Vil tro det må uansett få prøvd etterhvert når bilen blir ferdig..
Har da hatt årets fjerde økt, hvor clutch og bremser var i fokus
Handla 1,5L av EBC sin Racing væske
Btr fikk seg nytt manometer og bensintrykk fikk da riktig visning (5bar) sammenlignet med tidligere manometer som viste 3,5 bar....
Borret opp torpedoveggen for slange til væskebeholdere.
Væskebeholdere montert, luftet clutch og bremser. Kun en liten svetting fra nippel bak hvor rør går over til slange.
Syns ikke det er værst med tanke på at alt er nytt
Ã…
Første oljekjøler i serie hadde blåst seg opp og spruter nå olje..
Har en teori ang hva som har skjedd, men får ta den med bedre bilder av kjøleren.
https://m.youtube.com/watch?v=W13qqOf1TTk
Bilen går her for egen maskin!! Beklager kort video, men hadde jo lekkasje på motor ;p
Sist endret av VolvoR-Sport; 26/03/17 kl 09:50
Strøkent
Begynner å nærme seg nå
Mine prosjekt - Linker under:
90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd
Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.
Joda, var morro å slippe clutch!
Har egentlig handlelista fremover ganske klar, men stopper seg litt i for mange prosjekter fremover.. men det blir etterhvert
Legger ut noen bilder av hva som har skjedd med oljekjøleren..
Er det mulig at min overløps 90 grader kobling får for lite flow og da bremser oljen litt i fra første kjøler slik at interntrykk blir litt høyere før det går over i neste kjøler?
Syns det er rart, da motor har gått til 80grader i vanntemp og har jo tidligere vært i gang 5 ganger og har da aldri hatt lekkasje.
Kan jo være en produksjonsfeil på kjøleren og, selv om den var ubrukt før jeg monterte den på vogna..
Har uansett tenkt å kjøpe en ny og gjøre om oljekjøler opplegget mitt, tur og retur slanger vil kobles der min 90 grader kobling nå står og jeg vil bruke 1/2" slange mellom de to ytre koblingene som da vil utgjøre sirkulasjon mellom kjølerne
Burde nå vel tåle såpass? En oljekjøler til bil bør jo tåle det dobble av normalt oljetrykk slik jeg ser det.. og det skal det jo litt til og nå..?
Mine prosjekt - Linker under:
90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd
Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.
Skulle tro det.. har setrab på servo og der mener jeg det er Max 12 bar..
Hadde ei økt igjen i helga
Fikk flytta oljefilter, står nå på retursida og hele kretsen er "ombygd" i forhold til hvordan det var tidligere.
Brukte en del tid på å bestemme meg for hvor jeg ville ha oljefilteret.. tenkte at det måtte helst være mulig å enkelt komme til filteret og bytte uten å søle ut hele bilen :P
Gikk tom for sveisetråd før jeg fikk sveist braketten skikkelig så det får bli senere..
Etter nye slanger var laget til hele systemet var det tid for en kontroll.
Kjørte starter 15 sek og ut og sjekka, alt så fint ut.
Startet opp og rusa lett opp til max 3000 og da så det slik ut...
Nok en kjøler sprengt.. har da selv 3 teorier:
1: Motor har ekstremt oljetrykk med kald olje (har rusa til 7000 på varm motor og da var alt normalt)
2: Oljekjølerkrets har blokkering på retursida, skal ikke være mulig å sprenge kjølerne uansett da trykket aldri vil bli høyere enn hva pumpa leverer. (tilbake til pkt 1.)
3: For dårlige kjølere, motor gikk med setrab før og den tåler 10 bar.
Endeledd montert, hadde litt problemer med at hjula ikke hadde samme avstand på hver side så de ikke sto likt.. etter mye spekulering, målinger og justeringer kom jeg fram til at tannstanga ikke kunne stå i senter.. må enda finjustere litt tror jeg
Skulle teste styrevinkel.. visste at staga var godt utjusterte, men dette sier vell sitt.
Her må jeg nok bygge lengre stag enn hva myranes har.
Tips til fint materiale? max ytre dim 29mm.
Bytta også olje på girkassen + sveisa uniballen i giroverføringa mi.
Skulle teste giring, men gikk da ikke pga luft i clutch system og def oljekjøler.
Fixa også lekk i bremsesystemet - beholderen var ikke godt nok skrudd mot slangekoblinga..
Skal skaffe meg manometer og måle oljetrykket på både kald og varm motor - så koble bort oljekjølerne så oljen kun går i sløyfe i slangene..
Kappa også opp den gamle sveisekoblinga jeg hadde i gamle oljekjøler oppsette i frykt for gjennomsveis som førte til blokkering, men dette så helt fint ut.. full åpning.
Har nå sendt forespørsel til KSR ang oljekjølerne og VAC Motorsport ang oljefilter kitet
Sist endret av VolvoR-Sport; 24/04/17 kl 20:10
Har også problemer med servon..
Kobla av mot fjærbeina og kunne da ratte høyre/venstre uten problem, men når alt kobles sammen og pumpa går får jeg kun svingt til venstre med servo funksjon.
Pumpa får også høyere hastighet høres det ut for ved sving til venstre.
Ved sving til høyre høres det ut som den arbeider mot seg selv..
Har 3/8" tur og 1/2" retur via oljekjøler og til tank på pumpe..
video:
https://youtu.be/mpzJTip5QEQ
Høres ikke ut som det er noe kvalitet over de kjølerne nei
Mine prosjekt - Linker under:
90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd
Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.
Kan ikke skjønne hvorfor kjøleren sprenger :(
Har du kjørt med sandwitch mellom filterflytter og oljefilteret noen gang? Jeg har aldri kjørt med oljeslangene i serie på den måten du har tegnet opp.
Jeg kjører selv med en sandwitch som deler ut til kjøleren. Denne har en returpassasje som slipper olje tilbake i motoren til olja er blitt varm. Den sender noe olje ut i kjøleren. Hvorfor aner jeg ikke, men det er ikke mye.
Mitt opplegg ser sånn her ut.
Du kunne ha prøvd Mocal sin termostatblokk (H-blokk. Denne har en returpassasje som skal stenge oljepassasjen 100% og kjører olja i retur inn til motoren igjen helt til olja blir varm. Denne kobles etter filterflytteren mot kjøleren.
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Har ikke prøvd det nei.. skal måle litt trykk i mai en gang
Termostat kunne kanskje hjulpet, men har sandwichen noe for seg da?
Skal jo uansett hvor i systemet oppnå vanlig oljetrykk
Har sett noen fler kjørt slik jeg tegna opp, og det var ikke noe problem
Holder en knapp på dårlige kjølere pr nå faktisk, selv om det virker litt rart at de revner
Jeg aner ikke.
Har alltid kjørt med en sånn sandwich, men burde ikke være så veldig mye "bedre" sånn sett.
Du får si fra hva du finner ut
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Jeg har selv sandwich med termostat, så oljen blir sendt i retur fram til oljen er varm nok. Også en oljekjøler i fra KL racing og ut ifra prisen så er det like mye kina som det meste annet KL selger. Men funker gjør det da.
Ok, skal vurdere en sandwich i systemet
Var fra Kimmit, men tror nok det blir mocal eller setrab neste gang
Noen som har vært borti astra pumpe og kan høre om den jeg har er normal?
Skal også dobbelsjekke ledningsnett til pumpa ifht at den øker turtall ved sving til en vei men ikke andre..
Kan jeg ha gjort noe feil ved overhaling av tannstang da? Går jo fint å ratte uten servon i gang, får lock - lock da...
Aner ikke men gÃ¥ for mercedes pumpa jeg har istedet í ½í¸‚ har den oppkoblet og i drift nÃ¥ neste gang du passerer í ½í¸Š
Hadde vært artig å få ting til å funke som det står og, istedet for å handle ny pumpe.. har noen tips jeg skal følge opp i løpet av Mai måned nå
Håper jo selvsagt å få orden på styring, clutch og bremser denne måneden så over på 4 søylern for litt karosseri arb
Bygde meg en overgang for trykkmåling i dag, så imorgen skal jeg måle oljetrykket ut til oljekjølere!
Skal også lufte clutch å ta en titt på servon for å mulig få luka ut noen teorier..
God ide
Får litt mer info å basere seg på da
Mine prosjekt - Linker under:
90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd
Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.
Ja, jeg skal nok finne en løsning!
Skal ha hel skru helg sist på mai og
Oljetrykk tomgang - 3,0
Oljetrykk 3000 - 3,5
Oljetrykk varm @ 70gr vann
Tomg 2,4
Varm 3,0
Dette er trykka jeg målte, ser på dette som normalt og at de kjølerne jeg hadde har elendig kvalitet
Fikk lufta clutch, men har fremdeles kun to gir framover.
Har litt å feilsøke på videre, men litt utfordringer må man ha
Ja, om de ikke tåler de trykka så hadde det bare blitt verre lenger opp i turtall
Men er jo greit å finne ut av da.
Mine prosjekt - Linker under:
90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd
Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.