PDA

Vis full versjon : HansOla's 944 Turbo! Evigvarende prosjekt

Sider : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11] 12

Batland
14/01/22, 08:14
Det skal selvsagt kjøres mottrykk på overside av membran.
Hehe, akkurat det er langt fra noen selvfølge for min del, faktisk tvert imot hvis man tenker over det. Jeg er ikke tilhenger og tester som vi har kjørt har bekrefter at man mister respons og spool up med en slik løsning.
Bare se til det som jeg mener er det råeste systemet ever, Air-injectorerne som brukes i motorsport på Cosworthmotoene. Det er ikke snakk om å kjøre trykk "på oppsiden". ;)
En god høykvalitets actuator med korrekt fjær og korrekt forspenn + en god bleed ventil gir som oftest ett SVÆRT godt resultat.

Hele tenningskartet er godt nå. Under en innkjøring før mapping, så bør turtall over 5000 o/min og ladetrykk over ca. 1,0 BAR unngås.

HansOla
14/01/22, 09:00
Hehe, akkurat det er langt fra noen selvfølge for min del, faktisk tvert imot hvis man tenker over det.
Bare se til det som jeg mener er det råeste systemet ever, Air-injectorerne som brukes i motorsport på Cosworthmotoene. Det er ikke snakk om å kjøre trykk "på oppsiden". ;)

Tenningskartet ble bedre nå, men under en innkjøring før mapping, så bør turtall over 5000 o/min og ladetrykk over ca. 1,0 BAR unngås.Mye mulig, men du er enig i at det er en fordel å kjøre mottrykk for å være sikker på at wg holdes lukket helt til ecu gir beskjed om å åpne? [emoji848] Eller er det best å kjøre så høyt forspenn på wg at den holdes lukket under spoolup uansett og åpner når ecu sier det?
Air injectorer ja, det var nytt for meg. Etter en titt på google så virker prinsippet på samme måte som en solenoid bare mer nøyaktig og kan kjøre mye høyere frekvens?
Ladetrykk blir moderat pga vinterføre og det skal holdes i tankene at rpm burde holdes under 5000

Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

Batland
14/01/22, 15:10
Neida, det er jeg ikke. :)
Som vanlig er det en bleed ventil + actuator med en fjær som har de egenskapene som gjør at ladetrykkskurven blir nøyaktig slik som man ønsker som er det korrekte valget.

"Mer nøyaktig" er en overdrevet forsiktig beskrivelse. AIR-injectorer har visstnok samme nøyaktighet som fuelmappet til ett dataspurt. Tenk på hvordan resultatet hadde blitt dersom noen forsøkte å bruke en ladetrykkstyring til å kontrollere bensintilførselen og motorens AFR. :)

Da er det bare å vente på en tilbakemelding etter prøvekjøring. :)

HansOla
14/01/22, 16:07
Neida, det er jeg ikke. :)
Som vanlig er det en bleed ventil + actuator med en fjær som har de egenskapene som gjør at ladetrykkskurven blir nøyaktig slik som man ønsker som er det korrekte valget.

"Mer nøyaktig" er en overdrevet forsiktig beskrivelse. AIR-injectorer har visstnok samme nøyaktighet som fuelmappet til ett dataspurt. Tenk på hvordan resultatet hadde blitt dersom noen forsøkte å bruke en ladetrykkstyring til å kontrollere bensintilførselen og motorens AFR. :)

Da er det bare å vente på en tilbakemelding etter prøvekjøring. :)Jeg antok det, etter du hadde redigert innlegget ditt [emoji1]
Hehe, jeg gikk ut i fra at det var opp mot den nøyaktigheten, men for å ikke drite meg ut var jeg litt forsiktig i uttalelsen [emoji23] Jeg oppdaterer når jeg skal mappe ladetrykksstyring.
Pakke fra Speeding dukka opp i dag, fjærer og litt forskjellig
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/01/13.jpg

HansOla
14/01/22, 23:18
EGT-måler er også på vei [emoji106] Veldig fint å ha under mapping

Batland
15/01/22, 13:37
EGT måler og kalkulator er de to tingene som avslører når jakten på høyere effekt bør avsluttes under mappeseansen.
Å holde på uten disse to tingene avslører en KLAR mangel på seriøsitet ;) eller værre, mangel på kompetanse.

HansOla
15/01/22, 13:58
Helt klart et veldig godt hjelpemiddel, man roter i blinde uten dem. Nå skal jeg også montere fittings for baktrykk i downpipe og mottrykk i manifold. Jeg vil ha kontroll på hvor godt ting fungerer sammen her, det er god lærdom for meg

Batland
15/01/22, 19:24
Helt klart en fordel å ha det, men det er lett å rote seg bort også. Grunnen er at INGEN har gjorte dette på chippede originalbiler og sett hvordan det står til der.

HansOla
15/01/22, 20:25
Hehe, det hadde vært morro å sett en fk med "300" oppsett og 1.6-1.8bar ladetrykk [emoji51] sikkert over 1000° i manifolden [emoji15] Er ikke Volvo sin maxgrense 930-950° eller noe rundt der?

Batland
15/01/22, 23:31
For VELDIG mange år siden kjørte Bilsport en teste på en 940 med B230FK motor. Uansett hvor hardt de banket og mishandlet bilen klarte de aldri å passere Volvo sin grenseverdi for eksostemperatur som jeg mener å huske var på 930 grader. Jeg tror det målte 928 grader som maks.
Så monterte de det mildeste chippet de fant, monterte oppgradert wg klokke som gav ca. 0,8 BAR ladetrykk tror jeg og på første pullet økte temperaturen til LANGT over grenseverdiene. 965 grader om jeg husker rett og dette var ikke på Norsk 95 oktan som hadde gitt dårligere resultat.
Jeg har selv sett over 1100 grader her lokalt og turboer med nedsmeltet turbinhjul og hvor akslingen er blå til nesten bort til kompressorhjulet, så det er mye galskap der ute.
Du vet jo at datasprut med bankesensor, det er noe som folk tror tillater at man kan gjøre ALT mulig idioti, men slik er det selvsagt ikke.

HansOla
16/01/22, 10:42
Helt sjukt hvor dårlig disse chippene faktisk fungerer [emoji15] Jeg har jo selv vitnet helt oransj/rød manifold, turbinhus og et lite stykke ned på downpipe! Helt sjukt at det går bra egentlig.. Dette var faktisk en 940 vi bygde for isbane for et par år siden, kompsenka, kinaturbo og 300oppsett. Funka utrolig bra, men så begynte tenninga å kødde med oss, og dermed ble den utrolig varm etter noe grisekjøring. Den har stått i ro i lang tid nå, så vi må jorde noen pinner i tenningshjernen og få senka den 3° eller noe slik.
Norge er egentlig en dårlig plass å drive med gatetrimma bil. Sølevann på pumpene, 22kr/l for 98, umulig å skaffe e85 annet enn dyrt racefuel.. Et datasprut blir jo aldri bedre enn den som mapper det heller, og det finnes utrolig mye useriøst der ute vil jeg tro.
Jeg har ikke som hensikt å ta ut absolutt max effekt, jeg skal jakte på bredt register og gi meg mens egt og baktrykk har fornuftige verdier. Så får toppeffekt bli som den blir. Jeg skal uansett kjøre på 98oktan så lenge vi har det på pumpa her
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220116/c833dc6d0893f4807a105b722d747849.jpg

locked
16/01/22, 15:22
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/01/19.jpg

Eg trudde det skulle vere sånn eg :p

Beklager off topic, men korleis er dette til sammenligning på ein chippa commonrail diesel? Eg forstår jo kvifor det brann opp ein eksosventil på ein V70 2.0T eg hadde ein gong!

HansOla
16/01/22, 22:40
Diesel kan også få veldig høy egt om det bare mates på med diesel, typ svartrøyk under hele pådraget [emoji28]

HansOla
16/01/22, 22:45
Ispigg og bilen er (var) dekt i snø, det betyr bare én ting! Jeg har vært ute å prøvekjørt i snøstorm. Etter mange etapper med fullt pådrag og mye motorbrems, så fungerer den helt supert. Turboen lader merkelig tidlig! Stabilt trykk på 0.5bar, akkuratt som fjæra i wg skulle være. Jeg har ikke sjekka loggen enda, men jeg syns nå den hadde 0.5bar godt før 3000o/min [emoji16] God respons! Minusgrader i manifolden etter mange pådrag (4-5 minusgrader ute), mao god kjøling. Vanntemp er stabil på ish 75 grader.
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/01/20.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/01/21.jpg

vangsfreaken
16/01/22, 23:05
Liker!!! [emoji7]

Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

HansOla
17/01/22, 08:16
Liker!!! [emoji7]

Sent fra min SM-G996B via TapatalkJa nå er jeg en lykkelig mann, hadde det gått som de to forrige gangene....da vet jeg ikke hva jeg hadde gjort [emoji2957]

Holck
17/01/22, 08:23
Ja nå er jeg en lykkelig mann, hadde det gått som de to forrige gangene....da vet jeg ikke hva jeg hadde gjort [emoji2957]Alle gode ting er tre vøtt [emoji16][emoji106]

Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk

Batland
17/01/22, 08:31
Jeg har vært ute å prøvekjørt i snøstorm. Etter mange etapper med fullt pådrag og mye motorbrems, så fungerer den helt supert. Turboen lader merkelig tidlig! Stabilt trykk på 0.5bar, akkuratt som fjæra i wg skulle være. Jeg har ikke sjekka loggen enda, men jeg syns nå den hadde 0.5bar godt før 3000o/min [emoji16] God respons! Minusgrader i manifolden etter mange pådrag (4-5 minusgrader ute), mao god kjøling. Vanntemp er stabil på ish 75 grader.
:D:D:D

HansOla
17/01/22, 09:06
Alle gode ting er tre vøtt [emoji16][emoji106]

Sent fra min SM-A600FN via TapatalkSå sant, så sant [emoji23][emoji106]
:D:D:DJeg skal prøve å få lagt ut loggen i ettermiddag, gikk tom for tid i går kveld. Men den fungerte veldig bra på så lavt trykk, så dette lover virkelig bra. Den var rapp på gassen og ganske kvikk på 3.gir. Noe av årsaken kan selvsagt være girkassa og dens utveksling. Underlaget var ikke ideelt for ispigg, det var ikke nok is og litt for mye snø så jeg hadde store problemer med feste på 3.gir [emoji23]

Batland
17/01/22, 11:54
Så sant, så sant [emoji23][emoji106]Jeg skal prøve å få lagt ut loggen i ettermiddag, gikk tom for tid i går kveld. Men den fungerte veldig bra på så lavt trykk, så dette lover virkelig bra. Den var rapp på gassen og ganske kvikk på 3.gir. Noe av årsaken kan selvsagt være girkassa og dens utveksling. Underlaget var ikke ideelt for ispigg, det var ikke nok is og litt for mye snø så jeg hadde store problemer med feste på 3.gir [emoji23]

Stor stas at du har fått prøvekjørt på og har fått ett forsiktig gløtt av ett førsteinntrykk i forhold til hvordan ett slikt oppsett fungerer. :)
Disse oppsettene våkner først når man passerer ca. 1,2 BAR ladetrykk, så det lover godt når du sier det du gjør nå når motoren går som den er helt i ørske med lavboost justering. :)

HansOla
17/01/22, 12:55
Stor stas at du har fått prøvekjørt på og har fått ett forsiktig gløtt av ett førsteinntrykk i forhold til hvordan ett slikt oppsett fungerer. :)
Disse oppsettene våkner først når man passerer ca. 1,2 BAR ladetrykk, så det lover godt når du sier det du gjør nå når motoren går som den er helt i ørske med lavboost justering. :)Nå er jo jeg sultefora på god gammel b230T, så "alt" går jo bra nå i starten. Åpen wg og høylydt eksosanlegg kan muligens forsterke inntrykket [emoji16] Om jeg tar et utgangspunkt i 135whp på sug, og 0.5bar ladetrykk, så skal jo det i teorien bli 200whp. Det føles egentlig ganske realistisk ut, den går nok som en chippa fk på 1bar trykk [emoji106] Jeg gleder med til å kunne justere opp trykket og få bar asfalt [emoji1783] Det ser mørkt ut for isbanesesongen i år, men mirakler har skjedd før [emoji106]

HansOla
17/01/22, 17:49
6psi på 2900o/min ca, den sneik seg opp mot 7 lengre ut på turtall. Dette er i 4.gir, 8% stigning og 15cm snø. Derfor var det litt dårlig med aks. Dette er uten bleedventil/boostcontroll
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220117/45819b74f44eae44d36ba3a287d56afd.jpg

Batland
17/01/22, 22:52
6 psi før 3000 o/min. uten bleed ventil er en god begynnelse. :) , men jeg liker ikke linjene i loggen din. Fryktelig mye hakkemat / støy?

HansOla
17/01/22, 23:03
Ja de var veldig ujamne. Mulig støy, men jeg vet ikke fra hvor. Triggerkabel er skjermet, sensor er helt ny, kan jo kansje være noe ledningsnett-relatert [emoji2371] Jeg syns det lover godt med såpass tidlig respons på en grovjustert motor, under innkjøring [emoji1783] Som du sikkert ser, senka jeg tenninga litt over hele fjøla. Det var så mye støy i bilen at jeg hadde ikke hatt sjans til å høre tenningsbank.. så jeg feiga ut og senka den litt

Batland
18/01/22, 13:20
Ja de var veldig ujamne. Mulig støy, men jeg vet ikke fra hvor. Triggerkabel er skjermet, sensor er helt ny, kan jo kansje være noe ledningsnett-relatert [emoji2371] Jeg syns det lover godt med såpass tidlig respons på en grovjustert motor, under innkjøring [emoji1783] Som du sikkert ser, senka jeg tenninga litt over hele fjøla. Det var så mye støy i bilen at jeg hadde ikke hatt sjans til å høre tenningsbank.. så jeg feiga ut og senka den litt

Vi får satse på at det ordner seg, men du ser hvorfor jeg er Haltech-mann. ;)
Ser vi på f.eks. E6 serien, så er det ikke så mye annet datautstyr fra 1980 tallet som fungerer og gir gode resultater den dag i dag. Veldig stabile, pålitelige og holdbare saker. :)
Hehe, du har ett veldig godt oppsett vet du, men better safe than sorry. Mappeduden din finner forhåpentligvis ut hva som er det optimale tenningsmappet til ditt oppsett.

HansOla
18/01/22, 20:08
Vi får satse på at det ordner seg, men du ser hvorfor jeg er Haltech-mann. ;)
Ser vi på f.eks. E6 serien, så er det ikke så mye annet datautstyr fra 1980 tallet som fungerer og gir gode resultater den dag i dag. Veldig stabile, pålitelige og holdbare saker. :)
Hehe, du har ett veldig godt oppsett vet du, men better safe than sorry. Mappeduden din finner forhåpentligvis ut hva som er det optimale tenningsmappet til ditt oppsett.Det er antagelig jordinga av selve ecu jeg har gjort feil. Den er i karroseriet, men skulle vært på motor.. Ja Haltech er stabile greier! Jeg såg en video der Scotty på Haltech Australia mappet et Haltech F9, med gammel DOS maskin [emoji23][emoji106] Nostalgi anno 1989 [emoji85]

Batland
24/01/22, 21:43
Det er antagelig jordinga av selve ecu jeg har gjort feil. Den er i karroseriet, men skulle vært på motor.. Ja Haltech er stabile greier! Jeg såg en video der Scotty på Haltech Australia mappet et Haltech F9, med gammel DOS maskin [emoji23][emoji106] Nostalgi anno 1989 [emoji85]
Ja da får vi se....:)

Jeg såg den jeg også. Håpte at de skulle sette på ett helt nytt sprut, men beholde det gamle tenningsanlegget så vi fikk se hvor stor forskjellen blir i praksis. Det fikk vi ikke. :) og jeg lurer ikke på hvorfor. ;)

Forskjellen i resultat dersom datatenning hadde blitt kombinert med det gamle sprutet, den hadde nok vært betydelig.

HansOla
06/02/22, 23:39
Storfint besøk på service i dag. En forstillingskontroll og ellers litt forefallent vedlikehold [emoji16]http://forum.vccn.no/img-dump/2022/02/9.jpg

HansOla
13/02/22, 20:49
Div fjørbeinrenovering. Jeg liker å renovere mot å bare kjøpe nytt hele tiden. Så her ble det nypakkede hjullager og nye skjold. Jeg har tidligere kjørt uten bremseskjold, men fikk problemer med kast i bremseskiver vinterstid på isbanekjøring pga snø på varmeskiver. Jeg liker også å ha stående komplette fjørbein til eu-kontroll eller eventuelle fjørbeinsproblemer på noen av de andre 740/940ene
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220213/897cf8f6326c2ebae23ddedd14089765.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220213/5efc7697ef05c75cecc846f2d3aef558.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220213/a346078dddefb032be0176a6ec6fb27d.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220213/2fed92364acb2e5227bd734ee4b401b5.jpg

HansOla
20/02/22, 21:58
Flere tiltak før EU-kontroll. Kjekt å ha liggende bolt-on deler. Må bare utpå lageret å finne igjen en eksos med kat nå, så er det snart klart! Isbanen åpna da for fanken i går!
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/02/49.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/02/50.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/02/51.jpg

vangsfreaken
20/02/22, 23:23
Sender du turbo hit etterpå? Hadde passa bedre i 740'n enn det jeg har [emoji23]

HansOla
21/02/22, 08:04
Sender du turbo hit etterpå? Hadde passa bedre i 740'n enn det jeg har [emoji23]

Sent fra min SM-G996B via TapatalkJeg har jo to stk av dem, såååå kansje[emoji38]

HansOla
28/02/22, 08:08
Xc940?? Org fjører, mindre bremser og et ennet 3" eksosanlegg med kat er montert. Snart eu-kontroll nå [emoji106]
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/02/53.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/02/54.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/02/55.jpg

HansOla
02/03/22, 12:13
Jeg kan vertfall skrive under på at bilen var kvikk med mindre turbo også..! Med intern wg (-034 klokke) som lada opp mot 1bar så var den ganske så kjapp [emoji3] Det eneste jeg trøbler med nå er ufattelig mye drivverkstøy og vibrasjoner.. Det er snart før jeg vurderer å gå tilbake til org motorfester

vangsfreaken
02/03/22, 21:20
kjører du fortsatt ASS-festene? kast dem! alt låter 10x verre med dem :p kanskje det ikke er noe galt likevel? :rolleyes:

HansOla
02/03/22, 22:39
Dessverre, både på motor og gir. Det må være ganske stivt også pga txr spakstellet [emoji2371]

vangsfreaken
03/03/22, 00:50
bytt til ferske, originale fester... om det ikke er godt nok bytter du til original (modifisert) girspak med ferske foringer :D modifisert med short-shift, om du vil... (dog har jeg ikke inntrykk av at ting flytter seg voldsomt med M90-travers/fester? jeg vet M47 hopper fælt, men jeg har aldri vært plaga med M90)

minner om at jeg kjører hydrauliske fester og M90 med standard oppheng/girspak i 740'n, frem til jeg og TurboThomas tok livet av diffen min var den like komfortabel som en original bil :p

HansOla
03/03/22, 07:06
bytt til ferske, originale fester... om det ikke er godt nok bytter du til original (modifisert) girspak med ferske foringer :D modifisert med short-shift, om du vil... (dog har jeg ikke inntrykk av at ting flytter seg voldsomt med M90-travers/fester? jeg vet M47 hopper fælt, men jeg har aldri vært plaga med M90)

minner om at jeg kjører hydrauliske fester og M90 med standard oppheng/girspak i 740'n, frem til jeg og TurboThomas tok livet av diffen min var den like komfortabel som en original bil :pMen da må jeg kjøpe nye, for du husker vel hvem som har mine? [emoji13] Jeg skal vurdere saken hvertfall, i allefall på motorfester. Girkassetravers kan kansje få stå

HansOla
04/03/22, 09:43
Er motorfestene like på sugemotor og turbo? Om de er, skal jeg jaggu bestille hydrauliske puter til den. Etter en lengre kjøretur i går fant jeg vertfall ut det ikke er mellomaksel eller girkasse, da vibrasjonene ble bort når clutchen ble tråkket inn. På 2100rpm var det ganske stille på rolig kjøring også. Så det er nok kun motorfestene

HansOla
04/03/22, 20:48
Eu-kontroll overstått. Det gikk nesten bra! Håndbrekkwire gikk tværs av på bremserulla, og de likte ikke bremseslangene mine ... De er stålomspunnede, ikke ulovlig det..men da må de være tüv-godkjente. To stk 2er feil da altså, men det kunne gått mye værre! Alt annet var i god stand og alt fungerte som det skulle. Til og med avgass og co var innafor. Så det er allerede bestillt nye slanger, håndbrekkwire, motorfester og ny plate under motor.

Holck
04/03/22, 22:28
Eu-kontroll overstått. Det gikk nesten bra! Håndbrekkwire gikk tværs av på bremserulla, og de likte ikke bremseslangene mine ... De er stålomspunnede, ikke ulovlig det..men da må de være tüv-godkjente. To stk 2er feil da altså, men det kunne gått mye værre! Alt annet var i god stand og alt fungerte som det skulle. Til og med avgass og co var innafor. Så det er allerede bestillt nye slanger, håndbrekkwire, motorfester og ny plate under motor.

Sent fra min M2007J20CG via TapatalkSelvlaga bremseslanger ell [emoji846]?

Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk

HansOla
05/03/22, 08:40
Selvlaga bremseslanger ell [emoji846]?

Sent fra min SM-A600FN via TapatalkFerdigkjøpt fra L-M-R [emoji3]

HansOla
05/03/22, 16:36
Sett bort fra sprukket og løs frontleppe og litt slarkete skvettlapper, var det er artig dag på isen. Hakka8 sitter utrolig bra bak, men skal nok sette på ispigg forran til neste helg. Framhjulene er gamle og harde, så jeg sleit med at bilen ville gå mye rett frem... Bilen fungerte utrolig bra, og jeg fikk livemappet mye under belastning i dag.
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/03/6.jpg

vangsfreaken
05/03/22, 20:47
Sånne lepper dør 2-3x hver vinter... Bare å lime/støpe inn litt glassfiber på baksiden så tåler den et par runder til [emoji23]

HansOla
05/03/22, 23:15
Første jeg knekker [emoji106] har polyester og duk i garasjen, skal forsterke den og lappe den sammen igjen tenkte jeg ja

vangsfreaken
06/03/22, 01:28
Ikke verst... Jeg knakk (og lappa) min en håndfull ganger før det ble R-fanger på heltid [emoji23] dog kjørte jeg min hver eneste dag, med coils i bunn [emoji28]

HansOla
06/03/22, 09:48
Ikke verst... Jeg knakk (og lappa) min en håndfull ganger før det ble R-fanger på heltid [emoji23] dog kjørte jeg min hver eneste dag, med coils i bunn [emoji28]

Sent fra min SM-G996B via TapatalkDet har vi årsaken, jeg har jo 40cm oppi fangern [emoji1787]

Batland
06/03/22, 14:56
Framhjulene er gamle og harde, så jeg sleit med at bilen ville gå mye rett frem... Bilen fungerte utrolig bra, og jeg fikk livemappet mye under belastning i dag.
De fleste originale biler er jo satt opp med understell for å overstyre. Har du vurdert hardere fjærer bak eller tykkere eller doble stabilisatorstag bak?
Kunne du vært brydd med å oppdatere opplysningene post#1? Jeg klarer ikke lenger å huske alle detaljene i de forskjellige oppsettene fra gang til gang. :)
Det er originale ventiler i denne 530 toppen?
og V15T kam?
Den lille turboen? Er det den svarte som er E40? A/R0.63 turbinhus på den også?

vangsfreaken
06/03/22, 15:35
De fleste originale biler er jo satt opp med understell for å overstyre. Har du vurdert hardere fjærer bak eller tykkere eller doble stabilisatorstag bak?
Kunne du vært brydd med å oppdatere opplysningene post#1? Jeg klarer ikke lenger å huske alle detaljene i de forskjellige oppsettene fra gang til gang. :)Nå kjører han jo nesten originalt understell på grunn av eu-kontroll... Ordner seg nok etter hvert [emoji6]

Batland
06/03/22, 15:38
Jøssda. Bare ment som ett tips fra min side. Fort gjort å sette på noen nedkappede forsterkede stasjonsvognfjærer rett før man kjører ut på isen.

HansOla
06/03/22, 16:01
Kunne du vært brydd med å oppdatere opplysningene post#1? Jeg klarer ikke lenger å huske alle detaljene i de forskjellige oppsettene fra gang til gang. :)
Det er originale ventiler i denne 530 toppen?
og V15T kam?
Den lille turboen? Er det den svarte som er E40? A/R0.63 turbinhus på den også?Sånn midlertidig for eu kontroll ble det montert org fjører med bilstein b6 dempere, e40 turboen med intern wg og redusert ladetrykk. Det er den svarte og den har også ar.63 eksoshus ja. Før bremsing skal den få e50 turboen og ekstern wg igjen. Toppen er portet 530 med 44/38 ventiler og v15t.
Ellers er det 25mm stabstag forran og 19mm bak. Det har fungert helt supert før og får godt feste med litt myk bakende. Jeg tenkte å sette på igjen kappede campingfjører bak [emoji106] Framhjula mine er 7år gamle og er steinharde, så det er nok derfor. Fungerte helt fint bare jeg clutcha ut baken [emoji106] Jeg skal oppdatere førsteposten igjen jeg [emoji3] Kjøpte forresten en gtx3071r med t3 ar.82 av en venn i dag, mon tro hva den skal brukes på [emoji2371]

Batland
06/03/22, 16:55
Den è gò. :)

Good for you!
GTX3071R kan ansees å være en modernisert utgave av E50 turboen, så hvis du kombinerer med BSRT5+ kammen, så bør du kunne dra greit med turtall sammenlignet med det oppsettet du har nå. :)

HansOla
12/03/22, 19:21
Dæven som bilen fungerer! 4.gir og opp mot 160kmt i langsvingene er ganske så gøy [emoji16] 3.gir sånn ellers i de krappere svingene, men det blir akkuratt litt for kort.. Det var to problemer som dukket opp i dag, oljelekkasje inn på filter så den mista endel olje.. oppdaget i tide og etterfylt olje. Oljetrykk og oljetemp i orden. Problem nr 2, bolten på reimhjulet løsna og lagde en lyd så jeg var overbevist om at jeg hadde fått rådebank.. Strammet til igjen og alt i orden. Men jeg er overbevist om at man ikke trenger mer effekt enn dette med ispigg, det funker helt kolosalt slik den står nå [emoji3]

TurboThomas
12/03/22, 19:30
Morro! Kjører du høyt trykk nå da? 1bar? Da burde du kanskje ha i underkant av 300hk et sted da [emoji3526]

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

HansOla
12/03/22, 19:38
Morro! Kjører du høyt trykk nå da? 1bar? Da burde du kanskje ha i underkant av 300hk et sted da [emoji3526]

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk0.9 [emoji3] tja kansje 280 hk på motor om jeg er heldig. Over 300hk er ikke vits på isen, selv med ispigg!

TurboThomas
12/03/22, 19:41
0.9 [emoji3] tja kansje 280 hk på motor om jeg er heldig. Over 300hk er ikke vits på isen, selv med ispigg!

Sent fra min M2007J20CG via TapatalkHmm sier du det ja, ikke så mye som skal til da. Du slipper å porvosere for mye også? Må nesten smekke sammen den f'en min jeg å så jeg får brukt ishjula mine [emoji3526]

HansOla
12/03/22, 19:47
Hmm sier du det ja, ikke så mye som skal til da. Du slipper å porvosere for mye også? Må nesten smekke sammen den f'en min jeg å så jeg får brukt ishjula mine [emoji3526]

Sent fra min SM-G975F via TapatalkBare å kaste litt på bilen og full gass det. Bana vår ble veldig bra denne helga, svingene var perfekte. Utgangen fra den ene gikk perfekt over i ny. Jeg bare justerer med clutchen om jeg kommer for bredt, eller må breiere. Akkuratt passe med krefter nå, noe særlig mye mindre må man jobbe mer med clutchen og plage den mer.
Folk som sitter på syns den går bra vertfall, og det er flere med erfaring fra mye kraftigere biler [emoji16]

HansOla
20/03/22, 20:47
Innsveising av nippel for baktrykk og montering av egt. Det er sveist inn for målinger i både manifold og downpipe. Det er brukt bremserørsnippler m10x1. Egt er gjenget i eksoshuset. Manifolden fikk to strøk manifoldlakk. To kveiler bremserør er laget for tilkobling av midlertidige trykkmålere under mapping.
Og forresten, bilen er nå eu-godkjent! [emoji16]
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/03/34.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/03/35.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/03/36.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/03/37.jpg

Batland
21/03/22, 13:08
Innsveising av nippel for baktrykk og montering av egt. Det er sveist inn for målinger i både manifold og downpipe. Det er brukt bremserørsnippler m10x1. Egt er gjenget i eksoshuset. Manifolden fikk to strøk manifoldlakk. To kveiler bremserør er laget for tilkobling av midlertidige trykkmålere under mapping.
Og forresten, bilen er nå eu-godkjent! [emoji16]
Blir det mapping med E50 og en grei kam da, eller?

HansOla
21/03/22, 13:43
Blir det mapping med E50 og en grei kam da, eller?Mappingen skal foregå med e50 og enem v15t kam ja [emoji3] Mulig jeg kunne valgt en mer turtallsvillig kam, men jeg verdsetter bredt register i bunn, der jeg befinner meg mest. Mulig jeg tar med en K kam nedover når jeg skal mappe, bare for å prøve.
E40 og intern wg på std manifold var kun for eu-kontroll. Oppsettet følger som det var tidligere [emoji106]

Batland
21/03/22, 15:17
Akkurat.
Da ønsker jeg lykke til og så får vi se hva resultatet blir.
På generelt grunnlag er det slik at når man øker ladetrykket på en mildt trimmet motor, da reduseres vanligvis det turtallet hvor maks effekt avgis og registeret blir smalere.
Hvis man lader 0,7 BAR og har maks effekt på f.eks. 5300 o/min., så kan det godt hende at etter oppjustering til 1,6 BAR ladetrykk, så avgis maks effekt på 4900 o/min.
Jeg tenker at det er uheldig tidlig når man kjører en trimmet motor som har en turbo i hyggelig størrelse og som derfor ikke gir maksimalt ladetrykk før ca. 3900 o/min. :)
(Hvis man ønsker at motoren skal avgi maks effekt på lavt turtall, da er det BARE ulemper med å velge en såpass stor turbo som en E50.)

HansOla
21/03/22, 17:36
Jeg får ta med litt forskjellige kammer nedover så får vi se hva resultatet blir. Jeg håper jo at toppen min fløder bedre enn maks effekt på 4900omdr/min da. Med portet innsugskanaler etter eksosventiloppskriften og med 38mm eksosventiler og dertil portede eksoskanaler. Alle ventiler har 30° back cut. Men det får vi vel svar på etter mapping og benking. Klart, nå hadde jo dere en bedre topp, men A kammen klarte jo å avgi maks effekt på ganske respektabelt turtall da.

Batland
22/03/22, 08:50
Flott.
Det ville vært kjekt om du realiserte det potensialet som er i dette oppsettet.

En 530 topp som er modifisert som den her, er god som gull den, men det alene er ikke nok. Vi kan f.eks. se til Cosworth. Selv med 2 stk. 35 mm innsugsventiler for hver 498 ccm sylinder,
(Tilsvarer 1 stk. 81 mm innsugsventil i en B230 :D) så avgis vanligvis maks effekt før 5000 o/min når det effekt måles på hjul. ;)

Grunnen er overdrevet milde kamakslinger. Når motoren går sent rundt (lave turtall) med hyggelig ladetrykk, så er det enkelt å fylle opp sylindrene med luft og dreiemomentet går til værs. Når turtallet øker blir det mindre og mindre tid til disp. til å gjøre samme jobben og da blir resultatet ett av to.
1. VE reduseres stadig mer. Da reduseres dreiemomentet raskere enn turtallsøkningen og maks effekt er allerede avgitt. Da klarer man ikke å utnytte potensialet i en stor turbo og man sitter igjen med unødvendig dårlig bunndrag, spool up og respons.
2. Man må oppgradere til en kam som gir motoren en turtallskapasitet som matcher den aktuelle turboens luftkapasitet.

V15T er av ENEM oppgitt til å være en erstatningskam for den originale T-kammen som er designet for å stå i motorer som har originale ca. 230 hk turboer eller tilsvarende. Lille E40 passer f.eks fint og vil gi ett mildt og greit resultat.

Glimrende E50 fortjener en bedre partner for å unngå å bli sabotert. :)
(Tenk Oslo - Trondhjem konkurranse på tandemsykkel og du får tildelt en partner som er Rødt, SV eller MDG velger med 50% fungerende hjerne og bare har ett ben. Slikt er virkelig for de spesielt interesserte.)

HansOla
22/03/22, 11:23
Hehe, jeg plukket nok den mildeste kammen på hylla mi (bortsett fra T [emoji12])... Jeg har A, D, K, T, V, VX av alfabetkammer. Scimec T6, KG002, KG5 og Enem V15T av andre fabrikat. Mulig jeg bare setter inn V eller K før jeg drar på bremsing.. V15T er nok ikke like godt egnet for denne motoren som jeg først trodde. Jeg bruker av det jeg har liggende, kjøper ikke noe nytt til denne nå. En BSRT5+ hadde sikkert vært gullegodt, men det får bli en annen gang.

TurboThomas
22/03/22, 12:12
Kan godt anbefale bsrt5+ kammen jeg. Prøvde bilen igjen nå i forbindelse med EU godkjennelse, jeg kjørte i teorien motoren uten ladetrykk (lader vel ca 0.2-0.3 bar) siden jeg har løsna forspennet helt på wg'en. Jeg må si at det går greit/som forventa frem til 3-4k, men etter det så merker man godt at kammen er mye mer turtallsvillig enn det jeg erfarte med a kammen feks..

Batland
22/03/22, 13:35
Hehe, jeg plukket nok den mildeste kammen på hylla mi (bortsett fra T [emoji12])... Jeg har A, D, K, T, V, VX av alfabetkammer. Scimec T6, KG002, KG5 og Enem V15T av andre fabrikat. Mulig jeg bare setter inn V eller K før jeg drar på bremsing.. V15T er nok ikke like godt egnet for denne motoren som jeg først trodde. Jeg bruker av det jeg har liggende, kjøper ikke noe nytt til denne nå. En BSRT5+ hadde sikkert vært gullegodt, men det får bli en annen gang.

I praksis går motorene i genuine gatebiler med betydelig høyere trykk i eksosmanifolden enn det eierne tror før de måler.
Jeg foreslår derfor at du vurderer nøye om du vil bruke D-kammen eller V-kammen, til nød K-kammen. (Tenk også litt på bensinforbruk i 2022) Ingen av de andre. ;)

Batland
22/03/22, 13:38
Kan godt anbefale bsrt5+ kammen jeg. Prøvde bilen igjen nå i forbindelse med EU godkjennelse, jeg kjørte i teorien motoren uten ladetrykk (lader vel ca 0.2-0.3 bar) siden jeg har løsna forspennet helt på wg'en. Jeg må si at det går greit/som forventa frem til 3-4k, men etter det så merker man godt at kammen er mye mer turtallsvillig enn det jeg erfarte med a kammen feks..

Takk for den tilbakemeldingen. :)
Ser frem til å høre mer etterhvert som du får mer erfaring og opplevelser med den.

HansOla
22/03/22, 17:22
I praksis går motorene i genuine gatebiler med betydelig høyere trykk i eksosmanifolden enn det eierne tror før de måler.
Jeg foreslår derfor at du vurderer nøye om du vil bruke D-kammen eller V-kammen, til nød K-kammen. (Tenk også litt på bensinforbruk i 2022) Ingen av de andre. ;)Jeg har ikke data på D, V eller K i hode, men jeg tror jeg går for V igjen. Bra erfaring med den fra tidligere oppsett [emoji3] Den blir vel mulig litt tørstere med K, og D har jeg aldri prøvd før. Vi får se..Jeg har nå bestillt en bsrt5+ også så får vi se om den kommer i tide, eller om den havner i en annen motor med Scimec-toppen sammen med EFR-turboen og GIK-manifold

Batland
22/03/22, 19:36
....

Batland
22/03/22, 19:42
V-kammen er en god kam og KG-Volvotrimning selger V-kammen som erstatning for D-kammen som ikke har spor til fordeler.
D-kammen er marinekammen til B21 motorene og K-kammen er marinekammen til 2,3 og 2,5L motorene så K-kammen er litt villere.
Den klart raskeste marinemotoren som har gått rundtom her var bygget på en 2,1L Volvo Penta, men med B23 blokk fra en bil og med portet 530 topp og D-kam. :)
Hvorfor denne var raskere enn både 2,3L og 2,5L motorer med 531 topper og K-kammer er uvisst, men D-kammen har vist seg å fungere for dem som er så heldig å ha motor med blokkmontert fordeler.

Vi har gjentatte ganger sett at mange forskjellige B230 oppsett leverer rundt 140 hk + målt på Nav fra den teoretiske sugemotoren. BSRT5+ kammen har bevist over 160 hk målt på Nav fra den teoretiske sugemotoren på 3 stk. forskjellige motorer her lokalt, så forskjellen sammenlignet med "vanlige kamakslinger" er i praksis betydelig.

HansOla
22/03/22, 20:55
V-kammen er en god kam og KG-Volvotrimning selger V-kammen som erstatning for D-kammen som ikke har spor til fordeler.
D-kammen er marinekammen til B21 motorene og K-kammen er marinekammen til 2,3 og 2,5L motorene så K-kammen er litt villere.
Den klart raskeste marinemotoren som har gått rundtom her var bygget på en 2,1L Volvo Penta, men med B23 blokk fra en bil og med portet 530 topp og D-kam. :)
Hvorfor denne var raskere enn både 2,3L og 2,5L motorer med 531 topper og K-kammer er uvisst, men D-kammen har vist seg å fungere for dem som er så heldig å ha motor med blokkmontert fordeler.

Vi har gjentatte ganger sett at mange forskjellige B230 oppsett leverer rundt 140 hk + målt på Nav fra den teoretiske sugemotoren. BSRT5+ kammen har bevist over 160 hk målt på Nav fra den teoretiske sugemotoren på 3 stk. forskjellige motorer her lokalt, så forskjellen sammenlignet med "vanlige kamakslinger" er i praksis betydelig.

Da setter jeg inn D, og tar med V og K. Jeg har fordelerløs tenning, så er ikke avhengig av fordelerspor. Jeg har sett flere vellykkede b230 med D kam, og svært respektable sluttresultat så det er nok ikke et dumt valg. Dette er tross alt en "midlertidig motor" som sporet litt av [emoji23] Så her skal det gjøres det beste ut av hva jeg har liggende... Bsrt5+ kammen skal da få plass i Scimec-toppen [emoji106][emoji106] De motorene med 160+whp, er dette med dyre cnc 530 topper og maksimal ventilstørrelse, typ 48/40, eller mer kostnadsvennlige portede 530 med 46/38 ventiler?

Batland
22/03/22, 22:35
Det er ett godt valg og kjekt å høre. :)

Jeg kan da minne om at D-kammen er designet for bruk i 160, 398 og 530 toppene. :)
Husk at K-kammen og H-kammen er KUN levert i de i mine øyne dårlige 405 og 531 toppene. Det er noe å tenke på. ;)

De midlertidige budsjettmotorene er som oftest de som gir de kjekkeste opplevelsene og de kjekkeste minnene.

160 whp teoretisk NA er både med CNC-portet 530 topp og med uportet 531 topp som kun har fått satt inn større ventiler. Det effektmessige hovedpoenget med BSRT5+ kammen er at den hindrer motoren i å slutte å puste alt for tidlig og den får derfor motoren til å avgi maks effekt på ett uvanlig høyt turtall. Kompresjonsforhold, størrelsen på kanalene og størrelsen på ventilene har betydning for på hvilket ladetrykk man oppnår den maksimale "teoretiske sugemotoreffekten". Man er derfor ikke avhengig av å ha lavkomp., CNC portet værsting topp med kjempeventiler for å få gode resultater med BSRT5+ med mindre man har ambisjoner om å lade 2,5 BAR som gjør luften tung og hard.

Vi har ikke fått testet BSRT5+ kammen i en motor med lokalt portet 530 topp med 46/38 ventiler, E-manifold og en turbo i korrekt størrelse på 940 manifold, dessverre, dessverre.

HansOla
23/03/22, 11:18
Det høres bra ut, da kan man klare å karre til seg endel ekstra hester som NA selv på en hjemmelagd topp da [emoji106] Da skal det bli spennende å se hva D kammen utretter her.. Jasså ja, selv en uportet 531 med 46/38 ventiler klarer 160whp NA med bsrt5+ ja, da er det håp [emoji16]

Batland
23/03/22, 12:37
Ja jeg gleder meg jeg og håper at mappeduden din i praksis besitter adekvat kompetanse. Du må gjerne få ut tabellene med turtall, dreiemoment, ladetrykk og evt. baktrykk og temp. på de forskjellige ladetrykkene så vi kan følge utviklingen etterhvert som ladetrykket justeres i retning av 2 bar. :) Må vi vente lenge??

Det "villeste" jeg til da hadde hørt var dette fra en på Volvos motoravdeling:

jag har en kompis som har en S300 turbo på sin B23á , han har kört 2 säsonger på gatan ca 800-1000mil om året, killen laddar mellan 2,4 - 2,8bar och kör som han har stulit bilen, den bromsar 630hk förresten med standrad ventiler och en D-kam.
630 hp med 2,8 BAR ladetrykk gir oss hele 166 hp fra den teoretiske sugemotoren med originale ventiler. ;) Med så høyt ladetrykk, så høy effekt og såpass tilhørende turtall, så er det viktig at selve kamprofilen har egenskaper som gir gode, stabile, pålitelige og holdbare resultater. HELT sikker ikke tilfeldig at det var akkurat D-kammen som ble valgt.

Når vi har klart 160 hp målt på Nav fra den teoretiske sugemotoren med BSRT5+ kammen i enkle oppsett på pumpebensin gjentatte ganger, så klarer andre det samme. :)
(Sier det slik da jeg er sterk motstander av Richard Holdeners m.fl. sitt "NA" prat og dillet hans. Grunnen er at jeg mener at det er å snu situasjonen på hodet og det åpner for misforståelser.) :)

fixi93
23/03/22, 17:09
Ikke for og ta tråden men blir litt nysgjerrig på den BSRT5+ kammen, skulle hatt meg kam selv, men klarer ikke helt og bestemme meg på hvor "vass" kam jeg bør velge :) er ikke noen som har litt info på den BSRT5+ kammen? og hvor eventuelt man kan kjøpe den?

Forresten veldig interessant lesestoff i denne tråden generelt :) sitter og leser igjennom titt og ofte :) så fortsett med den gode framgangen og dele resultatene :)

HansOla
23/03/22, 18:17
Ja jeg gleder meg jeg og håper at mappeduden din i praksis besitter adekvat kompetanse. Du må gjerne få ut tabellene med turtall, dreiemoment, ladetrykk og evt. baktrykk og temp. på de forskjellige ladetrykkene så vi kan følge utviklingen etterhvert som ladetrykket justeres i retning av 2 bar. :) Må vi vente lenge??

Det "villeste" jeg til da hadde hørt var dette fra en på Volvos motoravdeling:

630 hp med 2,8 BAR ladetrykk gir oss hele 166 hp fra den teoretiske sugemotoren med originale ventiler. ;) Med så høyt ladetrykk, så høy effekt og såpass tilhørende turtall, så er det viktig at selve kamprofilen har egenskaper som gir gode, stabile, pålitelige og holdbare resultater. HELT sikker ikke tilfeldig at det var akkurat D-kammen som ble valgt.

Når vi har klart 160 hp målt på Nav fra den teoretiske sugemotoren med BSRT5+ kammen i enkle oppsett på pumpebensin gjentatte ganger, så klarer andre det samme. :)
(Sier det slik da jeg er sterk motstander av Richard Holdeners m.fl. sitt "NA" prat og dillet hans. Grunnen er at jeg mener at det er å snu situasjonen på hodet og det åpner for misforståelser.) :)
Jeg har igjen å montere riktig turbo og manifold, endre litt på eksos, sveise wg inn nederst i downpipe, bytte kam og ellers noe småtteri.. Men jeg håper rundt påsketider da [emoji16][emoji106] Jeg får ut hk, nm, turtall og ladetrykk i kurven som jeg vet om. Men mulig vi kan klare å få inn baktrykk i kurven også. Egt tror jeg ikke, da jeg har ekstern måler, men det kan nok løses på et vis uansett. 630hk på org ventiler og D kam høres veldig lovende ut for min del vertfall. Helt utrolig egentlig med sånne effekter og ladetrykk, og likevell ha såpass høy NA hk! Jeg har sett endel på Holdener på youtube ja, og forstår hva du mener [emoji6] Det kan lett misforstås, men høyest mulig NA hk innenfor de rammene man har å jobbe innenfor er vel en grei kompromiss. Svenskene er så jævla heldige som har e85 på pumpa, de kan kjøre 200hk+ NA og bare slenge på en svær turbo og lade det de orker [emoji849]

HansOla
23/03/22, 18:19
Ikke for og ta tråden men blir litt nysgjerrig på den BSRT5+ kammen, skulle hatt meg kam selv, men klarer ikke helt og bestemme meg på hvor "vass" kam jeg bør velge :) er ikke noen som har litt info på den BSRT5+ kammen? og hvor eventuelt man kan kjøpe den?

Forresten veldig interessant lesestoff i denne tråden generelt :) sitter og leser igjennom titt og ofte :) så fortsett med den gode framgangen og dele resultatene :)Bsrt5+ er en veldig fin kam, går å bruke med org turbomanifold, drar utrolig mye turtall og bredt register! Send en melding til RS Tuning på Facebook, de ordner en til deg [emoji108][emoji123] Artig at du følger med og finner det interessant! Det skjer stadig vekk litt i verkstedet, men ikke alltid så mye fremgang. Blir mye svada og tull.. Mye traktormekking også, så det går ikke fort med meg [emoji16]

Batland
23/03/22, 21:51
Jeg har igjen å montere riktig turbo og manifold, endre litt på eksos, sveise wg inn nederst i downpipe, bytte kam og ellers noe småtteri.. Men jeg håper rundt påsketider da [emoji16][emoji106] Jeg får ut hk, nm, turtall og ladetrykk i kurven som jeg vet om. Men mulig vi kan klare å få inn baktrykk i kurven også. Egt tror jeg ikke, da jeg har ekstern måler, men det kan nok løses på et vis uansett. 630hk på org ventiler og D kam høres veldig lovende ut for min del vertfall. Helt utrolig egentlig med sånne effekter og ladetrykk, og likevell ha såpass høy NA hk! Jeg har sett endel på Holdener på youtube ja, og forstår hva du mener [emoji6] Det kan lett misforstås, men høyest mulig NA hk innenfor de rammene man har å jobbe innenfor er vel en grei kompromiss. Svenskene er så jævla heldige som har e85 på pumpa, de kan kjøre 200hk+ NA og bare slenge på en svær turbo og lade det de orker [emoji849]

Hmmm? Ser ikke helt poenget med ekstern wg hvis du fører eksosen fra wg tilbake til eksosanlegget. Da er Ultimate interne WG baklokket like godt slik jeg ser det forutsatt at man har en turbo med turbinhus som gir en denne muligheten.

Kurver er bedre enn intet, men det er tabellene som er av størst interesse siden disse er nøyaktige.

Holdener er fokusert på å få ut høy til maks NA effekt og så turbolader han bare på E85 og effektmåler i en motorbremsebenk og konkluderer med at alle kammer er turbokammer. Da har man det veldig, veldig enkelt. Det er jo ikke slik det funker for vanlige folk i praksis, men faktisk omvendt. Man trimmer til man får ett sluttresultat som man er fornøyd med og så regner man seg tilbake til motorens prestasjoner som teoretisk sugemotor for å avsløre hvor effektivt oppsettet og delene faktisk er. En GOD og velfungerende turbokam leverer da høy teoretisk sugemotoreffekt, men når den testes som en ren sugemotorkam - da funker den selvsagt dårlig fordi den selvfølgelig ikke er designet til å fungere godt uten ladetrykk.

Jepp, E85 stiller ikke høye krav til dem som trimmer. Han ene svensken som jeg følger med på forklarte at det var veldig mye enklere å hente ut 600 hk fra en 8V B230 motor på E85 enn 450 hp på pumpebensin. Han har egen motorbremsebenk så vi antar at han snakker om svinghjulseffekt og ikke hp målt på NAV i Dynapack slik noen av oss forholder oss til. ;)

HansOla
23/03/22, 22:10
Hmmm? Ser ikke helt poenget med ekstern wg hvis du fører eksosen fra wg tilbake til eksosanlegget. Da er Ultimate interne WG baklokket like godt slik jeg ser det forutsatt at man har en turbo med turbinhus som gir en denne muligheten.

Kurver er bedre enn intet, men det er tabellene som er av størst interesse siden disse er nøyaktige.

Holdener er fokusert på å få ut høy til maks NA effekt og så turbolader han bare på E85 og effektmåler i en motorbremsebenk og konkluderer med at alle kammer er turbokammer. Da har man det veldig, veldig enkelt. Det er jo ikke slik det funker for vanlige folk i praksis, men faktisk omvendt. Man trimmer til man får ett sluttresultat som man er fornøyd med og så regner man seg tilbake til motorens prestasjoner som teoretisk sugemotor for å avsløre hvor effektivt oppsettet og delene faktisk er. En GOD og velfungerende turbokam leverer da høy teoretisk sugemotoreffekt, men når den testes som en ren sugemotorkam - da funker den selvsagt dårlig fordi den selvfølgelig ikke er designet til å fungere godt uten ladetrykk.

