Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
Dette er jo bare piss. :(

Når man har målt durasjonen på FORSKJELLIGE løft på det som dere kaller volvo sine elendige alfabetkammer og sammenligner dette med helt moderne kammer til rødmotorene så er forskjellene LANGT mindre enn det man kan få inntrykk av slik som du poster her.

De som lager kamprofiler til rødmotorene er ikke idioter som tar frem kammer med alt for lav løft i forhold til durasjon som f.eks 10,4 mm løft og 280 v/ 0,050. Flere har imidlertid forsøkt det du tydeligvis er fanatisk opptatt av, maks akselrasjon og maks løft i forhold til durasjon. De tilhørende PRAKTISKE ulempene har vært betydelige.
Eh? Hvis jeg sier at jeg har en kam med 290 graders durasjon og ikke noe mer... hvordan pokker VET du hvor mye løft den har på f.eks. TDC eller såder 80º ATDC? Hvordan vet du da hvor den skal times for å fungere? Fabrikksmerkene?

Jeg har laget flere kammer som har hatt moderat durasjon og greit med løft i forhold til standard kammer - jeg er altså en akselerasjonsfanatiker i dine øyne - og jeg har enda ikke hatt en eneste klage på at ting raser eller går ræva. Hvis det raser med kammer som er beregnet riktig og ikke slipt med vinkelsliper, så er det i nesten alle tilfellene et produkt av at folk bare setter inn fjører. Sånn som det. "Inn med de, de er jo til denne motoren"... og fullt så enkelt er det ikke å bygge stabil ventilmekanisme.