Vis full versjon : HansOla's 944 Turbo! Evigvarende prosjekt
Sider :
1
[
2]
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Kjøp en av Hans Ola, så kan du bytte med meg om du skrur.. Sitter A kam i min med fordelerspor.
vangsfreaken
20/01/16, 06:27
Kjøp en av Hans Ola, så kan du bytte med meg om du skrur.. Sitter A kam i min med fordelerspor.
Skal huske tilbudet når penga begynner å komme inn igjen ;)
Har bare en med fordelerspor, og den sitter i toppen som er i bruk ;) Har vel et par uten, fra 240. A-kam er da ikke vanskelig å få tak i! Koster deg ca 400kr på facebook ;)
Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk
Nei da, de er kjempegreie å få tak i, så lenge man ikke er ute etter en [emoji14]
Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk
Nei jeg tror ikke det. ;) Denne er en omslipt A kam av KMCAMS med samme spec som T5. Koster vel i underkant av 2000,-
Nei.
Det er teknisk umulig. A-kammen er en kam som blir slipt om til mange forskjellige profiler, men noen T5 kan den aldri bli fordi den er støpt med 108 grader LCA.
T5 har, i Volvo sammenheng, unike 116 - 117 grader avhengig av hvem som oppgir data. Når det gjelder STS273 så er ikke det èn kam, det er en serie med kammer. BARE og KUN STS237/116 kan sammenlignes med T5.
Kristian N
20/01/16, 09:48
Nei.
Det er teknisk umulig. A-kammen er en kam som blir slipt om til mange forskjellige profiler, men noen T5 kan den aldri bli fordi den er støpt med 108 grader LCA.
T5 har, i Volvo sammenheng, unike 116 - 117 grader avhengig av hvem som oppgir data. Når det gjelder STS273 så er ikke det èn kam, det er en serie med kammer. BARE og KUN STS237/116 kan sammenlignes med T5.
Hva mener du om kg2t kammen da? Sammen med en holset hx35. Jeg veit hva du mener om holseten så lurer heller på kombinasjonen.
Nei.
Okey! Ja det var sts237/116 jeg mente, om jeg var litt uklar. Har sendt e-post til Jens for å høre hva den koster, for det står ikke pris på nettsida. Om den koster 3-4000,- så blir det nok heller en spesialkam av Torgeir, som er tilpasset mitt oppsett :)
Jeg ble anbefalt STS237 eller Gr.A T5 kammen. Men var så heldig å finne en T5 kam på hylla så det får vli den selv jeg har mest lyst på STS kammen, synd bare at den T5 kammen ikke hadde fordelerspor.
Så lenge man kjører med Volvo sine turbo-eksosmanifolder så er T5 kammen en god kam. Bortsett fra tilgjengelighet så ser jeg egentlig ingen grunn til hvorfor man skulle foretrekke STS237/116 fremfor T5 med 267/117.
Hva tenker du er problemet med blokkmontert fordeler?
Hva mener du om kg2t kammen da? Sammen med en holset hx35. Jeg veit hva du mener om holseten så lurer heller på kombinasjonen.
Jeg får på en måte ikke skikkelig tak i den kammen der og hva teorien bak den er. Den er f.eks 100% motsatt av VX kammen (som mange bruker og sier at de er fornøyd med), men en sambygding har kjør ihjel 2 stk. slike KG2T kammer og han var ikke imponert på noen måte, hverken over det ene eller det andre. Han kjørte ikke E85 og høykomp., så det var kanskje det som var problemet.
Jeg ser iallefall ikke at KG2T er en riktig kam til en motor med HX35 turbo.
Neida, skal ikke være problem å lade endel! Men tenkte på hvordan den kammen er f.eks i forhold til en T5 Race :)
Jeg kan dele en lokal histore ang. T5 Race kammen, men må stikke akkurat nå. Fortsettelse følger......
Ja gjerne det :) Erfaringshistorier liker vi
Jeg er usikker på hvilken kam jeg hadde gått for har både A og D uten å måtte kjøpe noe. Og av de så måtte det nok bli D kammen. Tror Jens tar 25ognoe pr kam.
Cirka 2500,- er nå ikke så værst da
Nei det er ikke ille i det heletatt.
Kammen er vel ganske avgjørende for sluttresultatet, så må nå bare betale hva det koster om man vil oppnå 350hk :)
Kammen er vel nesten mer viktig for registeret enn toppeffekten. Men det er jo helst et bredt og fint register man vil ha sammen med effekten.
jaja såklart! Vil jo ha et bredt register, og ikke 350hk helt på topp over 150 rpm
En mild kam er å foretrekke. Heller noe lavere toppeffekt over ett bredt register. Jeg må nesten sjekke hvilken kam denne omslipte T5 kammen er slipt på. Det sto også noe bak på den som var skravert inn. Må sjekkes.
Ja heller bredt register enn høy toppeffekt. Derfor skal jeg IKKE ha kam fra KL-racing..
Jeg har a-kam og liten turbo i bilen min pr i dag. Dette gir et veldig bra register i bunn, men jeg mister mye toppeffekt med a-kam og den turboen jeg har.
A-kam er liksom bare til bruksbil og 250hk.. :/
Kristian N
20/01/16, 12:53
Jeg får på en måte ikke skikkelig tak i den kammen der og hva teorien bak den er. Den er f.eks 100% motsatt av VX kammen (som mange bruker og sier at de er fornøyd med), men en sambygding har kjør ihjel 2 stk. slike KG2T kammer og han var ikke imponert på noen måte, hverken over det ene eller det andre. Han kjørte ikke E85 og høykomp., så det var kanskje det som var problemet.
Jeg ser iallefall ikke at KG2T er en riktig kam til en motor med HX35 turbo.
Blir spennende og prøve uansett. Tatt ut en del i forbrenningskammra på toppen min og Scimec har portet en god del. Det er også større eksosventiler. Holset'n blir nok byttet etterhvert, men prøver med det oppsettet først. Tipper jeg har komp på rundt 1:8,0 og blir 95 pumpebensin. Kan vel hente litt på kamdrevet også.
A-kam er liksom bare til bruksbil og 250hk.. :/
Ja desverre, blir spennende å se hva som skjer her også :)
Ja gjerne det :) Erfaringshistorier liker vi
Etter en lang periode med mye tumulter så skulle en kar her lokalt bygge ser en "nødhjelpsmotor" av deler han hadde kjøpt inn gjennom årene + det han hadde liggende fra de motorene han hadde rast og ødelagt. Èn av disse delene var en T5 kam som alle ansåg som en dålig, laveffekt kam. De som hadde forsøkt denne før hadde blitt skuffet. Jeg ble forespurt om å skrive ned ett oppsett med hvilke deler jeg ville valgt å kombinere. Fancy plenumsinnsug, grenrør, grom kammen og slike deler gikk rett bort i dungen som gromme og Fancy eBay og Finn deler hvor de vil fortsette å gjøre nye eiere overlykkelige helt frem til dagen for mapping og effekttesting.
Orginal E-manifold, 940 eksosmanifold, UPORTET topp, maksimale eksosventiler, neddreide B23ET stempler og T5 kam ble valgt.
Pga relativt høyt tidspress var det dessverre ikke mulig å få tak i en portet 530 topp med 46/42 ventiler, så de fikk bli en 531 som låg i delehaugen. Dette var trist fordi en 531 ALLTID ødelegger motorkraften under ca. 4000 o/min. og ergo dreiemomentkurven, men egentlig passet dette greit fordi denne motoren ble bygget 100% feil og 100% motsatt av hva alle lokale og andre selvoppnevnte "eksperter" mente var riktig. For å gjøre vond værre fikk den T56 kasse med 0,5:1 på 6. gear, 3,54:1 diff. og 18" hjul.
For å forsøke å kompensere for den ALT for lave gasshastigheten som følger av de enormt overdimmensjonerte innsugskanalene i 531 toppen så ble T5 kammen sendt til KM for en økning av løftet, men ikke av durasjonen. En vanlig T5 kam er som nevnt 267/117 og rundt 10,67 mm kamløft. "Vår" T5+ kam fikk selvsagt 117 grader LCA (det er det som er hele poenget med T5 kammen) og så ble selve kamprofilene slipt til å gi 12,0 mm løft og rundt 268 grader durasjon. I praksis H eller K kamprofiler på en 117 graders LCA T5 stamme altså. :)
Ja, sånn kunne jeg holdt på en god stund, men poenget....
T5 kammen fungerte glimrende og spesielt overraskende var det når eieren tok med seg en fullvoksen kar som her vært i bilmiljøet hele livet med Amcars, Porcher osv osv fikk være med en liten demosving. På forhånd var forventningene lave, hovedsakling pga lavkomp, og T5 kam, men selv den dag i dag er fyren overrasket over hvor godt denne motoren fungerte fra tomgang til over 7000 o/min.
Personlig er jeg overbevist om at med litt høyere kompresjonsforhold enn 6,83:1 og noe bedre enn 531 turbo-idiottopp (les; 7,7:1 og Portet 530 med 46/42 ventiler) så hadde resultatet med T5 kam blitt enda bedre enn det som var tilfellet her. Peak "Tallet" ble 480 WHP på 98 blyfri.
Tøft, rart hvor bra en "nødløsning" kan fungere ;) Når du/dere bruker e-innsuget, bytter du bare spjeld eller sveiser du på 90graders bend først? For å få inn 42mm eksosventil må vel ventilsete byttes?
En mild kam er å foretrekke. Heller noe lavere toppeffekt over ett bredt register. Jeg må nesten sjekke hvilken kam denne omslipte T5 kammen er slipt på. Det sto også noe bak på den som var skravert inn. Må sjekkes.
Det som betyr noe er hvilket emne som er utgangspunktet. Volvo sitt "råeste" emne er det som velges til A-kammen. Dette emnet har 108 grader LCA og er mest brukt til sugemotorer for den gir mest effekt. I stikk motsatt ende finner man T5 kammen. Dette emnet har 117 grader LCA som er det eneste rette til en turbomotor med orginal eksosmanifold. De andre kammene ligger fra 109 - 111.
Man skal vite at LCA er EKSTREMT viktig og for resultatet sitt skyld må man ikke la LCA drukne i annen og mindre vesentlig info.
Min enkle huskeregel er at STS237/116 bare er en litt snill V-kam profil som er slip på ett T5 emne. ;)
Tøft, rart hvor bra en "nødløsning" kan fungere ;) Når du/dere bruker e-innsuget, bytter du bare spjeld eller sveiser du på 90graders bend først? For å få inn 42mm eksosventil må vel ventilsete byttes?
Har etterhvert mange eksempler på akkurat dette ja.
Det viktigste med E-innsuget er at man får flyttet dysene til topplokket! Dernest var mange, inkl. undertegnede, overoptimistisk i forhold til effektpotensialet til de orginale Volvo gasspjeldene. Selv på ett revva F-innsug så stuper det, på ett glimrende E-innsug så stuper det mye. I gangspunktet sveises det på ett 90 graders alubend og så bruker man BMW gasspjeld, men jeg ser ikke at to stålflenser og ett stålbend ikke skulle gjøre samme nytten.
De originale Volvo eksossetene takler ikke større enn 38,? ventiler og må byttes til noen større når ambisjonene på pumpebensin øker. 42 mm eksosventil kan være en utfordring å få tak i.
Takker, hvilke bmw henter dere spjeld fra? Neida, stål burde funke like bra som aluminium! Da blir det nok å sette inn 38mm for denne gang. Får eventuelt oppgradere ved en senere anledning
Men hvis du selv skulle valgt Batland ville du tatt en 398 topp som allerede har dysehull eller brukt en 530 og enten fått ordnet med dysehull i den toppen eller satt de i innsuget?
Hva er egentlig forskjellen på 398 og 530 da? Kjølekanalene og dysehulla?
Ja heller bredt register enn høy toppeffekt. Derfor skal jeg IKKE ha kam fra KL-racing..
Såg på face her forrige dagen. En rundlurt stakkar som skulle selge den ferdig oppdollede rødmotoren sin. Grom her, grom der og mye tid, krefter og penger bortkastet. Kjørt 50 mil, 400 hk og en helpatetisk dreiemomentkuve med noe rundt 0,2 BAR ladtrykk på 4000 o/min. og dette til tross for en ok turbo. Gjett om han hadde valgt "Grom" kam da??? Ingen øvrig opplysninger utover at kammen var "Grom". Sikkert "Gromt" kompforhold også.
Poenget? Hvorfor blir ikke resultatene med "grom" kam, "gromt" kompforhold., gromme manifolder bedre enn det man ser???
Fikk en "fin" kurve på en tråd der jeg spurte om noen hadde kam til meg. En som mente han hadde perfekt momentkurve og helværst effekt med en KL T3... Ja den var fin du! Ingenting skjedde før 4000rpm, men da var det fra 150-650hk på ca2000rpm
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/663.jpg
Hva er egentlig forskjellen på 398 og 530 da? Kjølekanalene og dysehulla?
398 har toppdeksel med utlufting, de trenger blokkmontert fordeler og leveres i to utgaver, store og små kjølekanaler.
Vi har fordelerløs tenning, så det går bra ;)
Fikk en "fin" kurve på en tråd der jeg spurte om noen hadde kam til meg. En som mente han hadde perfekt momentkurve og helværst effekt med en KL T3... Ja den var fin du! Ingenting skjedde før 4000rpm, men da var det fra 150-650hk på ca2000rpm
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/663.jpg
Javisst ett typisk eksempel og eieren er 100% overbevist om at han har rett, han har jo 660 hester.
Hvis man skal sette fokus på en eneste ting som i praksis så godt som alltid avslører ALT så er det hk på 4000 o/min. I dette tilfellet under 150 hk. En bedriten affære. Typisk svenske østlandsmotor resultat så det funker vel på de veiene. Helt ubrukelig på vestlandet iallefall.
Takker, hvilke bmw henter dere spjeld fra? Neida, stål burde funke like bra som aluminium! Da blir det nok å sette inn 38mm for denne gang. Får eventuelt oppgradere ved en senere anledning
Fra de som har 65 mm gasspjeld. 38 mm er klart ett steg i riktig retning. Nærmest utrolig at Volvo ikke har dette orginalt på turbomotorene sine. Ja, du får se om du er fornøyd med turtallet for avgitt maks effekt. "Vi" fikk dette opp i 7000 o/min til tross for klart høyere baktrykk enn ladetrykk. Mange andre ligger og diller på 5000 tallet en plass, men påstår at 35 mm eksosventiler er tilstrekkelig til en 4 syl. 2,3L motor.
Men hvis du selv skulle valgt Batland ville du tatt en 398 topp som allerede har dysehull eller brukt en 530 og enten fått ordnet med dysehull i den toppen eller satt de i innsuget?
Jeg hadde valgt den toppen som er i best tilstand, men i utgangspunktet er det 398 med små kjølekanaler som er min favoritt.
Når det gjelder rødmotorer er jeg av den oppfatning at dysene ALDRI skal stå i innsuget, de skal stå i toppen og spyle rett ned på baksiden av innsugsventilene. Dette er meget viktig for resultatet på gate. Selv ett F-innsug hadde nok fungert bedre med toppmonterte dyser og bortportet hengemage i kanalene.
Hm 398 toppen min har ikke utlufting på toppdekselet, men tenkte å få sveise på en nippel eller noe også ha åndingstank uansett. Ja kurva til Ola Ruud var ikke stort å skryte av. Et slikt spjeld har jeg faktisk liggende, men var en skrue der TPSen var så tok ikke sjangsen på det på denne motoren. For bilen er jo bruksbil fortsatt.
Fra de som har 65 mm gasspjeld. 38 mm er klart ett steg i riktig retning. Nærmest utrolig at Volvo ikke har dette orginalt på turbomotorene sine. Ja, du får se om du er fornøyd med turtallet for avgitt maks effekt. "Vi" fikk dette opp i 7000 o/min til tross for klart høyere baktrykk enn ladetrykk. Mange andre ligger og diller på 5000 tallet en plass, men påstår at 35 mm eksosventiler er tilstrekkelig til en 4 syl. 2,3L motor.
Okay, takker :) Ja han med T3 kammen kjørte visst drifting og var stortilfreds. Truga motor helt oppi 8500rpm og greier..
Edit: Skal fortsatt kunne brukes som bruksbil om jeg vil, så får se an om jeg blir fornøyd med kjørbarheten :)
Hm 398 toppen min har ikke utlufting på toppdekselet, men tenkte å få sveise på en nippel eller noe også ha åndingstank uansett. Ja kurva til Ola Ruud var ikke stort å skryte av. Et slikt spjeld har jeg faktisk liggende, men var en skrue der TPSen var så tok ikke sjangsen på det på denne motoren. For bilen er jo bruksbil fortsatt.
Hmmmm, vel da lærte jeg noe nytt i dag også, men toppdeksel med utflufting fra andre 160 / 398 topplokk passer nok.
Når det er bruksbil må ting være på stell.
Ja jeg og Hans Ola har jo litt like planer, begge går for B230, Dre-Ecu, en topp typ 8v og sist men ikke minst en turbo i lik størrelse.
Ja det skal bli morro å se hvordan de blir i forhold til hverandre! Både mtp ventilstørrelser, kam, og turboegenskaper :)
Ja det skal bli morro å se hvordan de blir i forhold til hverandre! Både mtp ventilstørrelser, kam, og turboegenskaper :)
Slenger meg på her jeg og
530 topp med 38mm eksos ventiler og Torgeir prepp
Kg2t kam
E innsug med dyser i runners
8,0:1 i komp
Siemens deka 600cc dyser
Garrett GTX2860R turbo
Autronic sm4
Singel coil og fordeler
mangler bare bil å ha dette i.....
Bare å henge seg på! Blir enda bedre med flere å sammenligne med :) Jeg har også Torgeir-preppa topp med 46/38 ventiler med dysene rett i toppen.. Eller rettere sagt, har snart! Den ligger hos Torgeir for litt oppgraderinger på eksosside og kambytte.
Bare å henge seg på! Blir enda bedre med flere å sammenligne med :) Jeg har også Torgeir-preppa topp med 46/38 ventiler med dysene rett i toppen.. Eller rettere sagt, har snart! Den ligger hos Torgeir for litt oppgraderinger på eksosside og kambytte.
Blir spennende å se.
Hvordan eksos hus går dere for. Jeg skal ha 0,63
Dette blir en motor som er tenkt montert i en ny bruksbil så blir ikke noe hk jag her. Satser på en rapp og sterk motor
har 0.63 ja :) Har også tenkt å ha bilen som "bruksbil", men blir vel lekebil! Må vel få i orden Mercedes'en som bruksbil igjen..
Hans Ola kjøp holset'en min så har du litt å gi på med på merca å :) Så kan jeg kjøpe EFR er vel 0.83 i ar. Evt blir det vel en sak i fra Garrett med 0.63 på meg også. Marius hvorfor velger du å bruke fordeler? Kanskje jeg skulle gå for en torgeir preppa topp med originale ventiler så har vi liksom hele spektret med 'budsjett' topp.
Sikkert ikke gjort noe med en hx30 på om603'en nei! :) Men jeg tror 940'n bør prioriteres først ;) Merc'n står tross alt avskilta :P
Hans Ola kjøp holset'en min så har du litt å gi på med på merca å :) Så kan jeg kjøpe EFR er vel 0.83 i ar. Evt blir det vel en sak i fra Garrett med 0.63 på meg også. Marius hvorfor velger du å bruke fordeler? Kanskje jeg skulle gå for en torgeir preppa topp med originale ventiler så har vi liksom hele spektret med 'budsjett' topp.
fordeler blir brukt rett og slett for at jeg skal ta kam signal fra den orginale hall givern som som sitter i min fordeler.
her er det snakk om å lage en til og fra butikken bil som kan gå igjennom eu kontroll uten å skrike at det sitter 200hk++++ under panseret.
Kristian N
20/01/16, 17:57
Slenger meg på her jeg og
530 topp med 38mm eksos ventiler og Torgeir prepp
Kg2t kam
E innsug med dyser i runners
8,0:1 i komp
Siemens deka 600cc dyser
Garrett GTX2860R turbo
Autronic sm4
Singel coil og fordeler
mangler bare bil å ha dette i.....
samma spec på toppen min med samme kam så er spent på hva du synes her etter hvert:D
Nå havner vi jo litt offtopic men dette er jo for å lære, vi er jo neppe utlærte noen av oss. Men hva skal du bruke kamsignal til? Med enkel coil og fordeler kan du jo ikke kjøre sekvensiellt på tenning kun bensin. Og da blir jo litt av vitsen borte slik jeg ser det. Får vel lage meg en prosjektlogg jeg også etterhvert.
Edit: Ser forresten at du har turbo i samme størrelse som min Holset HX30W. Altså 44mm kompressor hjul, jeg har 52mm på eksos du har 54mm. Du vil få en rimelig bra spoolup, jeg har 0.5 bar på 2000rpm.
Gjør ingenting for min del at det sporer av! Er på forum for å lære av andre jeg ;)
Nå havner vi jo litt offtopic men dette er jo for å lære, vi er jo neppe utlærte noen av oss. Men hva skal du bruke kamsignal til? Med enkel coil og fordeler kan du jo ikke kjøre sekvensiellt på tenning kun bensin. Og da blir jo litt av vitsen borte slik jeg ser det. Får vel lage meg en prosjektlogg jeg også etterhvert.
Edit: Ser forresten at du har turbo i samme størrelse som min Holset HX30W. Altså 44mm kompressor hjul, jeg har 52mm på eksos du har 54mm. Du vil få en rimelig bra spoolup, jeg har 0.5 bar på 2000rpm.
godt spørsmål, nå ble jeg brått litt usikker selv. får høre med mannen som kan sm4
hadde egentlig en turbonetics t3t4 e46 turbo som skulle brukes, men når man har venner som setter griller i hue på en stakar pleier ting å balle på seg.
er som sagt ikke ute etter toppeffekt, men er på jakt etter en rimelig sprek motor som samtidig ser så og si anonym ut pga EU kontroll
Er vel ikke EU som er den verst fienden heller, er vel heller teknisk hos vegvesenet. Blir spennende med din lille garrett, den er jo litt mindre steinalder enn min Holset, burde ha litt større WG. Koster sikkert litt mer enn 6k dog. Hans Ola og Kristian har vel begge turbo med 54mm kompressorhjul, og jeg vil vel også lande i det området etterhvert.
Er vel ikke EU som er den verst fienden heller, er vel heller teknisk hos vegvesenet. Blir spennende med din lille garrett, den er jo litt mindre steinalder enn min Holset, burde ha litt større WG. Koster sikkert litt mer enn 6k dog. Hans Ola og Kristian har vel begge turbo med 54mm kompressorhjul, og jeg vil vel også lande i det området etterhvert.
ja det er litt gøy at flere her inne bygger nesten like oppsett så får vi sett hva funker og ikke.
bare få meg en bil jeg så er jeg ett skritt nærmere.
teknisk hos vegvesenet er noe dritt, i hvertfall for meg som bor i oslo. er jo av og til storkontroller både i og utenfor hvor de sperrer hele veien og sluser hver og en inn på kontroll stasjonen
Jeg har vertfall tenkt å ha alt så likt originalt i motorrom som mulig, både pga eu-kontroll men om jeg må inn på biltilsyn på kontroll en gang.. Har ikke tenkt å bytte motor hele tiden :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/666.jpg (http://s75.photobucket.com/user/marius__/media/DSC02691.jpg.html)
gamle 945en min..... ca 135hk
Så litt 300 oppsett ut mtp lmm og dyser.
Org. Fk?
nei var litt div uorginalt der, men på slutten gikk den med 19t og kg2t kam.
kun chip her. derfor 3" lmm og dyser ja.
denne banket og gikk runde på runde på rudskogen, ble brukt som feriebil land og strand rundt og veide 1850kg med 2 stk i pga mye asfaltmatter og stor stereo.
skulle aldri solgt
Fikk du benket den noen gang? Og fordeler er jo veldig med for å beholde originale utseendet.
Åja! Nei man angrer når man har solgt! Derfor jeg aldri selger biler, det blir bare flere og flere! 940n skal aldri selges.. Har vært inne på tanken for å få mer penger til 240n, men det blei heldigvis aldri noe av. Pappa har vært god investor nå i studietida så jeg kunne beholde alle bilene mine :)
Fikk du benket den noen gang? Og fordeler er jo veldig med for å beholde originale utseendet.
nei desverre, men gikk veldig bra til å bare ha 19t.
Åja! Nei man angrer når man har solgt! Derfor jeg aldri selger biler, det blir bare flere og flere! 940n skal aldri selges.. Har vært inne på tanken for å få mer penger til 240n, men det blei heldigvis aldri noe av. Pappa har vært god investor nå i studietida så jeg kunne beholde alle bilene mine :)
ja desverre er det dyrt med bil.
ble ferdig med motor i 240en min i høst så føler det er på tide og bytte ut hiacen med en litt mere ok bruksbil. er veldig lei av å være "på jobb" hele døgnet
Jeg tenkte og kanskje kjøpe en modell tilpasser IC også når jeg skal bygge den nye motoren min. For å kunne ha original luftfilterboks, litt usikker hva jeg skal gjøre med dumpventilen da. For ville jo gjerne gjemt den også. Har du noen tanker om hvordan du skal gjøre dette?
Jeg tenkte og kanskje kjøpe en modell tilpasser IC også når jeg skal bygge den nye motoren min. For å kunne ha original luftfilterboks, litt usikker hva jeg skal gjøre med dumpventilen da. For ville jo gjerne gjemt den også.
jeg kjørte med modelltilpasset på min gamle. den beste er den som er beregnet på bil med ac.
i neste bil har jeg bestilt en tial resirk ventil som skal sveises rett i tanken og så lage en pen og anonym stuss midt under innsugesrøret rett før turbo.
hvis dere får tak i luftfilter lokk ifra bil med 16v turbo så passer 3" lmm rett i der. da er det bare å pelle ut innmat sette i kontakta og late som dere kjører med lmm
jeg kjørte med modelltilpasset på min gamle. den beste er den som er beregnet på bil med ac.
i neste bil har jeg bestilt en tial resirk ventil som skal sveises rett i tanken og så lage en pen og anonym stuss midt under innsugesrøret rett før turbo.
hvis dere får tak i luftfilter lokk ifra bil med 16v turbo så passer 3" lmm rett i der. da er det bare å pelle ut innmat sette i kontakta og late som dere kjører med lmm
Smart smart, hm ja da var det, det og skaffe deler fra 16v turbo da.
Smart smart, hm ja da var det, det og skaffe deler fra 16v turbo da.
skal se om jeg finner delenr, du får kjøpt nytt lokk på volvo fremdeles og dette passer rett over på orginal boks
Jeg skal sveise dumpventilen min i ene sia på intercooler :)
Har forresten oppdatert førstepost med litt hyperlinker og fancy shit ;)
Den var ikke dum! Må da være lov å jukse litt for å skjule datasprut og litt ekstra power ;)
Fant delenr, ser ut som det er ute av produksjon. volvopartswarehouse.com bla hadde ikke lenger. Men skal høre på nærmeste Bilia hvis jeg finner ut av at jeg 'må' ha det.
Den var ikke dum! Må da være lov å jukse litt for å skjule datasprut og litt ekstra power ;)
jeg skal i hvertfall jukse det jeg kan for å skjule mine 135hk++
Fant delenr, ser ut som det er ute av produksjon. volvopartswarehouse.com bla hadde ikke lenger. Men skal høre på nærmeste Bilia hvis jeg finner ut av at jeg 'må' ha det.
mener jeg bestilte mitt lokk engang i 2015 men godt mulig jeg tar feil der.
esken med lokket ligger hos mor og far så skal prøve å få sjekket i morgen om det ligger noe kvittering nedi der
Koster rett rundt 500kr tenker jeg. Største 'problemet' er jo å gjemme eksosen. Man ser ganske lett at en eksos er 3 toms og ikke 2.5 toms f.eks, det buldrer jo mye mer.
Koster rett rundt 500kr tenker jeg. Største 'problemet' er jo å gjemme eksosen. Man ser ganske lett at en eksos er 3 toms og ikke 2.5 toms f.eks, det buldrer jo mye mer.
på stasjonsvogna hadde jeg 3" ferrita med race katte og 2,5" simons videre bakover. største problemet der var at jeg brant fort opp innmaten i de pga varme
Får jo godkjent 3" da! Kline på 3" e-merka kat og svinge innom BT for godkjenning :)
Får jo godkjent 3" da! Kline på 3" e-merka kat og svinge innom BT for godkjenning :)
ja det går nok, men orker ikke 3" hele veien bråker såpass mye. hadde det vært mulig skulle jeg gjerne hatt 2,5" hele veien men pga baklokket på turbo må det bli 3" desverre
Elverum nekter hvertfall, kanskje de gjør det på Gjøvik eller må man til Risløkka for å få gjort det? Uansett får det bli etter jeg har blitt stoppet og må påteknisk.
skal bli spennende å se hva de sier på risløkka og hvor samarbeidsvillige de er.
skal ned å godkjenne enn s70 jeg importerte i fjor.
der sitter det full ferrita og kw coilovere som jeg monterte etter at jeg fikk bilen til norge.
Tenkte å gjøre det på Otta jeg, som er i mitt distrikt. Har 3" hele veien fra før, men vil bytte potter til noen som er større, for det bråker alt for mye. Vil ha dyp og lav brumming jeg!
skal bli spennende å se hva de sier på risløkka og hvor samarbeidsvillige de er.
skal ned å godkjenne enn s70 jeg importerte i fjor.
der sitter det full ferrita og kw coilovere som jeg monterte etter at jeg fikk bilen til norge.
Er det papirer på det, så kan dem vel ikke si noe på det?
ikke papirer å få på ferrita såvidt jeg vet.
derfor blir det spennende å se hvordan de praktiserer eksos
Hehe, det kan bli gøy ;) Har du snakka med de på forhånd? Kan hende de slipper det gjennom! Lassis fikk beskjed om å beholde mk18 på når han skulle til Risløkka, det kunne hende de fikk det inn i vognkort :)
Hehe, det kan bli gøy ;) Har du snakka med de på forhånd? Kan hende de slipper det gjennom! Lassis fikk beskjed om å beholde mk18 på når han skulle til Risløkka, det kunne hende de fikk det inn i vognkort :)
ikke snakket med de enda nei.
hadde hatt bilen i 1 dag da brodern mente den ikke kunne gå rundt med orginal eksos.
hvordan utveksling har du i bakakselen HansOla?
jeg ser du har skaffet en 4.10
jeg trodde hele tiden jeg hadde det på min stasjonsvogn helt til jeg mosa en Rsport diff så fryktelig at jeg måtte bytte hele akselen pga spon. da viste det seg at jeg hadde 3,73 mener jeg.
og jeg syns dette lå høyt på turtall så kunne aldri tenkt meg å montere 4.10 på noen bil igjen nemlig
Jeg også vil tru det er litt masete til hverdagsbruk. Jeg vil egentlig ha 3.15 pga 530d kassa som skal inn, for da havner jeg sirka der jeg er på M90 og 3.54 som er 2200rpm sirka i 100km/t.
Jeg også vil tru det er litt masete til hverdagsbruk. Jeg vil egentlig ha 3.15 pga 530d kassa som skal inn, for da havner jeg sirka der jeg er på M90 og 3.54 som er 2200rpm sirka i 100km/t.
ja husker ikke hva turtall jeg hadde i 100 men var for høyt.
og 4.10 må jo ble helt spinnvilt
Har 3,54 nå, men har tidligere hatt 3,73 og vart godt tilfreds med det! Har skaffet en 3,31 aksling til jeg skal inn med 525tds kassa :)
Har du prosjekttråd du da Marius? Og når ser du for deg å begynne å montere sprut egentlig Hans Ola, fikk aldri helt med meg det :)
Tar det når det blir varmere vertfall ;)
Tja er ikke såå lenge til det nå vel :) Spådd varmere utti neste uke. Men er jo ikke akkurat 10+ da heller. Er veldig på 'turbogrublern' om dagen klarer ikke bestemme meg.
13c all the way ;)
Spool upen blir vel bra da, men hvordan skal man nærme seg 350hk da? Bruke 1stk pr sylinder?
Yess! Hehe [emoji14] Hør på facebook på tuningdeler kjøp salg! Mye billige og bra turboer for salg der
Jajo vil helst ha turboen i handa for å kjenne på slark osv, stoler ikke helt på mye av facebook guruene..
Har du prosjekttråd du da Marius? Og når ser du for deg å begynne å montere sprut egentlig Hans Ola, fikk aldri helt med meg det :)
Nei dårlig med tråd gitt. Er dårlig på å holde slike oppdatert
Jajo vil helst ha turboen i handa for å kjenne på slark osv, stoler ikke helt på mye av facebook guruene..
Har en turbonetics jeg da.....
Har en turbonetics jeg da.....
Send meg en PM med litt info da :) Skulle ordna deg tråd du også.. vi sliter nok med samme problem. Bruker maange timer her inne på forumet, men hakke rota fram no tråd heelt enda.
Har kobla lysarmaturer i dag. 12stk 2*49w t5 :) Ble bra lys!
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/695.jpg
Greit med bra lys når man skru også :)
Burde vel gjøre susen med 1100w med belysning :)
Har 1000w jeg, to arbeidslamper fra tema'n blir ikke akkurat det samme.
Blir liksom ikke like god spredning nei! Ble utrolig fornøyd med lysfordelingen, for det blir ikke skygge uansett hvor jeg står :)
Blir vel etter isolering og kvite vegger i garasjen i løpet av våren forhåpentligvis. Da kan man jo ordne litt mer lys også, for er vel bare og koble opp med stikkontakt så kan man vel koble det lovlig selv?
Tja, ser ikke noe problem ved det nei :) Men mrstfu har nok bedre rede på forskrifter enn meg
Utstyr tilkoblet med støpsel skal med få unntak være ikke permanent montert, ja. Ved en eventuell elkontroll vil du få anmerkning på det.
Ah så kjedelig. Jaja høre med onkel da, han er jo trikker kan sikkert koble de han og godkjenne det.
Ah så kjedelig. Jaja høre med onkel da, han er jo trikker kan sikkert koble de han og godkjenne det.
Nei, for å få det godkjent må du ha en bedrift med installatør - altså, kun bedrifter med ansvarsrett kan stå ansvarlige for en nstallasjon, og levere dokumentasjonen som kreves for å få det godkjent. Onkelen din kan ikke stå ansvarlig på egen hånd.
Jajo sånn sett ja, men han jobber i et større firma som installatør / altmuligmann. Så vil tru det kan la seg ordne, har gjort det før :)
Har nå fått svar av Jens Gustavsson, og en sts237/116 koster bare 1890 sek inkl. moms :) Så da er det bare å handle ny tenker jeg :)
Ah det er jo helt konge. Nesten som man bare skulle bestilt en selv også, men har litt lyst til å gi d-kammen et forsøk først :)
Verdt et forsøk ;) Det koster ingenting!
Det var det jeg tenkte også, se ann lønninga nå så kan det hende jeg kjøper turboen til Marius. For jeg har veldig lyst på den samtidig som jeg vil isolere garasjen og kjøpe en liten varmekanon, da blir det jo 'skruvær' også :)
Spørs bare hvilken av kammene jeg skal ha da..116 er for de med original manifold, og 112 er for de med litt oppgradert :s Burde jeg uansett velge 116 mon tro?
Kommer vel ann på når du skal ha nytt grenrør det da, for er jo litt synd om du bruker 940 manifolden i starten og blir fornøyd eller om du føler du må ha et grenrør. Evt kjøpe 116 nå også selge den og kjøpe 112 når du bygger grenrør da.
Tenkte å få sveist sammen et grenrør ganske fort, for har jo alle delene
Da ville jeg nok kanskje kjøpt 112 om Jens anbefaler det til grenrør :)
Spørs bare hvilken av kammene jeg skal ha da..116 er for de med original manifold, og 112 er for de med litt oppgradert :s Burde jeg uansett velge 116 mon tro?
Kammen bør være den siste delen man kjøper til oppsettet. Har du manifold og skal kjøre manifold, så velger du 116. Du kan kjøre 116 grader på grenrør, men du gir fra deg noe dreiemoment og noe effekt i forhold til å kjøre grenrør og 112.
Hvis du skal kjøre grenrør så velger du 112, men da kan du IKKE kjøre manifold.
Det var jo i grunn et veldig godt og enkelt svar. 116 funker bra på manifold, dårligere på grenrør. 112 funker svært dårlig på manifold men bra på grenrør. Da blir det evt 116 på min motor hvertfall.
så mye dere prater om kam så begynner jeg å lure på ny kam også.
kg2t er vist ikke bra nok her hos dere..... :p
Det var jo i grunn et veldig godt og enkelt svar. 116 funker bra på manifold, dårligere på grenrør. 112 funker svært dårlig på manifold men bra på grenrør. Da blir det evt 116 på min motor hvertfall.
Vil presisere; vil ikke si at 116 funker dårligere på grenrør. Hvis noen har en motor med 116 LCA kam og manifold, men så driter eieren plutselig i holdbarhet og pålitelighet og monterer grenrør så får man en forbedring i resultatet. Sånn er det bare, men hvis kompisen har identisk oppsett bare med 112 LCA kam, så er den bilen raskere.
så mye dere prater om kam så begynner jeg å lure på ny kam også.
kg2t er vist ikke bra nok her hos dere..... :p
Det betyr ingenting. Hvis DU er fornøyd med det resultatet DU har med KG2T kammen så bør du beholde oppsettet slik det er. Problemet er bare det at jeg ikke har sett eller hørt om noen som faktisk har klart å få ett objektivt godt resultat med hverken VX kammene eller med KG2T kammen. Skrytetallene i KG katalogen er forresten hentet fra motoren til en Bergenser som også endret oppsettet sitt.
Det betyr ingenting. Hvis DU er fornøyd med det resultatet DU har med KG2T kammen så bør du beholde oppsettet slik det er. Problemet er bare det at jeg ikke har sett eller hørt om noen som faktisk har klart å få ett objektivt godt resultat med hverken VX kammene eller med KG2T kammen. Skrytetallene i KG katalogen er forresten hentet fra motoren til en Bergenser som også endret oppsettet sitt.
nei er nå jeg har muligheten til å gjøre det skikkelig med en gang. liten vits å ha super turbo og alt annet på stell hvis kammen ødelegger
Joda den er god nok men ikke til dette oppsettet. På din motor tror jeg faktisk at den kan passe veldig bra mtp turboen din, som er 45,7 på kompressor sia isteden for 51mm som E46 din er (blir min forhåpentligvis) og 54mm til Hans Ola.
Joda den er god nok men ikke til dette oppsettet. På din motor tror jeg faktisk at den kan passe veldig bra mtp turboen din, som er 45,7 på kompressor sia isteden for 51mm som E46 din er (blir min forhåpentligvis) og 54mm til Hans Ola.
ok dette kan jeg veldig lite om faktisk, har kjørt den kg2t kammen i lag med 19t for noen år siden og det fungerte da helt greit.
Slik jeg har fått det forklart av noen av de som selger disse kammene, er at de passer veldig bra på biler med litt mindre turboer. Helt hvorfor klarte han ikke forklare men dette var noe han hadde lært av en hos KG. Men vi prøver for å lære, for den utlærte finnes ikke enda.
Ja her har det kommet mange svar mens jeg var borte! Sånt liker vi.. Ja da blir det nok med 112 nockvinkel! :) Grenrøret skal tigsveises (muligens med bakgass) for best mulig holdbarhet. Om jeg skal finne på å gå tilbake til manifold, er det jo bare å kjøpe en kam til ;)
Vart i Snertingdalen og henta meg ei m90l2 med ødelagt 5.gir i dag. Kjekt å ha :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/6.jpg
Sitter å leker med tanken på å lakkere alle understellsdeler i knæsj farge! Typ limegrønn, gul, rød eller oransj.. Kan det bli litt kult? Tanken var egentlig å ha hele understellet i sølvgrå, men syns det er litt kjedelig.. Syns limegrønn høres litt spennende ut!
Kanskje en blåfarge mtp at bilen er blå? Eller en farge som ikke bryter så fælt mot blått som grønt gjør. M90 kjøpt til girkassedonor til 525tds kassa di?
Har lenge vurdert sølvgrå, så spørs om det havner på det likevel.. Tja, kassa var såpass bra at jeg bytter over 5.giret med den andre kassa jeg har, og selger den igjen. Så tar jeg den andre som donor ;)
Koksgrå som felga kanskje? Da blir det kasse vettu :) Er ikke dumt å setta sammen 1 av 2, eller 2 av 3 om du vil :)
Det kunne jo vært en idè :) Mulig jeg skal ha noe japsefelger utpå våren, så blir sikkert ikke samme farge på di :P Ja jeg regner med det ikke er stort værre enn å flytte over en sync-ring eller noe slik. Det burde nå gå an uten ulyder!
Jeg har jo ei kasse liggan uten clutchhus, i følge han jeg kjøpte den av så var det vel 3d som var gåent. Den kan du da få om du vil, er sikkert noe du får brukt inni den? Jeg også har tenkt litt på nye felger, litt lyst på futura men er ukurant mtp boltsirkel og dyrt. Så har sikla litt på de JapanRacing JR11 felgene i det siste, er vel egentlig litt høyt impress på de.
Jeg har jo ei kasse liggan uten clutchhus, i følge han jeg kjøpte den av så var det vel 3d som var gåent. Den kan du da få om du vil, er sikkert noe du får brukt inni den? Jeg også har tenkt litt på nye felger, litt lyst på futura men er ukurant mtp boltsirkel og dyrt. Så har sikla litt på de JapanRacing JR11 felgene i det siste, er vel egentlig litt høyt impress på de.
Høres ut som en bra deal det! Kan ta den jeg ;) Har en på Moelv jeg kan hente for 500 også..
Er JR11 jeg hadde tenkt å kjøpe også! :)
Har nå vært en tur i Løten og henta ei delekasse hos Skårholen, og håper å få i stand ei m90 til. Skrik ut om noen skulle hatt billig m90 kasse :)
vangsfreaken
02/02/16, 22:42
la den ligge du, før eller senere leter jeg garantert etter en M90 :p
EDIT: hva legger du i billig forresten? en kamerat av meg skulle veldig gjerne hatt ei kasse for lengst :p
Så sant jeg får den i orden kan den gå for 2500 :) Uten mellomaksel og spakstell. Veit ikke om det er så veldig "billig" da jeg ikke er helt oppdatert på prisen for m90 nå om dagen.
vangsfreaken
02/02/16, 23:14
Er ikke helt oppdatert selv siden jeg ikke har begynt å lete enda[emoji14]men greit, jeg skal huske det når det blir mer relevant utover våren ;)
Det er ikke værst å få besøk fra Gjøvik for å få rydda garasjen, fikk da skravla litt å. Men glemte helt å spørra hvilken dim du hadde tenkt å kjøpd jr11; felga i.
Er ikke helt oppdatert selv siden jeg ikke har begynt å lete enda[emoji14]men greit, jeg skal huske det når det blir mer relevant utover våren ;)
Skal si fra om jeg har igjen kasser til våren ;)
Det er ikke værst å få besøk fra Gjøvik for å få rydda garasjen, fikk da skravla litt å. Men glemte helt å spørra hvilken dim du hadde tenkt å kjøpd jr11; felga i.
Hehe! Neida, det kan da ikke være så værst :P Glemte helt å si takk da men..... JR11 tenkte jeg å bestille i 18x8.5 og 18x9.5, med så lav et de kan levere :) Eller 8.5 rundt hele, får sjå
Får vel ikke lavere ET enn 30 desverre, så vet ikke helt hvor brei felg jeg kan ha da jeg må ha spacer grunnet coilovers'a.
18x9.5" får du i et20 :)
http://jr-wheels.com/towar.3234.japan.racing.jr11.18x95.et2030.blank.da rk.hb.html
Hadde vært gøy å prøvd det før man kjøper, har vel 18x8.5 ET 13 nå.
Må vel uansett på med spacere for at det ikke skal butte i fjørbein, men greit å ha så lav et som mulig for å få så konkav felg som mulig også :)
Denne siden er kjekk å bruke til å se forskjellen på nåværende hjul til de du vurderer å kjøpe.. http://www.willtheyfit.com
ET10 framme og bak vil passe bra tror jeg! Dette med 18x8.5 og 9.5
Lurer litt på hvordan det hadde blitg med 17" jeg. Så en 740 på insta, 18x9.5 rundt hele.
hadde vært tøft å prøvd 17x9.5 au :)
http://www.nettivaraosa.com/en/vanteet/2120322
Det ser jo ut som det passer rimelig bra, jeg er dårlig i finsk altså men tror han bruker spacere på 20mm.
Da har han et 10 og 15 da :) Ser jo ganske bra ut!
edit: Han her har 19x8.5 et10
http://www.garaget.org/?car=373272
Ser ut som et10 passer meget bra :)
edit2: De ser jo uforskammet bra ut!
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/1.jpeg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/2.jpeg
vangsfreaken
03/02/16, 09:01
ET10 framme og bak vil passe bra tror jeg! Dette med 18x8.5 og 9.5
Jeg har 17x8.5" et10 rundt hele, å jeg kan love deg at det kommer til å subbe[emoji14]foran ligger de akkurat utenfor skjermen, bak ligger de litt innafor...
Dekkdimensjon har alt å si ;) Bak har jeg nå et -5 på eikerfelga, og har fortsatt go plass. Forran har jeg et 8, men for breie dekk, så det har subba gjennom innskjerm
Vet du dimmen på felga på den grå 940 sedanen? Så akkurat passe ut spør du meg. Har du valsa noe foran da Thomas?
Nei det har jeg ikke skjekka! Om det blir trangt framme, legger jeg bare på litt mere camber ;)
Hvor fant du bilde av sedanen? Så skal jeg prøve å finne ut dimmen på de :)
Instagram.. https://instagy.com/media/1092920310088900638
https://www.facebook.com/daniel.dahlberg.7?fref=ts
edit: fant en anna en også, 18x9.5 et 30 rundt hele. Usikker på hvor tykke spacere
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/3.jpeg
Den 940 sedanen, har 18x8,5 et 35 hvertfall. Å da er det nok noe spacere på plass også tenker jeg.
Da er det sikkert 20/25mm spacere [emoji106] [emoji108]
Sendte han ei melding jeg, er 25mm han har :)
volvoRsport
03/02/16, 11:59
Skal du ha coilovers må du huske at fjøra kommer nedenfor hjulet, altså må du regne med minst 1,5-2cm ekstra enn om du hadde kjørt med originale fjørbein.
Jeg kjørte med 8x18" ET0 sammen med coilovers.
Da er det kanskje tryggest å prøve 8.5" framme da :) Du hadde framfelg kantikant med skjermkant? I følge kalkulatoren havner dine 8" noen få millimeter utenfor mk18
vangsfreaken
03/02/16, 13:29
Dekkdimensjon har alt å si ;) Bak har jeg nå et -5 på eikerfelga, og har fortsatt go plass. Forran har jeg et 8, men for breie dekk, så det har subba gjennom innskjerm
215/45/17 :p skulle egentlig hatt bredere også, fordi dekkstrekk er ikke pent på 940... ikke kan jeg gå ned til 35-profil heller, da forsvinner jo 17" :p
Har du valsa noe foran da Thomas?
nei... har tenkt på det lenge, men har ikke fått somla meg til å låne utstyr :p men nå er det jo tomt for innerskjerm, så nå er det ingen fare...
Hver sin smak :) jeg liker godt dekkstrekk, om resten av bilen står i stil. Skal man ha strekk må bilen være lav! Jeg har ballongdekk nå syns jeg, og det er 215/45 på 7.5" felg.. Skulle gjerne hatt 195/45, men ser tåpelig ut med så smale hjul. Så håper 225/35 ser bra ut på 9.5" ;)
vangsfreaken
03/02/16, 16:08
Hver sin smak :) jeg liker godt dekkstrekk, om resten av bilen står i stil. Skal man ha strekk må bilen være lav! Jeg har ballongdekk nå syns jeg, og det er 215/45 på 7.5" felg.. Skulle gjerne hatt 195/45, men ser tåpelig ut med så smale hjul. Så håper 225/35 ser bra ut på 9.5" ;)
joa, det er sant... bilen til andersg var jo pornografisk, men en 945 med 60/40-senk og ocean-felger? nei :p
Ja blir litt dårligere klaring med coilovers, så er noe å tenke på det også. Så blir 8.5 foran på min evt :) Kanskje 9.5 bak med et rundt 10 tru?
Tenker nok det blir 8.5 framme ja, og må vel få plass til 9.5 bak :)
Ja 9.5 går hvertfall som 17 uten problem. Vurderer faktisk 17 også
Nja, jeg er en tilhenger av lite gummi(hehee), så om jeg skal ha 17" må jeg senke så innmari mye! Men det er min mening da :) Kommer selvfølgelig an på bilen ellers, og hva den skal brukes til ;)
Må jo ha litt gummi, kjekt på langt tur med campingvogn f.eks også på fisketur i ødemarka med dårlig veier osv. Så griselav og altfor lite dekk er litt utelukka.
Må ha flere biler vettu ;)
Får bli når jeg kjøper hus tenker jeg:)
jeg hadde 215/35/18 på superdtm engang, da var det såvidt jeg slapp på danskebåten pga en tysker som mente det var helt høl i hue å ha så lite gummi på felgen.
kunne overhodet ikke kjøre slik mente han
Hææh!? Han burde passe sine egne saker :P Hadde ikke sett "tyskerstuk" han da skjønner jeg ;)
Dan Bay-Johansen
03/02/16, 22:18
205/40 er kurrant på 8,5[emoji14]
Hææh!? Han burde passe sine egne saker :P Hadde ikke sett "tyskerstuk" han da skjønner jeg ;)
nei han var litt forvirra stakars
Hvor tenker du å kjøpe felger evt Hans Ola?
205/40 er kurrant på 8,5[emoji14]
Kjører 205/40-17 på 9" på w124'n, funker fint det ;)
Hvor tenker du å kjøpe felger evt Hans Ola?
Har sett på Tempedekk, men er ikke sikker enda.. Finner de vel billigere i sverige vil jeg tro :)
Ja så tempedekk hadde, Wheelzone i Sverige har og de holder til i Karlstad. Er jo i grunn lettvint er jo rett over grensa omtrent det :)
Ved første øyekast trudde jeg Wheelzone holdt til i Karlstad, da de har en annonse på blocket ute i Karlstad. Men de holder til i Jönköping.
Ja så tempedekk hadde, Wheelzone i Sverige har og de holder til i Karlstad. Er jo i grunn lettvint er jo rett over grensa omtrent det :)
Ved første øyekast trudde jeg Wheelzone holdt til i Karlstad, da de har en annonse på blocket ute i Karlstad. Men de holder til i Jönköping.
Har titta på Streetwheels, og de leverer 18x9.5 et22 i boltsirkel 5x108 :) Men de ligger i Stockholm....
http://www.streetwheels.se/index.php?id_product=954&controller=product&id_lang=10#/etillverkare-jr_wheels/astorlek-18/bbredd-95/cf-silver/det-et22/bbultm-5x108
Ja da går 940n som han skal igjen... Litt flaut, men jeg hadde glemt å ha på stikker'n på bankesensor..[emoji23]
Men, jeg vil tro motor har fått ugunstig innkjøring! Er også veldig vanskelig å kjøre inn på "riktig" måte siden det er så glatt. Jeg fikk desverre litt blårøyk etter jeg var ute å kjørte i sta. Prøvde å gjøre drag fra 3000-5000 på 3.gir men det var helt umulig!! [emoji35] Er altfor glatt.. Men bilen var god og varm før jeg begynte vertfall ;) Derfor blei det bare med forsøket på god innkjøring, og ble bare regelmessige raske drag/sladd for så bremse på motorbrems.. Håper dette holder. Ellers fungerte turbo kjempebra ;)
Kan nå kansje prøve å jusere ned trykket og kjøre flat pedal fra 3000 til 5000 noen ganger, men nå er det vel uansett for sent [emoji14] Får ta det neste gang eg skal bytte blokk. Det bli vel i sommer :) Så får neste eier av blokka ta de problemene som måtte oppstå [emoji12]
Kan nå kansje prøve å jusere ned trykket og kjøre flat pedal fra 3000 til 5000 noen ganger,
men nå er det vel uansett for sent [emoji14]
Får ta det neste gang eg skal bytte blokk. Det bli vel i sommer :)
Så får neste eier av blokka ta de problemene som måtte oppstå [emoji12]
Ja, gjør det!
Ikke anta det og gi opp nå.
Hvorfor tror du det?
Har du tenk på å selge allerede?
Jeg gjør et forsøk ;) Nåværende motor og gir skal selges ja! Venter på penger så jeg får bestillt h-råder hos Torgeir, så må jeg skaffe litt penger til så toppen min, som også ligger hos Torgeir, blir ferdig :) Denne motoren ble vel rett og slett bare kasta sammen for å ha kjørbar bil igjen! Litt trang økonomi som student, så må ta ting når jeg har råd :)
Det blei med forsøket.. Etter litt over 1 mil med veksling mellom 3 og 5000rpm på 3. gir, blei varmeapparatet borte! Kjørte til lom sentrum, for trodde det var reguleringa som hadde hoppa av krana. Bilen blei ikke varmere, så tenkte ikke over det. Kom til lom så syns jeg oljetrykket var dårlig. Åpna panseret, og der spruta det vann. Ikke fra slangene til varmeapparatet, men fra under innsuget! Veivhusventilasjonen var hvit, og det var olja også. Da var den helga ødelagt!
Sikkert toppakningen som gikk, siden jeg har kjørt bilen uten bankesensor(uten at jeg visste det)
Æsj ja! Blir bare ekstraarbeid av slik![emoji14]Men, det kunne alltids vært værre.. Heldigvis ikke så dyrt å bytte toppakning da, tar bare litt tid :)
kjedelig lesing, men dette fikser du rimelig fort når du først får satt igang
Heldigvis er ikke toppakning det som tar mest tid :) Tenker du klarer det på en kveld så lenge toppen ikke er skeiv. Men kjedelig er det uansett, men det er bare å stå på :)
Forferdelig irriterende er det uansett! Håper ikke toppen er skeiv. Tempen ble vertfall ikke for høy! Får ta ei lang skruøkt neste helg så ;)
Ja det er ingen ting som er mer irriterende enn slikt tull. Små bagateller hele veien, men men vi får se lyst på det. Er jo folk som selger bilen grunnet at toppakningen har gått på dissa motora å så..
Jada, får ta det med godt mot :)
Sent fra min GT-P5210 via Tapatalk
Noen som har liggende studs til toppen, som vil selge?
Eller går det an å bruke 12.9 bolter istede for dissa strekkboltene? Isåfall, hvilke moment skal det tiltrekkes med??
Er det 30nm 60nm og 100nm etter den er varmkjørt?
Og poenget med arp/12.9 utover det å kunne si at det er ARP bolter i motoren er???
Sett i originale bolter og spar deg for masse plunder er mitt råd, holder lenge til den effekten du skal ha.
Var egentlig bare fordi det er enklere å ta seg en tur på wurth enn å kjøre til bcb for å kjøpe nye 10.9 bolter. Men da bruker jeg om igjen de jeg har
Bruk orginale bolter. Og de 10.9 du har kan du bruke en gang til.
Hold deg til orginal pakning også. Da redder du deg om ting går galt.
Stemmer ting så holder orginalt lenge. Jeg har 500hk på orginal pakning og 10.9 bolter
Jeg kjører også original pakning og bolter. Anbefaler egentlig det, sparer fort motoren om noe skal skje. Jeg kjører 1.4 og en kompis kjører 1.7 i trykk, og man kan nok passere det også så lenge man har orden på tenning og det får du jo med Dre-Ecuen :)
Eller går det an å bruke 12.9 bolter istede for dissa strekkboltene? Isåfall, hvilke moment skal det tiltrekkes med??
Er det 30nm 60nm og 100nm etter den er varmkjørt?
Først og fremst MÅ du sjekke hvor skjev toppen er blitt. At tempmåleren ikke viser høy temp. betyr ingenting når ikke sensoren er i fullkontakt med kjølevann.
Ja. Husk å smøre motorolje til gressklipper på gjengene og under skivene og bolthodene og dra til som du selv foreslår. Avslutt hele seansen med å løsne bolt nr. 1 og dra den til med 110 Nm på direkten. Fortsett til bolt nr. 2 osv.
Vår erfaring er at med 12,9 bolter og en Elring eller B230K toppakning så holder denne oppskriften til ganske nøyaktig 2,0 BAR på en lavkomp.motor.
Skal måle toppen og se hvor ille det har blitt. Har tilgang på gratis planing, så kommer ganske billig fra det likevel. Kan nå bruke opp igjen boltene denne gangen sammen med original pakning. Så får jeg prøve med 12.9 bolter og el-ring pakning når jeg skal bytte topp igjen!
Altså, først 30nm, så 60nm, kjøre varm motor, så løsne bolt 1 og trekke 110nm så gå videre til bolt 2 osv?
Har funnet kurrant clutchpakke, så nå er det bare å legge av penger ei stund framover... http://bakaxel.se/koppling/kopplingspaket/kopkitvolvorod.html
Ja er bare å spara da, 765 er jo krem da :)
Syns prisen var veldig grei! Får sendt den til norskegrensa, og tar en svipptur å henter den, så er det jo billig!
Ja bruker slik postresturante sak?
ja noe i den dur :) Går ut i fra bakaxeldelar kan tilby det :)
Ja da har jeg plukka av toppen, og til min store fortvilelse var det ikke toppakningen! Men det fant jeg ikke ut før jeg tok av toppen.. Det var bakerste frostplugg som har poppa ut! Og den såg jeg ikke før jeg tok av toppen. Må uansett se etter at jeg ikke har fått banan-topp, så toppen måtte vel av uansett :) Såå, da er det bare å banke inn ny frostplugg.
Når jeg banka de inn så brukte jeg ei pipe som passa akkuratt inni pluggen, så nå burde jeg vel finne ei som passer akkuratt på ytterkanten nå da! Vil tro det er derfor den spratt ut også.. "Feilmontert" :(
Øverste utløp på radiatoren var også knekt, så må skaffe annen radiator før jeg starter opp att.
Fortsettelse følger :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/442.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/443.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/444.jpg
Frostplugg problemer er maks irriterende
Ja! Vanskelig å se er de også...
Ny elring toppakning
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/786.jpg
Skjelden jeg kjøper originale deler! Men var de eneste som kunne skaffe fort.. Alle andre måtte bestille, og da kom det ikke før på halvannen uke.. Volvo ordna det på 2 dager [emoji6] Dyre var de heller ikke. 194kr for 6stk. Bytter alle pluggene, for de blei da fanken ikke tette.. Bare et fåtall, men husker ikke hvem så jeg bytter alle [emoji12]
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/787.jpg
Toppen var heldigvis ikke blitt skjeiv. Den var like bein som sist jeg monterte den!
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/788.jpg
Så da håper jeg på å bli ferdig i dag [emoji4]
Når det gjelder frostplugger så er det kun orginale som gjelder.
Jeg har testen ut en god del serru
Var STOR forskjell på originale frostplugger kontra KL sine! Mye stivere og trangere de fra Volvo.
Sent fra min GT-P5210 via Tapatalk
Da var bilen ferdig, nok en gang.. Får håpe den holder seg i orden nå da! Frostpluggene fra Volvo var i en helt annen kvalitet enn KL sine, så håper det går bra denne gangen. Bytta 7 plugger, men kjøpte bare 6 fra Volvo siden jeg hadde igjen én fra KL.. Får håpe den sitter! Klinte på et tynt lag med locktite på alle pluggene før jeg banka de inn. Siste hullet sitter det motorvarmer i. Så da var det nytt filter, ny mineralolje, "ny" radiator og ny frostvæske på bilen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/868.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/869.jpg
Obligatorisk prøvetur som resulterte i fin snøfyk [emoji106] [emoji108]
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/870.jpg
Har du avtagbart hengerfeste?
Yepp! Kjekt å ha :)
Ser bra ut :)
Joda, får tru det holder nå da [emoji12]
Ikke dumt. Skulle hatt det på min å. Er jo praktisk som bære det.
Fint å kunne gjemme bort hengerfestet med en gummiklump istede ja :) Ser litt bedre ut enn en rusten krok, som stikker langt bak bilen
vangsfreaken
22/02/16, 16:03
Noe jeg ikke har lagt merke til før nå er forresten hvor bra trykkrøra dine ble... Ser jo faen meg bedre ut enn originalt! :D
Noe jeg ikke har lagt merke til før nå er forresten hvor bra trykkrøra dine ble... Ser jo faen meg bedre ut enn originalt! :D
Korta inn 90grader'n før innsuget nå i helga :) Ble penere av det også! Men burde hatt litt høyere 90grader ut fra turbo, for da hadde trykkrøret blitt i samme vinkel som på innsugsida :) Skal uansett lage nye når det blir e-innsug, datasprut skal monteres og nytt grenrør skal på :) Så da får jeg ta finpussen da ;)
Fått prøvd bilen enda etter pakningsskiftet? Spennede og se hva som skjer her framover :)
Har kjørt hele 2.5km! :P Turte ikke å bruke den til Gjøvik, så ble s70 denne gangen også.. Men den virker da frisk og fin vertfall :) Justerte dumpventilen alt for slapp, så den åpner på 0.6 bar... ;) Blir noen få justeringer i helga regner jeg med, så kan jeg snart begynne å lage ledningsnett til datasprut :)
2.5km var ikke stort, greit å få kjørt den pittelitt til. Men det gjør du nok til helgen så du kan ta 940en nedover neste gang :) Må vel få ordna min litt før sommern også, blitt litt fillete i vinter. Men skal brukes eller hva?
Har jo forsåvidt kjørt den inn før frostpluggen takka for seg, men vil gjerne bruke den ei stund før jeg monterer sprut ;) Klart de skal brukes! Kjøper ikke bil for at de skal stå til pynt ;) Såsant det ikke er en grp.A da.. Men det blir noe helt annet :P
Ja greit og vite at bilen / motoren er i bra stand før man begynner med sprut, blir fort dyrt å stå i benken og tulle.
Måtte få i orden veivhusventilasjonen, for sliter med å få toppdekselpakninga tett.. Tips?
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/1050.jpg
Høyre hjørne i front. Ny pakning som har trekt til seg olje, og ettertrekt, men lekker litt fortsatt... Toppdekselet er jo plant og fint
Pakning som allerede er gjennomvåt av olje er veldig vanskelig å få tett. Den har ikke knekt i overgangen ved lageroverfallet til kammen da? Orginal, Elring eller Goetze pakninger er å foretrekke.
Får legge på ei ny da ;) kan hende det er en knekk ved kamoverfallet der. Litt vanskelig å legge på uten å "knekke" den om den er stiv
ta en liten dæsj med silikon lim i overgangen ved overfalla også
Det kan jeg gjøre :)
Nå er bilen i daglig bruk, og fungerer som den skal.
Men, av og til får jeg en liten sky av blårøyk når jeg f.eks skal parkere. Veldig frustrerende! Har flere ganger dratt den på turtall mellom 3000 og 5000 på 3.gir, bytta olje og filter flere ganger også.
Får ta en komptest å se om det er stempelringene som gjør det... Håper nå ikke det, ringene ble plassert på stempel etter bruksanvisning. Gapet på ringene var kanskje en anelse stor, men uansett! Har omtrent 4bar oljetrykk ved kjøring og 1bar ved tomgang. Lader 0.6 og har boostcreep på høyere turtall.. Nais [emoji107] Bedre lykke neste gang!
Men! Ladetrykket får jeg relativt tidlig da :)
Når får du ladd da? :) Får håpe du finner ut av oljeglufsen da.
Har vel 0.6 rundt 3000, om ikke før :) Kan teste etterpå :)
Edit: 0.6 bar på 2700 :)
Ja syns det var relativt tidlig, når turboen er alt for stor for nåværende oppsett :)
Få på sprutet så nærmer det seg vel? :)
Satte meg ned med kabelliste og koblingsskjema i sta, men er ikke spesielt flink til å lese skjema! Så det kan nok hende jeg sender deg en melding eller to når jeg skal begynne å koble [emoji12] [emoji23]
Det er det bare å gjøre! :) Send på facebook, så får du nok fort svar :)
Har nå bestemt meg for felger! Men de kommer ikke i salg før senere i år.. Så da er det bare å vente :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/545.jpg
fikk veldig lyst på de felgene selv jeg :O og kjenner det drar litt lengre når jeg vet vi på jobb forhandler disse felgene :P
Jobber du på Tempe Dekk? :)
Nope :P jobber på Steinkjer Dekkservice :P
Har bygd om litt eksos, fått på v-band på første potta (dårlig kvalitet på skruen, måtte gjenge opp igjen og lage ny og lengre mutter), bytta ut den bakerste potta og sveist på bestefarsving. Ble veldig rolig inne i kupeen :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/872.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/873.jpg
Hadde på turbofelger fra 740n idag. Har jeg blitt gammel? Siden jeg har demped lydnivået, sveist på sving på eksos og montert på 15" felger? Bortsett fra at framfelgene sitter midt under bilen, så syns jeg det ser bra ut! [emoji23] Jaja, blir vel andre felger etterhvert [emoji16]
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/917.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/918.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/919.jpg
ser bra ut dette her.
bestefarsving er ett must.....
ser bra ut dette her.
bestefarsving er ett must.....
Syns bestefarsvingen passer bra jeg :D "Alle" har jo anten dieselstuss eller 4" utløp så[emoji14]
vangsfreaken
27/03/16, 01:17
Syns bestefarsvingen passer bra jeg :D "Alle" har jo anten dieselstuss eller 4" utløp så[emoji14]
Hallo! Alt under 5" er femi! Må jo la stakkars bilen puste...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.