldig stabil og fin, lader hardt opp til 1.2bar og legger seg pent ned på stabilt 1bar. Dette fordi jeg har litt lang slange fra boostcontrollern og inn på wg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Meget godt fornøyd med denne, Turbosmart Boost Tee. Den har kule og fjær og funker bedre enn den bleedventilen fra Pedersen. Den er omtrent som en kran. Kan ta bilde av den etterpå, da jeg kjøpte en fordi jeg var nyskjerrig på den [emoji849] Turbosmart sin var veldig stabil og fin, lader hardt opp til 1.2bar og legger seg pent ned på stabilt 1bar. Dette fordi jeg har litt lang slange fra boostcontrollern og inn på wg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Aha skjønner. Det var turbosmart boost tee jeg hadde sett på. Den virket bedre enn de andre billige bleedventilene. Tenkte å montere den vedsiden av turbo' n for å unngå lang slange å forsinkelse [emoji848]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Aha skjønner. Det var turbosmart boost tee jeg hadde sett på. Den virket bedre enn de andre billige bleedventilene. Tenkte å montere den vedsiden av turbo' n for å unngå lang slange å forsinkelse [emoji848]
Sent fra min SM-G930F via TapatalkJa jeg tok litt lang slange fordi jeg ville ha ekstra trykk under aks, som legger seg stabilt etter maxtrykk er oppnådd :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Endte opp med å kjøpe en slik en selv nå :p
Øke litt trykket på 13c'n, å teste litt på større turbo senere.
Her er bilde av pysventilen fra Pedersen
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/20.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/21.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Etter en prøvetur med bilen hadde jeg store problemer med clutchen. Den løste ikke ut som den skulle, så det ble en ny tur på bukken. Løsningen ble å fjerne litt chims på utløserkula samt at jeg fyllte på ny atf olje. Nå ble den jævli go og tight[emoji41] Måtte bytte et dørhåndtak også, for mekanismen hadde knekt tvert av. Merker stor forskjell etter svinghjulsbytte! Ble en mye rappere motor! Jeg hadde trodd det skulle bli problemer med igangsetting pga så lett svinghjul, men det er nesten ikke merkbar forskjell :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
03/02/19, 22:59
Åssen er det oppsettet der kombinert med M90? I 940'n min har jeg relativt mye vibrasjoner og during med enkelmasse, håper å finne noe bedre alternativ til 740'n [emoji14]
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Åssen er det oppsettet der kombinert med M90? I 940'n min har jeg relativt mye vibrasjoner og during med enkelmasse, håper å finne noe bedre alternativ til 740'n [emoji14]
Sent fra min SM-N950F via TapatalkMerker ingen forskjell kontra vanlig enkelmasse. Kjører med organisk fjøra lamell og ekstra opplagring av inngående aksel på kassa :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Etter en prøvetur med bilen hadde jeg store problemer med clutchen. Den løste ikke ut som den skulle, så det ble en ny tur på bukken. Løsningen ble å fjerne litt chims på utløserkula samt at jeg fyllte på ny atf olje. Nå ble den jævli go og tight[emoji41] Måtte bytte et dørhåndtak også, for mekanismen hadde knekt tvert av. Merker stor forskjell etter svinghjulsbytte! Ble en mye rappere motor! Jeg hadde trodd det skulle bli problemer med igangsetting pga så lett svinghjul, men det er nesten ikke merkbar forskjell :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Har ikke du M90 ?
Den skal ikke ha ATF olje.....
M90 skal ha en syntetisk girolje som tilsvarer volvo standard 97308
Jeg vil nok anbefale deg å bytte før du begynner å ta livet av ting i kassen....
Har ikke du M90 ?
Den skal ikke ha ATF olje.....
M90 skal ha en syntetisk girolje som tilsvarer volvo standard 97308
Jeg vil nok anbefale deg å bytte før du begynner å ta livet av ting i kassen....Har kjørt på atf i 4år på samme girkassa jeg [emoji2369] like tight å fin enda vertfall?
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Har kjørt på atf i 4år på samme girkassa jeg [emoji2369] like tight å fin enda vertfall?
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sånn som jeg ser det, er det nok en grunn til at volvo har valgt den standarden.
Er i hvert fall den oljen som er anbefalt i instruksjonsboken for 940, det som er den største utfordringen er at det få produsenter som har olje med det kravet :confused:
Sånn som jeg ser det, er det nok en grunn til at volvo har valgt den standarden.
Er i hvert fall den oljen som er anbefalt i instruksjonsboken for 940, det som er den største utfordringen er at det få produsenter som har olje med det kravet :confused:Mulig jeg bytter til 5w30 motorolje, for jeg har prøvd med syntetisk girolje og jeg syns den ble veldig treig og lei spesielt om vinteren
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
04/02/19, 16:46
Merker ingen forskjell kontra vanlig enkelmasse. Kjører med organisk fjøra lamell og ekstra opplagring av inngående aksel på kassa :)
Sent fra min SM-G950F via TapatalkSå bra, da kan det hende jeg vurderer samme til 740'n :)
Mulig jeg bytter til 5w30 motorolje, for jeg har prøvd med syntetisk girolje og jeg syns den ble veldig treig og lei spesielt om vinteren
Sent fra min SM-G950F via TapatalkJeg har 5w30 castrol på min... Den liker IKKE kulde [emoji14] så om atf funker greit ville jeg ikke rørt det...
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Så bra, da kan det hende jeg vurderer samme til 740'n :) Jeg har 5w30 castrol på min... Den liker IKKE kulde [emoji14] så om atf funker greit ville jeg ikke rørt det...
Sent fra min SM-N950F via TapatalkM90 kassa mi har gått med atf i 4 år, og jeg ikke merket noe negativt med det. Bytter olje en gang i året. Den har vært med flere sesonger på isbanekjøring og en dag på Vålerbanen. Den er veldig tight og fin, har knapt prøvd m90 som er bedre [emoji848] Utrolig at den holder egentlig.. Ja dette svinghjulet kan nok anbefales, jeg skal gi tilbakemelding om det eksploderer eller ikke står til forventningene [emoji28]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
M90 kassa mi har gått med atf i 4 år, og jeg ikke merket noe negativt med det. Bytter olje en gang i året. Den har vært med flere sesonger på isbanekjøring og en dag på Vålerbanen. Den er veldig tight og fin, har knapt prøvd m90 som er bedre [emoji848] Utrolig at den holder egentlig.. Ja dette svinghjulet kan nok anbefales, jeg skal gi tilbakemelding om det eksploderer eller ikke står til forventningene [emoji28]
Sent fra min SM-G950F via TapatalkHvilken ATF olje har du kjørt med [emoji3]?
Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk
Hvilken ATF olje har du kjørt med [emoji3]?
Sent fra min SM-A600FN via TapatalkNå hadde jeg på dexIII for det var det jeg hadde, men mener det er denne:
http://products.osslubes.com/no/no/OSS163/
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
04/02/19, 18:34
M90 kassa mi har gått med atf i 4 år, og jeg ikke merket noe negativt med det. Bytter olje en gang i året. Den har vært med flere sesonger på isbanekjøring og en dag på Vålerbanen. Den er veldig tight og fin, har knapt prøvd m90 som er bedre [emoji848] Utrolig at den holder egentlig.. Ja dette svinghjulet kan nok anbefales, jeg skal gi tilbakemelding om det eksploderer eller ikke står til forventningene [emoji28]
Sent fra min SM-G950F via TapatalkMin fikk 5w30 ved clutchbytte siden halvparten av den originale olja mangla og resten var ekkel... Helt grei ved driftstemp, men ugrei i 5-10 minutter i kulda [emoji23]
Ligger godt an om det ikke sprenger, fordi jeg vil ikke kaste bort penger på enda et 240mm svinghjul... Ålreit svinghjul, men et mareritt å finne fornuftig clutchoppsett til.
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Stemmer, da fortsetter jeg på atf [emoji1]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Kjøpt ny/brukt intercooler, 600x350x102 med 3" inn/ut [emoji16] Greit å få hele trykkgata i 3" når jeg skal på med det bedritne 300 oppsette [emoji28] Ser for meg det kan bli turbulens og generelt en dårlig løsning å drive med overganger og skjøter i hytt og pine
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Kjøpt ny/brukt intercooler, 600x350x102 med 3" inn/ut [emoji16] Greit å få hele trykkgata i 3" når jeg skal på med det bedritne 300 oppsette [emoji28] Ser for meg det kan bli turbulens og generelt en dårlig løsning å drive med overganger og skjøter i hytt og pine
Ta gjerne en titt (bilde) inn i intercooleren for å avsløre innmaten. Eks. BCB / DO88 sin modeltilpassede intercooler er SVÆRT god. KL-Racing sin ser ganske lik ut på utsiden og har fungerert spesielt elending her lokalt.
Ellers var det nylig en Cosworth i den lokale Dynapacken. Med original intercooler ble det 294 hk målt på nav. Så ble det utført en test hvor en DO88 universal (600x300-102) intercooler ble montert. På det første draget ble det 332 hk målt på nav. Så ble ladetrykket justert, men pga at dysene da gikk med 100% duty, måtte man gi seg på 355 hk. Det var mer å hente. Dette avslører at en utilstrekkelig intercooler kan sabotere effektpotensialet ett oppsett med i alle fall 20%!! :O
Vennligst ikke monter drittdeler på dette for øvrig gode og interessante oppsettet. :)
Mulig jeg bytter til 5w30 motorolje,
for jeg har prøvd med syntetisk girolje og jeg syns den ble veldig treig og lei spesielt om vinteren
Det må jeg advare mot. Dagens frøkenpiss oljer er veike greier og blir overbelastet i kontaktflaten mellom drevene i en gearkasse. (Regn litt på det ;)) Jeg kjørte Mobil 1 olje til MC på M46 med stor suksess fordi denne er designet til å fungere i en gearkasse med clutch som er av interesse for OD enheten.
Endel kasser sliter om vinteren med å bli satt i gir hvis man starter motoren med kassen i fri og så skal man kjøre fremover. Grunnen er at synkringene ikke klarer å gripe. Løsningen som har funket godt for oss er å fylle olje med VW 501.50 spec. Jo høyere kvalitet og pris jo bedre.
Ta gjerne en titt (bilde) inn i intercooleren for å avsløre innmaten. Eks. BCB / DO88 sin modeltilpassede intercooler er SVÆRT god. KL-Racing sin ser ganske lik ut på utsiden og har fungerert spesielt elending her lokalt.
Ellers var det nylig en Cosworth i den lokale Dynapacken. Med original intercooler ble det 294 hk målt på nav. Så ble det utført en test hvor en DO88 universal (600x300-102) intercooler ble montert. På det første draget ble det 332 hk målt på nav. Så ble ladetrykket justert, men pga at dysene da gikk med 100% duty, måtte man gi seg på 355 hk. Det var mer å hente. Dette avslører at en utilstrekkelig intercooler kan sabotere effektpotensialet ett oppsett med i alle fall 20%!! :O
Vennligst ikke monter drittdeler på dette for øvrig gode og interessante oppsettet. :)Jøss, det kan ha såpass mye å si på en ellers identisk intercooler altså [emoji848] hm, skal ta bilde av registeret på den når jeg får den. Det ble påstått at det ikke var kinacooler da, av han jeg kjøpte den av så får tro og håpe den er brukbar.
Det må jeg advare mot. Dagens frøkenpiss oljer er veike greier og blir overbelastet i kontaktflaten mellom drevene i en gearkasse. (Regn litt på det ;)) Jeg kjørte Mobil 1 olje til MC på M46 med stor suksess fordi denne er designet til å fungere i en gearkasse med clutch som er av interesse for OD enheten.
Endel kasser sliter om vinteren med å bli satt i gir hvis man starter motoren med kassen i fri og så skal man kjøre fremover. Grunnen er at synkringene ikke klarer å gripe. Løsningen som har funket godt for oss er å fylle olje med VW 501.50 spec. Jo høyere kvalitet og pris jo bedre.Jeg har også brukt mobil1 15w50 mc olje på min m46 kasse etter tidligere tips fra deg, det funket bra. Skal se om jeg ikke finner en mere egnet olje til m90 kassa. Castrol syntrans transaxel 75w90 girolje dere har brukt?
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Mulig jeg bytter til 5w30 motorolje, for jeg har prøvd med syntetisk girolje og jeg syns den ble veldig treig og lei spesielt om vinteren
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Kan ikke si jeg har merket den utfordringen i verken 940en eller 240en :confused:
Kjører originalolje i 940en og Royal Purple i 240en :) Har undersøkt om RP olja holder de spesifikke volvo kravene men kan ikke huske jeg fant det enda han som skaffet sa den skulle gjøre det
Jøss, det kan ha såpass mye å si på en ellers identisk intercooler altså [emoji848] hm, skal ta bilde av registeret på den når jeg får den. Det ble påstått at det ikke var kinacooler da, av han jeg kjøpte den av så får tro og håpe den er brukbar.
Jeg har også brukt Mobil1 15W/50 MC-olje på min M46 kasse etter tidligere tips fra deg, det funket bra.
Skal se om jeg ikke finner en mere egnet olje til m90 kassa. Castrol syntrans transaxel 75W/90 girolje dere har brukt?
Det har nok det. Det har blitt en del måping fra flere som har stått og sett på når sannheten har blitt avslørt. Vi har sett at velkjent merkevare IKKE nødvendigvis er gode greier som leverer gode resultater, (tvert imot) så man kan som vanlig ikke stole blindt på noe som helst. :)
Good. :)
Erfaring har gjort at vi på generelt grunnlag ikke liker de vanlige "hvermansen" Castrol oljene. Når det er sagt, noen gode spesialprodukter har de jo.
Jeg har den første modellen av modelltilpasset intercooler for 940 uten AC, og den er sikkert ok. Men den er "bare" 60mm tykk og har 2.5" inn/ut. Så med min enkle tankegang vil større og nesten dobbelt så tykk IC kjøle bedre. Men, tiden vil vise
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Da var bilen eu-godkjent i 2 nye år, uten en eneste feil :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Da var bilen eu-godkjent i 2 nye år, uten en eneste feil :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sweet [emoji41]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Endelig kom ventilene mine. Disse har std lengde i motsettning til de andre typene man får kjøpt som er 112mm
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/45.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Endel kasser sliter om vinteren med å bli satt i gir hvis man starter motoren med kassen i fri og så skal man kjøre fremover. Grunnen er at synkringene ikke klarer å gripe. Løsningen som har funket godt for oss er å fylle olje med VW 501.50 spec. Jo høyere kvalitet og pris jo bedre.
Har vel vore ein del problem med det på 850 og dei eldste S/V70ane? Er den olja du nevner ei god løysing på dei kassane og?
Har vel vore ein del problem med det på 850 og dei eldste S/V70ane? Er den olja du nevner ei god løysing på dei kassane og?Jeg bruker 5w40 mobil3000 på s70en, funker greit det, men det er sikkert ikke optimalt [emoji28]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Noen som har prøvd Omega 915 oil booster? Kjøpte en pp Mekonomen nå for 100kr og tenkte det må være good shit
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Vel... Jeg fikk intercolleren min i posten i dag, men den var nå ikke slik som jeg fikk beskrevet da. Jeg etterlyste en 600x350x102 intercooler med 3" stusser. Jada, fikk melding av en bekjent at han hadde akkuratt en slik! Flotters, tenkte jeg! Jeg fikk bekreftet at det var den størrelsen jeg var ute etter, betalte den og var blid og tilfreds. Helt til i dag. Den var bare 450x300x76...... [emoji17]
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/71.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Vel... Jeg fikk intercolleren min i posten i dag, men den var nå ikke slik som jeg fikk beskrevet da. Jeg etterlyste en 600x350x102 intercooler med 3" stusser. Jada, fikk melding av en bekjent at han hadde akkuratt en slik! Flotters, tenkte jeg! Jeg fikk bekreftet at det var den størrelsen jeg var ute etter, betalte den og var blid og tilfreds. Helt til i dag. Den var bare 450x300x76...... [emoji17] http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/71.jpg
Sent fra min SM-G950F via TapatalkKjedelig [emoji17]
Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk
Ja det var egentlig det.. Men på en annen side så passet den ikke så værst i fronten på en 940 likevel. Hadde den enda vært høyere
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/72.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
14/02/19, 23:18
Pedersen har forresten en på 600x350x115, om det skulle passe og friste :p
Hehe, vi får se! [emoji2957] I kveld har jeg vaska, hona og lakkert motoren til den 945n vi turbokonverterer. Kan hende jeg poster litt bilder av den her i denne tråden nå i byggeprosessen
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/97.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/98.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/99.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190215/e759408f5e6fe118122681c8b3edfc13.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
15/02/19, 23:39
blir det lh2.4 og 300-oppsett i den å eller? er virkelig nysgjerrig på hva et sånt oppsett klarer med redusert komp, da jeg tror det er største begrensningen... ser i hvert fall på min at den kunne trengt lavere komp for å få opp igjen tenning til et akseptabelt punkt, da tror jeg den hadde gått ganske godt :p
blir det lh2.4 og 300-oppsett i den å eller? er virkelig nysgjerrig på hva et sånt oppsett klarer med redusert komp, da jeg tror det er største begrensningen... ser i hvert fall på min at den kunne trengt lavere komp for å få opp igjen tenning til et akseptabelt punkt, da tror jeg den hadde gått ganske godt :pNei den overtar mitt nåværende oppsett med 2.75" lmm og 350cc saabdyser og en T3 50mm kinaturbo med ganske lite eksoshus(står stempla 0.63 men...) Denne har 531 topp da, og vi kommer muligens til å prøve vx3 kammen. Den går jo på full pupp uansett så bunndraget er ikke så veldig nøye. Har liggende A-kam, men vi får se hva det blir til [emoji2369] Det er budsjettbygg så skal holde unødvendige kostnader på et minimum, f.eks bruke org oljekjøler, neddreide turbostempler til komp rundt 7.7-7.8ish, 70°C termostat og en kina 2.5" intercooler. Tenkte å polvende svinghjulsføler for å få litt mere tenning også [emoji2957]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
16/02/19, 00:40
Nei den overtar mitt nåværende oppsett med 2.75" lmm og 350cc saabdyser og en T3 50mm kinaturbo med ganske lite eksoshus(står stempla 0.63 men...) Denne har 531 topp da, og vi kommer muligens til å prøve vx3 kammen. Den går jo på full pupp uansett så bunndraget er ikke så veldig nøye. Har liggende A-kam, men vi får se hva det blir til [emoji2369] Det er budsjettbygg så skal holde unødvendige kostnader på et minimum, f.eks bruke org oljekjøler, neddreide turbostempler til komp rundt 7.7-7.8ish, 70°C termostat og en kina 2.5" intercooler. Tenkte å polvende svinghjulsføler for å få litt mere tenning også [emoji2957]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
hehe, budsjettmessig skjønner jeg den :) burde jo holde til godt og vel 200 hester, som er mer enn nok til å leke litt med gammel volvo på is... får vel heller se hvordan sedan'n din funker da, regner med den kommer til å ligge rett foran denne i tandem på isen? :p mest nysgjerrig for å finne en enkel oppskrift til 945'n min som holder mens jeg prioriterer 740'n...
hehe, budsjettmessig skjønner jeg den :) burde jo holde til godt og vel 200 hester, som er mer enn nok til å leke litt med gammel volvo på is... får vel heller se hvordan sedan'n din funker da, regner med den kommer til å ligge rett foran denne i tandem på isen? [emoji14] mest nysgjerrig for å finne en enkel oppskrift til 945'n min som holder mens jeg prioriterer 740'n...Vi har ispigg begge to, så må ha litt power også [emoji41] Jeg tror tandem blir utelukket [emoji38]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Noen som har erfaringer å dele med oljekjøler på servo? Den må vel monteres på retur pga trykk, men er det ok å bruke push-on AN koblinger og gummeislanger på retur? Syns servoen min hyler litt i meste laget når den blir varm, selv med ny atf olje..
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Det går jo virkelig framover med deg :D Blir spennende og se talla på den motoren din etterhvert :D
Noen ganger går det fort, så stopper det opp igjen [emoji28] Men det finnes jo håp for å bli ferdig med noe nå da vertfall
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Oooops, pakke fra Gasolin på vei [emoji28] Manifoldlakk, div krympelakk og en MSD Blaster SS [emoji2957]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Dreracing@
17/02/19, 22:15
jeg kjører med kjøler på servo retur. ikke dumt det
jeg kjører med kjøler på servo retur. ikke dumt det
Bruker du pressa slanger, eller er det godt nok med slange og klemmer, siden det ikke er noe særlig trykk i retur?
Dreracing@
18/02/19, 20:22
det er godt nok med slangeklemmer der
Good, da blir det en enkel affære å få på kjøler da [emoji106]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
En FD+T blir til
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/135.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/136.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
En FD+T blir til
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/135.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/136.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
er faktisk ikke ulikt oppsett jeg har :P har en FD+T
Bare med dreide FK stempler med Batland spec, og E topp med E innsug og A kam :P funker bra iforhold til hva som er brukt på motoren :)
er faktisk ikke ulikt oppsett jeg har [emoji14] har en FD+T
Bare med dreide FK stempler med Batland spec, og E topp med E innsug og A kam [emoji14] funker bra iforhold til hva som er brukt på motoren :)Ganske likt oppsettet på min egen 940 da. 8.0:1 i komp, brukbart porta 530 E topp med 38mm eksosventiler, E innsug og K kam[emoji4]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
er faktisk ikke ulikt oppsett jeg har :P har en FD+T
Bare med dreide FK stempler med Batland spec, og E topp med E innsug og A kam :P funker bra i forhold til hva som er brukt på motoren :)
:cool:;) Da har du fått det til. :) Det er kjekt å høre.
Bergstaden
19/02/19, 22:30
Kjempebra tråd!! :-) mye intressant lesing og bilder :-)
Kjempebra tråd!! :-) mye intressant lesing og bilder :-)Takk! Det går litt i rykk og napp, men er inne i en god periode nå [emoji1]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
19/02/19, 23:32
Takk! Det går litt i rykk og napp, men er inne i en god periode nå [emoji1]
Sent fra min SM-G950F via TapatalkVinteren har noen fordeler, spesielt for de med ordentlig garasje [emoji14]
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Vinteren har noen fordeler, spesielt for de med ordentlig garasje [emoji14]
Sent fra min SM-N950F via TapatalkMissunnelig på mine oppvarmede 100kvm med verksted? [emoji1][emoji1][emoji23]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
20/02/19, 09:07
Missunnelig på mine oppvarmede 100kvm med verksted? [emoji1][emoji1][emoji23]
Sent fra min SM-G950F via TapatalkVarme, lys, arbeidsplass, verktøy... Nei da [emoji14]
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Bare å bygge seg et vognskjul det [emoji16][emoji16][emoji16]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
20/02/19, 11:10
Bare å bygge seg et vognskjul det [emoji16][emoji16][emoji16]
Sent fra min SM-G950F via TapatalkHadde det vært min eiendom, så... [emoji14]
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Lørdag betyr isbanedag [emoji1]
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/182.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
945turbo: I dag har jeg jobba litt med toppen. Jeg måtte jo såklart sette fila i 531 toppen også, men det var kun for å fjerne alle de skarpe kantene! Nå er alle svinger runde og fine. Jeg har slipt både ventilseter og ventiler i både 45° og 30°. Nå mangler det bare montering av toppen. Bunndelen er ferdig :) Det skal fortsatt brukes vx3 kam, og endel standard og modifiserte originaldeler utelukkende pga budsjett. 600x300x76 intercooler er på plass etter endel modifisering av frontstykke.
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/202.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/203.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/204.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/205.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/206.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/207.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/02/208.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Åpna du til 88% av ventilene på setene [emoji3]?
Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk
Åpna du til 88% av ventilene på setene [emoji3]?
Sent fra min SM-A600FN via TapatalkJess, åpna opp litt vertfall. Har ikke målt hvor mye det ble [emoji2957] Det var mest får å glatte ut alle overganger. Burde jo aller helst hatt 46mm ventil og en kam som løfter litt for å bruke 531 topp, så mulig vi prøver K kam etterhvert på org ventiler
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Jess :) Burde jo aller helst hatt 46mm ventil og en kam som løfter litt for å bruke 531 topp, så mulig vi prøver K kam etterhvert
Sent fra min SM-G950F via TapatalkKult [emoji3][emoji106]
Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk
Ja jeg er spent på resultatet av en slik budsjettmotor. Det som har kosta mest er overhalinga, men jeg hadde jo liggende absolutt alt man trenger for å overhale en 1988-> b230, så sånn sett var det ikke noen utgift. Turbo til 1500, IC til 800, brukt 763 trykkplate med lamell til 1000, turbohjerner med chip i bensinhjene til 500, eksosrør til noen hundrelapper osv. Det blir ikke store summer av dette her. Håper på endel morsomheter [emoji16]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
02/03/19, 10:04
Riktigt snyggt jobb med toppen!:cool:
Hur ligger VX3 registermässigt? Jag har kört "vanliga" VX i ett par motorer och varit jättenöjd.
Riktigt snyggt jobb med toppen!:cool:
Hur ligger VX3 registermässigt? Jag har kört "vanliga" VX i ett par motorer och varit jättenöjd.Takk! Det er greit å ha i orden ventiler og ventilseter når man skal overlade litt [emoji1] VX3 er vel litt lat i bunnregisteret, og med 531 topp i tillegg blir det nok ikke noe monster på lave turtall.. Men dette var jo tiltenkt lekebil for isbane og den slags, så bunndraget er ikke det som er mest prioritert. Mulig vi bruker V kam som er 5° advanced, det funka veldig bra på min motor :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
02/03/19, 13:43
Takk! Det er greit å ha i orden ventiler og ventilseter når man skal overlade litt [emoji1] VX3 er vel litt lat i bunnregisteret, og med 531 topp i tillegg blir det nok ikke noe monster på lave turtall.. Men dette var jo tiltenkt lekebil for isbane og den slags, så bunndraget er ikke det som er mest prioritert. Mulig vi bruker V kam som er 5° advanced, det funka veldig bra på min motor :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Okej! Ja vanliga VX har bra botten och mellanregister, men tappar en hel del på toppen.
Okej! Ja vanliga VX har bra botten och mellanregister, men tappar en hel del på toppen.Vx og vx3 er jo egentlig samme kam bortsett fra at vx3 er 3° advanced(?) mener jeg. Så den burde jo fungere ganske greit
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
02/03/19, 19:03
VX3 är backad tre grader för att få registret högre upp.
Jo VX är en mycket bra kam enligt mig.
VX3 är backad tre grader för att få registret högre upp.
Jo VX är en mycket bra kam enligt mig.Aha! Den er 3° seinere ja.. får prøve med et justerbart kamdrev da skjønner jeg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Oppdatering 945 busbil:
Man tager hvad man haver, og gjør det beste ut av det. Kinaturbo som jeg har porta wg hullet på, bakhuset har jeg porta opp, borret og gjenget opp for nippel til wg actuator. Så har jeg montert sammen igjen toppen, vi lakkerte lykter og grill og intercooler er på plass. Man skal heller aldri tro på spesifikasjonene man får oppgitt på ebay.. +/- noen mm på hvert hjul må man visst bare regne med. Ar på turbinhus er stemplet med både 58 og 63 [emoji848][emoji2957] http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/57.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/58.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/59.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/60.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/61.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Dreracing@
06/03/19, 22:27
hvilke 940 har abs delen der?
hvilke 940 har abs delen der?1994 945 med FB originalt dette her vertfall :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Og resultatet av å ikke bruke gode nok vernebriller.. [emoji849]http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/64.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Bergstaden
07/03/19, 12:36
Auda... kan ikke trykke liker her nei [emoji32] God bedring og kjøp skikkelig utstyr til neste gang [emoji5]
Sent fra min SM-T550 via Tapatalk
Og resultatet av å ikke bruke gode nok vernebriller.. [emoji849]http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/64.jpg
Sent fra min SM-G950F via TapatalkGod bedring HansOla [emoji50]
Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk
Hehe, jeg slapp med skrekken denne gang også. Fikk av det værste selv, og doktoren fikk av det resterende :) Uten skade på øyet heldigvis. Må få meg noen bedre vernebriller... [emoji106]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
07/03/19, 15:57
Kjent tube... Ikke gøy, men fin lærepenge [emoji14]
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Kjent tube... Ikke gøy, men fin lærepenge [emoji14]
Sent fra min SM-N950F via TapatalkDet var vondere med vinkelsliperstøv på øyet.. Det grodde fast! Dette var av karbittfresen, så det var bare metallspon [emoji849]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Enda mere busbil: siden jeg freste ventilsetene måtte kammen shimses. Det var litt jobb, men nå er alle innsugsventilene 0.35 og eksos 0.4mm. Monterte elring toppakning og glazer toppbolter. Sveiste på en 3" vband på baklokket og portet det opp litt til før jeg pusset det. Ble ok :) Eksosmanifoldet er bare en test. Har en som er nedfrest og opportet til t3
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/69.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/70.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/71.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/72.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
09/03/19, 01:27
Ja det där ser ju bra ut tycker jag!:)
Har du kört med Elring packning förr?
Ja det där ser ju bra ut tycker jag!:)
Har du kört med Elring packning förr?Ja har brukt bare elring i flere år, godt fornøyd! [emoji4]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Ser bra ut det der ja :D
Skikkelig vernebriller er ett must ja, begge gangene jeg har fått noe inn på øye har det vært med vernebriller.
Om jeg skal jobbe med noe jeg vet kan være litt risky så bruker jeg de slalombrillene de selger som vernebriller.
In The White
09/03/19, 08:19
Ja har brukt bare elring i flere år, godt fornøyd! [emoji4]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Okej! För jag tänkte köpa en packning att ha i reserv hemma, så då blir det en Eling.:)
Mere busbil: Tja, motor er vel å anse som ferdig. Da er det bare å få den nedi! I går ble det byttet støtdempere og fjører også, gule justerbare koni og 40/40 senk der framfjørene er kappet én runde. Lakkerte kalipere også for +5hp [emoji41]
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/77.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/78.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/79.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
09/03/19, 12:21
Najs chassigrejer!:cool:
Vad blev det för fjädrar?
Målade bromsok ser ju så mycket fräschare ut och gör massor för helhetsintrycket.:)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.