Alright, over vises da det som har blitt døpt Vera, og det er slik Vera står per i dag, 01.06.2014. Vera ble valgt fordi det er min første Vogn, og selvfølgelig pga modellen. Litt historie før spesifikasjoner:
Bilen var første halvdel av 2013 i min farfars eie, noe den da hadde vært i et par år. Før det var den eid av onkelen min, som har hatt de aller fleste Volvoer på denne siden av 142, og spesielt mangeP80; han kjører sekstimersløp med 850 på Karlskoga, har ekstremt god kjennskap til motorene og drivverkene, og jeg stoler på at den er godt tatt vare på i hans eie. På toppen av det er den tidvis inspisert av fetteren min, som er utdannet på Bilia Lillestrøm, samt at jeg har hjulpet farfar en del med vanlig vedlikehold som hjullager, endeledd og generelle slitedeler de siste årene. Til tross for den relativt høye kilometerstanden, som jeg kommer tilbake til, føler jeg den er i god stand. Har ganske høy stjerne hos gammeln, tror ikke han ville solgt meg en bil med feil på som han ikke fortalte om.
Vera er altså en '99modell, førstegangsregistrert i Sverige sent i '98, og bruktbilimportert hit i oktober 2002 som flyttegods. Fargekoden mener jeg er 428 Coral Red Metallic, noen av dere vil sikkert skrike ut at den er rosa, men om dere ikke har sett en speilblank slik en før, kan dere klappe pent igjen. Nydelig farge med perlemoreffekter, avhengig av lyset kan fargen endre seg fra kraftig rosa til mørk brun, utrolig fascinerende.
Motoren er en B5254T, altså 2.5L 20v lavtrykksturbo på 193hk. M58 manuellkasse, AC, Cruisecontroll, store kjørecomputeren, fire elektriske vinduer osv. Eneste som egentlig mangler av utstyr er takluke, noe jeg ble glad i på min kjære Turid, nettopp fordi Turid ikke har AC. Colombafelger på vinterhjula, merkelig nok er to av felgene speilvendte, slik at alle ruller riktig vei. Sommerfelger vil nok variere litt.
Bilen har gått ca 343 000 km. Dette er jo betydelig langt, men som kjent går disse motorene mye lengre om de blir riktig tatt vare på, noe jeg som sagt føler den har blitt. Bruker litt olje, men ikke av betydelige mengder, kjøleveske og alt annet har vært tett så lenge jeg har hatt kompetanse til å vite hva det dreier seg om.
Imidlertid, den er ikke feilfri. Jeg sier imidlertid nettopp fordi dette er feil jeg planlegger å fikse ganske fortløpende. Dette dreier seg om en skitten tempsensor for innetemperaturen, en ABSfeil og en feil på bakre lambdasonde.
Planer og håp er det litt så som så med. Med Turid har jeg fått prøvd og feilet mange av mine bilrelaterte våte drømmer, og veit således hva jeg skal holde meg unna; overdrevent elektriske modifikasjoner vil det ikke bli noe av her, utover et sluttsteg i bagasjen et sted, og kanskje park,- og/eller bremselys i øverste feltet i baklyktene. C70 klarglasslyktene skal jeg holde meg unna med mindre noen skulle gi meg en virkelig kanonpris, er rett og slett ikke så fan av de, ei heller klarer jeg å rettferdiggjøre prisen på 3k per lykt. Har alltid vært fan av linselyktene med svarte detaljer innvendig, de virker som grei kvalitet, og slår utseendet på originallykter med slitte lykteglass med noen meter. Ekstralys vil det være, enten som opplegg som skrus på hver vinter, eller som mindre xenonlykter bak grillen. Synes ikke profilen til hverken 850 eller V70 kler bøtter i fronten, men jeg har ombestemt meg på verre ting før. Så, kort og kontant forklart, gjennomførte planer og modifikasjoner i grønt, ikke gjennomført i rødt:
Opplegg ekstralys i fronten (sensommer 2011)
Svart dashbord (våren 2012)
Bremseskiver rund baut og klosser foran (sensommer 2012)
Batteri (sommer 2012)
Bremseklosser bak (08.07.2013)
Overtatt og hentet hjem (13.07.2013)
Volvo Volans på sommergummi (13.07.2013)
Fjærtårnsstag, Volvo originalt (14.07.2013)
Ratt byttet til opptrekt ratt fra '99-00 R (Sommer 2013)
Sluttsteg og subwoofer i bagasjerommet (22.07.2013)
Ny headunit fra Pioneer med USB i front (13.07.2013)
Senk på fremaksel, 40mm Lesjöfors senkefjærer tilFWD(Sensommer 2013)
LED i parklys og tåkiser (Sensommer 2013)
Instrument,- og bryterlys i kupeen til LED (Sensommer 2013)
Svarte delskinnsseter (Oktober 2013)
2x70W Xenon Ekstralys (Oktober 2013)
TRACS-knapp (29.10.2013)
2DIN Pioneer headunit med USB, Bluetooth og subamp (04.11.2013)
Twinpipe, selvgjort og velgjort (17.11.2013)
US-blink (20.12.2013)
Nye fjærseter og demperlagere (28.12.2013)
Ny bremsevæske og nye bremseslanger fremme (18.01.2014)
Ny drivknute høyre fremre (08.02.2014)
R-fanger (28.05.2014)
IPD stabstagsett (14.06.2014)
XC-grill (17.06.2014)
Mørke dørsider (10.07.2014)
Storservice 2014 (12.07.2014)
Nye Toyo Proxes T1R på Antrasitt Volans (18.07.2014)
Ny 1-DIN headunit, Pioneer AVH-X7500BT (21.07.2014)
Nye Volvo originale fjærseter fremme (20.08.2014)
Catkiller under R-fangeren (26.08.2014)
Nytt batteri, Biltema 75Ah sølvkalsium (27.09.2014)
180w LED-bar på taket (26.10.2014)
Overhalt bakbremsene (22.11.2014)
Fjernet bakrutevisker og erstattet med glassplugg (23.11.2014)
FjerneABSfeilkode(r)
Vurderer sterkt en BSR steg 1 chip (238hk)
TD04HL-16T turbo
Utstyr fra fabrikk:
2soneECC
Elektriske speil
Elektriske vinduer rund baut
Avtagbart hengerfeste
Oppvarmede for,- og bakseter
Manuelle seter
Tåkelys
Hekkvinge
Delskinnsseter
Fjernlysbryter i kupé
B5254T medETMog coil-on-plug
TRACS
Vannvarmer med uttak for kupévfte
Lista blir oppdatert fortløpende ettersom feil eller planer dukker opp. Skal ikke se HELT bort fra at dette tar av litt i retning månen, på samme måte som med Turid
Siden vi er på temaet Turid, vil jeg komme med en liten appell. Som kjent inviterte jeg dere, altså den gemene hoptil å fylle den tråden med så mye offtopic og bullshit som bare faens mulig. Delvis fordi jeg var en posthunter og ville oppnå så mange innlegg som bare mulig, delvis for å irritere Per Turbo, som en tid viste særs stor egeninteresse i å holde tråden min ryddet. Den tid er forbi, jeg har delvis vokst opp, og vil be dere om å holde den værste offtopicen i Offtopictråden. Jeg er jo tross alt halvveis til kortstokk om et halvt års tid.
Samtidig er jeg ute etter så mye informasjon som mulig rundt de som skiller denne bilen fraFWDog 850, selv om jeg vet mye, vet jeg langt ifra alt, og det jeg er veldig interessert i er i hvilken årsmodell SRSsystemet endret seg iP80, i forbindelse med at jeg vil bytte setene til noe mørkere.
Utover dette er det bare å stille spørsmål og komme med informasjon, planen er å ha dette som bruksbil med litt tilfeldig vintermoro i noen år, og skal taes godt vare på. I tråd med malen til ChrMl vil jeg her linke rett til de enkelte direkte arbeidene, for både min og deres skyld. Litt lettere å finne frem blant alt pratet på den måten.
Første Sonaxbehandling av Volans
Vårvask og bildeserie
LED ogOBDII-Gauge
Polytrol og LED i instrumenthus
Senk, lakkering av grill, og bilder av ratt
Bildeserie, med nytt kamera
Montert xenonkonverterte tusenmetere
TRACS-knapp
Svarte delskinnseter
Ny Pioneer headunit
Twinpipe, selvgjort og velgjort
US-blink
Demperlagere og fjærseter, samt rebuilding av drivknute... igjen
Bremseslangebytte og flushing av bremseveske
Høyre fremre drivakselservice
Liten bildeserie i nattemørket
Felgfiks med kjemisk metall
Rubbersprayet grill
Prøvdedippet en vinterfelg i mattsvart
Pusset opp og montert R-front
IPDs stabilisatorstag montert fremme og bak
XC-grill
Liten bildeserie
Bildeserie
Svarte dørsider, og rødt lys i klimakontroll
Våtslipt defekter på panseret, med varierende hell
Storservice 369k km
Nye dekk og dippa Volans
Pioneer AVH-X7500BT
Photoshoot med dekaltrim
Fjærsetebytte og litt interiørbilder
Hyttetur, minitreff og catkiller fra Tomcat
Nytt batteri, spenningen er til å ta og føle på! (<---elektrikervits)
180w LED-bar på taket
Overhalt bakbremsene
Wintermode engage, og glassplugg i bakruta
Bildeserie av LEDbar
Nye sommerfelger innkjøpt, litt Photoshop