Jepp, E85 stiller ikke høye krav til dem som trimmer. Han ene svensken som jeg følger med på forklarte at det var veldig mye enklere å hente ut 600 hk fra en 8V B230 motor på E85 enn 450 hp på pumpebensin. Han har egen motorbremsebenk så vi antar at han snakker om svinghjulseffekt og ikke hp målt på NAV i Dynapack slik noen av oss forholder oss til. ;)

Det var mest pga støy, men det er jo til å leve med om det tilfører mye negativt. Da skal den forbli åpen! Vi får det selvsagt også ut i tabell, så det kan analyseres ved behov [emoji106]
Hehe, Holdener konkluderer lett med at alle sugekammer funker på turbo, basert på toppeffekt [emoji2371] Av det jeg har lært, skal vel en optimal turbomotor øke NA effekt til mer overtrykk den får. Opp til en viss grense selvsagt, men ja.
Svenskene slenger jo bare på hx40, e85, høykomp og en hissig trimkam og plukker 5-600 lett som bare det. Jeg blir så irritert på politikerne som valgte å fjerne e85 fra bensinstasjonene.. Når jeg bodde på Gjøvik hadde de såvidt e85 på cirkel k Kallerud! Det er vel 7-8år siden nå. Uansett, nav/hjuleffekt er det vi liker best, den effekten klarer man ikke lyve seg unna med svære drivverkstap [emoji16]

Batland
24/03/22, 08:23
Bsrt5+ er en veldig fin kam, går å bruke med org turbomanifold, drar utrolig mye turtall og bredt register!
Ja det synes jeg at man godt kan si og jeg vil legge til at BSRT5+ i praksis har bevist at den leverer meget gode resultatet uansett om den står i portede 530 topper eller i 531 topper. :D
Kan påpeke at D-kammen ble designet for, og kun er levert i de gode 160, 398, 530 style toppene. H-kammen og K-kammen kun er levert i de i mine øyne "BaneRacing Only", 405 og 531 toppene. ;)

Kan minne om det siste lokale resultatet.
Ferdig mappet med liten turbo.
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/05/163.jpg

Her den teoretiske sugemotorens prestasjoner under her.
Legg merke til at:
1. Det er hele 185 Nm allerede på 3500 o/min. selv når det er målt på Nav. :)
2. Maks effekt for den teoretiske sugemotoren er avgitt helt oppe på 6300 o/min. til tross for at turboen er så tom at den ikke klarer å holde ladetrykket oppe på ønsket nivå.
Se på bremsepapiret at motoren i praksis blir tvunget til å leverer maks effekt "helt nede" på 5876 o/min. fordi den lille turboen er helt tømt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/05/164.jpg

Ladetrykket vises på den lyseblå kurven her: (De andre er horsepower og torque i lb/ft pr. CID når målt på NAV i Dynapack.)
https://i.imgur.com/8P8NQh1.jpg
Allerede på 5700 o/min. som gir 360 hp målt på NAV, begynner ladetrykket tydelig å avta.

http://forum.vccn.no/showthread.php?627-Legg-ut-dine-andres-bremsepapirer-og-motoroppsett-her&p=1100128&viewfull=1#post1100128

HansOla
24/03/22, 13:53
Utrolig mye bra resultater med denne kammen, det kan rett og slett ikke gå galt med denne. Til og med en billig kinaturbo og original 531 kunne nok levert ok med denne [emoji23]

Batland
24/03/22, 17:45
Utrolig mye bra resultater med denne kammen, det kan rett og slett ikke gå galt med denne. Til og med en billig kinaturbo og original 531 kunne nok levert ok med denne [emoji23]
Ja vi får se hva du, TurboThomas og Vangsfreaken får til på andre siden av fjellet i 2022. :) Kjekt å ha noe å se frem til.
Så lenge man forstår at justerbart kamdrev og korrekt justering er et HELT NØDVENDIG MUST! , så er det nok slik ja. :)

HansOla
24/03/22, 21:02
Angående justerbart kamdrev, 2.4-2.5mm ish i ØD på bsrt5+?

Batland
24/03/22, 22:15
Angående justerbart kamdrev, 2.4-2.5mm ish i ØD på bsrt5+?
Tenker at vi sier 2,3 mm og så +/- 0,2 mm avhengig av hva oppsettet forteller dyno operatøren. Da blir huskeregelen 2,3 mm ventilløft i ØD som utgangspunkt for alle rødmotorene som i praksis er 2,3L nå i våre dager.
Så kan man justere seg nedover mot 2,1 mm ventilløft i ØD for å få en svakere, men mer turtallsvillig motor slik som en B21 motor er
eller
man kan justere seg oppover mot 2,5 mm ventilløft i ØD og få bedre bunndrag, men mindre turtallsvillighet slik som en B25(0) motor er. :)

HansOla
27/03/22, 16:25
Dette ble jo en riktig så fin og kompakt løsning syns jeg. HX'en passer også på dette oppsettet [emoji106]
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/03/44.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/03/45.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/03/46.jpg

vangsfreaken
27/03/22, 16:52
Ja vi får se hva du, TurboThomas og Vangsfreaken får til på andre siden av fjellet i 2022. :) Kjekt å ha noe å se frem til.

Må vurdere å få den på veien i år da? [emoji848][emoji23]

HansOla
27/03/22, 17:04
Den er jo på veien, godkjent og hele pakka [emoji16] Må bare få den oppi verkstedet igjen og bytte turbo, kam, eksos og understell så bærer det nedover til Flisa rundt påsketider håper jeg. Så da gjenstår bare 2x Thomas [emoji16]

Batland
27/03/22, 18:21
Dette ble jo en riktig så fin og kompakt løsning syns jeg. HX'en passer også på dette oppsettet [emoji106]
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/03/44.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/03/45.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/03/46.jpg
Der ja! Som vi ser er denne løsningen akkurat så god som forventet. Egentlig litt rart at ikke flere gjør dette.

vangsfreaken
27/03/22, 18:23
Den er jo på veien, godkjent og hele pakka [emoji16] Må bare få den oppi verkstedet igjen og bytte turbo, kam, eksos og understell så bærer det nedover til Flisa rundt påsketider håper jeg. Så da gjenstår bare 2x Thomas [emoji16]

Sent fra min M2007J20CG via TapatalkJaja, 1 av 3 ligger godt an [emoji23]

Hva slags understell skal du bruke?

Batland
27/03/22, 18:24
Må vurdere å få den på veien i år da? [emoji848][emoji23]
Flott hvis det er muligheter for det selvsagt, men det er nå helst turbooppsettes og funksjonen og virkemåte som er av interesse, så man får gjort endel med prøveskilt også. :D

Batland
27/03/22, 18:26
Da får vi andre støtte deg i håpet. :)

HansOla
27/03/22, 18:46
Jaja, 1 av 3 ligger godt an [emoji23]

Hva slags understell skal du bruke?

Sent fra min SM-G996B via TapatalkBC racing bak, og jspec forran. Har ikke fått råd til å kjøpe nye front coilovers enda [emoji85] Men skal bytte ut den veike momentbrygga også

HansOla
27/03/22, 18:54
Der ja! Som vi ser er denne løsningen akkurat så god som forventet. Egentlig litt rart at ikke flere gjør dette.Det er ikke en løsning jeg har sett veldig mange av nei, og som du sier er det egentlig litt rart.
Så lenge turboen har 5bolt eksoshus, så passer det aller meste ganske bolt-on her nå. Unntaket er de med ekstra stort kompressorhus. Hx35'en min her går akkuratt på millimeteren om man klokker om utløpet på kompressorhuset.
Jeg har derimot fått forespørsel fra flere som ønsker et slik adapter, men jeg har rett og slett ikke tid til å masseprodusere noe som helst før jeg er ferdig med mine egne prosjekter..

vangsfreaken
27/03/22, 18:54
Flott hvis det er muligheter for det selvsagt, men det er nå helst turbooppsettes og funksjonen og virkemåte som er av interesse, så man får gjort endel med prøveskilt også. :DDen må dessverre bli sugis for å bli godkjent, så det blir dessverre ikke noe sus før den er skilta [emoji14] men det er heldigvis ikke så langt igjen...

(Ta med noe eksos nedover a, H.O [emoji28])

HansOla
27/03/22, 18:56
Jeg skal prøve å huske [emoji16]

vangsfreaken
27/03/22, 20:35
BC racing bak, og jspec forran. Har ikke fått råd til å kjøpe nye front coilovers enda [emoji85] Men skal bytte ut den veike momentbrygga også

Sent fra min M2007J20CG via TapatalkOkei. Mente å huske du kjøpte BC, men når jeg fikk tenkt meg om litt kom jeg på at det var bare bakstilling [emoji28]
Men j-spec funker greit nok foran, hvert fall den korte tiden det lever. (jeg hadde 2 defekte dempere og fastrusta gjengehylser etter noen sesonger [emoji849])

Skal du forsterke en original en, eller bytte til sånn A-ramme? Selv vil jeg forsterke en original ramme, jeg har prøvd sånn ramme med lite hell... Men kunne sikkert prøvd den igjen på en annen bil om noen overbeviser meg, tror opplevelsen var delvis bilen sin skyld.
Jeg skal prøve å huske [emoji16]

Sent fra min M2007J20CG via TapatalkEtt steg nærmere [emoji1696][emoji16]

HansOla
27/03/22, 20:56
Det får fungere en stund, inntil videre vertfall [emoji28] Det er en sånn A ramme ja, vurderer å skaffe komplett txr bakstilling for å få 4link og noe som tåler en trøkk. Men om bilen er stiv nok bak vil nok en sånn A ramme fungere bedre enn på en som er mykere [emoji106]

Batland
27/03/22, 21:24
Den må dessverre bli sugis for å bli godkjent, så det blir dessverre ikke noe sus før den er skilta [emoji14] men det er heldigvis ikke så langt igjen...
Jeg kommer akkurat tilbake fra en kjommi som holder på med nøyaktig det samme. :) Flott, stå på. ;)

vangsfreaken
27/03/22, 22:44
Det får fungere en stund, inntil videre vertfall [emoji28] Det er en sånn A ramme ja, vurderer å skaffe komplett txr bakstilling for å få 4link og noe som tåler en trøkk. Men om bilen er stiv nok bak vil nok en sånn A ramme fungere bedre enn på en som er mykere [emoji106]

Sent fra min M2007J20CG via TapatalkTa et steg om gangen å hold det så originalt som mulig, så blir du overraska over hvor billig og holdbart det er [emoji23] 740'n har hatt "original rumpe" frem til nå og likevel vært god å kjøre uavhengig av effekt, så original bakstilling holder faktisk bra med frisk gummi. Når jeg prøvde sånt stag på 945'n ble jeg gal av alle vibrasjoner, men den lider også av ei utslitt girkasse og tilnærmet null foringer bak, så jeg er spent på hvordan det oppleves på en generelt frisk bil. Jeg burde egentlig fått det på 740'n før den vrir noe i frykt for å ødelegge akslingen, men jeg er også redd den plutselig blir lei å kjøre [emoji28]

Btw... Få på ei myk foring i enda av ramma. Det finnes ingen unnskyldning for noe annet, det er ikke rom for bevegelse der uansett.
Jeg kommer akkurat tilbake fra en kjommi som holder på med nøyaktig det samme. :) Flott, stå på. ;)Hehe, det er noe herk å trimme gatebiler... [emoji85]

HansOla
28/03/22, 08:15
Jeg har kjørt med original bakstilling i 10år nå, og jeg har vridd flere momentstag opp gjennom årene. De er for veike med brukbart feste.. Er det bare hjulspinn og dårlig grep holder det nok!

vangsfreaken
29/03/22, 21:38
Jeg har kjørt med original bakstilling i 10år nå, og jeg har vridd flere momentstag opp gjennom årene. De er for veike med brukbart feste.. Er det bare hjulspinn og dårlig grep holder det nok!

har du prøvd forsterka ramme da? eventuelt forsterka ramme og nye justerbare stag? ideelt sett burde det jo forsterkes så mye som mulig samtidig som man beholder mest mulig foringer/gummi. jeg har en teori om at stagene vrir seg fordi ramma gir etter, fordi de tåler jo nesten ingenting med litt vinkel...
jeg venter forøvrig bare på å vrenge det selv, fordi jeg vet det er svakeste ledd :rolleyes: men jeg har likevel veldig lyst til å prøve forsterka ramme, kanskje også justerbare stag... jeg tror det er en bedre løsning enn A-ramme selv om det blir mer jobb, både fordi man bevarer original geometri og fordi det fortsatt er rikelig med gummi som tar vibrasjoner...

HansOla
31/03/22, 20:41
Nei det har jeg ikke prøvd. Jeg har vurdert å bokse inn den originale og lage nye stag i stål med gummiforinger, men vi får se hvor ille det bråker med det stumme staget

vangsfreaken
31/03/22, 21:31
Nei det har jeg ikke prøvd. Jeg har vurdert å bokse inn den originale og lage nye stag i stål med gummiforinger, men vi får se hvor ille det bråker med det stumme staget

jeg vurderer det selv... i beste fall funker det bra på en annen bil, i verste fall får jeg i det minste plukka av det originale for litt tilpasning :rolleyes: det finnes forøvrig justerbare stag som passer i original ramme, bare for å gjøre det lettest mulig.
må sikkert se på det når enn den er i drift igjen... så får man brukt den slemme clutchen og nye sperra litt :D

HansOla
01/04/22, 09:16
Ja har sett de stagene, men de kommer ofte med uniballs og de er vel kjente for å overføre brukbart med lyd og vibrasjoner [emoji28] Får mekke til noe med foringer fra momentstag til 240 tenker jeg

HansOla
03/04/22, 20:12
Har da rota litt i verkstedet i dag å. Fiksa en returflens til turboen, sveist inn en lyddemper til, og montert sammen igjen alt. Gikk tom for argon da såklart, så fikk ikke sveist helt ferdig
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/04/7.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/04/8.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/04/9.jpg

HansOla
25/04/22, 20:18
I helga fikk jeg endelig dradd meg ut i verkstedet igjen. Bytta understell, så nå ble det litt penere høyde. Mindre støy i bilen også, bakaksel ble sentrert etter denne høyden så det gir jo mening..
Fikk bytta kam, til en D kam. Kilen på registerdrevet hadde knekt under iskjøring, heldigvis kun den ytterste fordi bolten hadde løsna. Hadde liggende flere av de, så bytta bare til et annet. Tenker det kan være lurt å oppgradere til ståldrev. Noen små oljelekkasjer ble ordnet også.
Men, så er det en sak som er litt værre.. under 2.helga av iskjøring begynte den å bruke litt vann. Jeg fant noen små lekkasjer på bl.a radiator(hullet til tempsensor), og en slange på varmeregisteret. Så jeg etterfylte bare underveis.
Den har nå i senere tid vært litt ugrei etter kaldstart, gått ureint til jeg gir den litt turtall, og ryker litt mye syns jeg. Øverst på peilepinnen er det litt hvitt skum. Vanntanken har aldri noe som helst trykk, ikke rett etter jeg stopper bilen engang. Ikke olje i vannet. Tappet av oljen, og den er blank, sort og fin, ingen tegn til vann. Stabil vanntemp på 75°, sakte stigende under tomgang.
Uansett, den har brukt en halv tank med vann på 6.5mil [emoji51][emoji51] Så nå er det bare å bestille toppakning og dra opp ermene [emoji23]http://forum.vccn.no/img-dump/2022/04/55.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2022/04/56.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20220425/f8b35dbea43e3a0edd6905995c45722e.jpg

HansOla
26/04/22, 21:35
Jeg tok ut pluggene og lyste ned på stemplene nå i kveld, det er små vanndråper på vertfall to og det er nok ikke kondens er jeg redd. Pluggene var også veldig rene og lyse. Afr er ikke mager så det er nok ikke derfor... Den ligger på ca 12.5afr på 0.5bar og 14.5-15afr på tomgang og rolig kjøring.
Om ikke annet er det da noe positivt å finne i loggen, jeg har 6psi på 2650-2700rpm med D kammen nå, fortsatt kun grunntrykk på wg uten styring. Dette var også på kun 60% gass. Det er jo brukbart. Det var litt vanskelig å få logget hvor tidlig trykket er der, for den raser i veien på turtall raskere enn den bygger trykk virker det som. Regner med det blir noe bedre med ladetrykksstyring. Jeg kunne selvsagt holdt den igjen på f.eks 3.gir, men så langt tenkte jeg ikke :)
En annen ting jeg har lurt litt på; etter jeg byttet turbo og eksos er det mye mer smell i eksosen ved motorbrems fra litt høye turtall. Skyldes dette mager blanding, for høy fortenning på vakum og høyt turtall, eller en kombinasjon?

Batland
27/04/22, 16:33
Her har det skjedd saker og ting ja.
Med gode gamle forgassere så er det noen motorer som skyter og smeller ved motorbrems. Spesielt med utett eksosanlegg. Motoren skal dø fra tomgang hvis du tetter eksosanlegget helt bak.
Jeg tenker at grunnen er at gnisten er for liten og svak til å klare å antenne en mager luft/bensin-blanding og ergo sendes uforbrendt bensinblandig ut i den glødende eksosmanifolden, og den får selvsagt jobben gjort. Med datasprut er det vel bare å aktivere fuelcut. :)
Takk for orientering om din opplevelse med D-kammen. :)
Må si jeg er spent på å se hva du finner ut om vannproblemet, men det høres ikke spesielt dramatisk ut for øyeblikket.
Jeg hadde nok tilsatt noe trykkluft (jfr lokket på ekspansjonstanken) og letet etter lekkasjen(e).

HansOla
27/04/22, 18:13
Dette oppsto etter jeg satte på eksos uten katalysator og med extern wg [emoji848] D kammen fungerer egentlig veldig bra den, nå står den i "null", men kan prøve å justere den litt når jeg skal i benken. Nei veldig dramatisk er det forsåvidt ikke, bilen er delvis kjørbar fortsatt så skal teste og prøve litt før jeg tar av toppen [emoji4] Jeg finner ingen synlige lekkasjer, verken inni bilen eller noe sted rundt motor. Heller ingenting under, ikke en dråpe å finne...

HansOla
27/04/22, 22:15
Jeg skal også kontrollere tenning med strobelampe, og evt korrigere i sprutet så det blir riktig. Akkuratt det trinnet hoppa jeg over, og det burde jeg sikkert ikke gjort.. [emoji3061]

Batland
28/04/22, 12:39
Dette oppsto etter jeg satte på eksos uten katalysator og med extern wg [emoji848] D kammen fungerer egentlig veldig bra den, nå står den i "null", men kan prøve å justere den litt når jeg skal i benken. Nei veldig dramatisk er det forsåvidt ikke, bilen er delvis kjørbar fortsatt så skal teste og prøve litt før jeg tar av toppen [emoji4] Jeg finner ingen synlige lekkasjer, verken inni bilen eller noe sted rundt motor. Heller ingenting under, ikke en dråpe å finne...
Det gjorde det nok.
Da er det vel noe i anledning den eksterne wg som ikke er tettere enn at det kommer oksygen inn i manifolden slik at overskuddsbensinen antenner ved motorbrems.
Den gjør jo det. :)
Jeg kan ikke se at du har kjørt så høyt ladetrykk at tenningsbank har kjørt i stykker toppakningen din, men du kan STUDERE tennpluggene nøye. Hvis vannet hadde blitt brukt som ett vanninnspurt, så ser man det på tennpluggene.

Batland
28/04/22, 12:40
Jeg skal også kontrollere tenning med strobelampe, og evt korrigere i sprutet så det blir riktig. Akkuratt det trinnet hoppa jeg over, og det burde jeg sikkert ikke gjort.. [emoji3061]
Ooooops, det er såpass ja?? :) Da er du lett på foten. Det der er virkelig en fryktløs strategi. ;)

HansOla
28/04/22, 19:11
Ooooops, det er såpass ja?? :) Da er du lett på foten. Det der er virkelig en fryktløs strategi. ;)Hehe, noe uvitende og ivrig på å komme meg ut å kjøre, i tillegg til mangel på tenningslampe var årsaken til slike stunt [emoji23] Etterhvert ble det bortglemt, men kom på det igjen nå en dag..og tok en titt på youtube fikk innføring i hvordan jeg dobbelsjekka det opp mot sprutet.

HansOla
28/05/22, 10:13
Det går ikke så bra dette her... Plukket av toppen i går for å bytte toppakning.. Den var helt strøken med god klem rundt på alle plasser.
En gledelig ting er jo at det ikke har vært tenningsbank, noe jeg var redd kunne være årsaken. Det som derimot er litt pussig, er at det var kjølevæske i innsugskanal syl 2 og faktisk litt opp i innsuget! Det var også et tynt lag med noe rart i vertfall to av de andre kanalene også.
Stempel nr2 var det reneste, det samme med forbrenningskammer syl2. Den eneste forklaringen jeg har er sprekk mot vannkanal i innsugskanal. Jeg ser ingenting med egne øyner, men mtp mengden vann som ble borte, er det antagelig en liten sprekk som lekker kun når motor er varm.
For å ramse opp symptomer:
Ikke olje i vann
Ikke vann i olje(dog mye drit i catchtank)
Ikke trykk i kjølesystem(helt dødt, helt minimalt selv på varm motor)
Noe ruskete gange på nystartet motor og ryker litt hvitt etter oppstart
Det har ikke blitt værre, og den bruker like mye ved pen kjøring som på grisekjøring.
Så da står jeg her og klør meg i hode.. Skal jeg montere Scimec-toppen min nå? Eller en 531 med 46-38 ventiler? Fortsettelse følger ....http://forum.vccn.no/img-dump/2022/05/45.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/05/46.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/05/47.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/05/48.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/05/49.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/05/50.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/05/51.jpg

Batland
28/05/22, 11:19
Det går ikke så bra dette her... Plukket av toppen i går for å bytte toppakning.. Den var helt strøken med god klem rundt på alle plasser.
En gledelig ting er jo at det ikke har vært tenningsbank, noe jeg var redd kunne være årsaken. Det som derimot er litt pussig, er at det var kjølevæske i innsugskanal syl 2 og faktisk litt opp i innsuget! Det var også et tynt lag med noe rart i vertfall to av de andre kanalene også.
Stempel nr2 var det reneste, det samme med forbrenningskammer syl2. Den eneste forklaringen jeg har er sprekk mot vannkanal i innsugskanal. Jeg ser ingenting med egne øyner, men mtp mengden vann som ble borte, er det antagelig en liten sprekk som lekker kun når motor er varm.
For å ramse opp symptomer:
Ikke olje i vann
Ikke vann i olje(dog mye drit i catchtank)
Ikke trykk i kjølesystem(helt dødt, helt minimalt selv på varm motor)
Noe ruskete gange på nystartet motor og ryker litt hvitt etter oppstart
Det har ikke blitt værre, og den bruker like mye ved pen kjøring som på grisekjøring.
Så da står jeg her og klør meg i hode.. Skal jeg montere Scimec-toppen min nå? Eller en 531 med 46-38 ventiler? Fortsettelse følger.
Er det 123 ignition tenningskartet mitt du har kjørt med? I tilfellet ett konservativt, forsiktig og trygt utganspunkt. :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/01/12.jpg

Hvordan gikk det med forresten baktrykksmålingen din?

Jeg er enig i konklusjonen din om at disse symptomene indikerer en slik vannlekkasje, selv om den egentlig burde bruke mest vann med rolig kjøring når det er høyt vakum i innsugskanalene.
Blir spennende å se hvilken topp du velger å sette på nå. Vi får enten vite forskjellen mellom din hjemmeportede topp og Scimec toppen eller hvordan du opplever forskjellen mellom en portet 530 topp og en 531 topp. Begge deler er interessant. :)

HansOla
28/05/22, 15:32
Er det 123 ignition tenningskartet mitt du har kjørt med? I tilfellet ett konservativt, forsiktig og trygt utganspunkt. :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/01/12.jpg

Hvordan gikk det med forresten baktrykksmålingen din?

Jeg er enig i konklusjonen din om at disse symptomene indikerer en slik vannlekkasje, selv om den egentlig burde bruke mest vann med rolig kjøring når det er høyt vakum i innsugskanalene.
Blir spennende å se hvilken topp du velger å sette på nå. Vi får enten vite forskjellen mellom din hjemmeportede topp og Scimec toppen eller hvordan du opplever forskjellen mellom en portet 530 topp og en 531 topp. Begge deler er interessant. :)

Det stemmer, den tenningskurven jeg har brukt. Fungerte fint [emoji3] Baktrykksmålingen kom jeg aldri så langt jeg fikk koblet opp faktisk, men uttakene er klare. Må bare legge fram litt slange.
Angående vannforbruket, så kan det nok hende den brukte minst like mye på penkjøring som ved hard belastning, men dette er ikke noe jeg har noe svar på egentlig. Jeg har tatt med en 531 topp og et sett med 46-38 ventiler som jeg skal levere til maskinisten min rett over helga. Scimectoppen trenger like mye jobb den som 531, og jeg er jo veldig nyskjerrig på hvor stor forskjell det er på en org 531 med 46-38 kontra en portet 530 med 44-38 da [emoji3] Så har jeg jo litt bremsepapiret på min bil med std 530 topp også. Tenker å fortsette med D kammen også, den spoola turboen ganske tidlig og dro langt på turtall kjente jeg

Batland
29/05/22, 11:05
Javisst, fungerer fint, det gjør den, men det er en del å hente på mer aggressiv tenning under mapping.
Man river ikke løs hjulene på 3. gear rett frem på tørr asfalt med det tenningskartet der. ;)
Da følger jeg med og ser hva som skjer. :)

HansOla
30/05/22, 18:20
Da fortsetter jeg med denne kurven til jeg kommer i benken, den har jo vist seg å ikke banke på 1bar trykk.
Jeg fikk levert 531 toppen til maskinering i dag, det blir 30-45-70 seter som blendes ut i org kanal. Jeg skal modifisere forbrenningskammeret litt, men vil ikke endre for mye på det i frykt for å ødelegge swirl effekten 531 toppene har. Eksoskanaler blir som på 530 toppen.

Batland
30/05/22, 18:35
Resultatet av dette ser jeg frem til å høre om. :)

HansOla
30/05/22, 18:49
Flott [emoji3] Jeg ser også frem til å prøve denne toppen, for å sammenligne med min egen 530 [emoji51]

gaupe
30/05/22, 21:37
Kan vere at vatnet du brukar, er det som har rent ned i sylinderen etter motoren er stoppa og trykket i kjøleanlegget utliknar seg. Og når du fyrer opp, så går det ut som kondens, kvit røyk.

HansOla
30/05/22, 21:40
Ja vannet kommer helt klart fra over ventil, og den suget nok jevnt og trutt for det er aldri trykk på kjølesystemet. Ikke når jeg åpner korka på 80° engang. Men ja, det er nok oppsamlet vann som gjør at den ryker litt ved kaldstart. Det ryker ingenting under kjøring, bare svart når den går på sperra [emoji23][emoji869]

HansOla
08/06/22, 08:09
Jeg fikk bilder av maskinisten min i går kveld, toppen er planet og setene på eksos er freste. Da gjenstår kun seter på innsug [emoji106] Jeg har selv frest opp seter på innsug, men det er best å få det gjort av proffer [emoji16] Når toppen kommer tilbake blir det å blende setene ut i kanalen og få porta eksoskanaler
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/06/1.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/06/2.jpg

HansOla
13/06/22, 12:04
Nei ser man det, det ble et turbobytte også gitt.... Nå skal det ikke endres mer på, jeg lover [emoji23] Selv om jeg gjerne skulle brukt det lange innsuget også..men da må motor flyttes bak for å få plass! Toppen er ikke hentet fra maskinering enda, det er en annen topp som er satt på kun for tilpassing av downpipe.
Årsaken til at jeg bestemte meg for å montere EFR7064 nå var av to grunner. Det ene var fordi jeg nå går over på 531 topp og ønsket en mer resonsiv og kjappere turbo, og den andre grunnen var fordi jeg syns det var spennende å ha noe mer konkret å sammenligne med på Turbothomas sitt oppsett. Vi har i grove trekk ganske like oppsett, jeg med 531 46-38, efr7064 på agp eksoshus, e innsug, d kam, 8:1 i komp ++ og han med porta 530 46-38, efr7064, e innsug, bsrt5+ kam, 7.8:1 komp ++

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/06/8.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/06/9.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/06/10.jpg

Batland
13/06/22, 16:23
... jeg syns det var spennende å ha noe mer konkret å sammenligne med på Turbothomas sitt oppsett. Vi har i grove trekk ganske like oppsett, jeg med 531 46-38, efr7064 på agp eksoshus, e innsug, d kam, 8:1 i komp ++ og han med porta 530 46-38, efr7064, e innsug, bsrt5+ kam, 7.8:1 komp ++
Dette gleder jeg meg veldig til å høre mer om. :)

hilmar
13/06/22, 17:28
Hva er det som gjør att du ikke kan bruke det lange innsuget da?

HansOla
13/06/22, 18:23
Dette gleder jeg meg veldig til å høre mer om. :)Ja det skal bli veldig morro å sammenligne [emoji106] Det har vært utrolig vinglete valg i oppsett her, men nå er jeg i mål tror jeg. Det har blitt plukket bedre og bedre deler for hver gang da i det minste
Hva er det som gjør att du ikke kan bruke det lange innsuget da?Panseret går ikke igjen, og jeg vil ikke lage hull i det. Eneste løsningen er å bytte motorfester og flytte motor 5cm bak, men det drar med seg enormt mye ekstrajobb så det blir ikke noe av. Det passer hårfint i 240 da

HansOla
02/07/22, 15:24
Har svingt karbittfresen litt i dag [emoji3]
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/2.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/3.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/4.jpg

HansOla
02/07/22, 17:56
Jeg endte opp med ca 61cc store forbrenningskammer. Ventilene var tette også.
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/5.jpg

HansOla
03/07/22, 11:34
I følge mine mål og utregninger, havner jeg nå på 7.7:1 i kompforhold med min nye topp. Det skal vel være et greit utgangspunkt for en gatemotor
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/10.jpg

Batland
03/07/22, 16:43
Forutsatt at man er mann nok til å kjøre hyggelig ladetrykk og motoren er korrekt mappet, så mener jeg at du har, med unntak av at det er en 531 selvsagt, ett riktig godt utgangspunkt, men om du klager på dårlig bunndrag og skylder på kompresjonsforholdet, da vanker det kjeft. :D :D

HansOla
03/07/22, 17:35
Hehe, fullt klar over at 531 toppen kan sabotere noe bunndrag, men jeg håper den moderne turboen og det lange innsuget(jeg har kjøpt et annet panser jeg skal kutte hull i) skal gjøre skaden mindre. Håpet er at 531 toppen skal flytte turtallet for maks effekt opp fra det 530 toppen min hadde gjort. En 531 med 46mm ventiler skal fløde noe rundt 210cfm, og med noen få grep jeg har gjort med innerradien skal den fløde noe rundt 220cfm og kansje mer med backcut på ventilene. Da får jeg krysse fingrene for at ikke innsuget er for langt til å dra mye turtall på [emoji3]

Batland
05/07/22, 07:06
Interessant blir det uansett.

Hvis du ikke har montert toppen enda, da har jeg en oppfordring / anmodning.
Basert på disse to bildene:
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/4.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/5.jpg

Kunne du vurdert å væskemåle en innsugskanal nå etter porting?

Jeg væskemålte noen 398 / 530 topper for mange år siden, men tallene er for lengst glemt nå fordi vi alle er ALT for dårlige på dette, nesten flaut hvor slapt det er.
Ser vil til USA så oppgis de fleste topper med volumet i innsugskanalene. Jeg synes at dette er ett gode. :)

HansOla
05/07/22, 08:40
Toppen er ikke montert enda nei, så dette var absolutt en god ide [emoji106] Jeg har lagt merke til at alle amerikanske ettermarkedstopper fås i flere størrelser basert på volum i innsugsporter ja, rart ikke det europeiske markedet opererer med det samme. Jeg kan jo måle original 530 og 531, portet 530 av Scimec og denne 531 jeg har pusset litt på [emoji3]

Batland
05/07/22, 13:19
Toppen er ikke montert enda nei, så dette var absolutt en god ide [emoji106] Jeg har lagt merke til at alle amerikanske ettermarkedstopper fås i flere størrelser basert på volum i innsugsporter ja, rart ikke det europeiske markedet opererer med det samme. Jeg kan jo måle original 530 og 531, portet 530 av Scimec og denne 531 jeg har pusset litt på [emoji3]

Den var vi heldig med. :D
Ser vi på topper til SBC motorer så går de fra noe rundt 150 ccm til noe rundt 250 ccm. Da lengden i praksis er uendret, så blir det jaggu stor forskjell i arealet.

Ja takk, nyydelig, svært gjerne. :)

HansOla
06/07/22, 09:43
Ja store v8'ere har enorme kanaler, jeg har lagt merke til spesielt LS har veldig store katedraler på ettermarkedstopper [emoji3]

HansOla
10/07/22, 17:09
Jeg kan legge det ut her også;
Den overnevnte hjemmeportede 531 med 46mm ventil: 144cc
Original 531: 136cc
Scimec 530 med 46mm ventil: 125cc
Min hjemmeportede 530 med 44mm ventil: 120cc
Original 398/530: 110cc

Noe avvik kan forekomme da det er forskjellig støp på f.eks 531 toppene, tror det er H1 H2 H3 H4 de er merket med.
530 har sikkert også noe støpeavvik.
Min 531 ble væskemålt med bensin, resten med vann.
Dysehull ble teipet igjen ved måling.
Toppene med 46mm ventil har naturlig nok større areal under ventil enn de originale toppene.
Jeg har væskemålt kun innsug, da det på noen av toppene var endel sot og drit i eksoskanalene som hadde gjort utslag på målingene. Jeg kan måle scimec, min egen 531 og 530 sine eksoskanaler for de er rene, om det er av interesse

HansOla
17/07/22, 16:31
Man trenger ikke fancy cnc-utstyr for å få jobben gjort... Man kommer langt med kappsag og overskuddspanel [emoji51] Her blir en 398 topp borret for test før jeg borrer opp 531 toppen
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/39.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/40.jpg

skjarlie
17/07/22, 18:51
Fornøgd med 302mm bremsene framme? fungerer det bra?

HansOla
17/07/22, 19:02
Fornøgd med 302mm bremsene framme? fungerer det bra?Ganske stor forbedring mot de originale 287mm ja! Oppgraderte s70en til 302mm også, og det hjalp mer enn forventa! Jeg har ebc klosser, husker ikke type, men er gateklosser som ikke er like aggresive som yellow og greenstuff

skjarlie
17/07/22, 19:10
Ganske stor forbedring mot de originale 287mm ja! Oppgraderte s70en til 302mm også, og det hjalp mer enn forventa! Jeg har ebc klosser, husker ikke type, men er gateklosser som ikke er like aggresive som yellow og greenstuff

Ok! ingen problem med balanse mellom framme og bak? og ikkje noko endring i pedal osv?

HansOla
17/07/22, 20:55
Ok! ingen problem med balanse mellom framme og bak? og ikkje noko endring i pedal osv?Jeg merket ingen forskjell egentlig, oppførte seg helt normalt. Kansje minimalt hardere pedal, men vanskelig å sammenligne uten å prøve to biler med ulikt oppsett. Syns det var en bra oppgradering i forhold til kostnad og arbeid

HansOla
17/07/22, 20:56
Da er 531 toppen ferdigborret. Et par bilder av den primitive jiggen også.
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/41.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/42.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/43.jpg

skjarlie
17/07/22, 21:01
Jeg merket ingen forskjell egentlig, oppførte seg helt normalt. Kansje minimalt hardere pedal, men vanskelig å sammenligne uten å prøve to biler med ulikt oppsett. Syns det var en bra oppgradering i forhold til kostnad og arbeid

Supert, høyrest bra ut det :)

HansOla
17/07/22, 21:53
Dyser og fuelrail kommet på riktig plass i denne toppen også. Byttet samtidig ut fitting på rail mot Nuke sine an6 fittings. De har maskinert spor for o-ring, noe mine gamle ikke hadde. Håper på null lekkasjer nå
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/44.jpg

vangsfreaken
18/07/22, 01:56
Jeg brukte tilsvarende løsning når jeg ordna toppen i 740'n, å det holdt lenger enn resten av bilen [emoji23]
Faktisk enda litt enklere... Jeg hadde bare ei treplate med 2 skruehull i hver ende av toppen sånn at den sto "rett" på borrmaskina [emoji85] laget på 3 minutter mens man holder toppen i cirka rett vinkel og merker treplata med en tusj for hvor man skal borre...

Batland
18/07/22, 07:28
Man trenger ikke fancy cnc-utstyr for å få jobben gjort... Man kommer langt med kappsag og overskuddspanel [emoji51] Her blir en 398 topp borret for test før jeg borrer opp 531 toppen

Der ja! Det var helt nydelig for som vi ser, jobben ble faktisk gjort. :)

Batland
18/07/22, 07:32
Jeg brukte tilsvarende løsning når jeg ordna toppen i 740'n, å det holdt lenger enn resten av bilen [emoji23]
Faktisk enda litt enklere... Jeg hadde bare ei treplate med 2 skruehull i hver ende av toppen sånn at den sto "rett" på borrmaskina [emoji85] laget på 3 minutter mens man holder toppen i cirka rett vinkel og merker treplata med en tusj for hvor man skal borre...
Det husker jeg godt. :)
Av alle som jeg har sett som har gjort dette, så har alle gjort det på forskjellig vis, men alle har fått identisk resultat, SUKSESS! :D
Såg nylig en svenske som postet bilder av sitt "1000 hk" 8V rødmotorprosjekt, E-manifold og dyser i toppen selvsagt. ;)

HansOla
18/07/22, 17:20
Det viktigste er vel at det blir 4 like og at fuelrail fortsatt passer [emoji3] Jeg ønsket ikke å borre de for dypt siden 531 har noe høyere tak enn 530. De kom likevel ganske dypt, og jeg fikk bedre plass til dysekontakter. Det er vel en god grunn for at dysene ble plassert der tenker jeg [emoji106]

HansOla
31/07/22, 23:05
Vært en tur i benken i dag, dreibenken vel og merke.. Dreid kon fra turbinhjul til vband flensen. Nå er det slik som på den flotte gtx'en jeg har [emoji3] Tilpasset ståldrev og ny kil på veiva også. Satte på måleur og fant øvre dødpunkt, merket reimhjulet og hadde på litt farge.
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/08/1.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/08/2.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/08/3.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/08/4.jpg

Riff
01/08/22, 18:00
Meget bra :D

HansOla
01/08/22, 22:33
Det nærmer seg med små museskritt [emoji3] Men jeg gidder ikke stresse og gjøre halvferdig arbeid for å komme meg i benken så fort som mulig..

Riff
03/08/22, 08:37
Enig der, bedre å få ting gjort skikkelig.

HansOla
16/11/22, 18:08
Det har dessverre stått stille på bilfronten i sommer og høst. Huset har tatt alt jeg har av tid og penger [emoji51] Men jeg har nå gravd rundt store deler av huset, drenert og isolert kjellermur, bygd 25m2 støttemur og ny veranda er på vei opp. Det går mye tid når man gjør alt på egenhånd [emoji3]
En god nyhet er at kamakselen min har ankommet RS-tuning [emoji123][emoji2937]
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/11/10.jpg

HansOla
18/11/22, 08:35
Endelig kan toppen ferdigstilles og monteres [emoji3060]
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/11/14.jpg

vangsfreaken
18/11/22, 08:45
Målet er isbana i år å? [emoji12]

Batland
18/11/22, 09:27
Endelig kan toppen ferdigstilles og monteres [emoji3060]
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/11/14.jpg
Der Ja!
Nå økte akkurat forventningene til både resultatet og fremdriften. :)

HansOla
18/11/22, 18:49
Målet er isbana i år å? [emoji12]

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221118/55f5b3cbe8a2c7a649bf25344f5c232d.jpg

Der Ja!
Nå økte akkurat forventningene til både resultatet og fremdriften. :)Måtte jo ha en kam som veier opp litt for 531 [emoji51] Jeg har vurdert sx-e kompressorhus til 7064 turboen også for å se om det stemmer at det drar opp effektiviteten på turboen kontra efr kompressorhuset [emoji3]

Batland
18/11/22, 22:03
Måtte jo ha en kam som veier opp litt for 531 [emoji51] Jeg har vurdert sx-e kompressorhus til 7064 turboen også for å se om det stemmer at det drar opp effektiviteten på turboen kontra efr kompressorhuset [emoji3]
Hehe, vel, det var jo ett av designparametrene for denne kammen da.

Det påstås jo å være slik og det lille vi har gjort av slike tester her lokalt på andre turboer, har avslørt at fysisk større og portede kompressorkåper leverer bedre resultater enn det kompakte og urørte kompressorkåper gjør. :)

HansOla
20/11/22, 22:31
Nå var tiden inne for å få rydda litt, så en hylle ble snekkra sammen og sortering og rydding har starta. Det er først da jeg ser hvor mye jeg har "til overs" [emoji28]
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/11/18.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221120/de53562776fbbdddc3b377275a1e191b.jpg

vangsfreaken
22/11/22, 20:24
Du er jaggu skrotnisse deluxe [emoji23]

HansOla
22/11/22, 20:37
Du er jaggu skrotnisse deluxe [emoji23]

Sent fra min SM-G996B via TapatalkJeg har deler i to lokaler til....[emoji1783][emoji1787]

vangsfreaken
22/11/22, 22:48
Jeg har deler i to lokaler til....[emoji1783][emoji1787]

du kan sikkert betale ned huslånet ditt om du selger unna delene... :rolleyes:

HansOla
22/11/22, 23:00
du kan sikkert betale ned huslånet ditt om du selger unna delene... :rolleyes:Ja og likevel ha penger til overs[emoji1787] Jeg tørr ikke tenke på verdien engang....

Anders Dybvadsskog
23/11/22, 09:35
Ja hus tar mye av tiden her å:p pluss for min del at jeg kun har en carport for øyeblikket:p

skjarlie
23/11/22, 11:21
Viktig å ha litt delar på lager, men greit å ha litt orden på det [emoji16]

HansOla
23/11/22, 16:35
Det er veldig kjekt med delelager, men jeg må få solgt noe snart.. Det er alt for mye jeg ikke kommer til å bruke, eller jeg har mange av [emoji28]

HansOla
23/11/22, 17:39
Ja hus tar mye av tiden her å:p pluss for min del at jeg kun har en carport for øyeblikket:pBlir fort kald på fingra når du skrur da [emoji23]

Børge Vikebø
24/11/22, 12:58
Blir fort kald på fingra når du skrur da [emoji23]

Helt sant. Har bare carport jeg også, men har "forseglet" den midlertidig[emoji1787][emoji1787]

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/11/30.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

HansOla
26/11/22, 14:53
Da var den på plass. Tok en tur på ebay her tidligere i uka, og tenkte "fuck-it", og bestillte sxe kompressorhus også... [emoji51]
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/11/35.jpg

Batland
28/11/22, 12:36
Gratulerer så mye. :)
Her har du ikke bare kjøpt en kamaksling, du har kjøpt ett resultat. ;) :D
Nå handler det "bare" om å følge opp.

Den lyseblå streken er resultatet av en enkel analyse av kombinasjonen EFR7064 turbo på en B230 motor med portet 530 topp og BSRT5+ kam og foreslår at 408 hp er det maksimale effekt tallet man med sannsynligvis kan forvente å få ut på Navene i en Dynapack når man kjører på Norsk pumpebensin.

https://i.imgur.com/itpIfX1.jpg

Link til post med forklaring: http://forum.vccn.no/showthread.php?79795-BSRT-oppsettet-B230-Turbo&p=1110695&viewfull=1#post1110695

HansOla
28/11/22, 14:06
Gratulerer så mye. :)
Her har du ikke bare kjøpt en kamaksling, du har kjøpt ett resultat. ;) :D
Nå handler det "bare" om å følge opp.Takktakk, ja nå er det bare arbeidslyst og fritid det står på [emoji106]

HansOla
07/12/22, 19:00
Pakke fra andre siden av dammen [emoji2937]
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/12/3.jpg

Batland
08/12/22, 07:59
Glimrende. :)
Kan du ved anledning ta sammenlignende bilder av innsiden av de to kompressorhusene?

HansOla
08/12/22, 08:38
Det skal jeg gjøre, kan ta bilder av innside med mål for sammenligning. Jeg lurer på om det gir en like stor gevinst som på B1 efr turboer [emoji1]

Batland
08/12/22, 09:08
Den er god, takk.

Ser man på grovheten på utsiden av dette kompressorhuset, så er håpet at det er vesentlig glattere på innsiden.

Hvis eieren er kjent med selveste "Willy Knickersen", så vet vi at han nok hadde gjort en innsats for å få overflaten innvendig så glatt som mulig. :)

https://www.youtube.com/watch?v=2QBc59YZYxA

https://www.youtube.com/watch?v=XCFKV_qRr54

HansOla
08/12/22, 09:49
Ja utsiden er grov, men det er vel "look'en" på sxe, innsiden har en veldig fin støp [emoji3] Likevel kan det nok tenkes at luftsliperen skal få et par ruller med fint slipepapir [emoji106]
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/12/4.jpg

HansOla
11/12/22, 15:34
Det er ikke mye som vitner om efr turbo nå lengre [emoji3] Det var jo litt forskjell på kåpene, sxe var litt tykkere og har større utløp enn efr kåpen (lik slangepåkobling) og på efr var det en spalte på 5mm innvendig helt ute mot kanten, mens på sxe var det ingenting.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221211/b5c48291947c76650577700d6882cd6b.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221211/30e1edb3c5da75c985806385c172ccad.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221211/998ab3ce08119288e48a110ccf30005b.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221211/385dc13245d9ffcadd70a46a081da0ba.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221211/c346ae579c242516904434a7f31da58f.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221211/98d0cd29ef355c9b1d368249ded4f4b0.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221211/e254f597040805184085fe1fd9f49218.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221211/54482dc37a6a70d9d87c708fc4e33054.jpg

Batland
11/12/22, 15:59
Takk for titten.
Ser flott ut dette og med nok tillegg for "drivverkstap" så blir det potensiale for riktig så "flotte tall". :)

https://www.youtube.com/watch?v=zbuFsl87DCY

HansOla
11/12/22, 17:59
Det er vel ikke sikkert det utgjør noen voldsom forskjell, men det skal bli morro å se. Thomas sin var tydelig "tom" på 410whp eller hva det var, så det kunne vært morro å sett turtaller på kompressorhjulet og sett hvor i kartet han var.
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/12/14.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/12/15.jpg

Batland
11/12/22, 19:16
Resultatene til TurboThomas antydet at toppen på den turkise strekern er hvor maks effekt avgis. Basert på det vi har sett av resultater i alle år hadde jeg foreslått ca. 408 hk som sluttresultat når det er målt på NAV på svep på norsk pumpebensin.

https://i.imgur.com/itpIfX1.jpg

Som vi ser er han nede på 64% virkningsgrad og da er det vanligvis slutt. Det kan argumenteres for at oppsettet hans puster litt i beste laget for en 52 mm turbo. ;)

HansOla
12/12/22, 09:23
Ja den opererer helt i nedre sjikt av kartet, så det hadde nok ikke skadet med en litt større turbo for å jobbe i det mest effektive område. Hadde derimot sugemotoren gitt litt mindre, hadde det blitt en bedre match [emoji38]

Batland
12/12/22, 13:07
Det kan du si, men grunnen til det er at BW er genuine "High Boost" turboer og kompressorkartene går helt opp mot 4 BAR ladetrykk. Her gamle Garrett turboer som har MER enn nok med ca. 2 BAR ladetrykk i innsugsmanifolden.
https://www.micturbo.com/t04e-flow-maps

Ett korrekt utført BSRT oppsett leverer visst bedre enn det som ble antatt å være maks effektpotensiale innledningsvis ja.
Turbo Thomas sine nærmere 170 hk målt på Nav fra den teoretiske sugemotoren er amazing og kan sammenlignes med resultater som man har sett fra velfungerende Cosworth YB motorer og milde, men bygde Volvo B234 og B254 motorer. :D :D
Ikke dårlig med tanke på mengden Volvo original deler som brukes.

Her EFR7064 på en mer normal motor med F-manifold osv osv osv. og 140 - 145 hk fra den teoretiske sugemotoren. Teoretisk gir det høyere effektpotensiale, men det forutsetter at man har baller og oktantall nok til å lade ca. 2,7 BAR på turtallsperre.

https://i.imgur.com/lAeBS81.jpg

HansOla
12/12/22, 22:48
Godt poeng, det er alltid for og bakdeler.. ikke rart det kan være vanskelig å velge riktig turbo [emoji16]

Batland
13/12/22, 08:26
Akkurat sånn er det og det er dette som gjør at vi egentlig trenger custom bygde turboer for å få akkurat de egenskapene som vi ønsker. Selv om man ikke kommer til å gå for en Customturbo, så er det ikke en unyttig øvelse å bruke fantasien, late som og gi det å ta frem sin helt egen turbo ett ærlig forsøk. Nøyaktig hva er det man ønsker fra en Customturbo og hvilke deler er det man kunne tenkt seg å kombinere? Nå dette er gjort så kan man tråle det eksisterende turboutvalget på markedet og se hvor nært man kommer.

Gjør man denne øvelsen noen ganger i året gjennom en årrekke, så danner man seg ett visst bilde av hva man ønsker og hvorfor. :)
Så får man etterhvert også sett hvilke resultater som leveres i praksis rundtomkring og EFR-turboene innfrir forventningene stadig vekk og er nesten alltid ett særdeles godt valg for dem som har budsjett til det.
EFR7064 påsatt ett Garrett A/R0,63 turbinhus med integrert wastegate er stadig min personlige favoritt, men som ren bolt on turbo så det nok EFR7670A/R0,83, Garrett GT3071R i "Fullsize" utgave og GTX3071R Gen2 som er de gode høybudsjett kulelagerturbo - alternativene.
Det som er bedre kjøp for vanlige lønnsmottagere er SX-E252 og SX-E257, men de må dessverre modifiseres for å ta integrert wastegate.
Som bolt-on turbo er og blir det Turbonetics som bør vurderes og C15TNX48/54, C15TNX52/57 og C15TNX56/57 er de gode kandidatene å se nærmere på. :)
https://turboneticsinc.com/store/index.php?route=product/product&path=35_42&product_id=780

HansOla
13/12/22, 19:17
Jeg syns det er morro å lese meg opp og tilegne meg kunnskap, så jeg kan rote meg bort i timevis med slik "fantasi" beregning [emoji38] Veldig lærerikt, og morsomt å se gjennom bremsepapirer og gjøre seg opp en mening om hvordan div oppsett funker [emoji3] Jeg har jo over gjennomsnittet samlemani på turboer, så selvsagt har jeg både efr7064, efr7670, gtx3071r x2 og flere andre b230-vennlige turboer på hylla [emoji23]
Det er også veldig kjekt du tar deg tid til å dele kunnskap og erfaringer med oss som ønsker å lære mer, det settes pris på [emoji106]
Det går litt sakte i verkstedet om dagen, for det er mye annet som presser seg frem.. bl.a sprekkt topp på far sin Navara og girkasseproblemer på ene traktoren. Så Navaraen står nedplukket og venter på ny topp, mens traktoren står ute i -25°c og fryser enda. Det blir litt Volvo innimellom når jeg får tid.

Batland
13/12/22, 21:45
Jeg syns det er morro å lese meg opp og tilegne meg kunnskap, så jeg kan rote meg bort i timevis med slik "fantasi" beregning [emoji38] Veldig lærerikt, og morsomt å se gjennom bremsepapirer og gjøre seg opp en mening om hvordan div oppsett funker [emoji3] Jeg har jo over gjennomsnittet samlemani på turboer, så selvsagt har jeg både efr7064, efr7670, gtx3071r x2 og flere andre b230-vennlige turboer på hylla [emoji23]
Det er også veldig kjekt du tar deg tid til å dele kunnskap og erfaringer med oss som ønsker å lære mer, det settes pris på [emoji106]
Det går litt sakte i verkstedet om dagen, for det er mye annet som presser seg frem.. bl.a sprekkt topp på far sin Navara og girkasseproblemer på ene traktoren. Så Navaraen står nedplukket og venter på ny topp, mens traktoren står ute i -25°c og fryser enda. Det blir litt Volvo innimellom når jeg får tid.
Kjenner meg igjen i det der ja.
Vel, vel, vel, det der er en direkte veldig misunnelsesverdig turbosamling.

For oss som er forbi ungdomstiden så må nok livet prioriteres over å leke med biler, men salig er de tålmodige.
Med ett skikkelig stort og godt luftfilter eller to på EFR7670 så er det ikke utelukket at du klarer å passere Turbo Thomas sine nesten 170 whp (med original luftfilterboks?) fra den teoretiske sugemotoren med glans. Det begynner å bli noen seriøse tall folk henter ut av dette oppsettet etterhvert. :D

HansOla
13/12/22, 22:36
Kjenner meg igjen i det der ja.
Vel, vel, vel, det der er en direkte veldig misunnelsesverdig turbosamling.

For oss som er forbi ungdomstiden så må nok livet prioriteres over å leke med biler, men salig er de tålmodige.
Med ett skikkelig stort og godt luftfilter eller to på EFR7670 så er det ikke utelukket at du klarer å passere Turbo Thomas sine nesten 170 whp (med original luftfilterboks?) fra den teoretiske sugemotoren med glans. Det begynner å bli noen seriøse tall folk henter ut av dette oppsettet etterhvert. :D

Hehe, jeg har vært heldig og kommet over noen gode kjøp [emoji51] Ungdomstiden er dessverre forbi her også, og jeg trer inn i 30-årene veldig snart... En godt betalt jobb er redningen for et overforbruk på bil [emoji1787] Klart jeg må prøve å overgå TurboThomas sitt resultat, det er jo en selvfølge [emoji1] Efr7670 skal nok få stå på hylla en stund til, jeg kan ikke bruke denne nå. Jeg har bare ei b230e blokk med H råder og dreide org stempel, og jeg er redd blokka avgår med døden om jeg skal på med 7670..

vangsfreaken
13/12/22, 23:15
Turbo Thomas sine nesten 170 whp (med original luftfilterboks?)

Han fikk oppskrift fra 945'n min, så han kjører hullborra (original) bunndel og lokk fra b204ft, altså 3". Jeg vedder på at den oppskrifta fløder bedre enn 99% av de åpne filtrene som blir solgt til disse [emoji16] også er det jo skjermet mot varme.

Batland
14/12/22, 07:42
Han fikk oppskrift fra 945'n min, så han kjører hullborra (original) bunndel og lokk fra b204ft, altså 3". Jeg vedder på at den oppskrifta fløder bedre enn 99% av de åpne filtrene som blir solgt til disse [emoji16] også er det jo skjermet mot varme.

Det er definitivt en velfungerende oppskrift, men hvis ikke mappeduden gjør en test med noe RS500 Gr.A lignende induction kit, så VET vi jo ikke om det struper eller ei. RS Tuning Bergen har gjort noen få dynotester med luftfiltre og det er saker og ting å lære her. En tilsynelatende overdrevet stor tubalignende trakt mellom luftfilter og slangen som leder luft til turboen viser seg å være fordelaktig ala Steve Morris sine "bells."

https://www.stevemorrisengines.com/procharger-provolute-bell-with-cnc-internals.html

Batland
14/12/22, 07:58
Hehe, jeg har vært heldig og kommet over noen gode kjøp [emoji51] Ungdomstiden er dessverre forbi her også, og jeg trer inn i 30-årene veldig snart... En godt betalt jobb er redningen for et overforbruk på bil [emoji1787] Klart jeg må prøve å overgå TurboThomas sitt resultat, det er jo en selvfølge [emoji1] Efr7670 skal nok få stå på hylla en stund til, jeg kan ikke bruke denne nå. Jeg har bare ei b230e blokk med H råder og dreide org stempel, og jeg er redd blokka avgår med døden om jeg skal på med 7670..
Da har du enda godt med tid og store muligheter. :)

Ser vi til svenskene så sier de at en helt original B230 blokk tåler LANGT over 500 hp uten problemer dersom man bruker STOR nok turbo og gjør ting korrekt. EFR7670A/R0,83 er sånn sett den mest skånsomme turboen du har. :D EFR7064A/R0,48 hadde vært den mest brutale da man har ladetrykk bare man toucher gasspedalen og da funker det som om man kjører moderne turbodiesel som går med ladetrykk "hele tiden".
Jeg mener det var neddreide originalstempler på billige Kinaråder som vi testet 3,38 BAR ladetrykk på 2749 o/min uten problemer. Andre tilsvarende spec. motorer har fått smake langt over 2,0 BAR ladetrykk både ofte, vel og lenge og uten problemer så jeg er mindre bekymret for blokken din med en litt stor turbo enn en optimal respons og spool up turbo i helt korrekt størrelse. Tenk EFR7064 med Garrett A/R0,63 turbinhus på en motor med portet 530 topp og en A-kam. :D
Poenget er at en kompsenket motor med en god, men litt stor turbo, en stor og god intercooler, ett godt eksosanlegg og en korrekt mapping får langt mindre juling enn det man skulle tro i forhold til "det flotte tallet".

HansOla
14/12/22, 17:18
Jeg er spent på om blokka tåler momentet på bunn med ar 0.63 efr7064 vertfall [emoji38] Jeg kan nesten ikke begynne å endre oppsett igjen, ikke før jeg har vært i benken med det jeg har nå vertfall. Om jeg ikke blir fornøyd, får jeg vurdere å endre noe etter det. Jeg har jo både en 530 topp fra Scimec, gik manifold og efr7670 som jeg skulle fått brukt på noe. Men, nå har jeg surra om somla så mye at det må bli som det er i denne omgang.

Batland
15/12/22, 07:53
Det vi har sett er at så lenge drivstoffet er bensin og man unngå tenningsbank, så er det oppsiktsvekkende hvor mye belastning en motor faktisk tåler fra dreiemoment og effekt.
Her lokalt har vi sett 1153 hp målt på Nav fra en 5,3L LS motor med originale topper og blokk, vanlige toppakninger og bolter. Denne overlevde Street Week i Sverige uten noen problemer og er god som ny den dag i dag. :)
Amerikanere har ikke full tillit til at dette er ett faktum da de kjører Racefuel eller etanol / Metanol og raser sine budsjett-LS motorer an mas på 1000 hk nivået.

Det var en forfriskende ærlighet.
Jeg vet at jeg ikke er alene om å se frem til at du presenterer ett resultat etterhvert og jeg klarer bare ikke å se for meg at det er mulig å ikke bli meget godt fornøyd med det resultatet som en "EFR7064HO" (HansOla) dvs med A/R0,63 turbinhus leverer.
"EFR7064RS" (RS Tuning Bergen) som hadde A/R0,48 ble i praksis noe i overkant brutal på en B230 motor med i nabolaget 2,0 BAR ladetrykk uten god, elektronisk, TPS basert ladetrykk styring, men motoren gikk som en kule og holdt godt den.

HansOla
15/12/22, 14:17
Jeg ser mye på Richard Holdener på Youtube, og LS turbobygg er noe som virkelig hadde vært gøy.. Bare litt mer ringgap, snu manifoldene og en alt for stor turbo, vipps 800+++hk[emoji16] Fulgte med litt på Raymond i Street Week, og det er en imponerende bil, både på stripa og som trekkbil [emoji1787] Håper alt jeg kan på at oppsettet blir en suksess ja [emoji3] Jeg har vært på shopping igjen også, luftinntak [emoji106]
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/12/16.jpg

Batland
16/12/22, 09:50
Jeg ser mye på Richard Holdener på Youtube, og LS turbobygg er noe som virkelig hadde vært gøy.. Bare litt mer ringgap, snu manifoldene og en alt for stor turbo, vipps 800+++hk[emoji16] Fulgte med litt på Raymond i Street Week, og det er en imponerende bil, både på stripa og som trekkbil [emoji1787] Håper alt jeg kan på at oppsettet blir en suksess ja [emoji3] Jeg har vært på shopping igjen også, luftinntak [emoji106]
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/12/16.jpg

Hehehe, Richard Holdener du. Ja der går det unna i høyt tempo på overflatenenivå. Innstillingen virker å være at mer av alt er gode greier og sånn er det ofte i en motorbremsebenk.

En lokal helt ble inspirert og fulgte oppskriften hans og resultatet ble i praksis ALT annet enn suksess eller noe i nærheten av de resultatene han presenterer. Det mangler noen hundrede hk og ALT ble sjekket, dobbelt sjekket og sjekket igjen. Det ble til og med byttet datasprut fra FITech til Holley og i dynoen ble det satt på ett Haltech sprut bare for å teste det også. Eieren er langt fra fornøyd og aner ikke hva han skal gjøre så i mer eller mindre desperasjon blir det byttet turbo til en billig Holdener kina turbo. Turboen som ble brukt viste lavt baktrykk, den er ikke tom og den er nok ikke problemet........

Man kan med fordel være litt forsiktig med å stole blindt på noe annet enn de E85-motorbremsebenkresultatene han presenterer. ;) Vi har sett at det lett fordamper 100 hk når folk har transportert motoren sin fra en bremsebenk ett sted i kongeriket til den lokale rullen / Navdynoen / G-måleren.

Volvoen til Raymond ble vellykket og vi tenker at hovedgrunnen er at motoren er bygget opp etter tradisjonell, god gammel Cosworth - Volvo rødmotor oppskrift.
Pumpebensintilpasset kompresjonforhold, korrekt portet "small port head", moderat kam og hyggelig ladetrykk.

Kan ikke forstå hvordan det oppsettet du har valgt kan klare å levere noe annet enn ubetinget suksess, men vi får se...:) Mappingen er avgjørende.

Det er bare å ta en titt på det siste du har kjøpt her. :D
Om bilen ikke er "grommere" enn at det kan borres ett hull i innerskjermen for å få filteret plassert i området fremfor forhjulet pg plastinnerskjermen også, så BLIR resultatet enda bedre enn med andre løsninger.

HansOla
16/12/22, 12:06
Ja snakk om å prate på både inn og utpust! Han kjører vel alle motorer på høyoktan og kansje en smule optimistisk benk, men likevell er det jo litt interessant å se på dynotesting av div kammer og turboer da [emoji106]
Raymond sin TT lm7(?) er tydeligvis bygd etter en god oppskrift, uten tvil [emoji1] Jeg har i lang tid hatt lyst på lm7 med en solid btr kam og headers i isbilen... Men det blir for dyrt er jeg redd.
Angående plassering av luftfilteret, så er det ikke problem å fram med hullsaga nei [emoji1] Det burde nok lages en slags boks med åpen front under der, for jeg kjører uten innerskjermer..

Batland
16/12/22, 13:39
Han har sagt at han ikke bruker bankesensor utstyr og da blir det å kjøre så høy oktan at man ikke engang er i nærheten av problemet. Ladetrykkene er vanligvis heller moderate også.

Når amerikanere hører hva vi i Norge holder på med på ca. 85 - 88 oktan MON pumpebensin, så hører man lett både tvil og vantro. Raymond har fått nyere Corvetter livemappet over internett av amerikanske Corvette gururer og de kan nesten ikke tro hvor dårlig norsk pumpebensin er. Det tenningsbanker an mas på normale tenningsmap og de redtarderer og retarderer tenning for å unngå problemet. Effekten struper.

På papiret ser det nok ikke så dyrt ut, men i praksis får pengene ben å gå på. Bare tenk litt på drivverket. ;)
1. Svinghjul og Clutch evt. korrekt converter.
2. TKX eller T56 kasse.
3. Bygget Ford 8,8" eller 9" bakaksling med diffbrems og tilhørende bremser og stikkakslinger.

Man er ikke i nærheten av å klare selv det for NOK 100 000,-

Flott, da er det vel stor hullsag og en plastinnerskjerm som er enklest? :)

HansOla
16/12/22, 17:42
Ja nei en bygd 8er blir alt for dyrt, det hadde nok bare blitt en lm7 med større kam og headers, mulig en tbss manifold.
Uansett, en slags kasse rundt 3 sider av filteret skal nok la seg løse ganske enkelt. Bilen blir (har blitt vertfall) brukt året rundt så evt søle og drit fra veien må skjermes vekk fra filteret. En luftkanal fra under støtfanger er også relativt enkelt å ordne

Batland
17/12/22, 13:49
Det er den type bil som er mest interessant for noen av oss, så det der er en god løsning. Vi er nok flere som gleder oss til å følge med videre. :)

HansOla
18/12/22, 22:55
Jeg fikk ikke gjort så mye i dag, men eksosboltene er vertfall byttet, knakk bare 6/8 stykk [emoji16] Jeg måtte demontere ventilmekanismen igjen for å korte inn ventilstammen litt. Jeg har forsøkt med tynnere shims, men noe særlig under 3mm tykke så tar kammen i ventiltrykkeren før den treffer shimmen. Så da ble det demontering igjen. Det er tydelig at ventilene ble sittende litt for dypt i setene etter fresing..
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/12/17.jpg

Batland
19/12/22, 08:24
Helt vanlig at ventilene må kortes noe ned. En sjelden gang så mye at det faktisk går ut over låsene.

Erland Cox som driver Topplocksverstan.se har løst denne utfordringen slik:

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/12/18.jpg

HansOla
19/12/22, 20:01
Den der var fin, hva kalles et slik instrument?

Schoopp
19/12/22, 20:12
Dybdemåler eller dybdeskyvelær :)

Sent from my 21081111RG using Tapatalk

Batland
20/12/22, 09:01
Den der var fin,
Det avslører at han har gjort dette mer enn en del ganger.

Når man vet målet er det direkte enkelt og raskt å finne riktige lashcaps og shim.

Noe mer effektivt og elegant enn når noen av oss, bare i anledning saken, står og knoter med føleblad, vakumpumpe og sigarettpapir. :D :)

HansOla
27/12/22, 19:45
Da er endelig toppen på plass igjen, med bsrt5+ kam [emoji3] Resten er montert mest for bildet sin del..[emoji23]
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/12/19.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/12/20.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/12/21.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/12/22.jpg

HansOla
01/01/23, 19:32
Nå er den straks komplett igjen, nå mangler det bare småtteri og litt elektrisk før den står ferdig. Det må bygges et innsugsrør også, men det er ikke prioritert før oppstart
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/01/1.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/01/2.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/01/3.jpg

HansOla
16/01/23, 08:58
Trangt med 3.5" luftinntak, når org spylerdunk skal beholdes [emoji3]
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/01/36.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/01/37.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/01/38.jpg

skjarlie
19/01/23, 12:07
Blir bra det her! luftfilter montert rett på undersida av batterikassa?

Batland
19/01/23, 17:52
Trangt med 3.5" luftinntak, når org spylerdunk skal beholdes [emoji3]

Kjekt å se at du tar dette på alvor for denne 52mm turboen lar seg bare utnytte optimalt dersom grunnmotoren er trimmet til moderate 130hp.
Slik:
https://i.imgur.com/YcyBj2Q.jpg

Dersom grunnmotoren er trimmet slik at "den teoretiske sugemotoren" presterer 160hp, så går faktisk turboen tom på 2,6 PR som i praksis er ca. 1,5 BAR ladetrykk.
Da trenger den så god tilgang som mulig, på så kald luft som mulig.
Slik:
https://i.imgur.com/qB2xRGN.jpg

HansOla
20/01/23, 12:10
Blir bra det her! luftfilter montert rett på undersida av batterikassa?Ja jeg har et veldig kort 6" filter, men det ble faktisk litt for lite plass der! Mulig jeg må endre litt på noe, eller muligens ta nytt hull under lykta [emoji106]

HansOla
20/01/23, 12:16
Kjekt å se at du tar dette på alvor for denne 52mm turboen lar seg bare utnytte optimalt dersom grunnmotoren er trimmet til moderate 130hp.
Slik:
https://i.imgur.com/YcyBj2Q.jpg

Dersom grunnmotoren er trimmet slik at "den teoretiske sugemotoren" presterer 160hp, så går faktisk turboen tom på 2,6 PR som i praksis er ca. 1,5 BAR ladetrykk.
Da trenger den så god tilgang som mulig, på så kald luft som mulig.
Slik:
https://i.imgur.com/qB2xRGN.jpgHehe, ja om teori og praksis faktisk skulle gi samme resultat, så er jo turboen tom alt for tidlig. Det er jo nesten så jeg burde ha brukt annen turbo, men nå må jeg bare ta konsekvensen av å avspore fra opprinnelig motoroppsett og heller gjøre det beste ut av det. Jeg skal forsøke å presse ut alt det turboen kan klare [emoji23] Med elektronisk ladetrykkstyring burde jeg klare å "mappe" ladetrykkskurven for å oppnå flatest mulig momentkurve ved lade godt i mellomregisteret og rundt 1.6 på topp. Jeg er virkelig spent på hvordan kurven blir seende ut til slutt

Batland
21/01/23, 12:42
Hehe, ja om teori og praksis faktisk skulle gi samme resultat, så er jo turboen tom alt for tidlig. Det er jo nesten så jeg burde ha brukt annen turbo, men nå må jeg bare ta konsekvensen av å avspore fra opprinnelig motoroppsett og heller gjøre det beste ut av det. Jeg skal forsøke å presse ut alt det turboen kan klare [emoji23] Med elektronisk ladetrykkstyring burde jeg klare å "mappe" ladetrykkskurven for å oppnå flatest mulig momentkurve ved lade godt i mellomregisteret og rundt 1.6 på topp. Jeg er virkelig spent på hvordan kurven blir seende ut til slutt

Vi vet at praksis er at folk som tar i, kjører 51 og 52 mm tomme når de kjører høye ladetrykk og drar turtall.
(Legg merke til at maks kapasitet på 2,6 PR i praksis er 43 lb/min og ikke de maksimale 56 lb/min. (550 hp) som denne turboen er oppgitt til fra fabrikk og som er det enhver selger-tulling oppgir.) Teorien bak dette resultatet ser man over her.
EFR7064 med uoriginalt turbinhus var min favoritt turbo til en velfungerende gatebil og jeg er overbevist om at du kommer til å bli mer enn veldig godt fornøyd med sluttresultatet.

Vi vet at en riktig oppsatt B230 gir over 100 hp fra den teoretiske sugemotoren på 4000 o/min., som betyr at den tar unna ca. 10 lb/min på vannrett akse i kompressorkartet. Så begynner vi å senke motorturtallet, effekt og fløde til man før eller siden klarer 80 hk og 8 lb/min. med luftfløde. La oss si at turtallet for dette er 3300 o/min.

Om du har turbinhus som klarer å sørge for at EFR7064 turboen spooler slik at kompressorhjulets egenskaper utnyttes, så snakker vi om 3,4 BAR ladetrykk for ca. 35,2 lb/min. på 3300 o/min. Dette betyr ca. 350 hk på 3300 o/min. og 757 NM. I praksis i overkant høyt for pumpebensin og en vanlig B230 motor.

Så reduserer man ladetrykket til det nivået pumpebensinen takler og man fortsetter å redusere ladetrykket ned til det nivået hvor turboen klarer å levere den luftmengden som motoren svelger unna på turtallet for maks effekt.
Dette blir i praksis alltid ett stykke over 400 hp når man har trimmet grunnmotoren så mye at man må redusere ladetrykket til 1,6 BAR og
over 450 hp hvis man har en så mild motor at man man kjøre 2,6 BAR ladetrykk.
Bilen går uansett som en kule. :)

HansOla
01/02/23, 08:02
Krefter blir det nok i bøtter og spann av, så problemet blir nok heller å få alt ned i asfalten [emoji1] Morro blir det nok uansett, bare jeg får den opp å gå snart! Tiden har dessverre gått til en Nissan Navara med sprekk i toppen.. Det balla jo på seg underveis og nå er motor ute for en god oppstrekk [emoji23]

HansOla
05/02/23, 17:09
Mer hullsag og sveising i dag. Flytta filteret under lykta. Det kom for langt ned når det var montert under spylervæskebeholderen. Fangeren fikk smake på 3" hullsag også.
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/02/3.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/02/4.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/02/5.jpg

HansOla
13/02/23, 05:01
Jeg har fått røsket litt i den gamle slitern i dag å! Laget nytt wirefeste, fikset drivlinja (her måtte jeg shimse ned girtravers, bytte platen for støttelageret og i tillegg shimse støttelageret for å få rettet opp mellomaksel....) Jeg justerte coilovere og fikk på piggdekk også. Så nå er det sleeper look [emoji41][emoji869] I tillegg fikk jeg på vann og olje, kinna på oljetrykk og starta opp. Holdt den på 2000rpm til driftsvarm motor for kammen sin del. Jeg burde sikkert gjort det lengre, men med bare downpipe, feit blanding og sliten kropp klarte jeg ikke mer. Men om ikke det var nok så måtte jeg på jobb.. Nattarbeid på en søndag var ikke det jeg hadde håpet å starte uka med.
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/02/16.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/02/17.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/02/18.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/02/19.jpg

skjarlie
13/02/23, 07:30
Ser bra ut! gratulerer med oppstart! :)

Batland
13/02/23, 09:15
Gratulerer med oppstart. :)

Bergstaden
13/02/23, 17:22
Gratulerer med oppstart,morro ja![emoji2]

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk

Holck
13/02/23, 17:25
Grattis[emoji16][emoji108]

Sent fra min SM-A536B via Tapatalk

HansOla
13/02/23, 17:35
Takktakk [emoji3] Det var ikke mye som var endret siden forrige oppsett, så den startet rett opp etter jeg hadde kinna på oljetrykk. Det var meget rapp og responsiv [emoji106]

Lasse R
13/02/23, 18:27
Morro:)

Børge Vikebø
13/02/23, 18:42
Grattis med oppstart!

Riff
13/02/23, 18:55
Gratulerer med oppstart :D

HansOla
13/02/23, 19:40
Her var det jammen solid respons [emoji3] Skulle jammen tro vi var i forumets glansdager! [emoji16]

Børge Vikebø
13/02/23, 22:12
#makevccnforumgreatagain (http://forum.vccn.no/usertag.php?do=list&action=hash&hash=makevccnforumgreatagain)

HansOla
18/02/23, 14:17
Peeka-boo, måtte bli hull i panseret [emoji16]
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/02/28.jpg

Batland
18/02/23, 14:24
Her var det jammen solid respons [emoji3] Skulle jammen tro vi var i forumets glansdager! [emoji16]
Det er kanskje fordi at det er samme type post som i glansdagene. ;)

HansOla
18/02/23, 16:09
Hehe, ja det er på tide det tar seg opp med litt liv her [emoji16]

HansOla
18/02/23, 16:10
Første utvendig vask på veldig lenge... Men bilen funker utmerket. Driver autotuning på bensin nå, sjekka tenning med strobelampe, og den var ganske bra i forhold til de 10° jeg satte i sprutet
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/02/29.jpg

HansOla
18/02/23, 17:03
Nå er bilen trygt fremme på Lalm, der jeg bor. Etter 6.5mil med autotuning går den veldig fint. Skal si det røsker godt i strikken ved pådrag [emoji41] Rett på sperra/boostcut på 3.gir på 0.95bar.
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/02/30.jpg

Riff
18/02/23, 18:38
Fint å at ting skjer på forumet ja :D

Må skjerpe meg med prosjekta mine :P

Batland
18/02/23, 18:54
Hehe, ja det er på tide det tar seg opp med litt liv her [emoji16]
Det hadde gjort seg.
Jeg får med meg at det skjer ting runtom, men det postes ikke så mye, og folk virker å våre litt sjenert i forhold til å lage prosjekt tråder som workblogs.

Batland
18/02/23, 18:57
Etter 6.5mil med autotuning går den veldig fint. Skal si det røsker godt i strikken ved pådrag [emoji41] Rett på sperra/boostcut på 3.gir på 0.95bar.
Ser man det ja. :)

I underkant av 400 Nm og rundt 300 hk med uvanlig god respons da. :)

HansOla
18/02/23, 19:22
Ser man det ja. :)

I underkant av 400 Nm og rundt 300 hk med uvanlig god respons da. :)Jeg glemte å skru på datalogginga, men ved forsiktige drag så la jeg merke til godt trykk allerede på 2300rpm. Kammen er heller ikke justert, den står bare i 0 enda [emoji106]

HansOla
18/02/23, 19:25
Fint å at ting skjer på forumet ja :D

Må skjerpe meg med prosjekta mine :P
Man må ikke stresse med prosjekter, det må man ta når man har tid, overskudd og lyst. Ellers blir det som med 75% av alle de andre, solgt i deler pga mangel på interesse :(

Batland
18/02/23, 20:36
Jeg glemte å skru på datalogginga, men ved forsiktige drag så la jeg merke til godt trykk allerede på 2300rpm. Kammen er heller ikke justert, den står bare i 0 enda [emoji106]

Sånn går det når man har tatt seg arbeidet med å skaffe seg turbinhus i rett størrelse vet du. :)
Volvos milde originalkammer fungerer best når de står som Volvo har sagt, men det er ikke tilfellet med BSRT5+ kammen.

https://www.youtube.com/watch?v=-KlAOluOGZo&t=729s

HansOla
18/02/23, 22:33
[QUOTE=HansOla;1111333]Jeg glemte å skru på datalogginga, men ved forsiktige drag så la jeg merke til godt trykk allerede på 2300rpm. Kammen er heller ikke justert, den står bare i 0 enda [emoji106]
/QUOTE]
Sånn går det når man har tatt seg arbeidet med å skaffe seg turbinhus i rett størrelse vet du. :)
Volvos milde originalkammer fungerer best når de står som Volvo har sagt, men det er ikke tilfellet med BSRT5+ kammen.

https://www.youtube.com/watch?v=-KlAOluOGZo&t=729sCtuning jobber på [emoji3][emoji106] Ja jeg har jo kjørt nesten bare på alfabetkammer, men V kammen fungerte veldig bra med noen grader advance [emoji108]Jeg tenkte å spenne opp måleuret og justere kammen når jeg skal etterdra toppen

Batland
19/02/23, 15:52
Det gjør han. :)
Ser frem til å få høre om det for BSRT5+ kammen er helt avhengig av å stå med justerbart kamdrev og en god del advance for å levere som den skal.
Uten justerbart kamdrev og satt på 0 blir motoren veldig svak.

https://i.imgur.com/y1bfsLY.jpg

HansOla
20/02/23, 09:41
Det gjør han. :)
Ser frem til å få høre om det for BSRT5+ kammen er helt avhengig av å stå med justerbart kamdrev og en god del advance for å levere som den skal.
Uten justerbart kamdrev og satt på 0 blir motoren veldig svak.

https://i.imgur.com/pc9bYgi.jpgKammen er shimset etter dette papiret vertfall, og innkjørt med kamakselfett. Men det ble ikke mer enn 10min kansje på 2000ish rpm for det ble veeeldig dårlig luft i verkstedet og med kun downpipe ble det helt jævli å sitte i. Håper det ikke har gått gæli med innkjøringsprosessen av den grunn. Ser ingen merker eller noe på kammen etter kjøreturen vertfall. Jeg har tatt med redskap og utstyr fra verkstedet for å ettertrekke topp og justere kam vertfall, så skal få gjort det før helga. Tenningskartet er foreløbig uendret fra tidligere oppsett og der har jeg vertfall ikke hatt tenningsbank, så håper det er godt nok for noen helger på isen i år også. Tenker bremsing og mapping blir så fort det blir bar asfalt og jeg kan hjulkjøre bilen til Flisa. Ønsker ikke å bade bilen i saltsuppe om jeg ikke må.

Batland
20/02/23, 12:37
Så lenge du har unngått tomgangskjøring og turtallsperre, så ligger du nok greit an.

Vi er nok mange som har ventet på at prosjektet ditt skulle komme dit det er nå og p.g.a. at det er brukt så god tid, så er nok det umappede base-tenningskartet ditt usedvanlig godt som det er. ;)
Med litt mer kjøring på autotune og en ladetrykksjustering til hyggelig nivå, så er du nok ikke så langt unna det som blir sluttresultatet. :)

HansOla
20/02/23, 15:11
Neida det var rett opp på turtall så fort jeg hadde en liten prøvestart for å se etter lekkasjer. Det ble jo relativt pen kjøring på jevnt turtall på 2-3500rpm hele veien hjem pga dårlig føre. Noen få drag for å kjenne på aksen, men ellers pent.
Hehe jeg er ikke den som stresser for å få ferdig noe, i frykt for å gå lei og gå på en smell. Så det blir skruing når jeg har lyst, tid og penger til overs. Ser virkelig frem til benking så fort det er føre til det ja

HansOla
20/02/23, 16:58
Kjøkkenbenken er alltid fin å pakke ut deler på [emoji16]
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/02/37.jpg

HansOla
21/02/23, 23:16
Fytti som den drar etter jeg justerte kammen...! Etterdro toppen og justerte kammen til 4 grader adv i kveld (måleuret mitt var ødelagt), og kjørte ganske lenge på autotune. Jeg måtte øke boostcut til 1.4bar for det øker noe på turtall (peak på 1.3bar), noe jeg muligens tror kan komme av at boostcontrollen er koblet på vakumslangen men ikke elektronisk enda.. Jeg klarte jo å holde 0.7bar på kun wg med E50 turboen på samme manifold og wg. Men du verden som den lader på! Om jeg kjører rolig i 5.gir og gir full gass så har jeg ca 1bar(14,2psi) på 2800rpm, kun på wg uten styring :D Motor går jo praktisk talt med positivt trykk i innsug bare jeg tenker å røre gassen på crusing. Litt vanskelig å lese ut fra dataloggen når jeg har max trykk da jeg sliter voldsomt med feste. Den sliter seg løs i 140kmt på 4.gir og tørr asfalt :D Fikk kjørt turbo gooood og varm også, den var rød :rolleyes: Baktrykket kan jeg ikke se har overgått ladetrykket enda, og baktrykk i downpipe er fraværende. EGT er heller ikke koblet opp enda. Innsugstemp var veldig lav, -11 i utetemp, og på det varmeste var innsugstempen under/etter pådrag -4,5 grader :O Den sneik seg opp på -0,6 grader når jeg sto stille etter hardkjøring da.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230221/c03c949a020220e90cd302ba9c23ca83.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230221/55d5f04fea195f9e4acb6b395a9f4d38.jpg

JK95
22/02/23, 12:00
Virkelig rått oppsett! :D

HansOla
22/02/23, 14:35
Virkelig rått oppsett! :DJa det funka jævli bra [emoji3][emoji108]

Riff
22/02/23, 21:45
Høres ut som ett godt oppsett det der ja :D

Batland
23/02/23, 07:59
Fytti som den drar etter jeg justerte kammen...! Etterdro toppen og justerte kammen til 4 grader adv i kveld (måleuret mitt var ødelagt), og kjørte ganske lenge på autotune. Jeg måtte øke boostcut til 1.4bar for det øker noe på turtall (peak på 1.3bar), noe jeg muligens tror kan komme av at boostcontrollen er koblet på vakumslangen men ikke elektronisk enda.. Jeg klarte jo å holde 0.7bar på kun wg med E50 turboen på samme manifold og wg. Men du verden som den lader på! Om jeg kjører rolig i 5.gir og gir full gass så har jeg ca 1bar(14,2psi) på 2800rpm, kun på wg uten styring :D Motor går jo praktisk talt med positivt trykk i innsug bare jeg tenker å røre gassen på crusing. Litt vanskelig å lese ut fra dataloggen når jeg har max trykk da jeg sliter voldsomt med feste. Den sliter seg løs i 140kmt på 4.gir og tørr asfalt :D Fikk kjørt turbo gooood og varm også, den var rød :rolleyes: Baktrykket kan jeg ikke se har overgått ladetrykket enda, og baktrykk i downpipe er fraværende. EGT er heller ikke koblet opp enda. Innsugstemp var veldig lav, -11 i utetemp, og på det varmeste var innsugstempen under/etter pådrag -4,5 grader :O Den sneik seg opp på -0,6 grader når jeg sto stille etter hardkjøring da.

Der ja.
Bare vent til du få mappet inn ladetrykkskuven til det nivået hvor hele potensialet i dette oppsettet blir utnyttet. :D

Takk for tilbakemelding, god fornøyelse og lykke til videre i det som forhåpentligvis blir en suksessfull og problemfri 2023 sesong. :) (Gjelder ikke dekk og drivverk.)

HansOla
23/02/23, 10:09
Jeg har lagt inn et forsiktig map i ladetrykkstyringa, og den blir koblet på i ettermiddag. Den holder 100% stengt frem til 3000rpm og 15% etter det, for å holde trykket på noe i nabolaget 1-1.2bar. Har 1bar grunntrykk i wg nå, men med mulighet for å bytte til alt fra 0.5-1.5 i grunntrykk om jeg vil teste litt forskjellig. Hehe, jeg er redd den originale slyngdiffen går i tusen knas når det blir mer pulver og bedre feste... Så en ny Tenaci drevsperre burde monteres før den originale eksploderer [emoji51]

Batland
23/02/23, 12:43
Hehehe, du tåler nok dette; Det der er typisk rookie mistake. ;)

Når turboen spooler som en EFR7064A/R0.63 så er det ingen mulighet for wg å åpne raskt nok til at den klarer å begrense ladetrykket til ønsket nivå på 3100 o/min. osv., og ladetrykkspeaken blir riktig så mandig.

Som nevnt tidligere, å kun ha 1 stk. ladetrykksmåler i bilen under utviklingsfasen av den er langt fra nok.

HansOla
23/02/23, 13:05
Jeg var nok litt kjapp på avtrekkeren, men konstruktiv kritikk og veiledning er alltid velkommen [emoji51] Jeg skal justere ned duty mellom 2500-3000rpm [emoji106] Jeg har tre målere, map på sprutet, mekanisk måler i eksosmanifold og en mekanisk i downpipe. Jeg skal høre med Dre om jeg kan få kobla baktrykk i eksosmanifold opp i sprutet med en trykkføler. Er det noen hensikt å ha måler før intercooler for å måle evt trykkfall?