Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  144
Side 45 av 65 FørstFørst ... 35 43 44 45 46 47 55 ... SisteSiste
Viser resultater 1.101 til 1.125 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Så vidt meg bekjent kjørte begge E85, skal ikke si for sikkert , det kan hende at jeg har missforstått Motparten var vel VS?
    Hvis dette er et forsøk på å få meg til å si bastant hvem som bygget den andre, så er det bare å glemme. Jeg rakker ikke ned på noen, og kommer IKKE til å si det.
    Sist endret av SWR; 10/03/13 kl 15:20 Begrunnelse: Skirvelief
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Antall takk

Standard

Enn så spennende det er å lese om de forskjellge tingene, må man ikke glemme at dette er sugemotortråden.

Start heller en ny tråd for videre diskusjon om temaet er overladning.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

3. Takk Marius Skau takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Enn så spennende det er å lese om de forskjellge tingene, må man ikke glemme at dette er sugemotortråden.

Start heller en ny tråd for videre diskusjon om temaet er overladning.
    Var bare tiårets avsporing.. vi diskuterer egentlig kamprofiler til sugis Volvo her.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Antall takk

Standard Re: Sugemotortråden!

Jeg fortsetter on-topic:
    Lurer på å file litt på en b6304. Noen som har noe tro på den med følgende oppsett:
    -Plana topp for noe høyere komp.
    -Vedbod porting
    -Gamle 3l kammene som har mere løft.
    -noen enkle grenrør i bondejern.
    -2x2,5" eksos med "freeflow" potter.

Forslag til bedre coiler? Skal bruke org sprutet. Det sitter "dumme" coiler der og to tenningsmoduler.

Og når en skal porte topp til sugis, hva skal en etterstrebe? Større kanaler eller bare glatte ut det originale?

Not sent using Tapatalk
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Og når en skal porte topp til sugis, hva skal en etterstrebe? Større kanaler eller bare glatte ut det originale?
    Ingen av delene.. Skal sannsynligvis ikke vide ut selve kanalene i det hele tatt, og glatte ut hjelper mindre enn det skader. Det du kan gjøre er å porte ut under ventilen til hullet under den er 0.88x ventildiameter. Og så legge gulvet bakover så du får en slakere radie i overgangen fra ventilsetet til portgulvet. Så bare blende de så du får fine overganger.

Registrerte brukere Larsgunnar sin avatar
    Medlem siden
    12. mai 2011
    Sted
    Harstad, Troms
    Antall takk

Standard

Flyfaen kan sikkert legge inn noen fine inputs på kanalene til 24V sekserne
    -1993 Volvo 240, prosjekt tråd her. Solgt.
    -1987 BMW E30 325i, prosjekttråd på bimmers her.

Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Hvis dette er et forsøk på å få meg til å si bastant hvem som bygget den andre, så er det bare å glemme. Jeg rakker ikke ned på noen, og kommer IKKE til å si det.
    Igrunn ikke.. Hadde en lite gjennomtenkt "brain-fart"...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

9. Takk SWR takket for denne posten
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Larsgunnar Vis post
    Flyfaen kan sikkert legge inn noen fine inputs på kanalene til 24V sekserne
    Mine er i "hold din kefft" gata, så lite posting om de NOEN steder. Av div. hensyn blir de mellom meg,Bjørn og evt den indre kjerne som har sett litt av det... beste rådet mitt er å kun spisse divideren litt, gjøre det som bjørn sa, og stappe inn 34mm innsugsventiler med tillhørende sete... kanalene må overhode ikke gjøres noe større da de er overkill-store som det er i utgangspunktet til de 31mm som sitter der fra fabrikk.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Av div. hensyn.
    Gjetter at et hensyn er å ha dynopapirer så det ikke blir noe snakk om "ren teori" ... Been there done that..

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Hvem av mine ville du valgt for best mellomregister/toppeffekt vs fuelforbruk..?
    Hvem kam?? Hva i H******!
    Er ikke du for gammel, erfaren, seriøs og inteligent til å bruke "hvem" som en hvilken som helst annen 14tiss idiot??
    Nåvel....
    Når du sier fuelforbruk, mener du B.S.F.C. når motoren er "på kammen" eller forbruk i L/mil når man kjører på vanlig ladevei/bykjøring?

På generelt grunnlag ville jeg alltid valgt den mildeste kammen som innfrir performance ønsket, med mindre man har rotet seg ut på 405/531. Da er det maksimalt med ventilløft som gjelder.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvem kam?? Hva i H******!
    Er ikke du for gammel, erfaren, seriøs og inteligent til å bruke "hvem" som en hvilken som helst annen 14tiss idiot??
    Nåvel....
    Når du sier fuelforbruk, mener du B.S.F.C. når motoren er "på kammen" eller forbruk i L/mil når man kjører på vanlig ladevei/bykjøring?
    Sistnevnte. Det er det som påvirker lommeboka på en bruks-lekebil..

Registrerte brukere Marius Skau sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2010
    Sted
    Bodø, Norway, Norway
    Antall takk

Standard

Kan du Batland prøve og va litt mere seriøs i måten du skriver på? Og ikke sitte her og rakke ned på andre forumbrukere?
    Går ann og oppføre seg voksent!
    Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
    Volvo 745 - Missile Drift Car

Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. sep. 2010
    Sted
    Stavanger, Norway, Norway
    Antall takk

Standard Sugemotortråden!

Sitat Opprinnelig postet av Marius-Skau Vis post
    Kan du Batland prøve og va litt mere seriøs i måten du skriver på? Og ikke sitte her og rakke ned på andre forumbrukere?
    Rette raua som fiser...

16. Takk Batland takket for denne posten
    Registrerte brukere Marius Skau sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2010
    Sted
    Bodø, Norway, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Loggy Vis post
    Rette raua som fiser...
    ?????
    Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
    Volvo 745 - Missile Drift Car

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sistnevnte. Det er det som påvirker lommeboka på en bruks-lekebil..
    Helt enig.
    Som du vet er kamtech. mye mer avansert enn at man bare kan se på durasjon @1,27 og XOløftet og generalisere med nøyaktighet, men.....
    på generelt grunnlag øker cruise forbruket med durasjonen på kammen.
    Hvis begge kammene kommer fra samme serie og fabrikant så går jeg for den mildeste hver gang, så 242/3,76 mm i akkurat dette tilfellet.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Marius-Skau Vis post
    Foreslår at du ser filmen "Gran Torino" med Clinter'n for en lekjon i hvordan voksne menn komuniserer.
    Bare se hvordan SWR tok det.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Loggy Vis post
    Rette raua som fiser...
    Å få anledning til brøle ut i gapskratt er en sjelden velsignelse. Takk skal du ha.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Helt enig.
    Som du vet er kamtech. mye mer avansert enn at man bare kan se på durasjon @1,27 og XOløftet og generalisere med nøyaktighet, men.....
    på generelt grunnlag øker cruise forbruket med durasjonen på kammen.
    Hvis begge kammene kommer fra samme serie og fabrikant så går jeg for den mildeste hver gang, så 242/3,76 mm i akkurat dette tilfellet.
    Jepp, og dette var en liten felle. De er absolutt ikke fra samme butikk. Den kammen du der nevner er en helt vanlig H-kam innsugsprofil vridd til 102º LCA - slipt til, en får ikke fysisk vridd den dit hvis noen tror det - med 0.2mm ventilklaring... den andre er en teoretisk spesialprofil, med 22 grader kortere durasjon sete til sete enn en H - som har 315º ved så liten klaring - men som gir 12 hk mer på topp, samme lavhastighet, en tanke mer mellomregister og minst forbruk ved 2500 rpm. På den forgassermotoren som vi startet diskusjonen på, med samme eksosprofil, samme ventilfjører og ingen andre endringer.

Men som du sier (jeg også, faktisk) så ligger alt i å kunne lese kombinasjonen og utnytte det en kan. Enten en bruker deler og systemer andre mener er håpløse eller ikke. Jeg foretrekker å lage deler som kanskje virker veldig overkill for noen, mens andre igjen er fornøyde fordi de føler at de faktisk fikk mer for pengene enn de trodde. Det er ikke verre enn det..

Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Antall takk

Standard Re: Sugemotortråden!

Ingen av delene.. Skal sannsynligvis ikke vide ut selve kanalene i det hele tatt, og glatte ut hjelper mindre enn det skader. Det du kan gjøre er å porte ut under ventilen til hullet under den er 0.88x ventildiameter. Og så legge gulvet bakover så du får en slakere radie i overgangen fra ventilsetet til portgulvet. Så bare blende de så du får fine overganger.
    Ble litt nysgjerrig på tallet 0,88. Hvor kommer det fra? Er det samme areale som blir i åpning mellom tallerken og sete ved max løft??

Blir nok ingen nye ventiler og seter njål, snikbudgetmotor...

Not sent using Tapatalk
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Jepp, og dette var en liten felle. De er absolutt ikke fra samme butikk. Den kammen du der nevner er en helt vanlig H-kam innsugsprofil vridd til 102º LCA - slipt til, en får ikke fysisk vridd den dit hvis noen tror det - med 0.2mm ventilklaring... den andre er en teoretisk spesialprofil, med 22 grader kortere durasjon sete til sete enn en H - som har 315º ved så liten klaring - men som gir 12 hk mer på topp, samme lavhastighet, en tanke mer mellomregister og minst forbruk ved 2500 rpm. På den forgassermotoren som vi startet diskusjonen på, med samme eksosprofil, samme ventilfjører og ingen andre endringer.

Men som du sier (jeg også, faktisk) så ligger alt i å kunne lese kombinasjonen og utnytte det en kan. Enten en bruker deler og systemer andre mener er håpløse eller ikke. Jeg foretrekker å lage deler som kanskje virker veldig overkill for noen, mens andre igjen er fornøyde fordi de føler at de faktisk fikk mer for pengene enn de trodde. Det er ikke verre enn det..
    Det var ikke vanskelig å gjennomskue du.
    Da blir det å sammenligne epler og appelsiner som sjelden er en vellykket øvelse.
    Så blir det ett spørsmål om hva resultatet hadde blitt om man hadde valgt 242/3,76 med like aggresiv profiltype som 246/4,98 mm og om ikke dette hadde vært ett enda bedre valg da 102 grader synes unødvendig aggressivt på en B21.

Tja, man skal ikke være så opptatt av hva andre mener. I denne bransjen får alle resultat som fortjent, heldigvis og resultatene taler for seg selv i de aller fleste tilfeller.
    Dette er det lett å forholde seg til.
    Hvor stor maskinpark de har eller hvor flinke de er å pusse, gnikke og pynte på deler i metall ser ut til å ha liten eller absolutt ingen positiv innvirkning på det praktiske sluttresultatet. "Metallstylister og sminkører."
    Sist endret av Batland; 11/03/13 kl 18:25

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Ble litt nysgjerrig på tallet 0,88. Hvor kommer det fra? Er det samme areale som blir i åpning mellom tallerken og sete ved max løft??

Blir nok ingen nye ventiler og seter njål, snikbudgetmotor...

Not sent using Tapatalk
    Det kommer fra erfaringen... går en under den diameteren som den formelen gir så får en lett gode flowtall på veldig lave løft, men ikke på høyere løft fordi en har for lite areale. Og går en mye over det der, så får en gode flowtall på høye løft men taper ofte mye på lavere løft fordi vinkelen inn mot ventilen blir for skarp. Derfor er det et greit gjennomsnitt.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Det var ikke vanskelig å gjennomskue du.
    Da blir det å sammenligne epler og appelsiner som sjelden er en vellykket øvelse.
    Så blir det ett spørsmål om hva resultatet hadde blitt om man hadde valgt 242/3,76 med like aggresiv profiltype som 246/4,98 mm og om ikke dette hadde vært ett enda bedre valg da 102 grader synes unødvendig aggressivt på en B21.
    Jeg testet hardere profiler, men løft mellom 3.5 og 5mm ved TDC ga best resultater uansett. Etter det var det bare snakk om å ha nok effektiv durasjon til å henge med til 6000+... løftet ved TDC avgjør ikke bare hvor godt "overlap flow" fungerer, det som teller er å løfte nok - frigjøre nok flowareale - før stemplet kommer med "Hey, nå stikker jeg, gi meg litt luft å etterfylle rommet med will ya..!"-meldinga si..

Tja, man skal ikke være så opptatt av hva andre mener. I denne bransjen får alle resultat som fortjent, heldigvis og resultatene taler for seg selv i de aller fleste tilfeller.
    Dette er det lett å forholde seg til.
    Hvor stor maskinpark de har eller hvor flinke de er å pusse, gnikke og pynte på deler i metall ser ut til å ha liten eller absolutt ingen positiv innvirkning på det praktiske sluttresultatet. "Metallstylister og sminkører."
    Jeg ser eksempler på det daglig... "Det er bare å plane den toppen 1 mm og senke ladetrykket en hekto".... når det å plane toppen ikke bare endrer kompen men kan RASERE geometrien og brennhastigheten helt.... det virker det ikke som NOEN tenker over. Folk er "det er ikke så farlig, kaster det sammen"... er ikke rart det er mye som ikke fungerer godt...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Jeg testet hardere profiler, men løft mellom 3.5 og 5mm ved TDC ga best resultater uansett. Etter det var det bare snakk om å ha nok effektiv durasjon til å henge med til 6000+... løftet ved TDC avgjør ikke bare hvor godt "overlap flow" fungerer, det som teller er å løfte nok - frigjøre nok flowareale - før stemplet kommer med "Hey, nå stikker jeg, gi meg litt luft å etterfylle rommet med will ya..!"-meldinga si..
    Testet? Du mener vel simulerte?
    Det kan godt hende, men jeg mistenker at dette er litt i meste laget i praksis.
    Fin beskrivelse det der.

Jeg ser eksempler på det daglig... "Det er bare å plane den toppen 1 mm og senke ladetrykket en hekto".... når det å plane toppen ikke bare endrer kompen men kan RASERE geometrien og brennhastigheten helt.... det virker det ikke som NOEN tenker over. Folk er "det er ikke så farlig, kaster det sammen"... er ikke rart det er mye som ikke fungerer godt...
    Det tror jeg på.
    Heldigvis får også disse resultat som fortjent.
    Det hadde vært lette penger å inngå veddemål med disse, ang. effekt, dreiemoment og holdbarhet, men så ondskapsfull er man ikke. De gjør tross alt så godt de kan.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Testet? Du mener vel simulerte?
    Det kan godt hende, men jeg mistenker at dette er litt i meste laget i praksis.
    Fin beskrivelse det der.
    Simulerte ja... og siden "short circuit" - mengden som går rett igjennom ved overlapp - ikke stiger såfremt en ikke åpner den tidligere eller løfter den mer, så er den rimelig nære samme resultat som den andre kammen..

Det tror jeg på.
    Heldigvis får også disse resultat som fortjent.
    Det hadde vært lette penger å inngå veddemål med disse, ang. effekt, dreiemoment og holdbarhet, men så ondskapsfull er man ikke. De gjør tross alt så godt de kan.
    Ren erfaring er det som gjelder for disse gutta.. teori og detaljer er bare unødvendig finpirk. Slegger og brekkjern, gjelder...

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Kan ikke si jeg kan klage så mye på forbruket til K-kammen heller for tia... kjørte 20 mil i dag, gikk MAKS 15L suppe, godt blanna med bykjøring også... skulle bli ca. 0,75L på mila på ei sliten rødblokk som har runda 450k km... det inkluderer ei cruisehastighet på 100-120 der det gikk, mye bremsing og aks siden veien er humpete og svingete... Dutycycle på 15% på 246cc dyser i 120km/t skulle vel ikke være for ille? Mystiske rødblokk-litern er drept så det holder, og motoren er ikke fin-mappa enda heller Så skal bli interessant å se når jeg har hatt den noen timer på en dynapack... Bilen er vel ikke akkuratt en rakett, men det begrenser seg vel ganske greit med 1,5 tonn å drasse på og frontareale som en middels stor låvedør...740 altså...

Side 45 av 65 FørstFørst ... 35 43 44 45 46 47 55 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •