Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
... de fleste momentkurvene jeg ser er jo at de går rett i taket på 3000 rpm og detter som steiner ved 5000 rpm igjen. Sånt blir det ikke veldig høy snitteffekt av. Hvis en da ikke regner snittet kun ved 3000, da har jo begge "maksuttaks-eksemplene" nevnt her tatt ut like mye..
Si at man har en motor som leverer maks 250 hk på 6000 o/min. Det burde være ett greit eksempel som de fleste kan forholde seg til.

Så vet vi at det er gjennomsnittlig hk i det anvendte turtalls-OMRÅDE som dikterer akselerasjonsevnen til bilen. Jo høyere dette snittet er jo bedre blir resultatet. Dette burde være lett å forstå.

Spørsmålet blir da: Ed det så mulig å lage en motor som har 250 hk v/ 6000 o/min og som samtidig har 250 hk i snitt mellom 4000 o/min slik at det blir "verdens sterkeste" 250 hk motor??

Tja... http://i1049.photobucket.com/albums/...eMj/IMG080.jpg