Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  17
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 66

Tråd: GMV's 244 16V Turbo

  1. #1
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.472
    Antall takk

    Standard GMV's 244 16V Turbo

    Siden det er sjeldnere og sjeldnere jeg er inne på bilforumet så velger jeg å starte en ny tråd her inne istedet. Den fortsetter der hvor den gamle stoppet opp. Her er den gamle tråden på BF om noen er interessert i å lese gammelt svada.
    244 16V

    I dag var første gangen den ble skrudd på siden februar 2008!

    Har vært opptatt med hus, barn og andre ting i det siste.
    Så som dere sikkert allerede har forstått så er dette ett langtidsprosjekt.
    Det som gjenstår er stort sett masse skruing for å si det sånn.
    I korte trekk kommer den til å være specet med følgende:

    Karross:
    -Fullt 6 eller 8 punkts bur (Mangler noen rør ennå)
    -Rørbærearmer F/B
    -4-link
    -Stående fjærbein
    -Justerbar høyde rundtom
    -Knivkrengere F/B
    -Hullborrede S60R skiver + kalipper
    -Bremsevugge med justering og hydraulisk brekk.
    -AIM Sport dashlogger kjører med
    CAN
    bus protokoll mellom sprut->logger
    -60L fuelcell 2x bosch 044 pumper AN slanger og koblinger på alt.
    -Stoler og 4 el 6 punkts seler (mangler)

    Motor:
    -FK blokk betong fylt 5cm nedfrest pianotråd.
    -Wiseco spesial stempel 96,3mm borr
    -158mm H-råder
    -Marineveiv (balansert sammen med tilhørige deler)
    -Tilton 2 skivet rally clutch på lettet plant svinghjul, SPM bolter på svinghjul.
    -16V topp portet og mekaniske løftere med 285graders/10,5mm løft kammer.
    -Alu innsug med fullradie runners og 3" spjeldhus (ikke ferdig)
    -Rustfritt grenrør (Ikke lagd)
    -Nuke fuelrail med 1000ml dyser
    -Nuke kamdrev (ikke kjøpt)
    -Haltech E8
    -VAG 115R coiler med innebygd sluttsteg
    -Alu reimskive med 60-2 triggerhjul
    -Precision SC6265 billet turbo med kulelager
    -50mm KL-racing wastegate
    -3,5" rustfri eksos (ikke lagd/kjøpt)

    Gir:
    -Getrag 265 med Volvo spakstell og kortere steg.
    -Tilton hydraulisk utløserlager.
    -Omgjort for medbringer istedet for hardyskive.
    -1031 aksel med 20mm spacers, SAM rally lamelldiff (for øyeblikket). Regner med denne må oppgraderes med sterkere ting etterhvert.

    Sikkert glemt å nevne masse ting her i farten.

    Det jeg har fått gjort i dag er å montere clutch og bremsepumpene på pedalsettet. Mangler å få sveist på hylsa på pedalen og å montere en ny lengre clutchpedal (kommer til å bruke en modifisert bremsepedal).
    Skiftet også coiloverfjærene forran og bak på bilen da de forran var litt for lange, og de bak for korte. Ble bedre høyde og justeringmuligheter nå.
    Her er det bilder fra i dag. Ser noen er veeeldig dårlige, og ja de er tatt med mobilkamera....









    Sist endret av GMV; 21/07/10 kl 18:02 Begrunnelse: Noen små korreksjoner.

  2. #2
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Hei GMV, fint å se at du har flyttet tråden din Har fulgt med på den en goooood stund

    Hvordan har du løst det for å få 1 vinduspusser?

    Stå på, må vel se en ende på dette snart?
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  3. #3
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.472
    Antall takk

    Standard

    Det var ett påfunn jeg hadde for mange år tilbake. Borret opp ett nytt hull og forlenget arma på motoren og staget som går mellom. Hadde ikke gjort det igjen for å si det sånn. Synes det ser litt jalla ut med en visker på 240.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Innlegg
    853
    Antall takk

    Standard

    Gromt detta! lest tråden din på bilforumet noen ganger
    Bmw e34 520i
    Volvo 760 Cruise bil.
    Volvo 240 Turbo! - Solgt
    Volvo amazon 70m Prosjekt!
    Bmw e34 535i - Solgt ,Bmw e30 turbo banebil - solgt

  5. #5
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Rått !!

    Dette blir å følge med på, har myst innom tråden på BF x antall ganger
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    Innlegg
    773
    Antall takk

    Standard

    Bra tråden kom hit geir det er grom bil dette..
    Ingenting er umulig, bare vanskeligere.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Hølonda
    Innlegg
    279
    Antall takk

    Standard

    Endeli kom denne bilen hit. Sett mange ganger på den på bilforumet

  8. #8
    Registrerte brukere J.A.S sin avatar
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Skotterud
    Innlegg
    658
    Antall takk

    Standard

    Denna bilen har jeg også sett på x antall ganger på bf, utrolig grom bil du har

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mars 2010
    Sted
    Midt-Norge , Nord møre.
    Innlegg
    1.006
    Antall takk

    Standard

    hadde det bare kommet updates.

  10. #10
    Registrerte brukere Luigi sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    innerst i Goff
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    skal følge med her ja

  11. #11
    Registrerte brukere Moslet sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Asker
    Innlegg
    586
    Antall takk

    Standard

    Grom bil!!!
    XX antall Volvo'er
    www.mosletbil.no (VOLVO DELER)

  12. #12
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Innlegg
    10.734
    Antall takk

    Standard

    Er ein av trendsettarane blant 16v b230 i 240 i Norge dette Deilig bil, blir spennande å sjå kva det blir til med bakhjulsopphenget.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  13. #13
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Innlegg
    4.628
    Antall takk

    Standard

    har vel lest gamle tråden din på bilforumet cirka 20 gangar, så skal bli spennande og følge med her igjenbra du er igang med bilen igjen!

  14. #14
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.472
    Antall takk

    Standard

    Takke for alle fine tilbakemeldinger.
    Jeg har lovt meg selv at jeg skal få gjort litt på bilen fremover nå.
    Bl.a få gjort ferdig hjuloppheng og skrudd sammen litt av motoren.
    Kan jo ikke drive på i all evighet heller

  15. #15
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.472
    Antall takk

    Standard

    En bitteliten uppdate.

    Bilder på alle uniballsene jeg skal bruke i hjulopphenget.


    M10 til knivkrengerne


    M12 til wattlinken.


    M16 til bærearmer forran


    M20 til 4-linken, skal kun ha mot akslingen da det skal være gummiforinger mot karross.


    Alle stag hvor det er en uniballs i hver ende har H/V gjenger for enkel innjustering.
    Skal også ivei å hente meg en kjekk pakke i dag

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Men da sender du bare det du har på bordet der nedover så sender jeg ei pakke med kanelboller i retur da?
    Grom den vogna her, blir ikke akkurat mindre grom når den er ferdig i neste utførelse.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  17. #17
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Innlegg
    4.628
    Antall takk

    Standard

    ser ut som dempartårnet er stilt litt skrått?

    er dette lurt når du har coilovers med gummitopp istedenfor uniball, eller har ikkje det noko og sei?
    tenkte då på at det kansje blir mykje press i toppen for coiloveren når ein kjører hardt på bane
    Sist endret av volvobrage; 19/07/10 kl 12:23

  18. #18
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.472
    Antall takk

    Standard

    Kanelboller er godt det, men ikke SÅ godt!

    Grunnen til at de står på skrå er for å få maksimalt med plass samtidig som demperne er festet så langt ut mot hjulet som mulig for å unngå at akslingen spretter ved hjulspinn. Muligens det bli omgjort litt da dette kun var en prøve for å få den ned på hjula. Tårna blir også litt kortere da den blir svin lav på det laveste, så ca 3-5 cm kortere blir de. Om det blir gummi eller ledlager toppmontering spiller vel ingen rolle egentlig. Dette var noen dempere jeg fikk så da ble det gummi topp.

    Her er pakka jeg fikk hentet ut i dag.






    Så nå er det bare å skride til verket!

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Sikle...
    Hvor grove rør tenkte du å bruke på krenger fram/bak? Tenkte å lage meg knivkrengere sjøl men veldig usikker på dim.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  20. #20
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.472
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Sikle...
    Hvor grove rør tenkte du å bruke på krenger fram/bak? Tenkte å lage meg knivkrengere sjøl men veldig usikker på dim.
    Det avhenger egentlig av hvilke kniver du skal ha. Jo kortere jo stivere er de.
    Finns jo i 240, 280 og 320mm lengde. Det igjen avhenger av hvor stiv bilen er, krengeren skal ta ca ca halvparten av krengingen. Min bil er ganske stiv så jeg tror det blir 40mm fram og 35 evt 30 bak.... Tror ikke det merkes så godt med 30 vs 40 da bevegelsen skjer på selve knivene.

  21. #21
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Innlegg
    4.628
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Kanelboller er godt det, men ikke SÅ godt!

    Grunnen til at de står på skrå er for å få maksimalt med plass samtidig som demperne er festet så langt ut mot hjulet som mulig for å unngå at akslingen spretter ved hjulspinn. Muligens det bli omgjort litt da dette kun var en prøve for å få den ned på hjula. Tårna blir også litt kortere da den blir svin lav på det laveste, så ca 3-5 cm kortere blir de. Om det blir gummi eller ledlager toppmontering spiller vel ingen rolle egentlig. Dette var noen dempere jeg fikk så da ble det gummi topp.
    okei, skjønner3 - 5cm lavare ein den var på siste bilda?fytti katta denna blir låg:P har du bredda bilen i bakkant og?

    kor handla du 4links kitet?

  22. #22
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.472
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av amazonbrage Vis post
    okei, skjønner3 - 5cm lavare ein den var på siste bilda?fytti katta denna blir låg:P har du bredda bilen i bakkant og?

    kor handla du 4links kitet?
    Tårna blir kortere, dvs demperne blir trykt sammen mere. Høyden blir som den er på bildet sånn ca.
    4-link kitet er kjøpt hos L-M-R i sverige.

  23. #23
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Innlegg
    4.628
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Tårna blir kortere, dvs demperne blir trykt sammen mere. Høyden blir som den er på bildet sånn ca.
    4-link kitet er kjøpt hos L-M-R i sverige.
    okeiblir spennande og sjå korleis understellet blir når alt er ferdig

  24. #24
    Registrerte brukere Lindquist sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Innlegg
    234
    Antall takk

    Standard

    Inpressive!

  25. #25
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.472
    Antall takk

    Standard

    Takker for positive tilbakemeldinger.
    Slenger inn ett bilde av turbo'n også.
    Gleder meg virkelig til å få prøvd denne på 16V'n, tror den kommer til å funke utmerket.






Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •