Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 1923

Tråd: Datasprut tråden!!

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Alpha-N er ikke det letteste å få til (hvilket jeg aldri har påstått heller, gi meg en skjennepreken om jeg har påstått det...) og man er nesten banna avhengig av å ha en benk som kan holde turtall osv. ergo noe for en Dynapack, eller en ren motorbremsecelle...
    Jeg vil faktisk kvervulere litt der. Det raskeste jeg har justert en motor fra første oppstart med MS3X og til godt kjørbart er med AlphaN. Jeg har laget en tråd om den motoren en plass på forumet her. Porsche med Volvo EVO motor, 2,4 B230. Grovjustert med hjulene oppjekket og bremser til belastning. Laptop ver stroppet fast inni bilen under første løp med autotune på. Vidre justering er gjort ved hjelp av logg fra løp. Bilen har enda ikke vært bremset etter bytte av datasprut fra en gammel dårlig Link. Det hindret likevel ikke forrige eieren å vinne mange heat og flere løp. Men det er klart, om det hadde vært en bil som skulle brukes daglig etter vei, så hadde den nok blitt 4D mappet med mapsensor i tillegg på lav belastning. Og da hadde justeringen straks blitt mye mer omfattende og komplisert.

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg fikk observere når en av de svært få som BEHERSKER å mappe ett slikt oppsett jobbet med en motor i benken. Han forklarte villig vekk og påpekte utfordringene.

    Med en liten turbo som spooler tidlig og fra relativt små gasspådrag + boostcontroller med valfritt ladetrykk så blir jobben EKSTREMT omfattende.
    Hva er det MS har for oppløsning i fuelkartet? Var det 12 x 12, altså 144 ruter å fylle ut?

    Motoren jeg fikk se i aksjon MÅTTE ha ufattelige 4928 ruter testet og fylt inn med korrekt tall!!
    (I tillegg hadde motoren ett raceoppset med større turbo og racefuel og sprut med "Dual maps" slik at han som mappet hadde 9856 ruter å fylle ut KUN i Fuelmappet.) Tenningskartene kommer i tillegg. Gjett om dette tar tid og koster peng.

    Han som mappet sa at poenget var å få motorne til å gå rent, "vi kan aldri få det perfekt", var en annen påstand.

    Amatører bør styre klar dette og uerfarne bør ikke tenke på det engang. ALT er vanskelig med dette og oddsene for genuin suksess så små at en lottogevinst er garantert i forhold.

    (Minner om at det finnes 1000 vis av lottomilionærer, men hvor mange er det som har fått til det ovennevnte?)
    Høres ut som en fin erfaring. Skulle gjerne vært med og observert tilsvarende Justering i benk har jeg ingen erfaring med enda.

    Tror du forsatt tenker bare på MS1 når MS blir nevnt. MS1 er ikke jeg heller spesielt begeistret for.

    12x12 ruter stemmer for MS1extra, om man da ikke kombinerer flere VE maps.
    Og å tenke på oppløsning bare som hvor mange ruter man har i en fuel mapp er i grunn å tenke helt feil. Om man har ekstremt ujevn momentkurve eller i AlphaN har luftfløde som er veldig ulinjær ut fra TPS posisjon kan man riktignok trenge en del ruter. Men med flyttbar rpm eller belastning slik at man får tabellen tipasset til momentkurven, så har jeg enda ikke hørt om noen bevis for at man ikke greier seg med 16x45 eller 45x16 ruter i en tabell. Kan selvsagt ikke utelukke at det ikke fins MC motorer som varver f.eks 20K med turbo som trenger det.
    Mye av det mange mener er "oppløsning" korrigeres på mer moderne datasprut med algoritmer som er utviklet for å gi raskere og bedre resultat på justering.
    Det lille jeg har lest om 4D mapping med MS2 eller MS3 inkluderer at man bruker 2 hoved kontroll algoritmer. AlphaN som primær, og Speed Density som sekundær og multipliserende. Det betyr at man har en tabell til hver algoritme, altså 2, for å justere drivstoff. Flere tabeller kan settes sammen under begger algoritmene om det er behov.
    Den sekundære algoritmen her blir omtrent som Fyfaen over her beskriver med baro korreksjon.
    Det jeg har lest om anbefalt justeringsmetode er at det enkleste man gjør er å la wastegate stå åpen så man helst unngår ladetrykk under den første justeringen av AlphaN tabellen, og ivertfall til bilen er godt kjørbart med det. Som en begynelse settes den multipliserende Speed Density tabellen opp helt enkelt til å gi f.eks 20% ekstra drivstoff ved 0,2 i trykk, 50% ved 0,5 i trykk, osv. Først når AlphaN tabellen er nær så bra som man kan få er det lurt å begyne å korrigere i den multipliserende tabellen for ulinjær luftfløde i forhold til trykk.
    Autotune er ikke umulig å bruke til dette, men fungerer ikke like bra som ved bare en hovedalgoritme. Mye manuell justering må man regne med.
    Så at dette er tidskrevende og at det viktigste er at det går rent, og ikke blir helt perfekt, har jeg ikke vondt for å tro.
    Kunne godt tenkt meg å prøve en slik form for mapping selv. Uten at vet om det vil bli vellykket.
    Men ikke noe å anbefale for vanlige amatører nei.

    Edit:
    Fyfaen, forstår jeg deg rett i slidespjeld som i spjeld uten aksling? Altså en plate som man drar opp, ned eller sideveis for å avdekke runner gradvis? Da kan jeg forstå hvorfor du beskriver AlphaN som så vanskelig å justere. Om du bygger en motor som blir laget for å fungere best med AlphaN vil ikke justering med Speed density være noe enkelt akkurat. Selv om sprutet ditt måtte ha en veldig god algoritme for signal fra map sensor vil du få veldig ukonsekvent resultat på det som tilsvarer atmosfæretrykk.
    Og jeg tviler på at glidespjeld vil gjøre det noe bedre. Det er faktisk en grunn til at roterende spjeld fortsatt er mer brukt enn glidespjeld, da fordelene med roterende spjeld for de fleste er større en ulempene.
    Til en drag race motor eller tilsvarende kunne jeg skjønt det.
    Sist endret av Truckdriver; 05/04/13 kl 00:22
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •