-V70 R AWD 2005 http://forum.vccn.no/showthread.php?...5-Ny-bruksbil!
-240 GL 1993 http://forum.vccn.no/showthread.php?p=65185#post65185
-V90CC D4 2019
-144 de Luxe 1971 http://forum.vccn.no/showthread.php?...ight=144+sekse
xV60 D6 2015 x960 2.5 1995 x242 DL 1979 x244 GL 1980
Syntes det var tøft jeg ;-)
1976 Langførr med 6 på rekke !
1977 Volvo 245 Turbo
1990 Volvo 240 Stasj
2013 VW Passat 4motion
2004 Renault Trafic
Tenkte og politi når eg såg bilde, men syns det var stilig!![]()
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Har mer dekor liggende som skal på da.Men jeg likte det.
Da har jeg skiftet oljekjøler pga lekasje på den gamle. Tok en 25 rader jeg hadde liggende for ekstra kjøling. Har også fått på alu cooler fra KL racing nå. Mappet litt til så nå er det bare finpuss på mappen igjen.
Er det samme måla på alu intercooleren som på den orginale?
Den er tykkere, men mer eller mindre lik ellers ja :-)
Sent fra min C6903 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Litt så som så passformen syns jeg. Måtte modifisere gummiklavene for å i det heletatt få den inn.
Jeg tok ut gummiklavene ;p da passa det..til en viss grad. Jeg har 1.versjon av disse modeltilpassa, og måtte banke opp forsterkninga på høyre side i panseret for å få lukka det...
Sent fra min GT-P5210 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Ok, Jeg må nok koste på meg en slik en etterhvert.![]()
Oppdaget i går at den ga en litt annen lyd fra motoren enn tidligere. Så jeg ville ta en nærmere titt på saken i dag.
Tok av slangen inn til turboen og kjente på hjulet. Ca 1mm aksial slakke.... Lykken er at jeg oppdaget det tidlig for jeg tror ikke det har vært kontakt mellom hjul og hus på noen sider. Selve lagrene kjennes svært fine ut, men ikke thrustlageret. Rart at det skulle bli slik, flere har jo kjørt mye høyere ladetrykk på disse enn det jeg har gjort og da med uportet eksoshus og std turbin.
Tok kontakt med Turbomeck men han har ikke svart på den forrige mailen heller med etterlysning av turbinhjulet han skulle sende.
Mistenker at det er brukt std lager på den og ikke oppgradet thrustlager som han påstod det skulle være.
Hvis han ikke svarer i morgen skal jeg ringe,makan til kundeservice når man driver firma da!
Hvilken motorolje kjører du? En med SM?
Hva tenker du på?
Er Castrol GTX 15-50
For at dagens originalturboer skal overleve på dagens motoroljer som av miljøhensyn er tom for godstoff så har de kulelager. En glidelagerturbo krever mer av motoroljen. Videre er det slik at ladetrykket ligger på baksiden av kompressorhjulet og presser dette fremover. På eksossiden ligger baktrykket på baksiden av turbinhjulet og presser dette bakover. Hvis man har en T3 turbo som f.eks BSRT325 med ca. 60 mm hjul på begge sider av akslingen så blir kreftene utjevnet og belastningen på aksiallageret liten. Når man velger seg en hybridturbo hvor kompressorhjulet er mye større en turbinhjulet og øker ladetrykket så øker belastningen på aksiallageret dramatisk. Hvis man så ikke er klar over dette og kjører en tilfeldig motorolje som ikke har uvanlig solid bærefilm så blir levetiden på aksiallageret bedrøvelig kort.
Hvis du er en Castrol 15W/50 kar så finnes det oljer som har tilsetningsstoffer designet for å tåle store overflatebelastninger og som derfor har en solid bærefilm med API rating SJ. https://www.louis.de/en/artikel/cast...hetic/10038383
Sist endret av Batland; 01/10/15 kl 19:25
Jeg vet at en turbo som er en hybrid som oftest ikke er optimalt. Men i dette tilfellet mistenker jeg at det ikke er montert oppgradert thrustlager som produsent om du kan kalle det det utlover. Grunnen til at jeg mistenker det er fordi oljeringen ikke var av staggered gap typen som ofte er med i ett slikt lagersett. Det var heller ikke satt i 9blad turbin som utlovt men som jeg byttet selv. Hadde vel ikke akkurat gjort saken bedre med std 12blad vil jeg tro. Selger mente det skulle gå helt fint med std aksling.
Mulig det hadde hjulpet med annen olje evt lavere trykk/annen turbo. Jeg skal iallefall demonter turbo fra bil og ispisere om det er skader beyond repair. Burde vel ikke solgt E50 turboen.....
Kjøpte GTX fordi den var på tilbud der og da.
Kjedelig lesning.. Blir spennende å se hva du finner ut!
Men med en E50 ser det plutselig ikke spesielt orginalt ut lenger. Men jeg skal se på turboen kanskje iløpet av helga. Den olja du linker til er for motorsykkel ikke sant? Ingen av de motoroljer beregnet for bil har API SJ , men SH er ikke det for å tilfredsstille miljøkrav? Eller er jeg fullstendig på bærtur?
Har hørt flere kjører med Biltema! sin 10 60w på audi motorer med oppimot 800hk uten problemer.
Nja,,,jooo, både og. Jeg mener at det finnes gode muligheter, men norske turboselgerene har så langt vist imponerende sløvhet. Synd vi i Norge ikke har tilgang på en slik Turbolab Austin som man ser på youtube.
Det stemmer. MC oljer selges i lavt volum og har derfor ikke samme miljøkrav som motoroljene som er beregnet solgt til hvermansen. SH og SJ krever godstoff. SL har lite godstoff, SM har minimalt med godstoff og SN er blottet for det.
Hehehe, en 800 hk Audimotor uten problemer?? Det må være resultat av en meget aktiv og livlig fantasi.![]()
Sist endret av Batland; 02/10/15 kl 12:27
Antageligvis en godtroende VAG entusiast. Har sett på videoene til Turbolab. Han gjør jo i prinsipp det samme som turbomeck gjør med sine TD04.
Antagelig ja.
Turbolab er ready, willing og able til å gjøre mye forskjellig. Han hadde ikke hatt hverken problemer eller betenkeligheter med å dreie og tilpasse ett T3 baklokk og ett GT28RS kompressorhus med A/R0,60 til ett E50 kompressorhjul. Resultatet blir en E50 med identisk utseende til en T3 turbo.
Spør du om tilsvarende her i landet så blir det en lang diskusjon om alt mulig piss i stedet.
Ingen større aktører her som gidder å gjøre så veldig mue utenom det de har på hylla.
Hva med en GT3071R med T3 og 60mm eksos? Eller en GTX3071R? Eventuelt en GTX2967 med T3
Jeg ble helt begeistret første gang jeg sjekket fullsize GT3071R med 60 mm turbinhjul og hvordan man kan spec. denne opp akkurat slik man vil. En helt amazing turbo i mine øyne.
Her mapping av en lokal 2,2 Cosworth med GT3071R. 650 Nm på 3000 o/min. https://www.youtube.com/watch?v=MCbJigES0i4
Etterhvert kom Garrett med GTX3071R som i praksis er en dyr turbo, men den har imponert oss med responsive, lettkjørte og dreiemomentsterke 490 + hk målt på NAV på 98 blyfri pumpebensin. Personlig ville jeg mye heller valgt EFR7064 eller EFR7163 fremfor GTX2967. De som gidder å sjekke hva de faktisk får for pengene når de kjøper EFR innser at det er ett kupp.
EFR står for Engineered For Racing og er selvsagt kompatibel med motorsport akkurat slik de er.
Hva koster så en Garrett GT turbo som er oppgradert fra siviliststatus til motorsportspec? http://www.atpturbo.com/mm5/merchant...egory_Code=GTX
Sist endret av Batland; 03/10/15 kl 12:07