Hvis man bare skal bruke 1 stk. liggende dobbel forgasser som en Weber DCOE på en 4 syl motor så trenger man en spesiell innsugsmanifold.
Omfattende tester har vist at denne kombinasjonen fungerer best når syl. 1 & 4 er tilkoblet det ene gasspjeldet og syl. 2&3 er tilkoblet det andre.
Dette gjør at manifolden må ha 2 stk. knappe 90 graders bend pr. kanal og i tillegg en viss høydeforskjell på de vannrette paralelle delene av manifolden. Dette er uheldig for flødet og spesielt uheldig for luft som inneholder bensin.
Jeg mistenker at dette er hovedgrunnen til at ikke en eneste motor er levert med dette oppsettet orginalt fra fabrikk.
Med 2 stk. Strømberg så kan man flytte gasspjeldene lenger fra hverande enn med 1 stk. DCOE forgasser slik at den ene Strømbergen står midt mellom syl. 1&2 og det andre midt mellom syl. 3&4.
Man trenger da en manifold med noen korte og rette kanaler, noe som er gunstig både for flødet og for luft/bensin blandingen.
Slik jeg ser det består derfor steg 1 trimming av ett portet A-innsug og en 2" SU forgasser.
Neste steg er en "K-style" innsugsmanifold, gjerne den med de lange kanalene, og en Holley 500 forgasser.
Videre oppgradering består av ett AQ140 innsug og 2 stk. Strømberg, 2 stk. 2" SU eller 2 stk. Mikuni HSR42 mm forgassere.
Steg 4 er 2 x dobble forgassere på en kort innsugsmanifold.
Steg 5 er 2 x dobble forgassere på en lang innsugsmanifold.
Steg 6 er 4 stk. Mikuni HSR 48 mm forgassere.