Vel hvis ALT skal baseres på kliss originale deler, skjøre råder, på LH 2.4 eller forgasser, på 95 oktan, helst til en gratis sum + kostnaden av turbo... Så er det klart at det krever noe lavere kompresjon enn hva som ellers ville vært ønskelig, og at hvis den er veldig lav, så kan en 38mm eksosventil hjelpe å svelge unna for mangelen på ekspansjonsrate, dog håper ikke du øker minstedian i seteinnsatsen noe særlig, for da visker du ut en god del av grunnen til at du putta på en større ventil i utgangspunktet... Hjelper ikke med en hurtig og stor avduking av ventilvindu, hvis du allikevel ikke får noen trykkgjenvinning bak.

JA det funker tilfredstillende til å ha det gøy på banen, men det er ikke særlig effektivt med lav kompresjon, og man sliter hvis bilen er fra 89 eller enda værre, betydelig nyere OG den skal brukes på vei og komme gjennom EU uten røde tall over halve tabellen... Er det budsjettracer til bruk på bane, hvor utslipp og effektivtet ved cruise ikke har noen betydning så for all del. Den overlever bruken, men det yter ikke like bra pr tillført mengde energi. Kjører man kun korte dragrace osv og andre former for sport eller bruk hvor ikke drivstoff-forbruk har noen ting å si, helt OK.

Derimot skal bilen ha noe på offentlig vei å gjøre (les strengere og strengere regler), eller delta i motorsport hvor også drivstofforbruk har betydning, og mengde effekt man får ut av en tilført mengde energi har en mye større rolle, så har ikke Lavkomp, hvor enn skånsomt det er for noen av de mekaniske delene i motoren noen særlig fremtid... Hvis lavkomp 2v teknologi var velfungerende til alle formål, hvorfor er 90%+ av alle nyere motorkonstruksjoner 4v, høykomp osv osv? tror du Ingeniører, eiere osv osv synes det er morro å bruke penger på ekstra kamaksling, ekstra sett ventiler osv, hvis det ikke var nødvendig? Kan garrantere deg at samtlige store bilkonsern hadde alle gått til bake til 2v og dertil økonomsike fordel HVIS de kunne...

Beklager men "hobbybransjen" er i hardt nok vær i disse miljøtider som det er, man trenger ikke gi de riktige folkene et ekstra påskudd for å gjøre det klin umulig for folk å kunne holde på med bil og motorhobby.