Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
Jeg fikk observere når en av de svært få som BEHERSKER å mappe ett slikt oppsett jobbet med en motor i benken. Han forklarte villig vekk og påpekte utfordringene.

Med en liten turbo som spooler tidlig og fra relativt små gasspådrag + boostcontroller med valfritt ladetrykk så blir jobben EKSTREMT omfattende.
Hva er det MS har for oppløsning i fuelkartet? Var det 12 x 12, altså 144 ruter å fylle ut?

Motoren jeg fikk se i aksjon MÅTTE ha ufattelige 4928 ruter testet og fylt inn med korrekt tall!!
(I tillegg hadde motoren ett raceoppset med større turbo og racefuel og sprut med "Dual maps" slik at han som mappet hadde 9856 ruter å fylle ut KUN i Fuelmappet.) Tenningskartene kommer i tillegg. Gjett om dette tar tid og koster peng.

Han som mappet sa at poenget var å få motorne til å gå rent, "vi kan aldri få det perfekt", var en annen påstand.

Amatører bør styre klar dette og uerfarne bør ikke tenke på det engang. ALT er vanskelig med dette.
Hehe Trur ikke jeg tørr å rote med sånt. Men var bare "teori" om att lufttrykket inni plenumet kunne være "atmosfærisk trykk" I å med att den faktisk henter lufta si der. Trur jeg går for Speed density med Map og rpm hviss jeg ska rote med det. Dær kan vell autotune fungere "ok" også.