Sist endret av SWR; 10/03/13 kl 15:20 Begrunnelse: Skirvelief
"Impossible? ...Nah. Just needs more development time."
Enn så spennende det er å lese om de forskjellge tingene, må man ikke glemme at dette er sugemotortråden.
Start heller en ny tråd for videre diskusjon om temaet er overladning.
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Jeg fortsetter on-topic:
Lurer på å file litt på en b6304. Noen som har noe tro på den med følgende oppsett:
-Plana topp for noe høyere komp.
-Vedbod porting
-Gamle 3l kammene som har mere løft.
-noen enkle grenrør i bondejern.
-2x2,5" eksos med "freeflow" potter.
Forslag til bedre coiler? Skal bruke org sprutet. Det sitter "dumme" coiler der og to tenningsmoduler.
Og når en skal porte topp til sugis, hva skal en etterstrebe? Større kanaler eller bare glatte ut det originale?
Not sent using Tapatalk
17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
07 Opel Zafira OPC "bussen"
92 240 "Turbo" venter på bedre tider
x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro
Ingen av delene.. Skal sannsynligvis ikke vide ut selve kanalene i det hele tatt, og glatte ut hjelper mindre enn det skader. Det du kan gjøre er å porte ut under ventilen til hullet under den er 0.88x ventildiameter. Og så legge gulvet bakover så du får en slakere radie i overgangen fra ventilsetet til portgulvet. Så bare blende de så du får fine overganger.![]()
Mine er i "hold din kefft" gata, så lite posting om de NOEN steder. Av div. hensyn blir de mellom meg,Bjørn og evt den indre kjerne som har sett litt av det... beste rådet mitt er å kun spisse divideren litt, gjøre det som bjørn sa, og stappe inn 34mm innsugsventiler med tillhørende sete... kanalene må overhode ikke gjøres noe større da de er overkill-store som det er i utgangspunktet til de 31mm som sitter der fra fabrikk.
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Hvem kam?? Hva i H******!
Er ikke du for gammel, erfaren, seriøs og inteligent til å bruke "hvem" som en hvilken som helst annen 14tiss idiot??![]()
Nåvel....
Når du sier fuelforbruk, mener du B.S.F.C. når motoren er "på kammen" eller forbruk i L/mil når man kjører på vanlig ladevei/bykjøring?
På generelt grunnlag ville jeg alltid valgt den mildeste kammen som innfrir performance ønsket, med mindre man har rotet seg ut på 405/531. Da er det maksimalt med ventilløft som gjelder.
Kan du Batland prøve og va litt mere seriøs i måten du skriver på? Og ikke sitte her og rakke ned på andre forumbrukere?
Går ann og oppføre seg voksent!
Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
Volvo 745 - Missile Drift Car
Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
Volvo 745 - Missile Drift Car
Helt enig.
Som du vet er kamtech. mye mer avansert enn at man bare kan se på durasjon @1,27 og XOløftet og generalisere med nøyaktighet, men.....
på generelt grunnlag øker cruise forbruket med durasjonen på kammen.
Hvis begge kammene kommer fra samme serie og fabrikant så går jeg for den mildeste hver gang, så 242/3,76 mm i akkurat dette tilfellet.
Jepp, og dette var en liten felle.De er absolutt ikke fra samme butikk. Den kammen du der nevner er en helt vanlig H-kam innsugsprofil vridd til 102º LCA - slipt til, en får ikke fysisk vridd den dit hvis noen tror det - med 0.2mm ventilklaring... den andre er en teoretisk spesialprofil, med 22 grader kortere durasjon sete til sete enn en H - som har 315º ved så liten klaring - men som gir 12 hk mer på topp, samme lavhastighet, en tanke mer mellomregister og minst forbruk ved 2500 rpm. På den forgassermotoren som vi startet diskusjonen på, med samme eksosprofil, samme ventilfjører og ingen andre endringer.
Men som du sier (jeg også, faktisk) så ligger alt i å kunne lese kombinasjonen og utnytte det en kan. Enten en bruker deler og systemer andre mener er håpløse eller ikke.Jeg foretrekker å lage deler som kanskje virker veldig overkill for noen, mens andre igjen er fornøyde fordi de føler at de faktisk fikk mer for pengene enn de trodde. Det er ikke verre enn det..
17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
07 Opel Zafira OPC "bussen"
92 240 "Turbo" venter på bedre tider
x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro
Det var ikke vanskelig å gjennomskue du.
Da blir det å sammenligne epler og appelsiner som sjelden er en vellykket øvelse.
Så blir det ett spørsmål om hva resultatet hadde blitt om man hadde valgt 242/3,76 med like aggresiv profiltype som 246/4,98 mm og om ikke dette hadde vært ett enda bedre valg da 102 grader synes unødvendig aggressivt på en B21.
Tja, man skal ikke være så opptatt av hva andre mener. I denne bransjen får alle resultat som fortjent, heldigvis og resultatene taler for seg selv i de aller fleste tilfeller.
Dette er det lett å forholde seg til.
Hvor stor maskinpark de har eller hvor flinke de er å pusse, gnikke og pynte på deler i metall ser ut til å ha liten eller absolutt ingen positiv innvirkning på det praktiske sluttresultatet. "Metallstylister og sminkører."
Sist endret av Batland; 11/03/13 kl 18:25
Det kommer fra erfaringen... går en under den diameteren som den formelen gir så får en lett gode flowtall på veldig lave løft, men ikke på høyere løft fordi en har for lite areale. Og går en mye over det der, så får en gode flowtall på høye løft men taper ofte mye på lavere løft fordi vinkelen inn mot ventilen blir for skarp. Derfor er det et greit gjennomsnitt.![]()
Jeg testet hardere profiler, men løft mellom 3.5 og 5mm ved TDC ga best resultater uansett. Etter det var det bare snakk om å ha nok effektiv durasjon til å henge med til 6000+... løftet ved TDC avgjør ikke bare hvor godt "overlap flow" fungerer, det som teller er å løfte nok - frigjøre nok flowareale - før stemplet kommer med "Hey, nå stikker jeg, gi meg litt luft å etterfylle rommet med will ya..!"-meldinga si..
Jeg ser eksempler på det daglig... "Det er bare å plane den toppen 1 mm og senke ladetrykket en hekto".... når det å plane toppen ikke bare endrer kompen men kan RASERE geometrien og brennhastigheten helt.... det virker det ikke som NOEN tenker over. Folk er "det er ikke så farlig, kaster det sammen"... er ikke rart det er mye som ikke fungerer godt...Tja, man skal ikke være så opptatt av hva andre mener. I denne bransjen får alle resultat som fortjent, heldigvis og resultatene taler for seg selv i de aller fleste tilfeller.
Dette er det lett å forholde seg til.
Hvor stor maskinpark de har eller hvor flinke de er å pusse, gnikke og pynte på deler i metall ser ut til å ha liten eller absolutt ingen positiv innvirkning på det praktiske sluttresultatet. "Metallstylister og sminkører."
Testet? Du mener vel simulerte?
Det kan godt hende, men jeg mistenker at dette er litt i meste laget i praksis.
Fin beskrivelse det der.
Det tror jeg på.Jeg ser eksempler på det daglig... "Det er bare å plane den toppen 1 mm og senke ladetrykket en hekto".... når det å plane toppen ikke bare endrer kompen men kan RASERE geometrien og brennhastigheten helt.... det virker det ikke som NOEN tenker over. Folk er "det er ikke så farlig, kaster det sammen"... er ikke rart det er mye som ikke fungerer godt...
Heldigvis får også disse resultat som fortjent.
Det hadde vært lette penger å inngå veddemål med disse, ang. effekt, dreiemoment og holdbarhet, men så ondskapsfull er man ikke. De gjør tross alt så godt de kan.![]()
Simulerte ja... og siden "short circuit" - mengden som går rett igjennom ved overlapp - ikke stiger såfremt en ikke åpner den tidligere eller løfter den mer, så er den rimelig nære samme resultat som den andre kammen..
Ren erfaring er det som gjelder for disse gutta.. teori og detaljer er bare unødvendig finpirk. Slegger og brekkjern, gjelder...Det tror jeg på.
Heldigvis får også disse resultat som fortjent.
Det hadde vært lette penger å inngå veddemål med disse, ang. effekt, dreiemoment og holdbarhet, men så ondskapsfull er man ikke. De gjør tross alt så godt de kan.![]()
Kan ikke si jeg kan klage så mye på forbruket til K-kammen heller for tia... kjørte 20 mil i dag, gikk MAKS 15L suppe, godt blanna med bykjøring også... skulle bli ca. 0,75L på mila på ei sliten rødblokk som har runda 450k km... det inkluderer ei cruisehastighet på 100-120 der det gikk, mye bremsing og aks siden veien er humpete og svingete... Dutycycle på 15% på 246cc dyser i 120km/t skulle vel ikke være for ille? Mystiske rødblokk-litern er drept så det holder, og motoren er ikke fin-mappa enda hellerSå skal bli interessant å se når jeg har hatt den noen timer på en dynapack... Bilen er vel ikke akkuratt en rakett, men det begrenser seg vel ganske greit med 1,5 tonn å drasse på og frontareale som en middels stor låvedør...740 altså...
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt