Tut og kjør.
De gamle demperene foran har fungert fint, men siden de har sitti der en stund, noe som er tydelig da det var klin umulig å få av mutteren til lenkearmen, bytta jeg de og. Ut med gammelt:
Inn med nytt:
Selvfølgelig med nye fjærseter og demperlagere. Eibach har vært snille nok til å gjøre serienummeret foran synlig utenifra bare man jekker opp, da titter nummeret over kanten på dekket:
Bak var det litt annerledes. På venstre side er nummeret tydelig ved å kjøre bilen opp på bukk, men på høyre må dekket av for å se nummeret. Selvfølgelig min feil, da jeg burde rotert demperen i forhold til øvre feste enda en halv omgang. Null stress. Ut med gammelt:
Her brukte jeg de eksisterende demperene, de virket veldig fine både på bilen og i benken, og jeg har hittil ikke funnet noe stivere dempere bak.
Den svære skåla på toppen av fjærbeinet bak var dekket av en lyseblå guffe, sticky som faen og lukta ca samme som WD40. Jeg smakte ikke på det. Noen som kan tenke seg hva det er?
Inn med nytt:
Øvre demperfester ble og byttet.
Reiv av dippen på fremfelga siden den hadde flisa seg opp så jævlig. Når jeg får på sommerfelga blir det skikkelig vask og ny dipp på alle fire.
Liker hvordan dette ble. Hadde frykta den skulle bli mye mer sidræva. Ble god og stiv, men fremdeles helt nydelig komfortabel, sammen med FK-demperene. Tight og fin under kjøring, ingen ulyder eller merkelig oppførsel, den bremser, coaster og akselerer rett og fint, mens rattet står en anelse mot høyre. Dette skal inn i vognkortet, så en firehjulsjustering er ikke langt unna. Tar flere bilder så snart sommerhjula kommer på.
Litt mål, fra bakken, gjennom senter av felg og til et avmerket punkt på skjermkanten:
Før/etter:
VF
65.7cm / 62.7cm
HF
67.1cm / 63.3cm
VB
68.6cm / 65.7cm
HB
69.6cm /66.0cm
Litt ujevnheter må man regne med, høydeforskjellen foran har blitt mer enn halvert. De gamle fremfjørene var dog ikke knekt, men gummihylsa rundt nedre del av fjøra var intakt på høyre side, og helt slitt i filler på venstre. Sikkert der det var.
Total arbeidstid lå på ca seks timer.