Det er det mest idiotiske jeg har hørt... og siden du ikke svarer på spørsmålet hva portingen gjør med en gitt kam, så vil en kam laget til uportet topp holde MYE lenger på en portet topp, spesielt hvis den times om for å utnytte det bedre flødet. Hvis du leser kamspecsen på BD10 og BD16 som jeg skrev over så vil du se at nesten all forskjellen i register de har bortsett fra 1.5 mm i løft ligger i timingen av kammene. En kam midt i mellom hadde knapt hatt noen virkningsforskjell, man kan time BD10 på din "BD13" sin timing og det ville gitt nesten samme register.
Neppe. Motoren din er ikke knock limited som den er. Uten massiv økning av ladetrykk ville den knapt behøvd endring av mappet bortsett fra fuelmengde.Akkurat.
Og dette gir en rettferdig sammenligning mot en billig motor som er bygget for å gi ett godt, pålitelig og holdbart resultat på 98 blyfri, synes du?
Man kan selvsagt fint kjøre E85 på denne lavkommotoren også og hadde da fått en grei effektøkning.
Trenger bare å time den om litt for 98 oktan, og hvis det skal være fair skal dere ha max 1.58 bar trykk.. likt skal være likt.Jeg skulle gjerne sett Caprien mot Supraen ett heat på Rudskogen en varm sommerdag når begge kjørte på 98 blyfri.
Isåfall så bør vi også kunne lade 2 bar, hvilket ikke er noe problem på 99 oktan på 9:1 eller Caprien senke til 1.58.Hehehe, ja på E85 ja.
Det er ikke min motor. Eieren har gjort alt selv og skal ha kreditten. Jeg viser til denne lavkompmotoren fordi den viser hvor gode resultater man oppnår i praksis.
I mange grener av motorsport er det strenge begrensninger på drivstoff. Grunnen er at for at det skal bli rettferdig så må alle kjøre identisk drivstoff, gjerne hentet fra samme bulk. Her kjører altså Cosworthmotoren på kjip pumpebensin uten noe tilsetning og MÅ! derfor ha lavt kompresjonsforhold. Supraen kjører fattigmannsNITRO og hadde ikke fått stilt til start engang. At dere, som har visst dette hele tiden, likevel bruker så mye tid på å sammenligne disse resultatene tilsier at lavkomp fungerer MYYE bedre enn det dere ønker å innrømme.
Ta en effektmåling på Supraen med 98 blyfri på tanken, da kan vi sammenligne på ett rettferdig grunnlag. Jeg er ikke i det minste tvil som hvem som blir den soleklare vinneren.