Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
Du vet ikke hva jeg mener med ugunstig mye durasjon, men mener likevel at man, men ikke jeg, klarer 14,6 mm løft på denne ukjente durasjonen? Ja-ja.
Jeg ga deg et "real world" eksempel på en kamprofil JEG har laget som har under 300 grader sete- til sete-durasjon ved null klaring. Hvis du vet sete-setedurasjonen på en standard kam, så ser du at kammen som her er nevnt ikke er noe monster.

Så drifter vi over på andre motorer, racing og alltid full gass - igjen...

Såg en som bygget motor etter ditt og flyfaens oppskrift. Høy komp, velvoksen turbo for minimalt baktrykk, grenrør, heftig kam med agressive ramper og flanker, heftig topp med store innsugsventiler. Bilen hadde selvsagt datasprut, tung diffutveksling og tungt 5. gear for teoretisk lavt forbruk på langkjøring.
4000 km gjennom Europa avslørte - TA-DA, ett snitt på 2,15 L/mil. :(
Det er ikke min oppskrift. Neppe Njåls heller. Vi bygger nemlig ikke selvmotsigelser som det. Du bygger ikke en motor for ren skjær toppeffekt - hvis du legger sammen alt det du sa over ser oppsettet ut som et amerikansk import-dragrace-oppsett - og forventer at den skal gå med null i forbruk. Det er NETTOPP derfor jeg sier at moderat durasjon heller bør kompanseres for med bruk av så mye løft per veivgrad som ventilmekanismen tillater OVER TID. Verste en motor kan ha for gatebruk med ønsket normalt-ish forbruk er for mye durasjon.

Det er kun du som kaller kompforholdene vi foretrekker for "høykomp" som jeg har sett. Turbostørrelsen vi anbefaler kommer an på bruken, vi prioriterer løft over det å ha åpningstider som 7-Eleven (for for mye overlapp, DET gir forbruk det), topper med nær standard portdiametre som kun utnyttes bedre med bedre porthastighetsprofil og grunnet det faktum at området rundt ventilsetet har en mye dårligere flowkoeffisient enn selve porten, så bruker vi ofte større innsugsventiler da trykkforskjellen her er så liten at porten trenger den hjelpen den kan få. På eksos er det ofte 10+ bar trykk igjen som vil ut, og hvis du tror det ikke finner veien ut selv relativt enkelt med en port som fløder godt på lite løft så kan du åpne en 25mm kuleventil på en 10 bars trykktank og se resultatet. Da får du vind i håret..

Jeg sammenlignet KUN din 2.6-liters firer til normalbruk - norsk normalbruk er kanskje litt annerledes enn resten av verden - med en 3 liters rekkefirer med 2V topper med nær samme ventilstørrelser og noget større volum, for nær samme effekt. Den jeg tenker på går for øvrig på veien i daglig bruk til og fra jobb, lite full race og flat pedal der gitt.