Logg inn

Vis full versjon : HansOla's 944 Turbo! Evigvarende prosjekt

Sider : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12]

Batland
24/02/23, 07:37
Det er jo glimrende da det gir gode muligheter.

Seriøse wg har egen gjenget inngang for Map sensor(er) som spurtet logger. :) Dette er en mye raskere og mye mer nøyaktig måte å styre wastegaten og ergo ladetrykket på, enn å hente "statusinfo" fra innsugsmanifolden som langt borte på andre siden av motoren. Det er logisk når man tenker over det.
Under utvikling kan man koble en ladetrykksmåler inn på slangen til wg med ett T-stykke slik at man kan se hvilket "actuatortrykk" man faktisk jobber med. Jeg mener at dette bør ligger helt opp mot den maksimal grenseverdien til enhver tid.
Eks.:

Man gir full gass på 4. gir på 1000 o/min. med null trykk inn på wg-actuator og bråslipper gassen når ladetrykket passerer f.eks 1.0 BAR og sjekker på hvilket turtall dette skjedde.

Så begynner man å tilføre trykk inn på wg-actuator til man ser en tydelig forverring av spool up og leser av hvor høyt actuatortrykk som måtte til for å sabotere spool up. Så reduserer man actuatortrykket så mye at spool up akkurat ikke er sabotert.

Så gjentar man denne øvelsen på lavere gear med langt raskere turtallsøkning da dette gir høyere baktrykk som tvinger wg opp. :) Denne prosessen blir fort tidkrevende og for optimalt resultat i enhver driftstilstand så trenger man egentlig å mappe acuatortrykket som man mapper bensindysene til å gi korrekt AFR til enhver tid. Dette er naturlig nok tidkrevende m.v. og derfor er noen stor tilhenger av andre og enklere løsninger som har vist seg å fungere tilfredsstillende, stabilt og billig. :)

Under mapping så er det slik at de fleste i dag mapper på VE. Da er det viktig å logge luftflødet som dataspurtet kalkulerer (og baserer bensinmengden på) på slik at dette kan plottes inn i turboens kompressorkart.

Det er slik at dersom resultatene fra "den teoretiske sugemotoren" er skuffende dårlige, da bør man måle trykket i eksosmanifolden og innsugsmanifolden samtidig under ett pull og se hvor galt det står til. Da kan mappeduden vise bileieren elendigheten på en overbevisende måte. Deretter måler man trykkfallet over intercooleren for å se om det er den som er hovedsynderen, så downpipen for å se om eksosanlegget er for dårlig og klart for oppgradering.

Resultatene dine indikerer at du har utelukkende gjort gode valg så langt og at du overhodet ikke har denne type problemer, men det såkalte "Delta P" d.v.s. forskjellen mellom trykket i innsugmanifolden og trykket i eksosmanifolden, det er det ALLTID godt å ha full oversikt over. Anbefales STERKT ja. :)

Anders Dybvadsskog
24/02/23, 16:54
Ja var virkelig morro lesing her inne nå, bør skjerpe meg på å skrive jeg å, men dårlig på å skrive noe når det ikke er noe å skrive for min del:p

HansOla
24/02/23, 20:16
Det er jo glimrende da det gir gode muligheter.

Seriøse wg har egen gjenget inngang for Map sensor(er) som spurtet logger. :) Dette er en mye raskere og mye mer nøyaktig måte å styre wastegaten og ergo ladetrykket på, enn å hente "statusinfo" fra innsugsmanifolden som langt borte på andre siden av motoren. Det er logisk når man tenker over det.
Under utvikling kan man koble en ladetrykksmåler inn på slangen til wg med ett T-stykke slik at man kan se hvilket "actuatortrykk" man faktisk jobber med. Jeg mener at dette bør ligger helt opp mot den maksimal grenseverdien til enhver tid.
Eks.:

Man gir full gass på 4. gir på 1000 o/min. med null trykk inn på wg-actuator og bråslipper gassen når ladetrykket passerer f.eks 1.0 BAR og sjekker på hvilket turtall dette skjedde.

Så begynner man å tilføre trykk inn på wg-actuator til man ser en tydelig forverring av spool up og leser av hvor høyt actuatortrykk som måtte til for å sabotere spool up. Så reduserer man actuatortrykket så mye at spool up akkurat ikke er sabotert.

Så gjentar man denne øvelsen på lavere gear med langt raskere turtallsøkning da dette gir høyere baktrykk som tvinger wg opp. :) Denne prosessen blir fort tidkrevende og for optimalt resultat i enhver driftstilstand så trenger man egentlig å mappe acuatortrykket som man mapper bensindysene til å gi korrekt AFR til enhver tid. Dette er naturlig nok tidkrevende m.v. og derfor er noen stor tilhenger av andre og enklere løsninger som har vist seg å fungere tilfredsstillende, stabilt og billig. :)

Under mapping så er det slik at de fleste i dag mapper på VE. Da er det viktig å logge luftflødet som dataspurtet kalkulerer (og baserer bensinmengden på) på slik at dette kan plottes inn i turboens kompressorkart.

Det er slik at dersom resultatene fra "den teoretiske sugemotoren" er skuffende dårlige, da bør man måle trykket i eksosmanifolden og innsugsmanifolden samtidig under ett pull og se hvor galt det står til. Da kan mappeduden vise bileieren elendigheten på en overbevisende måte. Deretter måler man trykkfallet over intercooleren for å se om det er den som er hovedsynderen, så downpipen for å se om eksosanlegget er for dårlig og klart for oppgradering.

Resultatene dine indikerer at du har utelukkende gjort gode valg så langt og at du overhodet ikke har denne type problemer, men det såkalte "Delta P" d.v.s. forskjellen mellom trykket i innsugmanifolden og trykket i eksosmanifolden, det er det ALLTID godt å ha full oversikt over. Anbefales STERKT ja. :)Takktakk, jeg skal forske å prøve så godt jeg kan [emoji16][emoji123] jeg kan sette inn flere nipler i wg så det går greit. Og du var altså ikke tilhenger av å kjøre mottrykk på wg? Jeg har snakket med Dre også, og jeg kan koble på en mapsensor til for å logge baktrykket.

Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

HansOla
24/02/23, 20:17
Ja var virkelig morro lesing her inne nå, bør skjerpe meg på å skrive jeg å, men dårlig på å skrive noe når det ikke er noe å skrive for min del:pDet er ikke alltid like lett å holde seg aktiv når det er pause i egne prosjekter [emoji3]

Anders Dybvadsskog
24/02/23, 22:01
Nei ikke samme sjarmen med å bare legge ut litt tekst bare for å legge ut om du skjønner:p

Batland
24/02/23, 22:55
Takktakk, jeg skal forske å prøve så godt jeg kan [emoji16][emoji123] jeg kan sette inn flere nipler i wg så det går greit. Og du var altså ikke tilhenger av å kjøre mottrykk på wg? Jeg har snakket med Dre også, og jeg kan koble på en mapsensor til for å logge baktrykket.
Flott, det er en god løsning.

Dersom man kjøre med CO2 eller har en tank og en liten luftkompressor i bilen, da er mottrykk inn på wastegate-actuator en god løsning.
Dersom man bare skal bruke ladetrykket, da er jeg ingen tilhenger av å bruke mottrykk som wastegatestyring, nei.

Nydelig. Da får vi sett Delta P og kanskje dokumentasjon på at BSRT5+ kammen takler baktrykk også. :)

Håper at du får utskrifter av tabellene på de forskjellige ladetrykkene. De er mye viktigere enn utskrift av kurvene.

HansOla
25/02/23, 00:14
Ja baktrykk og map blir jo med i loggen, mulig jeg kan klare å få inn en måler til om jeg bruker inngangen for oljetrykk eller temp. Per nå står nippelen på overside av membran åpen, men den burde kansje være lukket? Jeg skal prøve å få logget litt i morgen for da skal jeg på isen [emoji106]

HansOla
25/02/23, 13:48
Måtte ta ut en fjær i wg, på 1.45bar gikk den vel bra[emoji23] litt vel rått å ligge på sperra i 4.gir og 170-180 i hjulspinn [emoji854]

Batland
25/02/23, 17:03
Ja baktrykk og map blir jo med i loggen, mulig jeg kan klare å få inn en måler til om jeg bruker inngangen for oljetrykk eller temp. Per nå står nippelen på overside av membran åpen, men den burde kansje være lukket? Jeg skal prøve å få logget litt i morgen for da skal jeg på isen [emoji106]
Det er perfekt.
Turtall, dreiemoment, ladetrykk og evt. baktrykk er det som trengs i tabellform. Så vil jeg også si at jeg tror at kun 4 grader advance på kammen ikke er nok siden du har 531 topp.
Den siden av membranen som hjelper fjæren og holde lukket bør være ventilert til atmosfære.
God fornøyelse og lykke til. :)

HansOla
25/02/23, 17:21
Flott da kan den være som den er.
Bilen er trygt hjemme etter dagens ablegøyer, men noen hickups ble det jo. Etter noen runder med horn i panna, 1.45 i trykk og litt for glad i lyden på turtallssperre satte jo sine spor. Jeg tok ut en fjør av wg og ladetrykket ble da 0.7bar, det var jo et bra utgangspunkt for å justere opp igjen med mac ventilen. Men der har jeg kobla feil så det funka jo ikke! Jeg satte på manuell boostcontrooller og fikk den på 1bar igjen.
Så kom det jo noen følgeproblemer, bakre eksospotte ble helt maltraktert og innmaten snudd på hode. Det var nok pga den litt aggresive kjøringen sin feil. Resultat ble nesten tett eksos og rart ladetrykk.. Etter dette var også eksospakning på turbo lekk.
Jeg måtte også etterfylle 1l olje, men det håper jeg var oljekjøler og slanger som fyllte seg opp [emoji51][emoji85] Alt i alt, en bra dag og bilen lever fortsatt [emoji106]

vangsfreaken
26/02/23, 23:00
Jeg måtte også etterfylle 1l olje, men det håper jeg var oljekjøler og slanger som fyllte seg opp [emoji51][emoji85] Alt i alt, en bra dag og bilen lever fortsatt [emoji106]

nå skremmer du meg :eek: kjøler og slanger burde jo ha fylt seg etter bare noen sekunder, så nå håper jeg virkelig du har en oljeflekk ut fra en pakning :eek: kan vel kanskje ha vært airlock, men sånne mengder på en fersk motor skremmer meg litt. men den ender sikkert i en bukk for inspeksjon heller fort, så jeg venter spent :rolleyes:

HansOla
26/02/23, 23:55
nå skremmer du meg :eek: kjøler og slanger burde jo ha fylt seg etter bare noen sekunder, så nå håper jeg virkelig du har en oljeflekk ut fra en pakning :eek: kan vel kanskje ha vært airlock, men sånne mengder på en fersk motor skremmer meg litt. men den ender sikkert i en bukk for inspeksjon heller fort, så jeg venter spent :rolleyes:Har oljetermostat som sikkert ikke har åpnet før hardkjør i isbanen [emoji106] Skal følge med på forbruk for å se, men det ryker jo ikke av den [emoji848]

vangsfreaken
27/02/23, 07:51
Har oljetermostat som sikkert ikke har åpnet før hardkjør i isbanen [emoji106] Skal følge med på forbruk for å se, men det ryker jo ikke av den [emoji848]

Sent fra min M2007J20CG via TapatalkÅh, takk og lov... Tenkte ikke på sånt jåleri siden min er sommerbil uten termostat [emoji23]
Nå begynte jeg å bli bekymra, tatt i betraktning ditt tidligere hell [emoji85]

Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

HansOla
27/02/23, 09:24
Åh, takk og lov... Tenkte ikke på sånt jåleri siden min er sommerbil uten termostat [emoji23]
Nå begynte jeg å bli bekymra, tatt i betraktning ditt tidligere hell [emoji85]

Sent fra min SM-G996B via TapatalkJeg ble litt svett i panna selv også [emoji1787] Men bilen ble ikke helt seg selv etter tett eksos, så håper det ikke har skjedd noe drastisk.. Får ta en titt på den i løpet av uka. Det ser mørkt ut for åpen isbane neste helg, for det er påskevær og varmegrader store deler av uka [emoji53] Men, jeg fikk da testa den! Og den skuffet så absolutt ikke. Nesten stiv i kjeven enda etter smilet på full blås [emoji16]

vangsfreaken
28/02/23, 07:35
Det er noe eget med en litt frisk 7/940 på vinteren ja [emoji7] 940'n min er ikke mye å rope hurra over, men å lufte 740'n derimot etter ei uke i bruksbilen er nesten nok til å dempe "sykkelsuget" på vinteren [emoji23]

Riff
28/02/23, 08:11
Det er noe eget med en litt frisk 7/940 på vinteren ja [emoji7] 940'n min er ikke mye å rope hurra over, men å lufte 740'n derimot etter ei uke i bruksbilen er nesten nok til å dempe "sykkelsuget" på vinteren [emoji23]

Heldig der, klør i fingra etter å ta ut sykkelen nå.

HansOla
01/03/23, 16:41
Heldig der, klør i fingra etter å ta ut sykkelen nå.Jeg er på nippet til å kjøpe sykkel selv også, men det må nok dessverre nedprioriteres i år også [emoji53] Vi får se hvor mye jeg får i utbytte og feriepenger [emoji23]

vangsfreaken
03/03/23, 21:49
Jeg er på nippet til å kjøpe sykkel selv også, men det må nok dessverre nedprioriteres i år også [emoji53] Vi får se hvor mye jeg får i utbytte og feriepenger [emoji23]

Sent fra min M2007J20CG via TapatalkPfft... DO IT!!! du trenger noe å bruke formuen på [emoji23]

HansOla
05/03/23, 23:33
Nå har vi brukt litt tid på å redde en gammel traver. Forøvrig min aller første bil. Den har stått ute i 12-14år uten noe som helst tilsyn eller ettersyn desverre. Jeg har en gutt jeg er onkel til som hadde lyst til å fikse litt på denne, så da må vi passe på før idretten får bedre fotfeste enn den allerede har fått!
Vi dro den frem og fikk den ned i verkstedet. Jeg har byttet tennplugger, tennkabler, rotor, fordelerlokk, termostat, olje, oljefilter, kjølevæske, forgasser og fjernet egr og pulseairsystemet. Etter noen forsøk fikk vi liv i den igjen. Eksosanlegget var helt fullt med vann, så etter oppstart ble det vask av verkstedvegg [emoji23]
Den er ikke helt friskmeld, den går bare med choke og den harker litt. Motoren er full med gammel oljeavleiring og stempelringene satt nok fast. Jeg helte i litt atf gjennom plugghullene som fikk stå litt før jeg starta. Motoren fikk også litt atf i håp om at det er med på å renske opp litt avleiringer. Neste på agendaen er nok register og vannpumpe, da dette er veldig gammelt. Jeg skal også få byttet kondensator og stiften.
Merkelig nok fungerte både bremser og clutch!
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/03/6.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2023/03/7.jpg

vangsfreaken
06/03/23, 19:18
av nysgjerrighet... har den stått hos deg i påvente av bedre tider og en worklog, eller har den fått ny eier? :p
på en måte vil jeg gjerne at du skal ha en fungerende bruksveteran, men det er også helt greit at den brukes til å rekruttere nye idioter så lenge det er under oppsyn av en entusiast som er forberedt på noen år med rånebil-mekk :rolleyes:
jeg er fornøyd uansett så lenge den lever videre med en worklog...

HansOla
06/03/23, 19:38
Den har stått ute, egentlig litt bortglemt fordi jeg trodde den var mye mer rusten enn den faktisk var [emoji23] Den var faktisk ikke så veldig ille.. En intressert gutt på 15år under oppsyn får duge, den er fortsatt min [emoji106] Jeg har så mange andre bedre utgangspunkt for en god bruksveteran, 940en er bruksveteran f.eks[emoji2957] Og alle de andre som står bortgjemt på låver og i uthus.. Om det er av interesse kan jeg lage en worklog på denne, "veien tilbake til veien" eller noe [emoji38]

HansOla
11/03/23, 01:51
Midlertidig eksospotte på plass, jeg har ventet to uker på delene mine nå så måtte en tur til Biltema [emoji106] Jeg har også kjøpt inn litt motorolje. Valget falt på mobil1 5w-50 rally formula denne gangen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/03/20.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/03/21.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/03/22.jpg

skjarlie
11/03/23, 11:23
ser ut som du har fått litt temperatur på eksosen sidan den er gullfarga :)

HansOla
11/03/23, 11:47
Ja den endestussen er en rørdel jeg kuttet ut for å montere en resonator under passasjersetet, så den har fått fin farge [emoji3][emoji108]

HansOla
11/03/23, 11:50
Diverse flenser måtte planes, for det ligna mer på en klase bananer.... Noen muttre mista gjengene og en pinbolt knakk. Så dette var suksess
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/03/24.jpg

HansOla
11/03/23, 15:53
Strålende vær [emoji16]
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/03/33.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230311/be06f18c87bb9f554b2119c26b47798d.jpg

Batland
12/03/23, 01:14
Diverse flenser måtte planes, for det ligna mer på en klase bananer.... Noen muttre mista gjengene og en pinbolt knakk. Så dette var suksess
Flensene var i tynneste laget ja?
Det er derfor jeg på generelt grunnlag anbefaler turbinhus med (mulighet for) integrert wastegate og evt. ett ATP Ultimate wg hus oppgradert med større wg-klaff. :)

Da skal man i utgangspunktet kunne beholde Volvo original driftsikkerhet. :)

Ellers vil jeg si glimrende valg av motorolje, men jeg mente at "Rally Formula" dessverre gikk ut av produksjon for mange år siden og ble erstattet av en modernisert versjon som heter Peak Protection. :) Hva står det at API ratingen er?

HansOla
12/03/23, 10:05
Ja selv med 10mm flenser så trøbler jeg litt med å få pakningene til å holde.. Jeg fikk ikke planet manifolden, og det straffet seg jo selvsagt, for nå lekker det igjen.. [emoji16] Motoren sluker olje også forsåvidt, men bare på banekjøring. Ingenting på vanlig grisekjøring. Fyllte etter 0.6l i går, men la merke til det var kommet endel væske i catchtanken, så mulig noe havner der når det kjøres hardt over lang tid på omtrent bare høyresvinger [emoji38] Her er spec oppgitt av skruvat:http://forum.vccn.no/img-dump/2023/03/34.jpg

Batland
12/03/23, 10:23
Jeg ser API SJ og det er ett uvanlig godt tegn i våre dager. :)

Det sies jo at det bare finnes to stk. forskjellige eksosmanifolder og grenrør til trimmede turbomotoer, de som lekker og de som ikke lekker enda. Det første er vanligst.
Det er derfor jeg er så opptatt av å bruke 940 manifolden og turbinhus med integrert wastegate. Da oppholder man seg på det andre punktet så lenge som overhode mulig. :)

Jeg klarer ikke å huske om du startet opp og innkjørte motoren din på innkjøringsolje eller ikke.

Vel, jeg mener at de fleste veivhusventilasjons systemer er betydelig underutviklet og du har jo valgt en egen / moderne løsning på veivhusventilasjonen din og nye løsninger krever vanligvis noe utviklingsarbeid før de er like velfungerende som de gode, gamle som har vist seg å fungere.
Jeg vil minne om anbefalingene om å bruke ett modifisert B21 toppdeksel når man lufter fra toppdekselset. Jeg ser at svenskene ofte bruker B20 oljepåfyllingslokk, men dette fungerte dårlig for meg.

Jeg ser også at Amerikanske dragracere som kjører turboladede V8 motorer med ladetrykkmåler koblet til veivhuset ( peilepinnerøret) måler inntil 0,5 BAR ladetrykk i bunnpannen!!

De tar tydeligvis ikke oppgaven på alvor og da øker oljeforbruket betydelig.

HansOla
12/03/23, 11:35
Jeg ser API SJ og det er ett uvanlig godt tegn i våre dager. :)

Det sies jo at det bare finnes to stk. forskjellige eksosmanifolder og grenrør til trimmede turbomotoer, de som lekker og de som ikke lekker enda. Det første er vanligst.
Det er derfor jeg er så opptatt av å bruke 940 manifolden og turbinhus med integrert wastegate. Da oppholder man seg på det andre punktet så lenge som overhode mulig. :)

Jeg klarer ikke å huske om du startet opp og innkjørte motoren din på innkjøringsolje eller ikke.

Vel, jeg mener at de fleste veivhusventilasjons systemer er betydelig underutviklet og du har jo valgt en egen / moderne løsning på veivhusventilasjonen din og nye løsninger krever vanligvis noe utviklingsarbeid før de er like velfungerende som de gode, gamle som har vist seg å fungere.
Jeg vil minne om anbefalingene om å bruke ett modifisert B21 toppdeksel når man lufter fra toppdekselset. Jeg ser at svenskene ofte bruker B20 oljepåfyllingslokk, men dette fungerte dårlig for meg.

Jeg ser også at Amerikanske dragracere som kjører turboladede V8 motorer med ladetrykkmåler koblet til veivhuset ( peilepinnerøret) måler inntil 0,5 BAR ladetrykk i bunnpannen!!

De tar tydeligvis ikke oppgaven på alvor og da øker oljeforbruket betydelig.

Jeg får kjøpe opp et lite parti med olje, for prisen var bra mtp spec og slik. Hehe, det kan nok stemme det med grenrør [emoji38] Jeg kunne sikkert montert org eksoshus igjen, men da får jeg ikke nytte av agp huset. Evt lage et hus av garrett deler.
Jeg kjørte inn motor på Biltema classic 20w50 og flere seanser med pådrag og motorbrems.
Angående veivhusventilasjonen tror jeg kansje noe olje blir med i slangen fra toppdeksel når motor går på 5-6000rpm i krappe svinger. Jeg skal prøve å spleise b21 toppdeksel med b230, der er det jo avskjerming for at ikke oljen skal bli med ut.

r_style
13/03/23, 21:51
Den Mobil 1 olja der får du også kjøpt på Jula, de kjører tilbud innimellom på 4L for 399,- og det er en god pris for denne olja :)

Artig å følge utviklinga og se oppgraderingene/forbedringene som blir gjort her, stå på!

HansOla
14/03/23, 09:22
Det var jeg ikke klar over, da må det hamstres når den er på tilbud igjen! [emoji3] Ja det går jo fremover dette her, selv med noen kjepper i hjulene i ny og ne.. men det er vel helt vanlig med tuning og trimming

HansOla
14/03/23, 16:40
Denne pakka tror jeg ble sendt med hest og kjærre, for dette tok tid.... Ny 50cm rustfri potte, nye polyforinger til motorfester og t-kryss til håndbrekk
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/03/35.jpg

skjarlie
14/03/23, 20:27
Korleis virkar polyforingane til motorfestet? skal vel være mjukare enn gummiforingane?

HansOla
14/03/23, 20:31
Disse er de mykeste polyforingene til ass, og de er ikke mye mjukere enn std gummiforing men de demper mye bedre vibrasjoner visst nok [emoji3]http://forum.vccn.no/img-dump/2023/03/36.jpg

skjarlie
14/03/23, 23:38
Ok, det er absolutt interessant, blir spanande å sjå om det utgjer mykje forskjell [emoji846]

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk

kimove
15/03/23, 09:31
Disse er de mykeste polyforingene til ass, og de er ikke mye mjukere enn std gummiforing men de demper mye bedre vibrasjoner visst nok [emoji3]http://forum.vccn.no/img-dump/2023/03/36.jpg

Er det mye vibrasjoner med de originale gummiforingene i ass festene? 🤔

HansOla
15/03/23, 14:56
Er det mye vibrasjoner med de originale gummiforingene i ass festene? ������Ja mildt sagt...[emoji38] De er nok for stive for en liten 4syl som ikke er like velbalansert som en 6er. Med 1:1 på 5.gir blir det litt for høyt turtall i 90-100 og da treffer jeg et leit turtallsregister. Trakker jeg inn clutchen og triller på tomgang blir det stille, så det er ikke drivverksrelatert

kimove
16/03/23, 09:33
Ja mildt sagt...[emoji38] De er nok for stive for en liten 4syl som ikke er like velbalansert som en 6er. Med 1:1 på 5.gir blir det litt for høyt turtall i 90-100 og da treffer jeg et leit turtallsregister. Trakker jeg inn clutchen og triller på tomgang blir det stille, så det er ikke drivverksrelatert

Den er god :)
Takk, se til å få testet de nye sånn at jeg kan få tilbakemelding om de er bedre ;););):rolleyes:

vangsfreaken
16/03/23, 21:24
spent på å se om du kan berge de motorfestene... jeg har ett sett selv som hittil bare ser pene ut på 16V'n siden jeg ikke orka å kjøre med dem :rolleyes:

HansOla
17/03/23, 09:43
De er ubrukelige på bruksbil, eller i heletatt en bil du bruker på annet enn bane vertfall. Så jeg håper å kunne dempe vibrasjonene nok til at den kan kjøres etter vei uten hørselvern [emoji1787]

HansOla
17/03/23, 15:04
Hansemann har vært ute med bankkortet igjen [emoji13]
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/03/38.jpg

JK95
17/03/23, 15:07
Ser vi på en potensiell støpt manifold her? :D

HansOla
17/03/23, 15:41
Nyprodusert twinscroll støpt manifold med 38mm wg [emoji16]

Batland
18/03/23, 13:38
Da er det bare to ting å si.
Gratulerer så mye og takk for tipset.

Anders Dybvadsskog
19/03/23, 16:12
Den så grom ut egentlig:)

HansOla
25/04/23, 16:47
Det er ikke mye som har skjedd her i det siste, jeg har vært inne til operasjon for akutt blindtarmsbetennelse (som sprakk), og jeg får ikke lov å gjøre noen ting.. Eller, en ting har jeg gjort da! Kjøpt en 940 til [emoji1787] Kansje noen kjenner den igjen fra tidligere i tråden her? Det er busbilen vi mekka sammen for 3år siden.
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/04/31.jpg

HansOla
26/04/23, 15:40
3D printer har jeg kjøpt meg å [emoji847]
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/04/32.jpg

skjarlie
26/04/23, 17:10
Stilig, det blir 3d printing av delar no då? Lyst på ein slik sjølv :)

HansOla
26/04/23, 17:21
Ja det vil tiden vise [emoji38] jeg har som smått startet å lære meg cad program igjen, for det er vel 10år siden sist jeg drev med det ... Jeg har laget litt småtteri, men det meste av tiden har gått med til å bli kjent med slicerprogrammet(der man behandler stl-fila som skal printes) og justering av div innstillinger. Dette er noe som tar tid å få bra [emoji3] Det er bare å hoppe på bølgen og kjøpe seg en, det er ganske morro [emoji16]

skjarlie
26/04/23, 22:01
Ja det vil tiden vise [emoji38] jeg har som smått startet å lære meg cad program igjen, for det er vel 10år siden sist jeg drev med det ... Jeg har laget litt småtteri, men det meste av tiden har gått med til å bli kjent med slicerprogrammet(der man behandler stl-fila som skal printes) og justering av div innstillinger. Dette er noe som tar tid å få bra [emoji3] Det er bare å hoppe på bølgen og kjøpe seg en, det er ganske morro [emoji16]

Sent fra min M2007J20CG via TapatalkBlir nok kjøpt ein gong ja! [emoji16] lasta ned fusion 360 og teikna litt, ganske lett å få dreisen på det [emoji846]

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk

HansOla
26/04/23, 22:28
Blir nok kjøpt ein gong ja! [emoji16] lasta ned fusion 360 og teikna litt, ganske lett å få dreisen på det [emoji846]

Sent fra min SM-S901B via TapatalkFusion 360 jeg bruker også, og Cura som slicer [emoji106] printeren er en Ender 3 neo v2

HansOla
01/05/23, 16:02
Vårvasken er unnagjort og sommerfelgene er på. Tok en komptest før jeg starta den i dag, og på kald motor med åpent gasspjeld fikk jeg 100psi på alle 4. Jeg syns det var lavt, men det var jevnt resultat i det minste. Bilen bruker olje, og ved harde pådrag lukter det litt olje. Burde jeg hatt restriktor på oljetilførsel på turbo??
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/05/1.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/05/2.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/05/3.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/05/4.jpg

skjarlie
01/05/23, 17:03
meinar det er innebygd restriktor på EFR turboane, så det skal ikkje være nødvendig.

HansOla
01/05/23, 18:40
Hvor tar oljen min veien da mon tro... Jeg kan prøve en annen veivhusventilasjon for å utelukke den også. Jeg skal ta en ny komptest på varm motor

skjarlie
01/05/23, 21:19
Hvor tar oljen min veien da mon tro... Jeg kan prøve en annen veivhusventilasjon for å utelukke den også. Jeg skal ta en ny komptest på varm motor

Sei det.. Du har fall på retur frå turbo? ein komptest til kan sikkert være lurt.

Batland
01/05/23, 21:31
Vårvasken er unnagjort og sommerfelgene er på. Tok en komptest før jeg starta den i dag, og på kald motor med åpent gasspjeld fikk jeg 100psi på alle 4. Jeg syns det var lavt, men det var jevnt resultat i det minste. Bilen bruker olje, og ved harde pådrag lukter det litt olje. Burde jeg hatt restriktor på oljetilførsel på turbo??
BSRT5+ kammen må justeres slik at den løfter innsugsventilene ca. 2,3 - 2,5 mm i ØD. Har man mindre enn dette så reduseres kompresjonstrykket ugnustig mye.
Om du tar en komptest på en sylinder mens du tømmer 2. eller 3. gear med fullt ladetrykk, så får du sett hvor høyt kompresjonstrykket er i praksis. ;)

De aller fleste amatører som trimmer motorene sine klarer bare ikke å ta veivhusventilasjons problematikken på alvor. Dette til tross for gjentatte anbefalinger.
Jeg har sett at dragracere i USA med hjemmetrimmede turbomotorer tidvis måler 0,5 BAR ladetrykk nede i veivhuset ved målgang. Da blir det vanskelig for oljen fra turboen å renne ned i bunnpannen igjen. Tynn helsyntetisk olje finner veien forbi stempelringer og ventiltetninger når man har ladetrykk inne i motoren.
Vi rundt her har erfart at en B230 med hyggelig ladetrykk trenger veivhusventilasjons kapasitet i samme dimensjon som radiatorslangen er.
De fleste kobler også bort PCV systemet og da øker også olje forbruket hvis ikke sylindrene er runde og rette.

EFR turboene har innebygget oljerestriktor som er helt perfekt tilpasset turboene.

HansOla
01/05/23, 21:38
Sei det.. Du har fall på retur frå turbo? ein komptest til kan sikkert være lurt.Ja jeg har an4 inn og an10 ut, fall på returslangen hele veien og koblet til blokka på org plass

HansOla
01/05/23, 21:44
BSRT5+ kammen må justeres slik at den løfter innsugsventilene ca. 2,3 - 2,5 mm i ØD. Har man mindre enn dette så reduseres kompresjonstrykket.
Om du tar en komptest på en sylinder mens du tømmer 2. eller 3. gear med fullt ladetrykk, så får du sett hvor høyt kompresjonstrykket er i praksis. ;)

De aller fleste amatører som trimmer motorene sine klarer bare ikke å ta veivhusventilasjons problematikken på alvor. Dette til tross for gjentatte anbefalinger.
Jeg har sett at dragracere i USA som har hjemmetrimmede turbomotorer tidvis måler 0,5 BAR ladetrykk nede i veivhuset ved målgang. Da blir det vanskelig for oljen fra turboen å renne ned i bunnpannen igjen. Tynn helsyntetisk olje finner veien forbi stempelringer og ventiltetninger når man har ladetrykk inne i motoren.
De fleste kobler også bort PCV systemet og da øker også olje forbruket hvis ikke sylindrene er runde og rette.

EFR turboene har innebygget oljerestriktor som er helt perfekt tilpasset turboene.Ja jeg har jo ikke fått målt hvor mye den løfter i ØD enda, bilen har ikke vært rørt siden isen ble borte. Jeg satte den i 5° adv når jeg justerte den, og det var stor forskjell fra å ha den i 0 vertfall [emoji23] Min veivhusventilasjon pdd er 3stk 15mm slanger ned i tank med filter. To åpne høl i blokka og ett i toppdeksel. Jeg kan sette en nippel i en frostplugg og sette den der blokkfordeler skal sitte, bare for å teste. Evt sette på slange fra før turbo til catchtank

Batland
01/05/23, 21:57
Nøyaktighet er viktig og her en oversikt.
https://i.imgur.com/ZjS6DCS.jpg

God kapasitet på veivhusventilasjonen er viktig, men man må også ha noe som skiller oljen ut fra luften og returnerer den inne i motoren, slik som alle originale systemer har.

Batland
24/05/23, 11:11
Hvordan gikk det med denne?

vangsfreaken
25/05/23, 20:01
Hvordan gikk det med denne?

det har florert noen innlegg den siste uka om at de første kundene har begynt å motta sine, så vi kan jo håpe han får sin snart :)

HansOla
25/05/23, 20:30
Hvordan gikk det med denne?Den ankom Norge i dag, så det er ikke lenge før den er på plass [emoji3]

HansOla
30/05/23, 16:00
Da var den på plass! Kjempefin manifold, god kvalitet på støp og fin overflate. Noe porting på wg må kansje gjøres, den var litt liten. Fine svinger og ingen brå overganger. Nå må man bare gjøre om hele driten på turbosiden nå da [emoji2957]
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/05/44.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/05/45.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/05/46.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/05/47.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/05/48.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/05/49.jpg

Batland
30/05/23, 20:00
Gratulerer så mye. Ser akkurat så fantastisk ut som man kunne håpe.
Så lenge man ikke saboterer sluttresultatet med en ekstern wastegate så blir det der helt sikkert helt amazing. :)

"Some say" at en støpt overflate har nesten dobbelt så stort overflateareal (og ergo varmetap) som en blankslipt overflate, så det er bare å vurdere å sette i gang.

HansOla
30/05/23, 20:51
Ja den var veldig fin. Jeg må jo dessverre skuffe deg på punktet om wastegate da, eksoshuset mitt har fortsatt ikke intern wg så turbosmart-ventilen må bli med over fra mitt nåværende oppsett. Et alternativ er jo å drite i 7064 og gå rett på 7670 med intern wg. Og med en 7670 montert så stopper man jo ikke på 1.5bar og da sier vel resten seg selv. Jeg kan ikke ha 500hk+ i en gatebil jeg ønsker å bruke. Nå ønsker jeg en bunnsterk allsidig motor og jeg vil gjøre det med turboen jeg har brukt alt for mange kroner på, efr7064 turboen med 0.63 eksoshus og sx-e kompressorhus. Angående det med overflaten, så kan jeg vurdere å slipe og polere det jeg når tak i

vangsfreaken
30/05/23, 21:09
Og med en 7670 montert så stopper man jo ikke på 1.5bar og da sier vel resten seg selv. Jeg kan ikke ha 500hk+ i en gatebil jeg ønsker å bruke.

Hvorfor ikke? Du har vel girkasse og aksling som tåler såpass...

HansOla
30/05/23, 21:32
Hvorfor ikke? Du har vel girkasse og aksling som tåler såpass...

Sent fra min SM-G996B via TapatalkDet begynner vel å nå bristepunktet, vertfall bakaksel. Org 1041 slyngdiff, og blokka er 86mod så av den litt svakere typen, pluss dreide org stempler og kinaråder

vangsfreaken
30/05/23, 21:35
Du har vel truetrac på lager, har du ikke? Da er det bare å kjøre så lenge det holder... 4-500 er jo knapt nok til å henge på en middels sprek sykkel engang [emoji12]

HansOla
30/05/23, 22:42
Du har vel truetrac på lager, har du ikke? Da er det bare å kjøre så lenge det holder... 4-500 er jo knapt nok til å henge på en middels sprek sykkel engang [emoji12]

Sent fra min SM-G996B via TapatalkNei dessverre. Bare noen lamelldiffer, en oppgradert lamellaksel og en locker [emoji28] jeg har i flere år tenkt å kjøpe tenaci truetrac, men har aldri kommet så langt. Behovet er der, for den spinner på litt ymse hjul og noen ganger begge [emoji23] Joda, men bil og sykkel kan jo ikke sammenlignes. Skal man henge med 600-1000cc r-sykkel i aks må man nå ha 800++hk og moderne understell

Batland
31/05/23, 07:21
Ja den var veldig fin. Jeg må jo dessverre skuffe deg på punktet om wastegate da, eksoshuset mitt har fortsatt ikke intern wg så turbosmart-ventilen må bli med over fra mitt nåværende oppsett. Et alternativ er jo å drite i 7064 og gå rett på 7670 med intern wg. Og med en 7670 montert så stopper man jo ikke på 1.5bar og da sier vel resten seg selv. Jeg kan ikke ha 500hk+ i en gatebil jeg ønsker å bruke. Nå ønsker jeg en bunnsterk allsidig motor og jeg vil gjøre det med turboen jeg har brukt alt for mange kroner på, efr7064 turboen med 0.63 eksoshus og sx-e kompressorhus. Angående det med overflaten, så kan jeg vurdere å slipe og polere det jeg når tak i.

Dette var ikke skuffende, tvert imot.
Det er fullt mulig å få gode respons og spool up resultater med ekstern wastegate også, bare man tenker seg om. Poenget er å inspirere til å gjøre de gode valgene og unngå dårlige, som liten ekstern wastegate med hard fjør. ;)

Nyydelig, det var kjekt å høre. :) Man trenger ikke gjøre vitenskap utav det. Alt er bedre enn ingenting. :)

Batland
31/05/23, 07:30
Det avhenger vel mye av veiene og MC sjåføren?
Vi har sett at på annet enn fine motorveier og mot en motivert sjåfør som ikke opplever ubehag, men lett glede når det krenger, gynger og skrenser i "noe hastighet" i svinger, så sliter de flest MC med å kjøre fra og eller henge på biler med 400 - 500 gode, gamle, hensynsløse, hjemmetrimmede Nm og hk. ;)

Husker en Coswortheier, som hadde oppgradert understell, bremser og hjul m.v. og hadde bygget seg en bil som "låg klistret på veien", fortalte at han hadde fått være med en tur i noe gammel japse rall og var direkte sjokkert over at det var mulig å komme seg så fort fra A til B i en tidlig 1980 talls bil som var original på alle måter med unntak av motoren. Han fortalte at han nok ikke hadde hatt mot til å følge på den der på "vestlandsveiene". Som alltid er det individet som betyr mest og lokalt uttrykk var: "Eg skal ta han på galskapen." :D Alt dette på lukket område under kontrollerte forhold, selvsagt.

Batland
31/05/23, 07:54
Skal man henge med 600-1000cc r-sykkel i aks må man nå ha 800++hk og moderne understell.
Jeg vil argumentere for at noen seriøse dekk er det viktigste, for hvis man laucher på riktig måte, så får vanlige dekk og konkurrenter jaggu prøvd seg. :)

HansOla
31/05/23, 10:34
Alt dette på lukket område under kontrollerte forhold, selvsagt.

[emoji1787][emoji1787]

HansOla
31/05/23, 10:38
Litt dårlige nyheter, manifolden er feilprodusert.. Flensen er opp-ned så den passer like godt som et billig ebay grenrør. Det positive er jo at jeg får beholde dette og de sender et nytt kostnadsfritt om 2mnd når de får lagd nye støpeformer og lagd nye manifolder. Om noen er intr så selger altså nå The Kangaroos team disse til halv pris. Det eneste du trenger å gjøre er å slipe manifolden noen mm på syl 2-3-4 for at eksosporten skal treffe manifolden korrekt

Batland
31/05/23, 12:00
SÃ¥ da passer disse "feil-manifoldene" den veien som bilde "3 of 7" viser da?

https://www.thekangaroosteam.com/shop-1/faulty-batch-volvo-redblock-top-mount-turbo-manifold-t3-twin-scroll

HansOla
31/05/23, 13:22
Ja de har vært uheldige i cad, og snudd flensen mot toppen. Så da blir det ned og bak manifold. Evt bare slipe ut av hullene i 2-3-4. Jeg har tenkt å gjøre det siste, men får også ny manifold [emoji28][emoji106]

Anders Dybvadsskog
01/06/23, 10:25
Jækla surt.. men sporty av dem å fikse opp så fort som dem har gjort:)

HansOla
02/06/23, 07:03
Ja det var litt kjedelig.. men de løste det på veldig profft vis, så det går fint. Jeg får jo tross alt to for prisen av en [emoji16]

HansOla
14/07/23, 15:36
Det går litt trått i bilverden om dagen, så da dukket det opp en kawasaki z750 i garasjen... [emoji85][emoji16]
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/07/40.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/07/41.jpg

vangsfreaken
14/07/23, 16:56
Nå kommer det til å gå enda saktere, for nå blir det plutselig kjedelig å kjøre bil om sommeren [emoji16]

Riff
14/07/23, 18:19
Håhå, gratulerer :D

HansOla
15/07/23, 19:10
Nå kommer det til å gå enda saktere, for nå blir det plutselig kjedelig å kjøre bil om sommeren [emoji16]

Sent fra min SM-G996B via TapatalkJeg er redd adrenalinkicket på sykkel overgår det man får i bil ja [emoji23]
Håhå, gratulerer :DTakk! Det blir gøy å komme seg ut på to hjul igjen. Det er 11-12 år siden sist [emoji51]

HansOla
18/07/23, 16:53
Manifold nr 2 kom i dag, forhåpentligvis med riktig flens [emoji1696]
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/07/45.jpg

HansOla
10/08/23, 22:20
Om det er av interesse, så legger jeg ut litt jobb på den grønne 945'en fra i dag. Det var dårlig komp på siste syl, og det er vel ikke tvil om årsaken her. Det ble montert en annen topp, en veldig enkelt frisert 530 med v kam. Stempel og sylindre var strøkne enda. Den bygges nå om til sugemotor igjen grunnet eu.
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/12.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/13.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/14.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/15.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/16.jpg

Holck
10/08/23, 23:02
Om det er av interesse, så legger jeg ut litt jobb på den grønne 945'en fra i dag. Det var dårlig komp på siste syl, og det er vel ikke tvil om årsaken her. Det ble montert en annen topp, en veldig enkelt frisert 530 med v kam. Stempel og sylindre var strøkne enda. Den bygges nå om til sugemotor igjen grunnet eu.
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/12.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/13.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/14.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/15.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/16.jpg

Sent fra min M2007J20CG via TapatalkAvskal ventil ja [emoji13]

Sent fra min SM-A536B via Tapatalk

Batland
11/08/23, 07:29

Alltid kjekt å se at det er tegn til liv. :)

HansOla
11/08/23, 10:42
Avskal ventil ja [emoji13]

Sent fra min SM-A536B via TapatalkJa den har nok hatt en forferdelig eksostemp, siden store deler av downpipe har vært rødglødende [emoji51][emoji85] Det må være noe muffens med tenning her tenker jeg. Chippet begge hjerner, 300 oppsett, 74° termostat, lav komp osv.. Så det skal forskes litt på. Først og fremst skal den få skilt igjen og bli en slags bruksbil.
Alltid kjekt å se at det er tegn til liv. :)Ja litt aktivitet er det, men mye er det ikke dessverre... Det er mye jobb å pusse opp hus og eiendom på egenhånd [emoji28] Det er en gladmelding inne i dette også da, jeg har kjøpt ford xr6 style eksoshus til gtx3071r turboen [emoji16] Altså et ar.63 t3 hus med adskilt intern wg

HansOla
21/08/23, 19:55
Jeg har laget en egen prosjekttråd på 945 for å ikke blande for mye her.
http://forum.vccn.no/showthread.php?81411-HansOla-s-945-T

HansOla
23/10/23, 16:25
Det dukka jo selvsagt opp et billig stempelsett på facebook da... Wiseco til b23et [emoji3] Jeg har allerede korte råder med 24mm kryssbolt [emoji106]
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/10/17.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/10/18.jpg

Riff
23/10/23, 18:06
Ja, ser du driver å handler :P
Alltid bra med litt ekstra deler :D

HansOla
23/10/23, 18:39
Ja det var jo ikke akkuratt planlagt, men siden de var billige og jeg har b230 råder for b23 stempler så måtte jeg jo ha de [emoji23]

Batland
24/10/23, 08:40
Det dukka jo selvsagt opp et billig stempelsett på facebook da... Wiseco til b23et [emoji3] Jeg har allerede korte råder med 23mm kryssbolt [emoji106]
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/10/17.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/10/18.jpg

Hehe, Coop-haugen vokser stadig. :D

HansOla
24/10/23, 11:29
Hehe, Coop-haugen vokser stadig. :DJa den vokser seg stor og sterk [emoji23]

Batland
24/10/23, 11:46
Ja den vokser seg stor og sterk [emoji23]
2 stk. rundt her har jo testet med både 145 mm rådene til B21/B23 og 152 mm rådene til B200/B230, så dersom du kombinerer og kompletterer på korrekt vis her, så blir nok motoren like sterk som Coop-haugen din. ;)
Det er stadig 300 hp på NAV på svep på Norsk pumpebensin som er målet og jeg tror at rekorden er 354 hp på 4000 o/min for øyeblikket.
(Motor med 145 mm lange råder for 1,81:1 i rådeforhold som er MER!! enn nok.)

HansOla
24/10/23, 13:07
2 stk. rundt her har jo testet med både 145 mm rådene til B21/B23 og 152 mm rådene til B200/B230, så dersom du kombinerer og kompletterer på korrekt vis her, så blir nok motoren like sterk som Coop-haugen din. ;)
Det er stadig 300 hp på NAV på svep på Norsk pumpebensin som er målet og jeg tror at rekorden er 354 hp på 4000 o/min for øyeblikket.
(Motor med 145 mm lange råder for 1,81:1 i rådeforhold som er MER!! enn nok.)Ja jeg fikk tak i råder fra Scimec for noen år tilbake, der storenden er til b230 og lilleenden til b23. 145mm lange. Jeg kjøpte de sammen med dreide b23et stempler. Det er jo så mye i denne delehaugen som må prøves og testes snart, at jeg må snart bli ferdig med hus og hjem [emoji23][emoji106] Håper på litt tid i verkstedet igjen i vinter, og kansje jeg får smidd sammen noe. Det hadde vært morro å komme opp mot 350hk på 4000omdr da [emoji3]

HansOla
04/11/23, 21:06
Så var det den tiden på året igjen..
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/11/2.jpg

vangsfreaken
10/11/23, 02:40
Ã…h, er det ikke deilig?! ;)
740'n min står på halvblanke 18" og sleiker grus, mens 940'n henger i bukken med 15" "visningshjul" jeg satte på i Mai... er det ikke godt å være forberedt? :cool:

HansOla
11/11/23, 18:53
Deilig og deilig du, det var dine ord [emoji1787] Greit å få på vinterdekka tidlig ja [emoji23]

HansOla
09/09/24, 08:13
Denne stakkars bilen har dessverre blitt stående rolig alt for lenge nå... Snart på tide å få fikset den igjen! I mellomtiden legger jeg ved et bilde fra en nydelig sykkeltur denne helga [emoji16]
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/09/2.jpg

Riff
10/09/24, 05:24
Var virkelig flott i helgen ja, endte opp med å sette meg på sykkelen på lørdags morgen å kjøre til Trondheim :)
Kom heldigvis hjem før regnet på søndagen :)

Anders Dybvadsskog
10/09/24, 06:37
Ja er ikke fint ute nå i allefall :p

HansOla
10/09/24, 07:00
Det har jo vært så dårlig sykkelvær i sommer, at man må jo bare ta en tur når sola titter fram [emoji16] Nå er det jo helt jævlig, og jeg er redd det ble siste turen for i år..

HansOla
17/09/24, 19:58
Ja så var høsten her igjen. I år ble det én tur, og det ble i dag... Etter en vinter og en sommer ute i guds fri natur så trengte den er grundig vask. Det ble en runde med avfetting, skum, børste og svamp. Jeg fikk rengjort i alle døråpninger, rundt bakluke, rundt listverk og alle kriker og kroker. En våt sommer har nemmelig startet et lite økosystem på bilen.... Den fantastisk godt mappede motoren([emoji1787]) fyra selvsagt rett opp uten problemer, merkelig nok. Etter vask ble det en liten tur for å få temp i olje og vann, kjørt rust av skivene og generelt få litt bevegelse i denne gamle skrotten. Så fikk den en plass innendørs før snøen kommer. Er jeg heldig kanske jeg får fikset den før neste sesong
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/09/6.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/09/7.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/09/8.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/09/9.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/09/10.jpg