Jeg vil faktisk kvervulere litt der. Det raskeste jeg har justert en motor fra første oppstart med MS3X og til godt kjørbart er med AlphaN. Jeg har laget en tråd om den motoren en plass på forumet her. Porsche med Volvo EVO motor, 2,4 B230. Grovjustert med hjulene oppjekket og bremser til belastning. Laptop ver stroppet fast inni bilen under første løp med autotune på. Vidre justering er gjort ved hjelp av logg fra løp. Bilen har enda ikke vært bremset etter bytte av datasprut fra en gammel dårlig Link. Det hindret likevel ikke forrige eieren å vinne mange heat og flere løp. Men det er klart, om det hadde vært en bil som skulle brukes daglig etter vei, så hadde den nok blitt 4D mappet med mapsensor i tillegg på lav belastning. Og da hadde justeringen straks blitt mye mer omfattende og komplisert.
Høres ut som en fin erfaring. Skulle gjerne vært med og observert tilsvarendeJustering i benk har jeg ingen erfaring med enda.
Tror du forsatt tenker bare på MS1 når MS blir nevnt. MS1 er ikke jeg heller spesielt begeistret for.
12x12 ruter stemmer for MS1extra, om man da ikke kombinerer flere VE maps.
Og å tenke på oppløsning bare som hvor mange ruter man har i en fuel mapp er i grunn å tenke helt feil. Om man har ekstremt ujevn momentkurve eller i AlphaN har luftfløde som er veldig ulinjær ut fra TPS posisjon kan man riktignok trenge en del ruter. Men med flyttbar rpm eller belastning slik at man får tabellen tipasset til momentkurven, så har jeg enda ikke hørt om noen bevis for at man ikke greier seg med 16x45 eller 45x16 ruter i en tabell. Kan selvsagt ikke utelukke at det ikke fins MC motorer som varver f.eks 20K med turbo som trenger det.
Mye av det mange mener er "oppløsning" korrigeres på mer moderne datasprut med algoritmer som er utviklet for å gi raskere og bedre resultat på justering.
Det lille jeg har lest om 4D mapping med MS2 eller MS3 inkluderer at man bruker 2 hoved kontroll algoritmer. AlphaN som primær, og Speed Density som sekundær og multipliserende. Det betyr at man har en tabell til hver algoritme, altså 2, for å justere drivstoff. Flere tabeller kan settes sammen under begger algoritmene om det er behov.
Den sekundære algoritmen her blir omtrent som Fyfaen over her beskriver med baro korreksjon.
Det jeg har lest om anbefalt justeringsmetode er at det enkleste man gjør er å la wastegate stå åpen så man helst unngår ladetrykk under den første justeringen av AlphaN tabellen, og ivertfall til bilen er godt kjørbart med det. Som en begynelse settes den multipliserende Speed Density tabellen opp helt enkelt til å gi f.eks 20% ekstra drivstoff ved 0,2 i trykk, 50% ved 0,5 i trykk, osv. Først når AlphaN tabellen er nær så bra som man kan få er det lurt å begyne å korrigere i den multipliserende tabellen for ulinjær luftfløde i forhold til trykk.
Autotune er ikke umulig å bruke til dette, men fungerer ikke like bra som ved bare en hovedalgoritme. Mye manuell justering må man regne med.
Så at dette er tidskrevende og at det viktigste er at det går rent, og ikke blir helt perfekt, har jeg ikke vondt for å tro.
Kunne godt tenkt meg å prøve en slik form for mapping selv. Uten at vet om det vil bli vellykket.
Men ikke noe å anbefale for vanlige amatører nei.
Edit:
Fyfaen, forstår jeg deg rett i slidespjeld som i spjeld uten aksling? Altså en plate som man drar opp, ned eller sideveis for å avdekke runner gradvis? Da kan jeg forstå hvorfor du beskriver AlphaN som så vanskelig å justere. Om du bygger en motor som blir laget for å fungere best med AlphaN vil ikke justering med Speed density være noe enkelt akkurat. Selv om sprutet ditt måtte ha en veldig god algoritme for signal fra map sensor vil du få veldig ukonsekvent resultat på det som tilsvarer atmosfæretrykk.
Og jeg tviler på at glidespjeld vil gjøre det noe bedre. Det er faktisk en grunn til at roterende spjeld fortsatt er mer brukt enn glidespjeld, da fordelene med roterende spjeld for de fleste er større en ulempene.
Til en drag race motor eller tilsvarende kunne jeg skjønt det.