Bra det ser ut til at turboen funker bra, gleder meg til du får prøvd den litt mer. Så skal jeg jammen meg bestemme meg jeg også.
Bra det ser ut til at turboen funker bra, gleder meg til du får prøvd den litt mer. Så skal jeg jammen meg bestemme meg jeg også.
Passa wg braketten du kjøpte av meg?
Motorrommet ser veldig bra ut!
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Takker. Nja den passet etter litt mod for wg staget havnet midt for oljeretur og der kunne det ikke være. Måtte rette ut det meste av knekken og bøye wg staget for frigang mot eksoshus. Hadde gjort seg om wg klokka hadde kommet 1-2cm vekk fra kompressorhuset sånn at jeg hadde sluppet å bøye staget. Men ellers såg braketten veldig bra ut.
Når den spinner på 3. er det på tørt? Og sånn ca trykk kjører du på nå?
Tørt ja med 17". Men dekka er gamle og det er kaldt ute. Siste draget var jeg oppe på 1,5 i trykk. Men som sagt tror jeg det er mye å hente på tenningsbiten enda. Også har jo den 4,10 utveksling som hjelper endel.
Sist endret av GMV; 03/01/16 kl 08:37
Greit å få med seg utvekslingen og ja.
Selv har jeg 3,73:1, og noe spoling i tredje gir har jeg enda til gode å se. Nå kjører jeg ikke fullt så høyt trykk enda heller, og mapping av tenning etc. står det igjen mye av her også. Blir spennende å følge med videre, håper du har planer om å måle baktrykk?
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Jeg hadde planer om å måle baktrykk ja via den egr utgangen. Må koble opp oljecatchtanken også. Opplevde noe blowby og påfølgende oljesprut opp fra oljefella.
Ja, har selv tatt en måling ut der, lagde noe greier utav EGT sonde feste med klemringskobling og 6mm kobberrør rullet i en spiral. Men jeg hadde bare en turbotrykksmåler som måler i PSI til rådighet, så det ble jo så som så med nøyaktigheten. Pluss at biltemamåleren min ikke er nøyaktig for en femmer.
Skulle hatt enda en mapsensor på baktrykk og logget inngangen sammen med den andre, så hadde det vært en reell måling.
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Ser jo ut til at dette funker, så fort jeg får råd og lyst på en ordentlig bruksbil blir det nok 4.10 på min også. Gleder meg til fortsettelsen her.
All lokal erfaring tilsier at 2,3 L rødmotorene trenger en seriøs oppgradering av veivhusventilasjonen når ladetrykket passerer ca. 1,5 BAR på ett oppsett som gir effekt.
Ett annet tips, husk å målet trykket i downpipen også. Jeg husker at denne lokale Cosworthen https://www.youtube.com/watch?v=q3PfyeLALPM målte maks 0,15 BAR høyere trykk i eksosmanifolden enn i innsugsmanifolden med en EFR 7064. Så ble trykket i downpipen målt til 0,2 BAR! Med ett bedre eksosanlegg som hadde gitt 0 mot-trykk i downpipen så hadde altså eksostrykket aldri passert ladetrykket her, selv med ladetrykk rundt uvanlige 2,6 BAR (38 psi) som er det bilen går med til vanlig.
Javisst. Det benyttes forskjellige løsninger. Noen bygger om den originale boksen. Noen bruker i tillegg en nippel der hvor den blokkmonterte fordeleren står på gamle motorer. Noen lager en boks med skilleplater og utlufting og monterer den der hvor den mekaniske bensinpumpen står på A-motorer. Det som er felles er at man bruker dimmensjoner som passer radiatorslanger for å få bukt med problemet.
3 tom downpipe/anlegg med 1 lydpotte eller 2 ?
Edit: Batland . Mener du å si at han har 2,75 bar mottrykk i eksosmanifolden når han har 2,6 bar ladetrykk i innsugsmanifolden?
Dette endrer seg ganske betydelig i filmklippet du har lagt ut, så hva hadde han i mottrykk i eksosmanifolden når ladetrykket er 1,85 bar på slutten?
Sist endret av Holck; 04/01/16 kl 22:50
3" hele veien med 1 potte. Står på en sk racekat og om det er noe så er det nok den som er proppen.
Det må måles ja . Det som var intressant med målingene hans var at, syns jeg ihvertfall , at det fortsatt var mottrykk selv med 3 toms rør uten lyd demperne. Her hadde det vært morro å sett hva slags målinger han hadde fått med 3,5 toms rør på den motoren. Time will show
Gikk fortsatt ikke ann og sende deg melding.
Hæ? Var innpå å slettet unna nesten alt i morges. Mulig jeg har blitt degradert fra betalende medlem pga sein innbetaling og derav fått redusert maks antall meldinger :/
Det spørs da altså. Lurte i grunn kun på hvor du kjøpte EFRn.
RS Tuning i Bergensområdet. Du finner de på FB.
Fikk lagt om dekk i går. Prøvde å rette en felg men den sprakk litt i kanten så vi slipte en fuge og la i kjemisk metall på inn og utside. Ser ut til at det ble bra.
Sist endret av GMV; 07/01/16 kl 14:32