Jepp, på min er det 2,5" vettu, så litt 3" i starten av anlegget og med 2 utblås er det vel muligheter..
Jepp, på min er det 2,5" vettu, så litt 3" i starten av anlegget og med 2 utblås er det vel muligheter..
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
takk takk!
dere to forstår hva jeg ville fram til...
2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
1993 S2 Avant 2,2 turbo
Forstår hva du vil frem til men tror du det er 3" gjennom hele turboen du eller? Er mye trangere enn 2,5" gjennom turbo og baklokk så det er ikke slik at 2,5" rett bak turboen vil bli bråstopp akkurat. Det er før turboen det nevneverdige trykket blir og det vil ikke bli merkbart større fordi det er 2,5" utløp. Så jeg ser ikke helt problemet ditt. Dette er flowportet i bauger og kanter. Eksoshastigheten vil her bli størst gjennom turbinen, litt lavere gjennom baklokk og 2,5" utløp og enda litt lavere når det blir 3", det er bare gunstig å ha litt overgang, derfor det er ideelt med en trakt også.
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
sa jo det for noen poster siden at oppsettet ditt funker nok helt greit i en bruksbil som ikke skal hentes 400 hester av....
tror heller ikke turboen er 3 toms hele veien gjennom...
men er stor forskjell på hva som virker og hva som er "optimalt"...
men gidder ikke ødelegge tråden din med å diskutere dette her...![]()
2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
1993 S2 Avant 2,2 turbo
Hadde alt skulle vært optimalt så hadde vi snakket et annet budsjett og sannsynligvis en annen bil;P Blir dyrt nok allikevel dette for meg som har blitt student
Jeg må forresten få med: var på Tess og skulle få korta inn den oljetur-slangen som fulgte med da jeg syns den ble litt lang (var en meter). De hadde ikke koblinger som passa på slangen så jeg måtte kjøpe en ny slange. Greit det sa jeg, da jeg har ganske gode rabatter der så trodde ikke det kom til å koste allverden. Fikk litt sjokk da den kosta 645 kr med 60% rabatt... Da hadde han brukt rustfrie koblinger da til rundt 3-400 kr stykket + mva. LITT greit å informere om det på forhånd kanskje? :S Var iallfall nok bare for å korte inn en slange! Bra var det iallfall at jeg hadde såpass med rabatt.
Så har nok verdens mest eksklusive oljeturslange på denne bilen haha;P
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Har litt ymse erfaringer fra tess selv, de er flinke til å gjøre ting dyrere enn de trenger ja..
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
er jo en grunn for at jeg er på jakt etter 3 toms baklokk til min turbo...
dumpen skal bygges om til resirkulerende...
eneste grunn for at jeg skrev i den andre tråden er fordi folk er så forbanna sta å påstår at ting ikke går uten å selv ha prøvd....
så ja jeg vet det ikke er optimalt men det kommer med tiden![]()
2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
1993 S2 Avant 2,2 turbo
Hvor høyt ladetrykk kan jeg kjøre på? Med en så snill kam og nå mye mindre baktrykk burde det vel ikke være noen fare med 1,3-1,4?Må prøve å få eksperimentert litt i helga, er hjemme igjen nå. Får jeg det ikke til å funke mye bedre enn det gjør nå (inkludert at bilen stopper på tomgang etter pådrag) så kaster jeg både turbo og eksos og monterer lettkjørt 16T og komfortabel 2,5" simons igjen.
Noen lure og billige triks for å erstatte resirkventilen?
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
1.3 går nok fint sålenge den får nok bensin. Jeg kjører på det nå på min turbo. Kjørte det på banetreffet og. Den går bra da.
Men husk at bensinpumpa di snart er tom for kapasitet da. Jeg har original 960 bensinpumpe i min og den magra ut blandinga på 1.5 bar. Da klarer den ikke å levere nok pga bensintrykket steg for mye + mer effekt den skal levere bensin til. Vet ikke hvor stor kapasitet 940 pumpa har kontra 960 pumpa.
Det er mange triks man kan gjøre for å få en bil med stor turbo til å bli mer lettkjørt på bunn. Noen er enkle og gratis, andre koster en del mer penger. Polvende svinghjulsgiver, bruke ladetrykksregulering med mottrykk sånn at trykket kommer litt raskere, en kam som er nyere mer optimal i hele registeret, grenrør (en del jobb dog siden "alt" må gjøres på nytt), oljerestriktor på turboen hvis du ikke allerede har det, datasprut osv...
Har walbro GSS 342 eller noe sånt. Husker ikke helt hva den klarer av effekt men er vel 255 l/t så bør være en del.
Har også tenningschip beregnet på stor snurre så tviler på at det er noe særlig mer å hente på å polvende svinghjulssensor. Oljerestriktor burde jeg kanskje vurdert, siden det ble litt større hull i tesskoblingene enn slangen jeg fikk med turboen. Tenkte på det men fant ut at jeg fikk prøve. Grenrøret blir nok originalt, nå er jeg student så en mer påkostet og rask lekebil får det bli når jeg kan kalle meg ingeniør![]()
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Ja, ikke sikkert det er så mye å hente på å polvende, nei. Jeg kjører både med tenningschip som gir høy fortenning pluss polvendt giver, mulig det kan gi litt overkill fortenning så den går dårligere igjen? Men banker ikke såvidt jeg kan høre. Den gikk bedre i hele registeret når jeg polvendte, men det var før jeg byttet tenningschip.
Hm, jeg kan jo alltids prøve. Brukte du klipp/lim metoden eller bytta du på kontakten på tenningshjernen?
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Brukte klipp-press-krymp inntil videre. Egentlig ikke helt optimalt på den type skjermet kabel. Beste er å bytte om kontaktene i tenningshjernen, hvis du får ut kabelskoene fra kontakta uten å ødelegge de.
Fant også ut i ettertid at det går an å surre vekk tapen på elnettside pluggen til svinghjulsgiveren og dra tilbake gummihetta. Da sitter kabelskoene løst klipset inni pluggen. Så er kanskje mindre jobb å bytte om kabelskoene der.
Har prøvd begge deler faktisk og fikk ikke til noen av delene på noe enkel måte. Mener jeg fant ut at kontakten i motorrommet var støpt utvendig, selv om den består av løse pakninger og greier inni, så kontakta på tenningshjernen var mest fornuftig om man ikke skulle ødelegge noe.
Får gjøre et nytt forsøk og se hva det egentlig var det stoppa i![]()
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Pluggen i motorrommet (på elnett delen) er støpt hel, ja, men kabelskoene og gummitetningene er løse inni. De er bare sklidd inn fra baksiden og så sitter det mottakere på kabelskoene som klipser inni et spor inni der. Derfor den kan være litt vanskelig å få ut hel (har ikke prøvd).
Skjedd noko meir her?Fått orden på alle småproblem?
![]()
Har hørt noen rykter om at han skal montere F motor da han er blitt lei turbo![]()
Har ikke fått prøvd noe særlig mer, driver å flytter til Telemark så passer dessverre litt dårlig at bilen ikke funker spesielt bra da jeg er avhengig av den som bruksbil nå og ikke har tid eller sted for å drive å skru på den hver kveld for å få den til å funke.
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo