ser da meget hefti ut derre, gleder meg å følge me videre her
ser da meget hefti ut derre, gleder meg å følge me videre her
Hva blir forresten løsningen med håndbrekk?
Mener jeg har sett folk bruke S80 skive og håndbrekk på R-Calippere.
2010 Audi A8L 3.0TDI ABT - 2000 Audi A8 4.2L (Til salgs) - 1964 Chevrolet Impala SS (Prosjekt) - 1967 Volvo Amazon 2dr (Prosjekt) - 1948 GMC 1/2 ton longbed (Prosjekt) - 1990 Volvo 245 (Prosjekt)
One Ring to rule them all
Hvordan får du demperne til å slite med noe som sitter uavfjæra?
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Trodde det ikke hadde så mye og si jeg vekten på bremseskivene altså, vet at det er viktig on ha minst mulig uavfjæret vekt, men trodde ikke det hadde så mye og si på kjøreegenskapen.
men har ikke så mye erfaring med det så får vell bare teste det ut.
tenkte bare at det var bedre med større bremseskiver med tanke på bremseeffekten og evnen til og lede vekk varme.
men vist noen kan forklare meg litt mer om hva som virkelig skjer når du øker den uavfjærede vekten så hadde det vert fint.
Har ikke kommet så langt enda, men var inne på tanken og kjøre orginal bremser og håndbrems inni skiven bak. men kunn bruke det brekket til "parkering" og så montere et Hydraulisk brekk til bruk under kjøring.
meeeen kommer vell til og endre planene før jeg har fått det ut i praksis!
seriøst?
dette trodde jeg du viste
fyll dekka dine med vann og se hvordan det blir med mye vekt der ute.
Det har MYE å si. jævlig mye! prøv chromefelger vs lette rally felger. forskjellen er enorm
Alltid viktig å holde ufjøravekt nede.
Man tjener mer på å fjerne vekt på hjula / drivlinja en på å lette bilen masse. Det å stoppe xc90 skivene fra 200-0 krever MYE mer kraft / tid en hva som kreves av en lettere skive. Grunnen til at xc90 har slike skiver er fordi bilen veier 5tonn og nissan micra bremseskiver ville blitt røde i hvert lyskryss.
Jeg sier ikke dette for å være en dritt. sier det bassert på erfaring(som jeg måtte lære på den harde måten...)
One Ring to rule them all
hehe, ja man lærer av hverandre! men jeg fikk med "pent brukt" S60 eller S60R skiver. skal sjekke opp delenr. på jobb.
så får jeg forske litt på hva jeg skal gjøre.
Mangler forsatt Lokale til og skru på bilen, går og venter på at de skal bli ledig med noen kompisser men han som skal ut er så treig!!!!
s60r skivene er bare noen fååå mm mindre (husker ikke helt hvor mange. men 330? tror jeg) men de veier veldig mye mindre
One Ring to rule them all
Igrunn synd Titan-felgene ikke er laget av titan
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Dette er jeg fullstendig klar over, det har med rotasjonsenergi å gjøre. Men forstår ikke hva du mener med at DEMPERNE sliter med det. Skjønner du merker forskjell på akselerasjon og retardasjon, men ser ikke helt hvordan demperene skal få problemer med det..?
Mener du at gyroeffekten blir såpass mye større at det blir vanskeligere for dempere/fjærer å oppta mindre ujevnheter i bakken?
Sist endret av Joakim-G_R; 10/01/10 kl 05:41
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
kan sammenligne 940 stiv bakaksel og volvo 360 sin 360n spiser 940 fordi den har mye mye mindre ufjøra vekt rundt om.
demperne og fjørene skal jo ta seg av ufjøra vekt. er jo derfor det er bedre å kjøre med bladfjør bak (som 960n har) å ikke spiralfjør i stål. fordi det er mindre vekt for dempern å ta seg av
One Ring to rule them all
Gromt prosjekt dette !
Takk!
Har foresten solgt Ipd Turbo kammen til en kar i dag, så da blir det og bestille en ny fra KM Technics tror jeg.
den ble litt for "snill" til mitt formål, må ha en som er laga for så mye hk.
har også vert og hentet Tremec kasse og div deler i helgen, de såg velig låvende ut!
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Man sparer tid på å bytte til s60r skivene. og det kan spare livet ditt
One Ring to rule them all
I dag har jeg bestillt noen deler fra KM Technics.
- Ståldrev register på veiv, bred type.
- regreim i bred type.
- drev bred type til Aux akselen, blå eloksert
- reimhjul veiv og vannpumpe, blå eloksert
- 60-2 trigger hjul for montering på reimhjul.
- Tial 44 Wastgate, blå
- Kamaksel på spesifikasjon av motor.
Siden jeg ikke skal kjøre med svinghjulsgiver lenger så må jeg lage til trigger hjul på reimhjulet så jeg får signal til veivposisjon sensor. De må jeg ha for timing av motoren. Kjører også med halgiver på kammen.
Hvorfor ikke kjøre med den orginale svinghjulsgiveren? er jo mye enklere det enn å ha en utsatt giver på forran.
Veivposisjons sensoren tar du bare ut på siden og sliper om hjelpeakselen.
Og lager en holder til sensoren.
Slik blir det vertfall gjort på motoren min. Jeg kjører også med Nira sprut
1990 Volvo 240 Turbo Prosjekt SOLGT
2005 Nissan X-trail 2,2DCI Sport "trekk vogn"
Samme som jeg har tenkt å gjøre ( skal også kjøre med Nira).
Forresten så tenker du ikke på veiv possisjons giver Tvilsom, du tenker på kamaksel:P
Sist endret av Exerqtor; 11/01/10 kl 23:02
2010 Audi A8L 3.0TDI ABT - 2000 Audi A8 4.2L (Til salgs) - 1964 Chevrolet Impala SS (Prosjekt) - 1967 Volvo Amazon 2dr (Prosjekt) - 1948 GMC 1/2 ton longbed (Prosjekt) - 1990 Volvo 245 (Prosjekt)
1990 Volvo 240 Turbo Prosjekt SOLGT
2005 Nissan X-trail 2,2DCI Sport "trekk vogn"
ja de fungerer sikkert fint det der! men stemmer tappen på aux akselen med TDS på veiven? (TDS = Topp dead senter) for den må vell stemme 100% for og få riktig signal så tenningen blir riktig.
men det som gjør at jeg velger en annen løsning er at i blokka mi så er det ikke hull til mekanins bensinpumpe.
men Egil på ES Tuning anbefalte og både ha Veivpossisjon sensor og halgiver på kammen for og få 100% riktig timing på motoren. sikkert på grun av at Niran vil vite hvor manger grader kammen er justert.
grunnen til trigger hjul på reimhjulet er fordi svinghjulet jeg skal bruke er lettet og har ikke hull til svinghjulgiver. kunna brukt trigger hjul fra en medbringerplate fra automat men det er mer styr en og mekke trigger på reimhjul.
Den tappen der sliper enn til selv, motorer som er levert med elektrisk bensin pumpe har bare rund umaskinert "skive" der tappen til pumpa skal være..
Der er det bare til å slipe til sånn ca, resten skal enn klare å justere inn under mapping(med mindre det er HELT på trynet slipa).
Er ikke avhenig av kamaksel signal i det heletatt egentlig, det trengs kun vist enn skal kjøre med sykvensiel insprøytnings tidspunkt..
Å at det ikke er hull i blokka er null problem, bare til å borre opp
Å forresten så er det mindre jobb å borre opp å gjenge et par hull i svinghjulet så enn får skrudd fast en tone ring der, for så å bruke orginal trigger innfesting enn det er å lage festebraketter og feste tonehjul på reimhjulet. Iallfall så vidt jeg kan se. hehe
2010 Audi A8L 3.0TDI ABT - 2000 Audi A8 4.2L (Til salgs) - 1964 Chevrolet Impala SS (Prosjekt) - 1967 Volvo Amazon 2dr (Prosjekt) - 1948 GMC 1/2 ton longbed (Prosjekt) - 1990 Volvo 245 (Prosjekt)
ja det finest sikkert utallige muligheter for og lage til forskjellige utførelsa av veivpossisjons signal. men eg får gruble litt på ka ej skal jer.
I dag har ej mest sannsynelig fått meg et lokale til og ha bilen.
så da blir det vell nåkken bilde fra bilen snart.
skal bli godt og begynne på understellet og bakakselen.
Den 1.feb flytter jeg bilen til et skrulokale, så da skal det bli litt fortgang i sakene!
Har foresten fått levert noen deler til Lakkering, Innsug, toppdeksel og catchtank. Har også Sandblåst grenrøret. skal legge ut bilder av det ferdige resultatet snart.
tenkte jeg kunne legge ut bilder av noen av delene jeg har liggende som skal på bilen.
Her er bilder av bredbåndlambda'n fra PLX devises
Swaybar kit Front and Rear 25mm fra IPD USA
Sellholm El.servo, Aerocatch panserlås, Sparco Evo stol fra Gundersens
motorsport
Sparco Monza ratt fra gundersenmotorsport, Snap off, Ratt hubb, Oljefilter flytter,filter holder, Oljekjøler, Div Polyuritan foringer og Bilstein CS dempere bak fra Pedersensracing
Noen Av delene jeg har fått fra Summit Racing, Msd Coiler,Detroit Truetrac,Aeromotive A1000 pumpe, BTR og filter,Fuelcell 62L, Autometer Målere, 3" potte fra Borla, V-band 3", Alu Radiator m/elvifte, Div Slanger og fittings.
Nira i3+ Sprut fra EStuning
Modell anpassad Intercooler fra KLracing
Her er også bilde av Svinghjul,Tilton clutch, Grenrør, Tremec Tko 600 kassa.
Skal legge ut bilder av resten av delene når det kommer igjen fra Lakering.
også når grenrøret jer behandlet og bandasjert.