Sitat Opprinnelig postet av Tore Vis post
Det der er bare en myte basert på manglende fysikk-kunskaper. Det er den relative hastigheten mellom objektene og objektenes vekt som møtes som betyr noe. Energien i sammenstøtet avhenger av hastighetsdifferansen og vekten objektene innbyrdes, og er ikke relatert til bakkehastigheten under objektene. Det overføres energi mellom objektene som møtes. Hastigheten på objektene (bilen) angir bare hvor fort hjulene ruller rundt og har ingen betydning for kreftene som påvirker objektene i sammenstøtet. Hvilken hastighet objeket "fyker" over bakken under seg (altså hastigheten) er i denne sammenhengen uinteressant; det er energioverføringen mellom objektene og objektenes evne til å absorbere energi som sier noe om kraften i sammenstøtet.
Men likevel, at to biler frontkolliderer i 70 km/t er ikke det samme som å kollidere alene i en steinvegg i 140 km/t, selv om hastighetsdifferensialen blir 70 km/t-(-70 km/t ) = 140 km/t. Kræsjer man i en vegg i 140 km/t er sjansen svært minimal for å overleve, men møteulykker i 70 km/t overlever folk støtt og stadig.

Energien i sammenstøtet skal jo nemlig deles på de to bilene. Og hvis bilene er ca like tunge og har stikk motstatt retning så skal man fortsatt fra 70 km/t til 0 km/t på en viss tid. G-kreftene passasjerene blir utsatt for er mye mer relevant i overlevelsessammenheng enn energien bilen skal absorbere sålenge bilen holder seg nogenlunde hel .

Det blir litt anderledes å kræsje i en semi-trailer i 70 km/t når man plutselig ender opp med å brått gå fra 70 km/t til minus 60 km/t i sammenstøtet .