Vis full versjon : HansOla's 944 Turbo! Evigvarende prosjekt
Sider :
1
2
3
4
5
6
[
7]
8
9
10
11
12
Døh, ip graden på sikringsskapet ditt begynner å bli litt drøyt nå [emoji23][emoji6]
Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk
Najs chassigrejer!:cool:
Vad blev det för fjädrar?
Målade bromsok ser ju så mycket fräschare ut och gör massor för helhetsintrycket.:)Det var noen røde jeg hadde liggende, så jeg vet ikke hvilket merke det er [emoji28] Ja røde bremsekalipere pynter opp :)
Døh, ip graden på sikringsskapet ditt begynner å bli litt drøyt nå [emoji23][emoji6]
Sent fra min SM-A600FN via TapatalkSynsbedrag [emoji849][emoji849][emoji2957]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Dreracing@
09/03/19, 17:52
hva med å fjerne vifta for 5+ ekte hp
hva med å fjerne vifta for 5+ ekte hpOrker ikke begynne å styre med elvifte nå, skrur heller opp trykket [emoji23]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Busbil: Motor og gir på plass, ledningsnett er koblet opp, svinghjul, sinterlamell og 763 trykkplate på plass. Så nå mangler kun trykkrør, eksos, litt vannslanger, bytte hjerner, mellomaksel og sikkert noe småtteri ellers.
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/83.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/84.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/85.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
09/03/19, 19:44
Hoodpipe?
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Hoodpipe?
Sent fra min SM-N950F via TapatalkRett ut under kanalen [emoji106] hoodpipe ble nedstemt..
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
10/03/19, 00:54
Rett ut under kanalen [emoji106] hoodpipe ble nedstemt..
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
hils å si at hoodpipe gir mer rom for senk :rolleyes:
EDIT: hadde jeg fortsatt hatt et ekstra panser stående skulle jeg kjørt hoodpipe på 740'n :D
In The White
10/03/19, 11:35
Nu börjar det ta form!:)
Hur mycket vridmoment beräknas den kopplingen klara?
Nu börjar det ta form!:)
Hur mycket vridmoment beräknas den kopplingen klara?440nm med organisk lamell og opp til 20% extra med sinterlamell [emoji1]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
10/03/19, 15:03
440nm med organisk lamell og opp til 20% extra med sinterlamell [emoji1]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Okej! Ja det räcker ju en bra bit!
Vi får se, ;)
Basert på våre erfaringer leverer en riktig oppsatt B230 minst 190 Nm fra den teoretiske sugemotoren når man måler på NAV.
Med kun 1,32 BAR ladetrykk er man i 440 Nm.
Med 1,8 BAR har man passert + 20%. :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/10/230.jpg
Vi får se, ;)
En riktig oppsatt B230 leverer 190 Nm fra den teoretiske sugemotoren.
Med kun 1,32 BAR ladetrykk er man i 440 Nm.
Med 1,8 BAR har man passert + 20%. :)Hehe, ja nettopp det, vi får se [emoji23] Her er det ikke valgt "korrekte" deler, men det meste av det som var på lageret. Tror vx3 kammen blir byttet ut etterhvert. Men, det finnes noen lyspunkter her da: 7.8:1 i komp, 74°c termostat, bcr8es plugger, stor intercooler og en ok wg. Bakdeler finnes også, slik som 531 topp, kinaturbo, lh2.4 og f innsug..
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Ser du i Volvo sine papirer så ser at at ALLE 2,3 L rödmotorene ink. B23A, leverer fra 190 Nm. Det er når höykompoptimister og slikt begynner å fantasere at disse tallene går sörover. Du ligger godt an, i motsetning til clutchen din. :D
Ser du i Volvo sine papirer så ser at at ALLE 2,3 L rödmotorene ink. B23A, leverer fra 190 Nm. Det er når höykompoptimister og slikt begynner å fantasere at disse tallene går sörover. Du ligger godt an, i motsetning til clutchen din. :DJa det skulle egentlig bare kastes på en turbo for å hærje på isen, men så ble jeg litt vel ivrig. Igjen... Så det ble litt dyrere enn planlagt, men jeg tror vi ligger på ca 5000kr for alt og det er ikke så ille. Saabdysene 358cc jeg selv har brukt på min egen 940turbo ble flyttet over på denne, og de var tomme på 230whp på min motor, men dreiemomentet kan jo naturligvis trikses litt med. Jeg er spent på hvor bra det egentlig vil funke.. Time will show. Jeg har samme trykkplate på min bil med organisk clutch, den var 360wnm på 1.2bar :) Den var antagelig mere siden jeg fikk max ladetrykk endel senere på rulla enn på landeveien da
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Jeg vurderer også å polvende svinghjulsføler for å øke tenningen med 3°(?) pga den senkede kompresjonen også, evt jorde en pin i hjernen. Vil tro motoren trenger/vil ha mere tenning pga mye lavere komp?
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
10/03/19, 22:30
Jeg vurderer også å polvende svinghjulsføler for å øke tenningen med 3°(?) pga den senkede kompresjonen også, evt jorde en pin i hjernen. Vil tro motoren trenger/vil ha mere tenning pga mye lavere komp?
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
enklest å åpne kontakta til hjernen å dytte inn en ledning ekstra, den er lagd for å åpnes så man kan nappe pins inn og ut :p
enklest å åpne kontakta til hjernen å dytte inn en ledning ekstra, den er lagd for å åpnes så man kan nappe pins inn og ut :pDet er forsåvidt sant. Er bare å slipe vekk sporet på kontakta til svinghjulsfølern også da :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Dreracing@
11/03/19, 10:00
slipe sporet i triggerkontakta funker dårlig da denne er 3 pins
slipe sporet i triggerkontakta funker dårlig da denne er 3 pinsHm, det er det jaggu det... mener å huske det var noen på youtube som snudde kontakta for å polvende den, men mulig jeg husker gæli [emoji28]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Boostcontrol montert og slakket forspennet på wg actuator
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Bestilte en slik duppe ditt i dag :) Men må jeg justere wastegate staget også, eller holder det å justere selve boost kontrollen ?
Bestilte en slik duppe ditt i dag :) Men må jeg justere wastegate staget også, eller holder det å justere selve boost kontrollen ?Du må nok slakke forspennet på wg om du skal ha noe nytte av den(med mindre du skal skal øke trykket ganske mye). For slakk, så vil trykket senkes på høyt turtall.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Du må nok slakke forspennet på wg om du skal ha noe nytte av den(med mindre du skal skal øke trykket ganske mye). For slakk, så vil trykket senkes på høyt turtall.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Aha, skjønner [emoji106] Jeg skal ikke øke trykket så mye. Fra 0,35 til 0,7 bar tenkte jeg [emoji848]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Du får prøve uten å slakke først :) Antagelig er wg såpass slakk at trykket stuper når baktrykket åpner wg [emoji28]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Du får prøve uten å slakke først :) Antagelig er wg såpass slakk at trykket stuper når baktrykket åpner wg [emoji28]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Jeg prøver det først [emoji28][emoji106]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Busbil: Fått på en slags trykkgate og laget downpipe i kveld.
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/114.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/115.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/116.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/117.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/118.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/119.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/120.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
14/03/19, 16:52
Ser ju bra ut det där!:)
Är det do88 silikonslang du kör med?
Downpipen blev ju jättefin!
Ser ju bra ut det där!:)
Är det do88 silikonslang du kör med?
Downpipen blev ju jättefin!Takk! Ja det er for det meste do88 :) Jeg tenkte å prøve tig-apparatet på downpipen og se hvordan det blir :) Rustfri tigsveist downpipe hadde vært flott
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
15/03/19, 00:18
Behovet for lmm og tomgangsregulator plager meg noe voldsomt, skal jo så lite til for å lage en pen rørgate...
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Behovet for lmm og tomgangsregulator plager meg noe voldsomt, skal jo så lite til for å lage en pen rørgate...
Sent fra min SM-N950F via TapatalkLmm som er største problemet.. den kan felles inn i et rør, men det gidder jeg ikke. Den kan flyttes til sugeside, men da må jeg skjøte kabler [emoji849]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Min første tigsveis på rustfritt. Ganske fornøyd siden det er aller første gang jeg prøver på rustfritt. 2.gang jeg prøver tig faktisk [emoji28]
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/133.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
16/03/19, 17:53
Dom där svetsarna ska du vara nöjd med, inte helt lätt!:)
Anders Dybvadsskog
16/03/19, 18:39
Najs:)
Noen som har prøvd rustfri tråd til MIG noen gang ?
Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk
Noen som har prøvd rustfri tråd til MIG noen gang ?
Sent fra min SM-A600FN via TapatalkYess, om du bruker rustfri tråd og argongass kan du sveise det med mig også :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Yess, om du bruker rustfri tråd og argongass kan du sveise det med mig også :)
Sent fra min SM-G950F via TapatalkJa riktig [emoji3][emoji106]
Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk
Her er resten av eksosen. Alt er laget fra scratch :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/137.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/138.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/139.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Ja riktig [emoji3][emoji106]
Sent fra min SM-A600FN via TapatalkNå sveiste jeg på vband og flexiledd med mig, med mison18 gass og basisk tråd men det gikk veldig fint det også
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Nå sveiste jeg på vband og flexiledd med mig, med mison18 gass og basisk tråd men det gikk veldig fint det også
Sent fra min SM-G950F via TapatalkOk :-) .
Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk
Ok :-) .
Sent fra min SM-A600FN via TapatalkMen da vil sveisen ruste da om det ikke behandles
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Men da vil sveisen ruste da om det ikke behandles
Sent fra min SM-G950F via TapatalkDet er det [emoji848]. Skulle da tro sveisen blir "mer rustfri" med mison18 og rustfri tråd enn vanlig tråd og mison18 ?
Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk
Det er det [emoji848]. Skulle da tro sveisen blir "mer rustfri" med mison18 og rustfri tråd enn vanlig tråd og mison18 ?
Sent fra min SM-A600FN via TapatalkDet vil jeg tro :) hvordan rustfri tråd og mison18 funker sammen vet jeg ikke, men den finner man vel ut av [emoji1]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Det vil jeg tro :) hvordan rustfri tråd og mison18 funker sammen vet jeg ikke, men den finner man vel ut av [emoji1]
Sent fra min SM-G950F via TapatalkYupp :-)
Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk
In The White
17/03/19, 00:25
Kommer bli jäkligt gott ljud i den!:cool:
Kommer bli jäkligt gott ljud i den!:cool:Jeg er redd det blir veldig mye lyd [emoji23][emoji106]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
17/03/19, 11:38
Jeg er redd det blir veldig mye lyd [emoji23][emoji106]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Haha! Kan det bli för mycket?;)
Haha! Kan det bli för mycket?;)Det gjenstår å se [emoji23]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Passa tilogmed. Mangler oppheng på bakre potte enda da
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/154.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/155.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/156.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/157.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Bergstaden
17/03/19, 18:05
Stå på, må bare si du gir god inspirasjon til flere her [emoji5] snart motorer i hus det skal begynnes med her å,må bare få en 164 ned av bukken først [emoji23]
Sent fra min SM-T550 via Tapatalk
Hvilken lakk har du brukt på anlegget :-) ?
Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk
Stå på, må bare si du gir god inspirasjon til flere her [emoji5] snart motorer i hus det skal begynnes med her å,må bare få en 164 ned av bukken først [emoji23]
Sent fra min SM-T550 via TapatalkTakk for det, morro å høre! :) 164 er en fantastisk pen bil, heldig som har en slik bil
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Hvilken lakk har du brukt på anlegget :-) ?
Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk650°c varmelakk fra autoK :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
650°c varmelakk fra autoK :)
Sent fra min SM-G950F via TapatalkSpennende å høre om det holder [emoji3][emoji106]
Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk
Spennende å høre om det holder [emoji3][emoji106]
Sent fra min SM-A600FN via TapatalkDet holdt på Mercedes dieselpurka mi [emoji106]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Det holdt på Mercedes dieselpurka mi [emoji106]
Sent fra min SM-G950F via TapatalkRiktig :-) . Tror du sliter med bensin turbo temp [emoji16]. Gjorde det samme på min, der er det bare bakre demper som har full lakk igjen [emoji23]
Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk
Riktig :-) . Tror du sliter med bensin turbo temp [emoji16]. Gjorde det samme på min, der er det bare bakre demper som har full lakk igjen [emoji23]
Sent fra min SM-A600FN via TapatalkHehe, høres ikke lovende ut [emoji23] vi får se hvor godt det holder. Bare fra downpipe og bakover som er lakkert, og det var egentlig kun for litt rustbeskyttelse :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Hehe, høres ikke lovende ut [emoji23] vi får se hvor godt det holder. Bare fra downpipe og bakover som er lakkert, og det var egentlig kun for litt rustbeskyttelse :)
Sent fra min SM-G950F via TapatalkJa riktig. I etterpåklokskapens navn skulle jeg nok latt den stå å gå på tomgang en halvtimes tid før bruk. Kan eventuelt være noe å prøve [emoji28]
Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk
AleksanderK
17/03/19, 18:35
Dette ser veldig bra ut! Du er hjertelig velkommen i garasjen min for å sveise litt eksos også :p
Dette ser veldig bra ut! Du er hjertelig velkommen i garasjen min for å sveise litt eksos også :pHehe, spørs om det blir etter jeg er ferdig med alle mine egne prosjekter [emoji2957]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
17/03/19, 19:29
Ja det blev ju tjusigt! :)
Blir spännande med ljudet.
Ja det blev ju tjusigt! :)
Blir spännande med ljudet.Ja det skal bli spennende å høre :) Nå har vi heldigvis mulighet for å sveise inn en demper til om det skulle bli behov da.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
https://youtu.be/XMPRSKGsdiA
Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk
https://youtu.be/-TnytUigGfI
Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk
Se der ja! Funker det der [emoji106] Nå har ikke jeg brukt bakgass når jeg tigsveiste, så det er nå ikke 100% rustfri sveis hos meg heller [emoji28]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Se der ja! Funker det der [emoji106] Nå har ikke jeg brukt bakgass når jeg tigsveiste, så det er nå ikke 100% rustfri sveis hos meg heller [emoji28]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk[emoji28][emoji111]
Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk
Busbilen starta og gikk pent nå i kveld. Det bråka en del [emoji849] Spørs om det ikke må inn ei potte til, sånn at det ikke blir politimagnet nr.1 [emoji2957] Gleder meg til den må på full teknisk...Det er sikkert ikke så lenge til!
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
20/03/19, 17:57
Ja det kan ju vara onödigt att dra uppmärksamhet till sig i onödan vad gäller polisen.
vangsfreaken
20/03/19, 23:08
Kjør hoodpipe, desto mindre å ta igjen ved visning [emoji41] (nei, jeg gir meg ikke)
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Den ble gående overraskende bra! Den går på 0.9bar(1.1peak) og det gikk godt [emoji41] Mulig jeg sveiser inn en lambdamutter til og setter inn en midlertidig BBL for å se hvor høyt trykk vi kan kjøre på. Den lada tidlig og hardt også! Så noe må jeg nå ha gjort riktig. Prøve å leke litt med boostkontrollen nå da og få høyere trykk på lavere turtall, som avtar på høyt turtall pga dysene som blir tomme. Håper vi rekker å få ferdig innkjøringsprosessen før girkassa ryker [emoji23] Allerede etter de 10 dragene i går ble det ulelyder i den stakkars m47 kassa [emoji849] Stum sinterclutch kan også være grunnen til lydene da. Denne var forresten veldig fin å kjøre med. Merka den gikk bedre og bedre underveis i innkjøringa. Morrobil på budsjett er morro [emoji41][emoji41] Intercooleren var iskald selv etter ganske mange harde drag [emoji4] Høyden på bilen ble også veldig fin! Den ble veldig fast og stiv etter vi fikk på den nye dempere også. Eksosanlegget bråker noe så inni hælvete, men jeg syns det ble et jævli bra anlegg for bilen har haugevis med bakkeklaring enda og det ligger ikke inntil karroseriet noen steder! [emoji108]
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/166.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/167.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Den ble gående overraskende bra! Den går på 0.9bar(1.1peak) og det gikk godt Den lada tidlig og hardt også![emoji41]
Sånn går det når man unngår de fleste av de vanligste tabbene som folk flest gjör.
Så noe må jeg nå ha gjort riktig. Prøve å leke litt med boostkontrollen nå da og få høyere trykk på lavere turtall, som avtar på høyt turtall pga dysene som blir tomme.
50 mm turbo med 0.63 turbinhus gir ett slikt resultat selv om resultatet i ditt tilfelle faktisk er betydelig sabotert at 531 toppen. Tenk hvordan det hadde rykket til med 530 topp med A-kam. ;) Veikere aktuator og mer bleed gir deg den ladetykkskurven du vil ha i dette tilfellet.
Allerede etter de 10 dragene i går ble det ulelyder i den stakkars m47 kassa [emoji849].
M47 er faktisk helt ubrukelig til turbo.
Eksosanlegget bråker noe så inni hælvete, men jeg syns det ble et jævli bra anlegg for bilen har haugevis med bakkeklaring enda og det ligger ikke inntil karroseriet noen steder! [emoji108]
Jeg ser at mange bruker det jeg kaller Mongostussen. Hvis du som en test lager "tailpipe", d.v.s. forlenger anlegget etter bakpotten med ett ca. 1 m lagt rör med 2,5" utlöp, så skal du få höre. :)
Sånn går det når man unngår de fleste av de vanligste tabbene som folk flest gjör.
50 mm turbo med 0.63 turbinhus gir ett slikt resultat selv om resultatet i ditt tilfelle faktisk er betydelig sabotert at 531 toppen. Tenk hvordan det hadde rykket til med 530 topp med A-kam. ;) Veikere aktuator og mer bleed gir deg den ladetykkskurven du vil ha i dette tilfellet.
M47 er faktisk helt ubrukelig til turbo.
Jeg ser at mange bruker det jeg kaller Mongostussen. Hvis du som en test lager "tailpipe", d.v.s. forlenger anlegget etter bakpotten med ett ca. 1 m lagt rör med 2,5" utlöp, så skal du få höre. :)
Ja de aller fleste feilene ble unngått tror jeg. 531 toppen ble brukt utelukkende fordi den satt på fra før. Jeg tror vi prøver med en annen kam litt senere, f.eks V kam med justerbart kamdrev slik som jeg hadde på min.
Nå tror jeg det sitter 0.8bar fjær i aktuatoren, så jeg får prøve en svakere fjær. Har 0.3 0.5 og 1.2 liggende. Usikker på hvir stabil den Biltema boostkontrollen som sitter på er, men det finner vi ut av.
Ja m47 raser nok om ikke så lenge [emoji2957]
Eksosanlegget må lyddempes ganske mye, og endepotta ble avsluttet litt tidlig, så det blir noe lyd og resonans i bilen av den grunn.
Jeg tror vi går over på "300oppsett" når det blir vår og tørre veier :) Håper å kunne lade 1.5bar+ og da begynner det vel å våkne til liv tror jeg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
21/03/19, 19:14
Ja en bredbandslambda är ju inte fel för att ha koll.:)
Haha! Jo M47 tillhör ju inte Volvos starkaste lådor! ;)
Ja höjden blev snyggt!:cool:
våga vägra ZF. Hail M47 [emoji120][emoji23]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
våga vägra ZF. Hail M47 [emoji120][emoji23]
Sent fra min SM-G930F via TapatalkBlir nok bare m90 [emoji28]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Tilbakemelding fra eier: Den ble sterk og god på bunn også! Kan lett hente den opp fra lave turtall på 5.gir [emoji1] Han syns den gikk godt [emoji108]
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/177.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Tilbakemelding fra eier: Den ble sterk og god på bunn også! Kan lett hente den opp fra lave turtall på 5.gir [emoji1] Han syns den gikk godt [emoji108]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/177.jpgEr ikke mulig det med 531 topp vel [emoji6]
Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk
Er ikke mulig det med 531 topp vel [emoji6]
Sent fra min SM-A600FN via TapatalkDet kan tenkes at det hjalp å slipe flere setevinkler og backcut på alle ventiler også :) Selv med vx3 kammen ble jeg overrasket selv også! Det er ganske lett utveksling i bakstussen da
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Er ikke mulig det med 531 topp vel [emoji6]
Hehehe. :D
Teknisk umulig å unngå misforståelser i dette miljöet. Ingen har sagt at en 405/531 topp gjör en turbomotor så veik at bilen ikke kan kjöres. Poenget er at dersom man ikke har minst 3,9:1 diff. rimelig frisk kam, datasprut og en turbo ala dette: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=142673567 , så vil motor og bil fungere bedre med 530 topp. Flere her inne har benyttet seg av tipset og bekreftet forskjellen i resultat. Kanskje denne bilen blir effektmålt, så kan vi se.
Hehehe. :D
Teknisk umulig å unngå misforståelser i dette miljöet. Ingen har sagt at en 405/531 topp gjör en turbomotor så veik at bilen ikke kan kjöres. Poenget er at dersom man ikke har minst 3,9:1 diff. rimelig frisk kam, datasprut og en turbo ala dette: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=142673567 , så vil motor og bil fungere bedre med 530 topp. Flere her inne har benyttet seg av tipset og bekreftet forskjellen i resultat. Kanskje denne bilen blir effektmålt, så kan vi se.Den blir nok effektmålt når vi har krølla og ordna alt smådill, i tillegg til øking av ladetrykk og eventuelt prøve et 300oppsett. En preppet 530 hadde helt klart vært 1.valget, men det tar tid og koster penger [emoji2369]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Det er ganske lett utveksling i bakstussen da
Lettere diff. hjelper enormt. Hvor lett er det her da?
Lettere diff. hjelper enormt. Hvor lett er det her da?Aner ikke, men i 90kmt på 5.gir med m47 er det ca 2400rpm. Antagelig 3.73 eller noe i den dur
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Den blir nok effektmålt når vi har krølla og ordna alt smådill, i tillegg til øking av ladetrykk og eventuelt prøve et 300oppsett. En preppet 530 hadde helt klart vært 1.valget, men det tar tid og koster penger [emoji2369]
Flott.
Poenget med budsjettbygg er å gjöre eieren fornöyet og vanligvis oppnås det når det akutelle oppsettet leverer maksimalt med resultat pr. utlagt kr.
Det virker som at dere har klart akkurat dette og da er det: "Well done." :) Man må unngå å lage vitenskap utav det fordi det tilhörer "gromme" prosjekter som vanligvis gir det nöyaktig motsatte resultatet. ;)
Flott.
Poenget med budsjettbygg er å gjöre eieren fornöyet og vanligvis oppnås det når det akutelle oppsettet leverer maksimalt med resultat pr. utlagt kr.
Det virker som at dere har klart akkurat dette og da er det: "Well done." :) Man må unngå å lage vitenskap utav det fordi det tilhörer "gromme" prosjekter som vanligvis gir det nöyaktig motsatte resultatet. ;)Ja nå har jeg ikke regnet på hva det har kostet, men det er nok rundt 8000 for absolutt alt, og det er inkludert cooler, hjerner, eksos, slanger, clutch, trykkplate osv. Det er gjenbrukt ganske mye fra min egen bil da, men likevell. Inkludert bil, felger, understell ++ er vi vel ikke over 20000kr enda [emoji28]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Aner ikke, men i 90kmt på 5.gir med m47 er det ca 2400rpm. Antagelig 3.73 eller noe i den dur
Antagelsen er god.
2400 o/min, / 90 km/t x 116,4 km/t / 0,83 (5. gir) = 3739 o/min. => 3,74:1 :)
3,73 / 3,31 = 12,7%
Denne bilen har altså alltid 13% höyere dreiemoment på bakhjulene enn en bil med 3,31 diff. I tillegg har den alltid 13% höyere turtall og siden dreiemomentkurven er stigende fra tomgang og opp til maks dreiemoment, så har bilen i praksis LANGT höyere dreiemoment enn kun 13 % på drivhjulene. Vi har sett inntil 30% ökning på kun ett diffbytte. ;)
Antagelsen er god.
2400 o/min, / 90 km/t x 116,4 km/t / 0,83 (5. gir) = 3739 o/min. => 3,74:1 :)Hah, flaks [emoji28] 3.73 er jo en fin allround utveksling :) Dette er med 225/45-17 dekk
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Hehehe. :D
Teknisk umulig å unngå misforståelser i dette miljöet. Ingen har sagt at en 405/531 topp gjör en turbomotor så veik at bilen ikke kan kjöres. Poenget er at dersom man ikke har minst 3,9:1 diff. rimelig frisk kam, datasprut og en turbo ala dette: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=142673567 , så vil motor og bil fungere bedre med 530 topp. Flere her inne har benyttet seg av tipset og bekreftet forskjellen i resultat. Kanskje denne bilen blir effektmålt, så kan vi se.Jeg har fortsatt til gode å se et oppsett hvor det eneste som byttes er toppen og toppene ikke er tukla med/modifisert, som avgir vesentlig forskjell i nedre del av turtalls register. Hvis du har noen eksempler så link de gjerne [emoji3]
Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk
Hah, flaks [emoji28] 3.73 er jo en fin allround utveksling :) Dette er med 225/45-17 dekk
Nja.
Jeg har alltid ment at det er intervallet 3,89 - 4,27 som er det rette i de aller fleste tilfeller.
Folk som kjörer motorvei maser alltid om lav utvksling, forståelig nok. Dette er da kun av interesse på top gear. M47 skrotet har 0,83:1 på 5. gear og 3,73 x 0,83 = 3,096:1 i totalutveksling.
Med den bedre M46 kassen så kan man kjöre 3,91:1 for langt over 5% hardere akselerasjon og totalutvekslingen blir ikke höyere enn 3,116:1
Dette betyr da kun 3116 - 3096 = 20 o/min. höyere turtall i ca. 116 km/t for langt over 5% forbedret akselerasjonsevne.
Så kan man legge inn den nydelige M90H2 utvekslingen med 0,7:1 på 5 gir. Med den effektive 4,10:1 diff. utvekslingen blir sluttutvekslingen 2,87:1 og motorturtallet i 116 km/t kun 2870 o/min.
Som du ser er det enkelt å se hvorfor jeg mener at 3,73:1 er for tungt i de fleste tilfeller. ;)
Nja.
Jeg har alltid ment at det er intervallet 3,89 - 4,27 som er det rette i de aller fleste tilfeller.
Folk som kjörer motorvei maser alltid om lav utvksling, forståelig nok. Dette er da kun av interesse på top gear. M47 skrotet har 0,83:1 på 5. gear og 3,73 x 0,83 = 3,096:1 i totalutveksling.
Med den bedre M46 kassen så kan man kjöre 3,91:1 for langt over 5% hardere akselerasjon og totalutvekslingen blir ikke höyere enn 3,116:1
Dette betyr da kun 3116 - 3096 = 20 o/min. höyere turtall i ca. 116 km/t for langt over 5% forbedret akselerasjonsevne.
Så kan man legge inn den nydelige M90H2 utvekslingen med 0,7:1 på 5 gir. Med den effektive 4,10:1 diff. utvekslingen blir sluttutvekslingen 2,87:1 og motorturtallet i 116 km/t kun 2870 o/min.
Som du ser er det enkelt å se hvorfor jeg mener at 3,73:1 er for tungt i de fleste tilfeller. ;)M90H2 er altså den beste mtp turtall og høy utveksling da :) Hva blir utvekslingen om man har nesten 3000rpm i 80kmt med m90H1 da? Har byttet til meg en aksel der eier ikke visste utvekslingen, bare turtallet i 80kmt..[emoji849]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
M90H2 er altså den beste mtp turtall og høy utveksling da :) Hva blir utvekslingen om man har nesten 3000rpm i 80kmt med m90H1 da? Har byttet til meg en aksel der eier ikke visste utvekslingen, bare turtallet i 80kmt..[emoji849]
Jeg synes at avtrappingen i H2 kassen er helt perfekt til high performance gatebruk når den kombineres med ovennvnte korrekte diff.utvekslinger.
Jeg hadde en 1975 modell 245 med B20, M45 og 4,10 diff. Den hadde ca. 3000 km/t i 80 km/t.
For å beholde dette turtallet når man legger inn ett 0,81:1 5. gir, da MÅ diffen väre 5,06:1.
Jeg hadde en 1975 modell 245 med B20, M45 og 4,10 diff. Den hadde ca. 3000 km/t i 80 km/t.Okey! Da er det antageligvis 3.91:1 på denne her da, takker!
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Okey! Da er det antageligvis 3.91:1 på denne her da, takker!
Sikkert. Det spiller ingen rolle hvilken girkasse man har når man leser av turtallet på 4. gir.
Dreracing@
23/03/19, 12:51
Nja.
Med den bedre M46 kassen så kan man kjöre 3,91:1 for langt over 5% hardere akselerasjon
Du får det til å høres ut som at man tjener moment på å velge høyere utveksling. det stemmer jo ikke.
Jeg liker å ha den utvekslinga som passer momentkurven på motoren best, og på turbomotorer som har brei moment kurve gjerne så tung som mulig slik att man slipper og gire hele tida. altså att man havner godt nede på moment kurven etter man har girt. Att man havner på 4000 istedet for 5000 etter man har dratt ut motoren
Du får det til å høres ut som at man tjener moment på å velge høyere utveksling. det stemmer jo ikke.
Jeg liker å ha den utvekslinga som passer momentkurven på motoren best, og på turbomotorer som har brei moment kurve gjerne så tung som mulig slik att man slipper og gire hele tida. altså att man havner godt nede på moment kurven etter man har girt. Att man havner på 4000 istedet for 5000 etter man har dratt ut motoren
Neivel?
Forklarer du hvorfor det ikke stemmer?
Dreracing@
23/03/19, 17:27
fordi att momentet på hjula går opp, hastigheten på hjula vil gå ned. effekten er fortsatt den samme. men det vil kjennes ut som det går bedre, blandt annet fordi bilen vil bevege seg i 5% lavere hastighet
fordi att momentet på hjula går opp, hastigheten på hjula vil gå ned.
effekten er fortsatt den samme. men det vil kjennes ut som det går bedre, blandt annet fordi bilen vil bevege seg i 5% lavere hastighet
Det er korrekt at med lettere diff. går dreiemomentet på drivhjulene opp. I praksis går også motorturtallet opp fordi folk kjörer i den hastigheten de finner passende.
Hva? Effekten?? Jeg har ikke sagt noe om effekt, men hvis det argumentet skal besvares så öker også effekten fordi motorturtallet har ökt oppover mot det turtallet hvor maks effekt avgis. :) Dette gir en större forbedring i bilens akselerasjonsevne enn det selve endringen i diffutveksling alene skulle tilsi. :D
Det vil kjennes ut som det går bedre fordi dreiemomentet på drivhjulene DIKTERER akselerasjonsevnen og 5% höyere dreiemoment gir ca. 5% sterkere akselerasjon. :) (Sånn veldig ca. 0.05 BAR höyere ladetrykk der altså. :))
Jeg har gjennomfört denne diskusjonen utallige ganger tidligere og erfaring viser at alle som faktisk har gjort en slik endring blir fra overrasket til sjokkert over hvor stor forbedringen faktisk blir med lettere utveksling.
Kan dele en lokal historie. En lokal drifter hadde trimmet og herjet på, men var ikke fornöyd med resultatet. Han fikk bekjed om å bytte til lettere diff. utveksling og etter mange nok fiaskoforsök med den originale så gjorde han motvillig dette. Han kunne knapt tro at så lite kunne gjöre så mye. I sesongenens siste löp knuste han diffen. Mellom sesongene trimmet han motoren videre, byttet diff. og remappet motoren. Bremsepapirene viser store og fine forbedringer på alle områder og forventningene var store ved sesongstart. Gjeipen hang langt nede når han kom tilbake til depot etter förste treningerunde. Han hadde forventet langt mer enn dette med såpasse mye höyere effekt enn för og teamet var naturlig nok rådvill. Rette kverulantet ble kontaktet og Mmm-mmm, "byttet diff.?" Ööööööh, ja.
Så ble de nye og gamle bremsepapirene sammenlignet, men i stedet for å bruke hp og motorturtall langs Y og X-aksene så ble det lagt inn hjulmoment og hastighet. Först da får man sett hva föreren i praksis opplever i bilen. :) I dette tilfellet så ble HELE forbedringen av motorprestasjoner utradert av det dårlige diff. valget og ergo opplevde föreren i praksis ingen forbedring. Folk får ikke dette til å stemme för de har opplevd det selv, men DA er de også helt urokkelig i sine uttalelser.
Her ett lite og enkelt eksempel fra når jeg analyserer to forskjellige muligheter, ikke korrigert for vekt i dette tilfelle:
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/10/231.jpg
Dreracing@
24/03/19, 11:48
jag jeg byttet værtfall fra 3.54 til 3.15 i 16v turbomotoren min (zf-kasse) og fikk en mye bedre dreiemomentskurve og kjøre på.
Når man velger utveksling så skal denne tilpasses motoren, ikke høyest mulig for att denne gir mer moment ut på hjula.
som i kurven over her, 2 gir i den ene blir som 3dje gir i den andre, prikk likt! bare att jeg har sluppet og girt 1 gang
Det finnes så mange forskjellige ZF kasser at jeg ikke utelukker at 3,15 kan väre det rette valget for ditt oppsett.
Det var en lokal kar som kjörte ZF kasse med 1:1 på 5. gear sammen med 3,54:1 og det er ALT for lett.
Poenget er å kjöre med KORREKT utveksling, ikke overdrevet lett utveksling og 3,54:1 i totalutveksling på 5. gear er overdrevet lett.
3,91 diff. og M46 gir f.eks. 3,12:1 som gir 3120 o/min i ca. 116 km/t (120 + km/t på speedometeret) som er helt ok, selv på langkjöring. (6240 o/min i 232 km/t i virkelig fart)
Vi har to lokale helter som begge kjörer 7,?? sek. 201 M med närmere 150 km/t med relativt enkle oppsett. Hovedgrunnen til de gode resultatene er at ingen av dem kjörer med de gearkassene de hadde tenkt å kjöre innledningsvis. Disse kassene ble avslört til å ha ugunstige utvekslinger og avtrapping med det skjemaet som vist over her og alternative kasser ble montert i stedet. Resultatene taler for seg.
Hvis du ser i intervallene 70 - 95 km/t og 100 - 140 km/t ovver her, så ser du at kassen som gir de röde strekene gir en overlegent raskere bil. Gearkassen i den aktuelle bilen blir derfor byttet ut - og vi gleder oss til å oppleve resultatene. :)
Hvis vi går tilbake til stasjonsvognen i tråden her (som ikke har idiotisk tungt svinghjul som saboterer det meste man gjör) så er jeg absolutt helt sikker på at dersom 3,73 / M47 komboen byttes ut til fordel for 3,91 / M46 så vil bilen bli klart raskere uten noen ulemper. Time will tell, men vi har testet dette gjentatte ganger. ;)
Det vil nok bli byttet til m90 når m47 ryker, så da havner vek sluttutveksling på 2.99 så det får klare seg. Stasjonsvogna går med std enkelmassesvinghjul og det er tvilsomt det blir noe skjelettsvinghjul på denne, selv om det kanskje burde vært
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Så lenge eieren opplever kjøre- og eierglede så er alt gode greier og det vi diskuterer her egentlig uvesentlig. Jeg får imidlertid stadig tilbakemeldinger fra folk som ikke poster noe, men bare leser diverse tekniske diskusjoner her inne og finner det interessant. Det som ikke er aktuelt nå kan alltid revurderes ved en senere anledning, evt. av andre. :)
Absolutt, jeg syns det er veldig intressant med deling av slike erfaringer! Bare å fyre løs med det dere har på hjertet [emoji1][emoji106] Ja eieren er godt fornøyd, men han har jo forsåvidt ikke hatt denne type bil før, kun nyere bmw og mercedes 2005++. Men bilen river seg løs ved pådrag på 2.gir med kun 0.9bar trykk, så han er jo storfornøyd [emoji28] Det kjøres fortsatt på mineralolje, og det har jeg gitt beskjed om at han kan gjøre en bensintank eller to til før han bytter til syntetisk olje. Tror det blir en tett og fin motor :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Konge.
Det er bekreftelse på at de valgene dere har tatt er korrekte og jeg legger merke til at gode råd formidles videre for ytterligere langvarig suksess. :)
Tipper den er overraskende kvikk for de som ikke har erfart denne type oppsett, ja. ;)
Nå får vi se hvor lenge det holder [emoji2957][emoji85]
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/208.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Den bost teen holdt i ca 3 justeringer. Så låste den seg. Tyter også ut smøremiddel. Fuck [emoji23]http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/250.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Den er kjip da. Merke er det da?
Den er kjip da. Merke er det da?Turbosmart [emoji848]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Den bost teen holdt i ca 3 justeringer. Så låste den seg. Tyter også ut smøremiddel. Fuck [emoji23]http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/250.jpg
Sent fra min SM-G930F via TapatalkHm, det var kjedelig! Min har fungert helt topp! [emoji848] Kjøpt den helt ny?
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Hm, det var kjedelig! Min har fungert helt topp! [emoji848] Kjøpt den helt ny?
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Jepp. Kjøpte den på KSR. Skal sende de en mail å se hva de sier [emoji848]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Burde jo være reklamasjon det der da [emoji848][emoji85]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Burde jo være reklamasjon det der da [emoji848][emoji85]
Sent fra min SM-G950F via TapatalkJa. Enten pengene tilbake eller en ny bost tee [emoji848]
Jaja. Det var gøy så lenge det varte. Hadde tanka masse 98, og dreiv å mata på opp og ned på riksveien. For å justere trykket, se om kassa liker det her, eller om motoren liker det [emoji23]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Ja. Enten pengene tilbake eller en ny bost tee [emoji848]
Jaja. Det var gøy så lenge det varte. Hadde tanka masse 98, og dreiv å mata på opp og ned på riksveien. For å justere trykket, se om kassa liker det her, eller om motoren liker det [emoji23]
Har du ett T-stykke og to stk dyser til moped forgasser el.l.? Det er faktisk alt som trengs for boost controller bleed ventilen er egentlig ikke noe annet enn det.
Her ser man det hele komprimet til Dodge / Cummins utgave:
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/258.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/259.jpg
Har du ett T-stykke og to stk dyser til moped forgasser el.l.? Det er faktisk alt som trengs for boost controller bleed ventilen er egentlig ikke noe annet enn det.
Her ser man det hele komprimet til Dodge / Cummins utgave:
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/258.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/259.jpg
Ja det finnes mange løsninger. Men kjøpte boost tee fordi jeg leste at den var veldig stabil og hadde trinnløs justering av trykket.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Dreracing@
31/03/19, 18:47
turbosmart boosttee funker veldig bra. men ser jo nesten ut som en kopi du har fått?
turbosmart boosttee funker veldig bra. men ser jo nesten ut som en kopi du har fått?KSR sier at den svarte kontrollen er bost tee STYLE mens den blå er en ekte bost tee. Men på hjemmesiden til KSR så er begge av merket turbosmart. Forvirrende.
Men uansett så er dingsen ødelagt og jeg sender den retur i morgen [emoji23]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Coilovere på planen denne helga. Neste blir sandblåsing og lakk
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/04/48.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/04/49.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/04/50.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Ble bedre med litt lakk
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/04/51.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
07/04/19, 00:35
nysgjerrig forresten: har du tenkt å bruke medfølgende dempere bak? vet du har kjøpt mykere fjærer, men jeg er litt nysgjerrig på hvordan dette hadde vært med for eksempel bilstein :p må riktig nok ha stropper eller noe sånt for å begrense vandring da, siden det ikke finnes korte nok dempere...
Det blir å bruke de som følger med, Bilsteindemperne mine er alt for lange, så det blir helt feil arbeidsområde for demperne [emoji848]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Fæncy deler som ligger å venter. Driver å dreier spacere til 302mm bremseklaver i skrivende stund så jeg får montert det i samme slengen
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/04/55.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
07/04/19, 12:26
Ser jäkligt fint ut!:D
Ser jäkligt fint ut!:DTakk! [emoji1]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
302mm bremser er en enkel og fin oppgradering
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/04/57.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/04/58.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Hvorfor gjøre ting enkelt når man kan bruke så mye mere tid på å dreie spacere og tigsveise de på? [emoji85]
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/04/59.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/04/60.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190407/0932c23e906b2c5d4d02b7c7409606f6.jpg
Jeg måtte jo teste litt, og det ser ut til at jeg får den lav nok ja... [emoji849][emoji2957]
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/04/61.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
07/04/19, 19:38
du har ekstra travers liggende regner jeg med?
du har ekstra travers liggende regner jeg med?Jeg kan ikke kjøre sånn, den må opp et par cm [emoji2957]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
07/04/19, 19:56
Jeg kan ikke kjøre sånn, den må opp et par cm [emoji2957]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
tullball! hjula går vel rundt?! :D
Værre med sving [emoji28]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
07/04/19, 20:03
Værre med sving [emoji28]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
løses best med sommerhjul... 205/35-18 kanskje? :rolleyes:
edit: slegge har også positiv effekt på hjulbuer...
løses best med sommerhjul... 205/35-18 kanskje? :rolleyes:
edit: slegge har også positiv effekt på hjulbuer...Skjermene er valsa såpass mye at de buler ut på midten allerede [emoji2957] blir nok 215.35 eller 205.40
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
07/04/19, 20:36
740'n min å er "bredda" brukbart midt på bua :rolleyes: rikelig med plass med 215/35, i hovedsak høyden/diameter som setter begrensning :p
Garasjekveld, overhaling av kalipere, spacing av bærekule for bedre vinkel på bærebro, styrestag og stabstag, nye justerbare lenkarmer og litt felgprøving. De var ikke så stygge de PH felgene heller egentlig
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/04/250.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/04/251.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/04/252.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/04/253.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
[emoji1]
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/04/254.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Bergstaden
27/04/19, 20:49
Blir bra det der :-D
Sent fra min SM-T550 via Tapatalk
For fremtidige planer så har jeg gått til innkjøp av litt deler... Rødblokka skal ut og hvitmotor skal inn [emoji849][emoji849] Ikke for performance, men mest for kos. Har skaffet omsveist bunnpanne, motorfester, nytt 23mm 760 V6 stabstag fra Bilia, forhåpentligvis T5 motor fra Joachimbg og litt annet smårusk.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
For fremtidige planer så har jeg gått til innkjøp av litt deler... Rødblokka skal ut og hvitmotor skal inn [emoji849][emoji849] Ikke for performance, men mest for kos. Har skaffet omsveist bunnpanne, motorfester, nytt 23mm V6 stabstag fra Bilia, forhåpentligvis T5 motor fra Joachim og litt annet smårusk.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Jeg venter besøk[emoji16]
Jeg venter besøk[emoji16]Bare det tikker inn ei lønning og muligens feriepenger så kommer jeg [emoji16][emoji16][emoji108]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
27/04/19, 22:24
Ser fint ut!
Är det länkarmsdistanser och stab-stag från LMR?
Ser fint ut!
Är det länkarmsdistanser och stab-stag från LMR?Stabstag har jeg kjøpt brukt, og har hatt det montert et par år nå :) Lenkarmer er fra LMR ja :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
28/04/19, 10:13
Stabstag har jeg kjøpt brukt, og har hatt det montert et par år nå :) Lenkarmer er fra LMR ja :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Aha, okej!
Jag kör också med sådana stab-stag och polybussningar till krängaren, gjorde märkbar skilnad faktiskt. :)
Aha, okej!
Jag kör också med sådana stab-stag och polybussningar till krängaren, gjorde märkbar skilnad faktiskt. :)Det kan jeg tenke meg! Jeg er spent på hvordan den bli å kjøre nå... sikkert helt for jævli stiv å ubrukelig [emoji23]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
28/04/19, 10:50
Det kan jeg tenke meg! Jeg er spent på hvordan deb bli å kjøre nå... sikkert helt for jævli stiv å ubrukelig [emoji23]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Haha! Nej då, ingen fara! ;) Jag har poly i framvagnen och en del i bakvagnen, det är ändå bra komfort.
Haha! Nej då, ingen fara! ;) Jag har poly i framvagnen och en del i bakvagnen, det är ändå bra komfort.Jeg har også poly både fram og bak, men nå er jeg mest spent på coilovers fra LMR [emoji28]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
28/04/19, 11:34
Jeg har også poly både fram og bak, men nå er jeg mest spent på coilovers fra LMR [emoji28]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Man vänjer sig! :p
Haha! Får kjøpe nyrebelte og en god sittepute [emoji1][emoji23]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
28/04/19, 14:16
du kommer til å legge om kjørestil iløpet av en uke eller to, så det går helt fint :D
Ja bøttestolene mine blir nok i stiveste laget tror jeg...
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
28/04/19, 18:36
Ja bøttestolene mine blir nok i stiveste laget tror jeg...
Sent fra min SM-G950F via TapatalkJeg har bevisst beholdt originale stoffseter i 740'n... NOE må dempe, å er det ikke igjen seter er det bare meg... [emoji14]
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Jeg har bevisst beholdt originale stoffseter i 740'n... NOE må dempe, å er det ikke igjen seter er det bare meg... [emoji14]
Sent fra min SM-N950F via TapatalkNettopp, dette vil bli et helvete å ta i bruk [emoji23]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
DreRacing yter topp service som vanlig, og har i kveld ordna bunnpanne og oljepickup for meg! [emoji16][emoji16][emoji108] Det vil bli brukt Dre Ecu på denne også, som på 740en [emoji1]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
28/04/19, 19:58
Blir det oljetråg med större volym?
vangsfreaken
28/04/19, 20:26
Nettopp, dette vil bli et helvete å ta i bruk [emoji23]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
nei da... foran er de nesten for myke, å bak har du jo mykere fjærer. blir nok bra etter litt tilvenning :D
Blir det oljetråg med större volym?Bare vanlig inkortet b6xx4 bunnpanne og oljepickup :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
nei da... foran er de nesten for myke, å bak har du jo mykere fjærer. blir nok bra etter litt tilvenning :DSatser på det går seg til :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
5'er parts på plass, montert litt bremser, ny kaliper, nye skjold og nytt datasprut. Clutchpakka er til 740en.
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/30.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/31.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/32.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/33.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/34.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
05/05/19, 17:37
Ser snyggt ut!:)
Ser snyggt ut!:)Takk! Alltid flott når det er nytt :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Handelen må gå! Fikk med extern wg også. Innsug for rwd er på vei også, og en 19T er på tur i posten. Jeg satser på helstøpte deler for driftsikkerheten sin del. Pluss at denne manifolden fløder endel bedre enn den originale, og det er mye bedre turboplassering http://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/36.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Anders Dybvadsskog
06/05/19, 16:15
Faen er du som kjøpte innsuget ja:p
Faen er du som kjøpte innsuget ja:pYess [emoji6]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Pakke, igjen... Nytt 23mm 760 v6 stabstag, rwd innsug, servopumpe med løpehjul for ac og med slanger, en brukt 19t med vinklet eksoshus, to nye framnav med hjullager og pinbolter. Turbomanifold på tur i posten. Delenummer på stabstaget, for den som måtte lure. Det fåes kjøpt nytt på Bilia enda. 1815 inkl mva
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/76.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/77.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
In The White
12/05/19, 16:15
Rena Julafton ju med alla delar! ;)
Najs att du fick tag på en 23mm krängare. :)
Rena Julafton ju med alla delar! ;)
Najs att du fick tag på en 23mm krängare. :)Juleaften hele året her [emoji23] Ja det var godt det gikk an å kjøpe nytt enda :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Fin pris også.
Snart klar for å bygge du nå.
Fin pris også.
Snart klar for å bygge du nå.Mangler snart bare motor nå [emoji41] Kommer innover til hovedstaden etter neste lønning
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Måtte slippe den ned på gulvet og se på høyden også. Fortsatt horisontale bærebruer og styrestag på denne høyden. Ikke brytning på stabstag heller
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/78.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/79.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
T5RWD godt i gang. Fikk nye dekk i posten her også
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/120.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/121.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Litt bilder fra amatør garasje-spraybokslakkeringa [emoji85]
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/122.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/123.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Fikk på dekk i kveld. Lakken min hang dårlig, så må lakke opp igjen noen felgkanter
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/203.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Det ble ganske så kult med hvite felger :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/1.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Det ble ganske så kult med hvite felger :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/1.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Nice! Det ble jo helt konge [emoji1]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Nice! Det ble jo helt konge [emoji1]
Sent fra min SM-G930F via TapatalkJa det ble helt topp [emoji108]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Ja det ble helt topp [emoji108]
Sent fra min SM-G950F via TapatalkHar lenge tenkt at de felgene må se gromme ut i fargen hvit [emoji106] Har vurdert å gjøre det selv. Men slått fra meg tanken siden bilen min er hvit hehe..
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
TurboThomas
01/06/19, 16:49
Liker de egentlig ikke i grå, men de var faktisk veldig pene i hvit, kledde bilen [emoji4]
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
In The White
01/06/19, 19:26
Jäkligt snyggt med fälgarna! :)
vangsfreaken
01/06/19, 23:57
syns nå høyden er minst like spennende som felga jeg da :cool: fått prøvekjørt enda eller?
syns nå høyden er minst like spennende som felga jeg da :cool: fått prøvekjørt enda eller?Nei den står uten manifold, turbo og innsug for øyeblikket [emoji28]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
05/06/19, 21:55
Nei den står uten manifold, turbo og innsug for øyeblikket [emoji28]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
det går jaggu mye opp og ned for bilene dine :p
Haha, er man ubeslutsom så smitter det ofte over på bilene [emoji6]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
En særdeles hyggelig og vellykket tur til Joachimbg i dag :) 1.5stk b5234t motorer på tur hjem. Mrstfu kom også innom for en prat [emoji4]
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/212.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Skal ikke undervurdere en sedan.
Veldig trivelig besøk[emoji4]
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/213.jpg
Skal ikke undervurdere en sedan.
Veldig trivelig besøk[emoji4]
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/213.jpgNei så absolutt ikke! Rart hvor mye som går inn i en gammel volvo sedan [emoji41] det var nok plass til en blokk til [emoji108]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sedan er fint :) Men brukar du elefantjekk for å løfta ei trykplata? Då anbefaler eg litt styrketrening
Sedan er fint :) Men brukar du elefantjekk for å løfta ei trykplata? Då anbefaler eg litt styrketreningJa det var steintungt [emoji23] Jeg tror det er synsbedrag, den ligger ved siden av [emoji4]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Skjønte det ja, men det ser veldig ut som kjettingane på elefanten er feste på den.
Hehe, ja ser det nå [emoji28]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Jeg måtte henge på litt deler bare for morroskyld her. Men hvordan blir det med oljeretur når turbo henger på undersiden? Må sveise inn fitting i bunnpanna da eller?
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/285.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/286.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/287.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
[emoji4]
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/297.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
[emoji4]
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/297.jpg
Sent fra min SM-G950F via TapatalkPent syn ditta!
Sent from my LYA-L29 using Tapatalk
Nei det ble slettes ikke værst :) Må bare plukke motoren i filler og bygge opp igjen nå da [emoji28]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Fikk med endel deler fra Joachim, som en ekstra topp og et sett med h-profil med turbostempler :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/298.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/299.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Jeg har oppgradert sveiseriggen min! Ny Headux acdc tig
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/51.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Greit med AC/DC tig :)
Får sveist det en vil da, så lenge evnen er der ;)
Ja den gamle Esab'en har nok gjort sitt beste. Slangepakka er råtten og det syns at det er 30år gammel. Så da ble det oppgradering :) http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/52.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Fant en billig Aussilocker på Finn.no, så tenkte å prøve en sånn. Vet de er bråkete og ubehagelige å kjøre med, men jeg gir den en sjanse for den prisen [emoji2957]
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/66.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Jeg fant plutselig ut at jeg måtte få ferdig toppen min i kveld... Skal jeg få prøvd ut dette oppsettet før jeg bytter motor, må jeg få det ferdig snart!
Fikk dreia meg et redskap for å presse ut og inn styringer med. Jeg slipte jo ned styringene når jeg porta, og det var jo veldig smart når jeg skulle frese ventilseter da.. Ingen rett styring å sette piloten på! Det ble ikke noen særlig bra ventilseter, så nå skal jeg få frest de opp igjen på nytt. Gidder ikke å slipe ned igjen styringene da, får være som det er. Tenkte tanken på å dreie av de litt, men det ble med tanken [emoji854]
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/70.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/71.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/72.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/73.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Dreracing@
13/07/19, 19:16
man henter ingenting på å frese ned styringen. ikke på innsug værtfall
man henter ingenting på å frese ned styringen. ikke på innsug værtfallNei det kan ikke være mye, og nå er det jo porta ganske greit i tak og i vegger rundt også så
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Fikk endelig fingern ut av ræva, og freste ferdig ventilsetene og fikk de slipt inn korrekt. Henta toppen fra planing nå i dag, den ble ganske fin :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/226.jpg
Massevis av deler fra Pedersen på vei i posten. Blant annet mange meter med AN slanger og fittings for å få et bedre opplegg på oljekjøler, nytt pakningssett til bunndelen for den lekker litt her og der, t5rwd motorfester fra ass +++ Nå skal bilen på veien og jeg vil teste ut 300oppsettet før hele motorpakka havner i den sølvgrå 244n [emoji4] Jeg skal inn med fordeleraksling for å klargjøre den til blokkmontert fordeler blant annet.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Har da gjort litt i dag å! Fikk besøk av mrstfu da, så vi dro til Lom og spiste is og drakk kaffe [emoji16]
Ellers har jeg lakka litt deler, nappa ned m90 girkassa og erstatta den med ei m3 girkasse, satt inn lengre pinbolter i toppen osv. Så har jeg kjøpt ny muttertrekker :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/18.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/19.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/20.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/21.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/22.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Gikk på en smell og handla "litt" ekstra i natt.. orker ikke å lage egne fester for girkasse og spakstell osv., så kjøpte ferdig txr spakstell med adapter til 940, ass girkassefeste for 5trinns zf og en 240mm 6puck fjæret sinter. Ellers passa girkassa bolt-on! Fatter ikke at jeg ikke har gjort dette før [emoji849][emoji849][emoji86]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Gikk på en smell og handla "litt" ekstra i natt.. orker ikke å lage egne fester for girkasse og spakstell osv., så kjøpte ferdig txr spakstell med adapter til 940, ass girkassefeste for 5trinns zf og en 240mm 6puck fjæret sinter. Ellers passa girkassa bolt-on! Fatter ikke at jeg ikke har gjort dette før [emoji849][emoji849][emoji86]
Sent fra min SM-G950F via TapatalkTror ikke du kommer til å angre [emoji41][emoji106]
Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk
Tror ikke du kommer til å angre [emoji41][emoji106]
Sent fra min SM-A600FN via TapatalkNei det txr spakstellet er visst ganske bra, og lengden på giroverføringen passet helt perfekt også! Ser fram til å få det montert. Betaler heller noen tusenlapper for kvalitetsdeler enn å bygge videre på en rusten org girkassetravers [emoji23] Jeg får også mulighet for å bruke det 240mm stålsvinghjulet mitt med sachs 712 trykkplate nå da :) T5 motor kommer det nok ikke inn med det første uansett, så skal prøve å få den nåværende motor og gir så bra som mulig før den går over i neste bil :)
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Motor ute for div oppgraderinger [emoji4]
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/47.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/48.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/49.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Et lite innslag av busbil igjen:
Hvor varm skal/skal ikke manifold og downpipe bli??? Kan dette skyldes for lav tenning pga lav komp og den spyr bensin ut i eksosen? Skal prøve å måle med tenningslampe og bytte til en kaldere plugg igjen, da det har visst blitt bytta til ngk 6er plugg... Eventuelt skal jeg prøve å jorde noen pinner på hjernen for å øke tenningen å se om det hjelper [emoji849][emoji2962]
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/50.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Nå har jeg handla chip for å bruke 012 lmm og siemens deka630 dyser, så da skal det ikke stå på dysekapasiteten vertfall :) Da spørs det bare hvor langt lmm holder følge da.. Klarer jeg 300hk på hjula? Tiden vil vise!
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Hvilken chip har du kjøpt?
Hvilken chip har du kjøpt?Fra Nimsport i UK, han lager chip til akkuratt det du måtte ønske. Har har laget de selv og tunet de på egen b230ft. Du finner han på Instagram, og den koster £50 med frakt til Norge
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vangsfreaken
07/08/19, 21:44
Fra Nimsport i UK, han lager chip til akkuratt det du måtte ønske. Har har laget de selv og tunet de på egen b230ft. Du finner han på Instagram, og den koster £50 med frakt til Norge
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
takk! måtte sende ei melding selv :D
Vel, i dag skulle jeg bare ta av toppen og se på tilstand på sylindre, stempler og alt det der. Det starta jo bra, men sylindrene var ikke pene. Jeg visste det var noe vertikale riper, men dette har bare blitt værre.... Så da var det bare å finne en annen blokk. Heldigvis hadde jeg stående en F-blokk med underspyling på lager, og sugemotorer pleier å være strøkne i sylindrene. Denne var nettopp det, heldigvis. Den var bare ekstremt møkkete. Etter mye vasking ble den lakkert i svart og den ble honet opp. Den ble veldig fin! Så fant jeg fram et sett med 152mm h-profilråder jeg tenkte å sette inn i samme slengen. Jeg skal jo også inn med fordeleraksling med drev for fordeler, så skal prøve å finne fram en fordeler å sette inn med engang, og bruke blokkfordeler. Er LH2.4 fordeler helt tom? Har en fra lh2.2, men denne kan sikkert ikke brukes?
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/70.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/71.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/72.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/73.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/74.jpg
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Jeg skal jo også inn med fordeleraksling med drev for fordeler, så skal prøve å finne fram en fordeler å sette inn med engang, og bruke blokkfordeler. Er LH2.4 fordeler helt tom? Har en fra lh2.2, men denne kan sikkert ikke brukes?
I slike tilfeller er det kun rotoren og fordelerlokket som er i praksis brukes, så du kan bruke ALLE fordelere inkl. stiftefordeler fra en B19. :)
I slike tilfeller er det kun rotoren og fordelerlokket som er i praksis brukes, så du kan bruke ALLE fordelere inkl. stiftefordeler fra en B19. :)Åha, takk! Da slipper jeg vertfall å kjøpe [emoji16]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Åha, takk! Da slipper jeg vertfall å kjøpe [emoji16]
Javisst. Det er andre fordeler med dette også. Du kan kjöre med to stk. coiler og doble tenningskurver samtidig. Da kan du justere inn topptenningen slik du önsker hvis ikke chippet er tilpasset motoren din sitt korrekte kompresjonsforhold. ;)
Javisst. Det er andre fordeler med dette også. Du kan kjöre med to stk. coiler og doble tenningskurver samtidig. Da kan du justere inn topptenningen slik du önsker hvis ikke chippet er tilpasset motoren din sitt korrekte kompresjonsforhold. ;)Jøss, hvordan utføres dette i praksis? [emoji848] skal montere en blaster ss for kraftigere gnist og kunne kjøre med litt større stiftåpning på pluggene. Jeg har jo en msd 6al også, men vet ikke hvor enkelt det er i forhold til lh2.4?
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Jøss, hvordan utføres dette i praksis? [emoji848] skal montere en blaster ss for kraftigere gnist og kunne kjøre med litt større stiftåpning på pluggene. Jeg har jo en msd 6al også, men vet ikke hvor enkelt det er i forhold til lh2.4?
Det er enkelt.
Tenningen til LH2,4 besstår egentlig av svinghjulsensor, hjerne, tenningsmodul og coil. Coilen sender stöm til rotoren som sender stömmen til riktig tennplugg. Om rotoren står på toppen eller blokken spiller ingen rolle.
B19A - B230E har triggeren inne i fordeleren, sender signalet til en tenningsmodul som styrer coilen som sender strömmen til en rotor som sender strömmen til riktig sylinder. (Rotoren kan derfor egentlig stå i toppen ;), selv om man henter triggersignalet fra en blokkmontert fordeler. )
Hver av disse coilene kan sende strömmen til en coilselector som så sender strömmen til rotoren. Motoren reagerer på den förste gnisten så det spiller ingen roller om det kommer en annen gnist litt senere, ikke sant?
https://www.summitracing.com/int/parts/msd-8210
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/76.jpg
Tenningsforsterkere som MSD, FAST osv osv er alltid en fordel og de en enkle å koble opp. De har 3 par med ledninger.
1. Ett par til pluss og minus på batteriet.
2. Ett par til den nye coilen.
3. Ett par som skal inn på de to ledningene som för gikk til den originale coilen.
Man kan så godt som alltid koble en tenningsforsterker til en motor med fordeler, uansett hvilket oppsett man har.
Tøft! Det hadde vært spennende å prøve [emoji848][emoji848] Da kommer jeg til å koble opp msd boksen min vertfall, den skal egentlig brukes på gasserturboen men det prosjektet har ikke startet enda! [emoji23]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Tøft! Det hadde vært spennende å prøve [emoji848][emoji848] Da kommer jeg til å koble opp msd boksen min vertfall, den skal egentlig brukes på gasserturboen men det prosjektet har ikke startet enda! [emoji23]
Det er mange muligheter her. Man kan f.eks sveise fast vektene inne i fordeleren slik at man har fast tenning. Så kan fordeleren vris til 15 grader fortenning slik at motoren ALDRI har mindre fortenning enn dette. Da unngår man glöding osv. Man kan også kombinere med stor og liten vakumklokke og pröve seg frem til hva oppsettet liker og ikke liker.
Det er mange muligheter her. Man kan f.eks sveise fast vektene inne i fordeleren slik at man har fast tenning. Så kan fordeleren vris til 15 grader fortenning slik at motoren ALDRI har mindre fortenning enn dette. Da unngår man glöding osv. Man kan også kombinere med stor og liten vakumklokke og pröve seg frem til hva oppsettet liker og ikke liker.Går det an å få til 'stand alone tenning' kombinert med lh2.4 tror du? Ikke for å klamre seg så utrolig fast i det originale sprutet, men det er mye greiere med godkjenning på mange vis. Bruke en blokkfordeler til å trigge lh2.4 istede for svinghjulsføler? Går det da an å justere fortenning og kombinere med en stor vakumklokke for boostretard? Bare lurer for det ser ut til å være vanskelig for lh2.4 å kompansere for lavkomp
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Javisst. "No problemo."
Med blokkmontert fordeler trenger du ikke å tenke på at det faktisk er LH2,4 du har.
Tenk i stedet at du har lavkomp. forgasserturbomotor og bygg tenningsanlegg deretter. Med tenningsforsterker kan du bruke en eldgammel stiftefordeler til en lavkomp. B21A motor fordi disse har tenningskurve mest gunstig til turbobruk. Så er det på med stor vakumklokke og du ligger godt an.
Alternativt kan du koble ett enkelt, billig, gammelt datasprut til den blokkmonterte fordeleren og legge inn den tenningskurven du vil. Det er gjort her lokalt med ubetinget suksess. Det er iKKE mange ledningene som skal til. ;)
Javisst. "No problemo."
Med blokkmontert fordeler trenger du ikke å tenke på at det faktisk er LH2,4 du har.
Tenk i stedet at du har lavkomp. forgasserturbomotor og bygg tenningsanlegg deretter. Med tenningsforsterker kan du bruke en eldgammel stiftefordeler til en lavkomp. B21A motor fordi disse har tenningskurve mest gunstig til turbobruk. Så er det på med stor vakumklokke og du ligger godt an.
Alternativt kan du koble ett enkelt, billig, gammelt datasprut til den blokkmonterte fordeleren og legge inn den tenningskurven du vil. Det er gjort her lokalt med ubetinget suksess. Det er iKKE mange ledningene som skal til. ;)Stilig! Da beholder man bare svinghjulsføleren for innspruten sin del, og bruker tenningsstrøm fra den gamle coilen til det egne tenningsanlegget da? Da tar jeg alt som egentlig skulle på gasserturbomotoren inntil videre. Der har jeg god fordeler med stor klokke. Datasprut har jeg, men det hadde vært artig å passere 300hk på origunal innsprut, uten vanninnsprut og kjempestor turbo. 3"Lmm går vel i airflowcut rundt 300whp så hadde vært morro å prøvd
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Stilig! Da beholder man bare svinghjulsføleren for innspruten sin del, og bruker tenningsstrøm fra den gamle coilen til det egne tenningsanlegget da? Da tar jeg alt som egentlig skulle på gasserturbomotoren inntil videre. Der har jeg god fordeler med stor klokke. Datasprut har jeg, men det hadde vært artig å passere 300hk på origunal innsprut, uten vanninnsprut og kjempestor turbo. 3"Lmm går vel i airflowcut rundt 300whp så hadde vært morro å prøvd
Jepp.
Det er en god plan.
Jeg mener at det er fullt mulig, men det gjör seg ikke selv. Du må beregne å justere og utvikle tenningskurven i fordeleren og vakumklokken til å passe DITT oppsett.
Jepp.
Det er en god plan.
Jeg mener at det er fullt mulig, men det gjör seg ikke selv. Du må beregne å justere og utvikle tenningskurven i fordeleren og vakumklokken til å passe DITT oppsett.Jeg skal gjøre et forsøk! Men lærekurven angående tenning og justering blir nok bratt.. Fordeleren er tidligere brukt på saabfaen sin b21 forgasserturbo med gasser fra deg. Jeg antar den ikke er modifisert med annet en stor dobbeltvirkende vakumklokke.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Jeg skal gjøre et forsøk! Men lærekurven angående tenning og justering blir nok bratt.. Fordeleren er tidligere brukt på saabfaen sin b21 forgasserturbo med gasser fra deg. Jeg antar den ikke er modifisert med annet en stor dobbeltvirkende vakumklokke.
Jeg har modfisert noen fordelere gjennom tidene, men husker ikke om saagfaen var en av dem som valgte dette. B21AT motoren hans funket godt, men så monterte han vel datasprut og så blir det helt stille?
https://www.youtube.com/watch?v=-VIGQaJA8bM
Jeg har modfisert noen fordelere gjennom tidene, men husker ikke om saagfaen var en av dem som valgte dette. B21AT motoren hans funket godt, men så monterte han vel datasprut og så blir det helt stille?
https://www.youtube.com/watch?v=-VIGQaJA8bMDet var vel J.A.S som hadde oppsettet bra børjan tror jeg, oppsatt for iskjøring så ganske feit blanding. Ja han monterte sprut og havna på snaue 260-270whp før han solgte bilen. Tror det ble mange tusen kroner for nesten ingenting
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Det var vel J.A.S som hadde oppsettet bra børjan tror jeg, oppsatt for iskjøring så ganske feit blanding.
Ja han monterte sprut og havna på snaue 260-270whp før han solgte bilen.
Tror det ble mange tusen kroner for nesten ingenting
Stemmer det! Mener å huske at JAS gikk for modifisert fordeler. Da ligger du godt an. Hvis du bygger motoren som en forgasserturbo, men bruker LH2,4 til å gi bensin, så er resultatet kun avhengig av at du får tak i ett bensinchip som funker.
Det er sånn jeg husker det også.
Stemmer det! Mener å huske at JAS gikk for modifisert fordeler. Da ligger du godt an. Hvis du bygger motoren som en forgasserturbo, men bruker LH2,4 til å gi bensin, så er resultatet kun avhengig av at du får tak i ett bensinchip som funker.
Det er sånn jeg husker det også.Flott [emoji41] Ja har fått tak i chip fra en kar i UK som har laget den for 3" lmm og 630cc dyser. Han påstår å ha tunet, utviklet og testet på egen b230ft, så håper den er noe bedre enn min tidligere chip! Den gikk fett som f på bunn og magret ut på toppen.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Da får vi se.
Hmm, höres ut akkurat som med en forgasser med uslipt nål hvor man bare senker setet for å ha gjort noe som helst. :(
Minner om NOCHIP Volvoen hvor vi så til de grader avslörte at Volvos originale strömforsyning til bensinpumpen er utilstrekkelig for å si det pent. Hvis folk leverer chip og ikke sier at den originale strömforsyningen MÅ erstattes med seriöst oppgraderte saker, da er det i mine öyne fullstendig useriöst og bortkastet.
Jeg er redd det bare er tatt utgangspunkt i en dårlig chip og gjort korreksjon for 630cc dyser istede for 465cc.. men vi får se, mulig man kan kompansere noe med ladetrykksstyring [emoji849]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Javisst, du må bare pröve deg frem. :)
Apropos bensinpumpe og strømforsyning: det er på veg inn walbro gss340 og tykkere strømtilførsel
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Apropos bensinpumpe og strømforsyning: det er på veg inn walbro gss340 og tykkere strømtilførsel
GOOD! :)
Utrolig spennande med "stand alone" tenning. Men kor skummelt er det å stille/mappe tenning uten benk?
Sent from my LYA-L29 using Tapatalk
Utrolig spennande med "stand alone" tenning. Men kor skummelt er det å stille/mappe tenning uten benk?
NB NB! Dette er TRICKS for LAVKOMP.!! og for korrekt bygde motorer ala Forgasserturbotråden. :D :cool:
Hvis man er en slik som ikke hörer etter og stadig gjör feil i alt hastverket, så får man tenningsbank og da ryker det stempler. Nå tåler faktisk Volvostemplene en god del, så hvis man slipper gassen når man hörer at det tenningsbanker, stopper og nedusterer tenning og eller ladetrykk, så går det veldig bra veldig lenge.
En HELT original B230FK er så feilbygd at den MÅ gå med LH2,4 som har en svärt ivrig og arbeidsvillig bankesensor. Uten denne raser hele saken.
NB NB! Dette er TRICKS for LAVKOMP.!! og for korrekt bygde motorer ala Forgasserturbotråden. :D :cool:
Hvis man er en slik som ikke hörer etter og stadig gjör feil i alt hastverket, så får man tenningsbank og da ryker det stempler. Nå tåler faktisk Volvostemplene en god del, så hvis man slipper gassen når man hörer at det tenningsbanker, stopper og nedusterer tenning og eller ladetrykk, så går det veldig bra veldig lenge.Ok
Lavkomp som er plan her og, spurte fordi eg vil prøve gatemapping etter kvart og ikkje var sikker på kor ømfintlige dreide stempel er for evt bank ved justering. Vil bli brukt sensor av kvalitet og naturlig vis avbryte pull ved bank.
Sent from my LYA-L29 using Tapatalk
Flott [emoji41] Ja har fått tak i chip fra en kar i UK som har laget den for 3" lmm og 630cc dyser. Han påstår å ha tunet, utviklet og testet på egen b230ft, så håper den er noe bedre enn min tidligere chip! Den gikk fett som f på bunn og magret ut på toppen.
I stedet for de vanlige 3" LMM er mine prefaranser to stk. originale luftfilterbokser (F og FT) og to stk. originale luftmassemålere ;) som du jo ser her:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/3906.jpg
Prövde å få ril noe lignende på NOCHIP Volvoen, men eieren önsket ikke å bruke tid på det. Den lösningen har du ikke tenkt på. ;)
Slik som dette: https://www.youtube.com/watch?v=BRgURAi1xXs&t=638
I stedet for de vanlige 3" LMM er mine prefaranser to stk. originale luftfilterbokser (F og FT) og to stk. originale luftmassemålere ;) som du jo ser her:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/3906.jpg
Prövde å få ril noe lignende på NOCHIP Volvoen, men eieren önsket ikke å bruke tid på det. Den lösningen har du ikke tenkt på. ;)
Slik som dette: https://www.youtube.com/watch?v=BRgURAi1xXs&t=638Interresant video med god info
Sent from my LYA-L29 using Tapatalk
Nei dobble lmm har jeg ikke tenkt på! Parallellkoble de da eller? Man må vel også finne ut hvor store dyser man må ha da, med dobbel lmm..
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Nei dobble lmm har jeg ikke tenkt på! Parallellkoble de da eller? Man må vel også finne ut hvor store dyser man må ha da, med dobbel lmm..
Parallelkoble luften inn på turbo, ja.
1 stk. orginal LMM dekker 300 ccm dyser. 2 stk. LMM må da klare Siemens 630 dyser. ;)
Man kommer ikke särlig langt med 450 ccm dyser (og 3" LMM) på en 8V rödmotor.
Det hadde vært spennende å prøve en gang [emoji4]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Det hadde vært spennende å prøve en gang [emoji4]
Ja ikke sant? Spörsmålet blir hvorfor INGEN som sier at de utvikler chip til B230 har gjort dette.
Om det er så enkelt som å parallellkoble to lmm på samme kabel inn til hjernen, så forstår jeg ikke hvorfor ingen har gjort det [emoji848] altså, noen har åpenbart gjort det da. Men det er jo ingenting man hører om
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Om det er så enkelt som å parallellkoble to lmm på samme kabel inn til hjernen, så forstår jeg ikke hvorfor ingen har gjort det [emoji848] altså, noen har åpenbart gjort det da. Men det er jo ingenting man hører om.
Nei-nei, LMM nr. 2 skal ikke engang kobles elektrisk. :)
Nei-nei, LMM nr. 2 skal ikke engeng kobles elektrisk. :)Hva i allverden, bare stå der for å fløde like mye som den som er tilkoblet?? Må såklart stå på innsugside begge to da
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Hva i allverden, bare stå der for å fløde like mye som den som er tilkoblet?? Må såklart stå på innsugside begge to da
Det stemmer. Alt utenfor "öyet" med glödetråden i en LMM er lekkasje med luft som ikke måles. Når man bruker 3" LMM så öker man bare lekkasjearealet på akkurat samme måte som når man monterer 2 stk. originale LMM. :)
Poenget er å bruke ett T-stykke ved turboen slik at denne suger fra begge LMM og begge Volvo originale luftfilterboksene som henter kald luft fra utenfor motorrommet.
Ja da burde det vertfall prøves! I teorien skal det være greit, det spørs hvordan det blir i praksis da [emoji28]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Bergstaden
15/08/19, 19:00
Flere som vart sittende med funderinger her ja! [emoji28]
Sent fra min SM-T550 via Tapatalk
Ja da burde det vertfall prøves! I teorien skal det være greit, det spørs hvordan det blir i praksis da [emoji28]
Min B21ET gikk med 2 stk. K-jet som var koblet sammen som beskrevet og når 2 stk. helt mekaniske systemer i praksis fungerte helt perfekt, så må da det väre mulig å må klare å lage ett chip for bruk med 630 dyser og 2 stk originale LH2,4 LMM også.
Dreracing@
16/08/19, 12:09
Skulle tro dere lever på 80-tallet. jeg fatter ikke hva du driver med da du har ett sprut liggenes og samtidig er elektriker som kobler det opp og starter på en kveld
Skulle tro dere lever på 80-tallet. jeg fatter ikke hva du driver med da du har ett sprut liggenes og samtidig er elektriker som kobler det opp og starter på en kveldHaha! Godt spørsmål egentlig, jeg burde ha kobla på dataspruten først som sist...
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.