Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 2151

Tråd: Texascom: Volvo 240 BTCC

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Toten
    Innlegg
    2.555
    Antall takk

    Standard Texascom: Volvo 240 BTCC

    Starter igjen opp en liten tråd om mitt prosjekt som opp igjennom tidene har hatt veldig mange lesere og positive innlegg!

    Det er i utgangspunket en Volvo 240GL 1987 modell som jeg kjøpte for konfirmasjonspengene mine i mai 2002. Planen da var å bygge opp en grei bruksbil til jeg var 18år, og deretter fortsette på noe annet. Men det tok vel litt av etter hvert.

    Bilen har vært "ferdig" flere ganger i byggeperioden med forskjellige sugemotorer og girkasser. Det begynte med en B230K som gjennomgikk noen oppgraderinger og endte på 218hk i benken. Bilen var da utrustet med nytt R-sport interiør og et mildt Bilstein Sport understell for gatebruk. Bilen var da "ferdig" den gang.

    Det tok ikke lang tid før jeg bygde på bremser fra S80, 305mm skiver foran og andre foringer i understell som jeg selv dreide.

    Neste steg var ytterligere trimming, det ble fortsatt en B230 motor med et sylindervolum på 2,8 liter som bremset 285hk. Da ble M47 kassen for svak, så jeg bygde en GETRAG 265 kasse. Sammen med denne bygde jeg om bakakselen med 4,88 i utveksling og forsterket LSD.

    Etter denne oppgraderingen begynte prosjektet å bli mer enn en bruksbil: 6 pkt. bur lakkert i showfinish sammen med gulvet innvendig, 330mm BREMBO bremser rundt det hele, carbon innredning, og justerbare fjærbein i hvert hjørne som jeg selv designet og bygde.
    Utover dette er det utrolig mange "småting" og modifikasjoner som er gjort, men ikke nevnt.

    I påsken 2007 ville BILSPORT ha bilen min til messen Bilsport Performance & Custom Motor Show, noe jeg takket ja til. Responsen var veldig bra og det var totalt 75.000 besøkende der gjennom de fem dagene messen pågikk.

    Sommeren 2007 fikk jeg telefoner fra forskjellige bilblader som ville skrive om bilen, noe jeg syntes var skikkelig moro! Den ble omtalt i BILSPORT nr. 12 med seks heldekkende sider! Den var også innom ViMenn bil, Gatebil Børsen og lokalavisen.

















    Hjuloppheng/bremser:








    Da er det på tide å begynne med det som skjer den dag i dag:

    Ny motor: 2600ccm, 20 ventiler, fem sylindere og tørrsump.
    Fem separate spjeldhus, NIRA I3+ datasprut og rustfritt grenrør.

    Ny girkasse: 6 tr. fullsekvensiell, F1 gir på rattet (girspak utgår).

    Det blir også mer carbon å finne i bilen: Girkassetunell, nytt luftinntak til innsuget, samt smådetaljer her og der.


    Blokka sammen med en 911 Turbo 4x4 i bakgrunn:



    Motor i bilen bare for å sjekke klaringer til toppstag:



    F1 V10 kollektor sammen med grenrørsflenser:



    Toppdeksel før og etter glassblåsing:





    Ventiljustering:



    Sist endret av Texascom; 16/07/11 kl 18:37
    Felgen, Reodor Felgen...

    2X FEM sylindere i rekke!
    1987 Volvo 240

    2018 Volvo S60 Polestar 383/1500

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •