Dere er gærne![]()
Dere er gærne![]()
Mine biler:
- 2007 XC70 D5 AWD
- 2006 S60 R AWD
Er ikkje det dieselblokka frå 06 som er det rette å bruke?
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Enkleste å bruke T5 blokka. Kan gå med shimsing av slissene mellom sylindere på R blokka og. Holder jo til rundt 800hk på ei blokk med 81mm borring. Så kanskje det holder til 500hk på ei R blokk.
Sendt fra min mobil.
Fort gjort å skrelle av topp og shimse da, greit å kunne gi full gass uten å grue seg![]()
Felgen, Reodor Felgen...
2X FEM sylindere i rekke!
1987 Volvo 240
2018 Volvo S60 Polestar 383/1500
Ja det er en enkel sak. Og har man først toppen av er jo en lett porting ikke å forakte.
Enkelte hevder at rådene må byttes men personlig tror jeg de holder og vel så det. Har aldri sett en R med knekte eller bøyde råder.
Vi forer sånne vi, holder lenge med std foringer , blir mye tykkere sylindervegg og foringene ligger siamese( splitten forsvinner).
Bare og lade livet av greiene.
Finni
Bleieexpressen- 2004 S60R black atacama K-Pax
Storprosjekt 1 -1974 164 turbo.
Storprosjekt 2 -1974 142 T5 vizualtech edition
Kose bil 1972 164E
Rådene ble visst forsterket en del fra 2002-årgang påP2-plattformen. Men dem greier fint 350hk/450nm i min 2001 T5..![]()
Mine biler:
- 2007 XC70 D5 AWD
- 2006 S60 R AWD
R rådene er annerledes enn resten avP2bensinmotorene. De er kortere, tykkere og har større kryssbolt.
Info finnes her. http://pukema.com/kanget.htm
Akkurat ja, det er jo god stemning det!![]()
Mine biler:
- 2007 XC70 D5 AWD
- 2006 S60 R AWD
Lenge siden det har vært en update her. Ikke stort har skjedd egentlig. Kun vask og kjøring. Tiden er vel inne for atter ett hjullagerbytte på høyre side fram. Det er det eneste som ikke ble byttet forrige sommer. Har også fått en rakklelyd i forstillingen som jeg må fikse. Tror det er kyllingbeina til stabstaget som har blitt dårlige.
Har ikke brukt mindre enn 7 timer på bilvask inn/utvendig, motorrom, døråpninger osv. Polerte kjapt med Autoglym Wet wax for å bevare den blank til den skikkelige vårrengjøringen kommer. Renset og behandlet Acatama'en også.
Sendt fra min mobil.
Ka bruka du for å behandle Atacamaen? Ser swisswax selger med farge om en sender inn ei prøve av skinnet.
Volvo S60R AWD 04, Black Sapphire, Atacama, 6-speed MAN ++
Volvo S60 02 2.0T BSR steg 2
Det var med ei sprayflaske med lærrens og ei krukke med fett for lær når jeg kjøpte bilen. Om du skal bruke det så anbefaler jeg å spraye rensemiddelet på en fuktig klut og vask over. Ikke spray direkte på skinnet da det kan gi misfarging. Men jeg har sånn oppfarging fra colourlock som jeg har brukt tidligere men synes ikke farga på det var helt likt som orginalt så jeg skippet det denne gangen. Lurer på om jeg skal prøve en annen produsent neste gang.
Sist endret av GMV; 23/02/14 kl 15:36
Okei, da skal eg passe på det. Swissvax bruka laseravlesning om en sender inn ei prøve, so tenkte å gjere det. Er jo en fordel at fargen er lik. Kan gi tilbakemelding om eg blir fornøgd med fargen![]()
Hva er poenget med å bruke laser kontra "vanlig" lys ved fargeanalyse? Et øye er jo en optisk sak - og at laser kan samle mye lys i ett punkt er jo ikke noen reel situasjon i forhold til hva et øye opplever av lysrefleksjoner i det daglige? Eller er det noe fundamentalt jeg har misforstått hva angår fargeanalyse her? Slik jeg ser det er laser et flott ord, men forstår ikke gevinsten av det ved fargeanalyse av skinn...
---Tore---
Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo 2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum 2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD
Det er nok fordi skinnet kan falme litt i fargen iløpet av 10 år, derfor får dei riktig farge slik bilen er idag, ikkje for 10 år sia. Noke meir du lure på so får du ringe swissvax, eg trur dei bruka laseravlesning ned god grunn
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Sant. Spiller ingen rolle hvordan fargen blir analysert bare sluttresultatet blir bra. Jeg skal teste ut litt mer på den jeg har hjemme før jeg bestemmer meg om det er bra dritt eller bare dritt. Går å vaske av enkelt om resultatet blir dårlig.
Sendt fra min mobil.
Du har vel nevnt før at du sliter med farger
Det Swissvax har må vel være en fargescanner, noe lignende Lakkspesialisten kan bruke for å finne/blande tilnærmet lik farge som den du har på bilen. Forskjellen på laserlys og vanlig lys er jo at vanlig lys består av mange tilfeldige og uregelmessige bølgelengder, mens laserlys er koherent eller ensrettet. Dvs én bølgelengde. Det kan kanskje gjøre det enklere å gjøre en kontrollert måling som gir et entydig resultat, men jeg vil tro man da må gjøre målinger på flere bølgelengder (altså, mer enn en laser) og regne ut et slags snitt for å få som du nevner et realistisk bilde av opplevd lysrefleksjon (som oppfattes av øyet vårt som farge).
Det finnes sikkert folk her som evner å dra dette enda mer off-topic, men kan vi ikke nøye oss med å si at Swissvax (og forsåvidt også Leather Master, og sikkert flere) har fargescannere? Så kan eventuelt diskusjonen om hvordan de virker komme i en egen tråd
Edit: Fikk ikke med meg de andre svarene her før nå, men da er i hvert fall alle enig i at metoden ikke spiller noen rolle så lenge resultatet blir bra![]()
Fargen til Swissvax er ikke sånn sinnsykt bra. Den er grei, men i en bruksbil blir den fort borte igjen. Petter farget jo opp setet i sin R her våren 13, og i juni var det meste av fargen slitt bort igjen. Petter er jo en ekspert på sånne ting, så det er i alle fall ikke brukerfeil![]()
Har farget opp førersetet i 850en med Swissvaxfarge, og det har holdt helt greit til nå, men så har jo bilen bare gått 3000 km etterpå også da, og 2000 av dem har vært kjøring mellom Oslo og Kristiansand![]()
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
TAKK! Alltid lurt på det der men aldri husket å spørre.
Fagfolk innen omtrekking og farging av skinn snakker jo om farge og en slags topcoat som legges for holdbarhet. Ikke dette "plastbelegget" noen har, men såvidt jeg forstår en slags forsegling over fargen. Klarlakk om du vil.. så at Swissvax kun opererer med fargelag uten noe topping synes jeg har vært litt rart.
Wild guess... Swisswax sin er colour makeup, ikke permanent oppfarging. Prøv leathermaster sin oppfarging. Så varer det skal du sealdri vært.noe problem med avfarging selv.på de beige delskinnsetene jeg hadde i 242n.
tipper d er det som er cluet jeg
![]()
Les på hjemmesiden min så ser du litt hvordan man gjør d med leathermaster.
Www.volvorsport.COM
Det du linker til Kodja ligner VELDIG på det settet jeg har fra før. Mulig jeg har gått fram på litt feil måte her. Evt. mulig jeg ikke har tatt å farget i mange nok omganger.
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
Ser ut til at leathermaster går av med seiern her... Holdbarheten er jo nesten like viktig som at fargen er 110%, skinnpussing vil ikkje eg kalle "søndagskos".