Satan den rallyspec turboen var dyr....
En fullsize 3076 blir for stor og ser unormalt stor ut til mitt effektmål og sleeper design.
EFR7064 er vel også for stort?
Får GT og GTX 3071R med T3 5 bolt og 3" inn Samme kompressorhus hus som på GT28 serien.
Tenkte å ha std utseende så langt det rekker. Dvs 940 grenrør og intern wg.
Hadde vært morsomt og maskinert den turboen som står på til dual ballbearing sleeve så den tåler påkjenningene.
Hehe, Rallycrossturboen til Kenneth Hansen kostet 144 000,-![]()
EFR7064 blir absolutt ikke for stor. Her en lokal Cosworth hvor jeg har bidradd med spec. inkl. turbovalg. Sjekk ladetrykket og dreiemomentet på 98 blyfri pumpebensin. https://www.youtube.com/watch?v=q3PfyeLALPM
Hvis du sjekker RS tuning Bergen på facebook så finner du bilder av forskjellige EFR.
Man fikk iallefall, kanskjer får enda GT3071R med A/R0,50 kompressorkåpe med 2,5" tillkobling. Dette huset er klart bedre enn A/R0,60 huset til GT2871R med 3" tilkoling.
De nye GT turbinhusene med integrert wastegate er klart bedre enn de gamle T-serie husene som i tilegg krever ett relativt kostbart Ultimate flow baklokk for å fungere.
http://www.atpturbo.com/mm5/merchant...Category_Code=
Sist endret av Batland; 03/10/15 kl 13:13
Er EFR turboene kulelagret da? Er ikke mye fra BW som har vært det tidligere ihvertfall. Pris på no sånt?
Det er snakk om en del penger, men man MÅ se på hva man får for pengene og sluttresultatet pr. kr. man har brukt.
Ja det er de. Kulelagrene deres får andre fabrikanters kulelagre til å se ut som noe ungene lager i barnehagen. De er i tillegg sølvbelagt for hindre at de skjærer seg. Dette er en unik fordel man bare får med EFR.
EFR er en av få som har smidd billett kompressorhjul. (Du vet, slik som den ovennevnte Rallyturboen til Garrett.) Dette er en unik fordel man bare får med EFR.
EFR har det letteste spesiallegerte turbinhjulet på markedet for suveren spool intensitet og respons. Dette er en unik fordel man bare får med EFR.
EFR har rustfritt turbinhus.
EFR har en stor, driftsikker, pålitelig, holdbar og effektiv integrert wg. Dette er en fordel man bare har med EFR og ellers Garrett T3 hus til Cosworth / Lotus / Lancia.
EFR har en høykvalitet innebygget dump ventil.
EFR har inkludert Boost solenoid.
Sett opp tilsvarende spec. på hvilken som helst Garrett, Presicion eller hva som helst og sammenligne prisene da.Man må da bruke deler av tilsvarende kvalitet som EFR som f.eks Tial og IKKE kindadumper og kina wastegater.
RS Tuning Bergen og Turboservice forhandler EFR.
Ikke for å være stygg, men jeg utrykte tross alt tidlig min skepsis til Turbomec. Hva har denne turboen kostet deg totalt og hvor mange mil har den holdt?
Garrett T3 Cosworth / Lancia / Lotus:
![]()
Sist endret av Batland; 03/10/15 kl 22:13
Jeg så på Turboservice sine priser.
Koster jo endel med tanke på at dette er en lavbudsjett bil med fremdeles LH2.4....
Det er rett. Vi merker kronekollapsen nå. Jeg tilbyr bare informasjon.
Dollar vs NOK.
http://www.norges-bank.no/WebDAV/sta.../svg/USD_M.svg
Sist endret av Batland; 03/10/15 kl 13:45
Men er ikke helt fjern fra tanken om datasprut med tiden. Selvfølgelig med sleeper look fremdeles!
Har jo ett Haltech E8 liggende på hylla som egentlig er tiltenkt 240 med 2,5 16V. Frister å "låne" det.
Hvor stor er en sånn EFR 7064 fysisk?
Ser man det du. Da er det bare å låne ivei.
Se fra katalogside 105 her: http://www.full-race.com/articles/efrturbotechbrief.pdf
Se også bilde av kulelagrene på side 34. EFR vs Garrett GT.![]()
Sist endret av Batland; 03/10/15 kl 17:41
Da har jeg tatt av turbo og inspisert den. Denne er dessverre beyond repair da hjulet har skrapt god i kåpa og det har tilogmed løsnet biter som jeg inderlig ikke håper har kommet inn i motor!
Tok av kompressorhjul og kikket på lagrene. Journal lagrene ser normale og hele ut og ingen misfarge på aksel så smøring har det vært. Men aksiallager derimot var helt gåent. Og som jeg mistenkte tidligere så sto det standard aksiallager i den. Det hjelper ikke på holdbarheten i en hybridturbo akkurat.
Sendte han en saklig mail med bilder og ba han ordne opp i dette snarest, hvis ikke truet jeg med å gå til forbrukerombudet for jeg mener jeg har en god sak her.
Lar bildene tale for seg selv.
![]()
Sist endret av GMV; 10/10/15 kl 13:08
Du får håpe at han ordner opp for i praksis har du ingenting å stille opp med her. Du må forvente å agrumentere mot påstander som at dette er racingdeler uten noen form for garanti, at aksiallagre ryker hvis man overruser turboen, at de ryker hvis man kjører på for veik olje og at du selv har byttet aksling i turboen.
Når du har ett stort 68 mm kompressorhjul fra en TD05 som trekker akslingen fremover og ett lite 9 bladet 52 mm TD04 turbinhjul som trekker den bakover så MÅ nødvendigvis aksiallageret ryke på baksiden pga overbelastning. (52/68 = 76%) Det er derfor ekstremhybrider som GT2871R (53,85/71 = 76%) og GT2876R (53,85/76 = 71%) har kulelagre.
Synd å si det, men det er rett og slett en dritt turbo som ikke kan holde slik jeg ser det. Jeg personlig mener at hvis turbomec hadde relevent og adekvat kompetanse så hadde han i stedet kombinert ett 56 mm TD05 turbinhjul med en TD04-19T kompressor på 58 mm. (56/58 = 97%)
Til orientering ligger det en brukt KRX400 (60/66 = 90% som er) tils. her inne nå. Jeg har flere bekjente som kjører både KRX400 og andre turboer i samme familie som har ladet godt over 2,0 BAR i årevis og turboene er akkurat som nye.
http://forum.vccn.no/showthread.php?...-Vurders-solgt
Sist endret av Batland; 10/10/15 kl 14:08
Men han reklamerer jo for racelager og 400hk så det må jo være noe han har testet ut. Nok engang vet jeg att dette kanskje ikke er optimalt men.... Man blir klok av skade. Hadde nok kjøpt noe BB greier nå som jeg vet bedre. Var jo egentlig meningen QWT skulle levere meg en Precision turbo med billethjul men de klarte dessverre ikke å levere.
Dette var forresten svaret jeg fikk ganske så kjapt.
"Hej
Måste ha ramlat mellan stolarna , på nått sätt , ursäkta.
Har exakt en lika dan turbo i mon SAAB 22T med std lager och std axel , den har rullat nästan 10000Km utan problem , den laddar som mest 1,7 bar , har byggt flera sånna turbo utan problem , så jag förstår inte varför din har gått sönder , jag skulle järna vilja inspektera din turbo.
Kan du skicka hit coren , (kåpan och turbinhuset behöver jag inte )
mvh Ulf Turbomeck"
Eneste trøsten er at du nå kan eksperiementere med den du har. Jeg ble kontaktet av en desperat bekjent som trengte hjelp med en hybridturbo som var svært mye værre enn den du har. PGA at vi begge hadde en useriøs innstilling til dette så ble turboen "reddet" og resultatet LANGT bedre enn folk flest kunne tro.
Sist endret av Batland; 10/10/15 kl 15:17
Hehe, har forsøkt å si dette en stund nå. 8V rødmotor er ikke det samme som andre motorer når man turbotrimmer dem. Jeg tror at dersom du hadde kjørt med en ekstra ladetrykksmåler tilkoblet intercooleren så hadde denne vist ladetrykk mer eller mindre konstant. Det har vi sett på 8V rødmotorer før og med betydelig større turboer enn den du har.
At en TD04-19T er en glimrende turbo til en 16V 2,0L motor er velkjent, men dette er ikke særlig relevant. Håper selvsagt at det ordner seg for deg på enkleste måte.
Sist endret av Batland; 10/10/15 kl 14:42
Skal sende den i retur. Jeg bemerket dette med at en 8V rødblokk sliter mer med baktrykk enn visse andre motorer.
Innspill til turbo, uten at jeg har noe peiling altså. Hvis denne kan "reclockes" så ser den jo interessant ut.
Denne har visst doble keramiske lagre fra NTN (samme som i EFR turboene) og er avbalansert av SCHENCK.
http://shop.mambatek.com/Ball-Bearin...?categoryId=-1
Mamba er startet av han som var var hjernen bak Kinugawa, har startet opp for seg selv.
Sist endret av Runar; 10/10/15 kl 16:01
Har vært å tittet på disse. Takk for innspill.
Har lyst på en EFR 7064 med T3. Litt over budsjett men det hadde blitt rått tror jeg.
Det forstår jeg godt. EFR7064 har vært min favoritt turbo siden første gang jeg såg den. Det går to biler med denne turboen rundtom her. Begge to har en helt utrolig respons, rundt 450 hk og meget godt dreiemomentkurver.![]()
Ja det er jo momentet som er gøy. Selvsagt må det være litt effekt og men trenger ikke mye over 400hk.
Du skriver moment, men jeg antar at du mener god respons, godt bunndrag og en seriøs dreiemomentkurve.Hvis du ser på disse klovnene som kliner i syke kammer og kjempeturbo så ser man både 800 og 900 Nm, men bilen fungerer ikke noe sælig likevel fordi effekten på 4000 o/min oftest er mellom 120 og 200 hk og dette er sjelden og aldri tilfredsstillende.
I over 10 år nå har jeg mast og mast og mast på at man bør holde fokus på å klare minst 300 hk på 4000 o/min. Klarer man dette så VIL man oppleve kjøreglede og eierglede. Siste lokale eksempelet er kun ca. 2 uker gammelt. En misfornøyd ungdom med "flotte tall" hadde tatt en toppakning og oppsøkte den lokale Dynapack mannen. Motoren ble reparert og øvrigheter som tenningsanlegg, bensinpumpe osv ble kontrollert og evt. kvalitetsikret før man til sist avsluttet med en KORREKT! re-mapping. Maks effekt og maks dreiemoment ble redusert pga innmappet korrekt nivå på ladetrykket, men.......effekten på 4000 o/min økte dramatisk. Eieren var lettere sjokkert over hvor godt bilen gikk nå til tross for lavere tall for maks effekt og for maks moment.
De to nevnte bilene med EFR7064 turboer ligger selvsagt godt over 300 hk v/ 4000 o/min. og akselerasjonevne, kjørglede og eierglede er deretter.![]()
Sist endret av Batland; 13/10/15 kl 14:30
Ja det er respons og bunndrag som holder seg litt oppover jeg er ute etter. Og selvfølgelig med tilnærmet orginalt utseende.
Igjen fremstår EFR7064 som ett uvanlig godt valg.
EFR er en av få turbofamilier med innebygget dump ventil slik den orginale turboen har. En EFR7064 er selvsagt noe fysisk større, men kompressorhusene er ikke større enn de må være. Dette i kontrast til f.eks Holset turboer.
Alternativet er som tidligere nevnt den KRX400 turboen som er tils. her inne for øyeblikket.