Hmm. Som sugis, da. 8.5:1 -> 9.0:1 = 30 nav-hk økning fra 3200 og ut, samme ladetrykk, 3.0 2JZ-GTE.
Hmm, igjen. Kompis hadde Cossiemotor med 6.2:1, i din verden kanskje 10% effekttap max fra 8.5:1 men den burde gi 1200NM og 900 Hk "for det er bare å skru opp trykket"... for det første, den gikk som en dass med OL i ketchup. 450 hk økning fra 4000 til 4600 rpm. 3 Bar ladetrykk på 95 oktan ga den 587 hk ved 6200 rpm. Hvordan du skal mene at det er et genialt oppsett, "det er bare å dra på trykk så er den mer lettkjørt overalt", det går langt over mitt hode..Omvendt vil en reduksjon i kompforhold fra 9,0:1 til 8,0:1 kun redusere effekten 2% med uendret ladetrykk, men det tillater en betydelig økning i ladetrykket, noe som lett gir en effektøkning på 50 hk.![]()