Du merker en 46mm ventil, ja, nesten selv om det bare gir litt fløde opp igjennom kurven - hvis en ikke former om kanalen altså, men BARE går opp i ventilstørrelse - så får du uansett et bedre forhold imellom ventilvinduet og portarealet, og det åpner for mer effekt enn flowbenken gir inntrykk av.. og du trenger egentlig ikke noen større ventil hvis du ikke skal ta i realt (i kroner så vel som hk).
Helt riktig, en skal ikke kaste inn de største ventilene som går inn fysisk, for flowdynamisk funker de ikke. Hele cluet er å finne den største ventilstørrelsen som gir bra trykkgjenvinning - ved å komme nærme nok kantene i forbrenningskammeret men ikke FOR nære - og som gir maksimalt med fløde per mm² ventilvindu.. og så må en få portens størrelse til å stemme med dette vinduet og ønskede turtallsregisteret, etc etc etc... laaang liste.Leste også en regel om at målet fra ventilkant til ytterkant i forbrenningsrum skulle ikkje være under 12% av ventildiameteren. Muligens pga. det blir for trang passasje mellom ventilkant og ytterkant at det blir lite luft som går gjennom her? Formeininger om dette ?så da vil jo ikkje for store ventiler være bra heller?!
Kortversjonen er at det hjelper med veldig store ventiler HVIS en vet hva som må gjøres i toppen og hvilke forhold som må opprettholdes for at de skal hjelpe, og for hver mm opp i størrelse - ihvertfall fra 46mm og opp med std. borr - så blir det markant trangere toleranse på hva som virker og ikke, og derfor funker det ikke bare å hogge inn en 2" innsugsventil hvis en ikke er MEGET dreven på å utnytte den. Og selv om en det er, så tar slike topper timer på timer på timer med testing da det ikke finnes noen mal når en jobber med så små toleranser.. og de blir derfor fort ganske dyre..![]()