Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
Høres ut som MS er litt tungvindt på dette området?

På DTA'n min er dette peace of cake Kjører man Alpha-N er MAP sensor (baro-korr.) aktiv hele tiden, ikke kun ved oppstart. Man fyller ut grunntabellene som er på 14x20 punkter hvorav 14 er last (i Alpha-N er dette TPS %) og 20 er turtall, disse dekker normalt atmosfæretrykk. Så har man en egen barometrisk korreksjonstabell på 20 punkter Hvor man gjerne starter på 50kPa og fyller ut det man trenger oppigjennom. hver av disse 20 trykkreferansepunktene har ei rute for fuel endring i % og tenningsendring i % Gir en enorm oppløsning uten noe betydelig mere arbeid så slepper man å fylle ut tusenvis av celler

Hvor mye fuel som skal legges på ved trykkendring er basic 1800-talls fysikk... Øker trykket med 10% øker man bensinbegden med det samme, evt litt mer eller mindre enn rent linjær ved betydelig høyere trykk, eller hvis man når et punkt for sonic-choke, tenning er gjerne litt mere flytende, men har man laddetrykkstyring kan man øke trykekt gradvis og punsje inn den % (normalt retardasjon) so mfunker best for hver av de 20 referansepunktene...

Det som er viktig er at baro-korr. sitter i plenum altså rett uttenfor spjeldene...
Hehehe, ventet på at en ungdom helt uten praktisk erfaring med problemet skulle bagatellisere dette.