Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  584
Side 36 av 115 FørstFørst ... 26 34 35 36 37 38 46 86 ... SisteSiste
Viser resultater 876 til 900 av 2863

Tråd: Frigstad Racing's Volyota "762"JZ

Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Antall takk

Standard

Jekla svenkser hehe.. Takk for mange tilbakemeldinger og tips! Har nå fått ut den knekte bolten fra blokka!

Akkurat det med at bolten ekspanderer ved bruk av grise pikk jeg var redd for, så derfor ville jeg ikke bruke det. Linxbor var ikke lett å få tak i gitt, ikke på dagen hvertfall, men en god ide sebastian
    Brukte ett sett fra Wurth som er til slikt, med en liten hylse du setter nedi først, så har du ett bor som passer inni hylsa så får du sentrert boret 100% midt i bolten, å denne bolten var hard, er jo 12:9 kvalitet. Slå ned en grisepikk aktigsak, bare ikke så mye kon på den. Og sette på ny hylse og løsne bolten med en fastnøkkel funka fjell!

Og neste uke reiser motoren, nye toppen, nye kammen og svinghjulet mitt til proff motorbygger Tom Larsen (cylmo)
    han skal måle forbrenningskammer å litt div å finne ut riktig komp, balansere veiva og litt diverse, lette svinghjulet.
    Skal kjøre -968 dysene i dysebenk og å teste dem for å se om de holder mål, for nå blir det datasprut med fordelerløs tenning på meg

Registrerte brukere Exerqtor sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Halden
    Antall takk

Standard

Jeg har en 1994 FK jeg bare skal ha blokka av. Så du kan få kjøpt veiv, råder og stempel billig om du vil? Eller bare stempel og evt. råder.
    2010 Audi A8L 3.0TDI ABT - 2000 Audi A8 4.2L (Til salgs) - 1964 Chevrolet Impala SS (Prosjekt) - 1967 Volvo Amazon 2dr (Prosjekt) - 1948 GMC 1/2 ton longbed (Prosjekt) - 1990 Volvo 245 (Prosjekt)

Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Antall takk

Standard

Skal du ikke bygge bunndel selv altså?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Antall takk

Standard

hørtes ut som en god plan

Registrerte brukere Audun sin avatar
    Medlem siden
    15. juli 2010
    Sted
    Akershus
    Antall takk

Standard

hvorfor ikke bygge bunndelen selv ? Så lenge du måler alle tolleranser,og bruker riktig moment og montere i riktig rekkefølge, så er det svært lite du kan gjøre feil med bånndelen din
    White smoke racing- Volvo 740 tic
    prosjekttråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=15947

Medlem siden
    27. juli 2010
    Antall takk

Standard

Har aldri nevnt noe om jeg skal montere bunndelen selv eller ikke.. Vet ikke om jeg skal gjøre det selv enda, hadde jo vært moro å prøvd
    Som sagt, han skal måle ut hvor mye komp jeg skal ha, så han skal ha inn blokka og toppen til seg så han kan finne det ut samt montere kam og shimse og justere + lette svinghjulet.
    Audun, kan du forklare meg hva du mener med en tolleranse?

Exergtor: Veiv og h-profil råder har jeg, å hvilke stempel jeg skal ha enda vet jeg ikke, det skal vi finne ut av (komp høyde på stempel)

Slipte litt på servo tanken her om dagen:

Noen som vet om en god høyglanspolerings pasta?

Tenkte jeg skulle ta toppdekselet også, begynte litt, men vanskelig å komme til med slipeskiva i krinkler og kroker

Medlem siden
    27. juli 2010
    Antall takk

Standard

Lekte litt med kjøkkenvekta, se forskjellen på vekta på veivhjulet spesielt:

Orginalt reim hjul veiv

Alu reim hjul veiv

Orginalt reimhjul vannpumpe

Alu reimhjul vannpumpe

Også bytter jeg ut det orginale register tannhjulet på veiva som bare knekker med ett i stål. Tror det blir bra

Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Antall takk

Standard

Det blir en bedre motor denne gangen

Irriterende med sleipe svensker :( Har kjøpt et og annet fra våre "gode naboer" som ikke har holdt mål selv, så har omtrent slutta å handle ting der. Misforstå meg riktig, jeg har handla med ryddige og ålreite svensker også, men det er en del som ser sitt snitt til å prakke driten sin på oss dumme nordmenn. Svenskene er også mer glad i billigløsninger og slaskete finish enn oss, så en bør tenke seg grundig om hva en betaler for i en del tilfeller.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

Medlem siden
    15. juli 2010
    Sted
    Akershus
    Antall takk

Standard

Toleranse er et fastsatt mål x må være innenfor for at det skal fungere som det skal. Ta f.eks veivlageret i motoren, mellom lageret og veiva må det være en klaring, for at lageret skal få smøring, og fungere som det skal. Dette må måles og kontroleres at er er innen for de fastsatte målene (toleranse). Dette er er grunnlage for og få en holdbar motor. at ALT av toleranser er riktig! koster en ikke stort mer en tid... å en kan spare seg for mange timer med skruing og mye penger, ved og være veldig nøye med akkuratt dette....

Litt offtopic men.. :
    er i en bedrift ved siden av skolegangen, og her går det mye i akkuratt dette med toleranser, fordi det er så viktig for at ting skal fungere og holde! fikk inn en cargopumpe som hadde havarert under testing. grunnen var feil toleranse på en slitering som sitter i pumpa(fikk det nok gøy den ansvarlige her!) , og dette havariet kostet godt over 1 mil.. en pumpe som hadde fint vart i 20 år om toleransene hadde vært riktig, men varte ikke stort lenger enn 2 timer

Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Antall takk

Standard

Hvis du skal sette sammen selv så kan du ta en titt på disse 3 videoene. Det er snakk om en honda motor, men prinsippene er akkurat de samme for rødblokka
    Kjenner i ettertid at jeg skulle ønske jeg fant disse filmene før jeg begynte den første gangen, vanskelig å lese seg til alt i haynes boka..

Medlem siden
    27. juli 2010
    Antall takk

Standard

Ja, vil ha det 100% å nå i ettertid så angrer jeg på at jeg ikke bygde om til datasprut i steden for LH 2.4, men tror det blir bra nå

Bruker du noe spesielt måle verktøy da når du måler tolleranser?
    For å være helt ærlig siden jeg har absolutt ingen erfaring med motorer, så føles det bedre hvis jeg får en proff til å gjøre det.
    Tenkte litt på det idag. Kunne heller prøvd meg på en annen motor, orginal fk eller noe, å overhalt og satt sammen å putta oppi den andre 740'n min
    Akkurat på denne bilen vil jeg ha det ordentlig nå, for i fjor var det bare problemer, bilen gikk ikke som den skulle, det ene etter det andre.
    Fikk aldri prøvd å kjøre på bane som jeg hadde gledet meg til. Har ikke bestemt noe enda, men ordentlig skal det være.

Takk for filmene, skal se de nå

Medlem siden
    15. juli 2010
    Sted
    Akershus
    Antall takk

Standard

kommer ann på hva som skal måles. f.eks veiv/råde lager bruker en plastigage/måletråd, oljepumpe brukes det bladsøker. shims brukes det utvendig micrometer,lagerhus-invendig micrometer. +++. Trenger ikke være raketforsker for å måle.. må bare sette seg inn i funksjon, og være nøye og renslig.

overhal en fk motor eller lignende og putt det i den andre bilen du nevner, og se hvordan det går

Medlem siden
    27. juli 2010
    Antall takk

Standard

Har aldri brukt noen av de instrumentene du nevner her, men hadde vært gøy å lært det!
    må vell egentlig bare prøve, å være forsiktig som du sier. Men det for bli på en annen motor hehe

som ikke det er så farlig med

Medlem siden
    15. juli 2010
    Sted
    Akershus
    Antall takk

Standard

hehe ja det kan jo være lurt og lære seg på en ''verdiløs'' motor
    Har du fått skrudd ut rådene og funnet ut hvordan råder det er da?

hehe fint du tok bilde av forskjellen på alu reimhjul kontra orginalt! har tenkt på dette flere ganger men latskapen har slått til værgang var jo ganske god forskjell

Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Antall takk

Standard

Du bør lette svinghjulet prosentvis like mye som vektforskjellen mellom Std reimhjul og alu reimhjulet foran.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Du bør lette svinghjulet prosentvis like mye som vektforskjellen mellom Std reimhjul og alu reimhjulet foran.
    Fiffig detalj Hadde aldri tenkt på det, men ser logikken i det !
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

Medlem siden
    27. juli 2010
    Antall takk

Standard

Har ikke skrudd ut rådene nei, audun, men det er h-profil råder, ser også at det er ARP bolter på dem.

Ja alu hjula er myye lettere! Der er beviset

Angående svinghjulet, takk for tipset V20T, så da kan svinghjulet lettes cirka 26,3 % av orginal vekta bare pga alu. reim hjulet?
    (810 / 3080 * 100 = 26,2987%)

Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Frigstad Vis post
    Har ikke skrudd ut rådene nei, audun, men det er h-profil råder, ser også at det er ARP bolter på dem.

Ja alu hjula er myye lettere! Der er beviset

Angående svinghjulet, takk for tipset V20T, så da kan svinghjulet lettes cirka 26,3 % av orginal vekta bare pga alu. reim hjulet?
    (810 / 3080 * 100 = 26,2987%)
    Hvis det V20T sier stemmer, så kan du la det være igjen bare 26% av massen til svinghjulet.............. Så er det 10kg i dag så skal du ha et svinghjul på 2,6 kg...
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Hvis det V20T sier stemmer, så kan du la det være igjen bare 26% av massen til svinghjulet.............. Så er det 10kg i dag så skal du ha et svinghjul på 2,6 kg...
    Enkelmassesvinghjulet til B230 ligger på ca 12,5kg. om man tar av 26% som blir 3.25kg, så ender man opp med en vekt på 9.25 kg. (Dette ble ca.tall. Vekter bør måles og noteres.)
    Det tilsvarer vekten som er på svinghjulene på B21 og B23 motorene. De har også reimhjul som er tilsvarende lette som alureimhjulet til B230 motorene. Det er ganske viktig at det er noenlunde samme vektfordeling foran og bak på veivakselen. Det går på balansen, og slitasje på lagrene. Det er spesielt viktig på "lavfriksjonsmotorene" Gen 1 B230 85'-88' med aksiallageret på midten, der bakre rammelager ikke tar opp aksialbevegelsene. Blir de først litt ubalanse i de, så slites de veldig mye fortere.
    Det er bare å komme med morsomheter på min bekostning. Jeg tåler fint det poenge her, var å gi Frigstad tips til å få en mer balansert bunndel basert på de delene han har, og jobben han skal gjøre.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Antall takk

Standard

Nå har det seg slik at det nye reimhjulet har 26% av massen til det gamle. Det er 74% lettere.

Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Antall takk

Standard

Syns du det hjalp å endre innlegget ditt? Det forandrer ikke at det nye reimhjulet er 74% lettere og at det ikke gir mening å ta av 74% av noe som veier 4 ganger så mye på andre sia av veiva. Det gir egentlig ikke mening uansett så lenge massen på hjulet foran og svinghjulet bak ikke er lik.

Du kan ta av like mye masse foran og bak for å få samme vektfordeling.

Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Antall takk

Standard

Han vil få noenlunde samme vektfordeling mellom reimhjul og svinghjul som B21/23 motorene har. De ligger ganske nær hverander mtp dimensjoner på veiv og ramme lager, samt plassering av aksial lager.
    Ble litt feil formulert litt lenger opp her, men prinsippet blir enkelt forklart at man må redusere tilsvarende vekt på begge sider av veivakselen for å beholde samme balansen.
    Når man blir kvitt 5kg vekt som motoren slipper å dra med seg rundt, vil også gassresponsen blir bedre. Jeg endret innlegget fordi jeg ikke var ferdig med å skrive det jeg skulle.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    Antall takk

Standard

Men skal det endrast vektmessig eller prosentmessig? Du skriv begge deler
    Volvo 245 - Eks varebil
    A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster

Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. mars 2011
    Sted
    Birkeland
    Antall takk

Standard

Ser du får en "fin" jobb med grunnarbeidet i motor rommet når lakken er så sprekt!!

Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Agrostar Vis post
    Men skal det endrast vektmessig eller prosentmessig? Du skriv begge deler
    Det blir endring vektmessig uansett hvordan man regner det Jeg har en utregningsmetode på den prossessen skrevet opp.
    Det går ikke bare på selve svinghjulet eller reimhjulet. Det er med vekt på lamell, trykkplate, svinghjul, reimhjul og alt. Jeg skal se om jeg finner igjen det, sånn at det blir riktig, of forståelig
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

Side 36 av 115 FørstFørst ... 26 34 35 36 37 38 46 86 ... SisteSiste

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •