Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Spent! Har selv tenkt å lage luftfilterboks, men med konfilter innvendig..
Skjønner, sjekk ut Andersson steel & speedHan har ein genial sånn løysning i 740en sin.
Radiatorvifte kåpa er ferdig knekt
Blir herlig finish med vannskjærar og skikkeleg knekke!
Første del av luftfilterboksen er klar
Blir litt innsnevra, men må bli sånn for og få plass atmed intercooleren.
Fekk ein grill eg kjøpte veldig billig på finn og, strøken tilstand!Følgte med ett lyktehus og, men det var knekt av ein del på.
![]()
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Ser bra ut som alltidKorleis gjekk da med måling av bilen? Var han bein?
![]()
Har faktisk glømt heile greiaSkal prøve og huske det i helga, er veldig spent på resultatet. Sjølv om eg er ganske sikker på at det er sjølve plata eller monteringa av den på fabrikk som er feil. Er bilen så skeiv så hadde ingenting passa skikkeleg og det hadde nok vist igjen ein anna plass
Håper eg har rett!
Så mye skjevhet så langt bak, skulle du kunne sett ganske så lett med øya da det ville vært veldig skjevt alle andre plasser. Når første 740'n ble bølla ut i grøfta og jeg traff et betongrør og en rampe i 60km/t så ble ene vangen pressa opp 2-3cm høyere enn den andre (veldig synelig), og man kunne knapt se noe som helst på torpedo...
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Knekte alu deler <3
Einig!
Stolane har dukka opp!Vanvittig fornøgd med dei!Bortsett frå ei ripe kver i karbonfiber klarlakken som eg var klar over var dei heilt strøkne
Tok av "bunnplata" på stolunderstellet og etter litt modifisering av sidefestene fekk eg stolen inn i bilen på orginal 240 glideskinneSkinna satt fast på eine sida så har ikkje fått flytta den bak, men virkar som den står i god posisjon no
Så skal tegne opp nye fester i alu og få knekt dei av ein kompis på jobben
Stolen står i fremste posisjon no, så kan flyttast ein god del bakover. Syns høgda blei veldig bra og
Fått alumateriell til vingeSikkert mangen som skriker høgt no
Men skal lagast skikkeleg og moderat og såklart lakkast svart til slutt
Om eg blir fornøgd med den gjenstår og sjå. Litt kjedeleg med gruppe a vinge sida 99,9% av alle 240ar med vinge har den.
Bredde i forhold til gruppe a vinge
Ellers må eg få sandblåst bilen no snart, trist og sjå på all overflaterusta som har dukka opp:(Viss ikkje eg får blåst den snart er det berre og begynne opp igjen på rustsveisingDet er kun wattlinkfeste og litt sliping som står igjen før den er heilt klar for blåsing.
Ser faktisk ut som noe som kunne vært ekstrudert som vinge-stag til et microfly eller noe i den kategorien![]()
Kjøpte det av ein kar som selger deler til mini vindmøller, så trur det egentleg er blad til vindmølle![]()
Målte forresten opp tårnet i helga. Skiller 10mm på 242en min og mamma sin 245 på tvers over tårna, samme overalt på heile innerskjermen. Mens frontplata mi passer fint, og vi har samme lengde mellom framskjermane, dvs panseret passer og bra. Testa staget på bilen til mamma og det var heilt i grenseland til at det var for langt der og, men trur det går på. Skjønner ingenting noEr bilen skeiv i tårnet uten skader mens alt anna i fronten passer bra?Har jo kjørt med bilen, merka ingenting gale då. Testa ikkje akkurat så hardt, men kjørte den som vanleg ca 5 mil.
Tårna kan sige innover mot midten av bilen over tid, belastningen og vinkelen fjørbeinet har gir primært en kraft rett opp, MEN dette punktet ligger lengre ut enn hovedinnfestinga på hjulbuen, så den vil oppleve et moment som prøver å "brekke" tårnet innover. Derfor man monterer tårnstag i utgangspunktetEr det blitt litt skjevt lag noen forma treklosser et rør og ei gjengestang med mutter på og press tårna ut igjen, gjerne la den stå noen døgn med spenn. Finn ut hva målet skal være originalt og spenn det opp så de buer litt forbi det målet. når "pressern" er fjerna vil de sprette tilbake til ca det de skal være, dog om de tikker litt innover (så lenge de er symmetriske) gir jo litt gunstig camber, som disse klossene har for lite av ellers
BTW, kan være det EGENTLIG er til microfly også, men at han igjen bruker det til vindmøller... det er ikke noen typisk bladprofil for å si det slik, samt den har jo ikke noe vridning![]()
Jeg sliter med det samme på min 242.
Ett standard justerbart OMP-stag passer ikke selv om justeringa er skrudd helt inn.
Og bilen min har aldri opplevd hard påkjenningSå tror ikke det er det som er årsaken, hehe.
Når min er på 4-hjulskontroll står justeringa på tårnene aldri likt på begge sider. Dette har jeg sett på flere biler.
Så for min del så kommer jeg til å ett tårnstag selv som passer fint på når bilen står på bukker (og spriker med tårna) Vil tro det holder seg stivt og fint når man slipper bilen nedpå bakken igjen da.
Sist endret av Zeeker; 10/11/14 kl 16:35
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Hmmm, høyrest ut som ei god forklaringSto Köni demparar på bilen når eg kjøpte den, dei er jo knallharde og.
Litt skeptisk til den prosessen du snakkar om. Funker nok fint, men redd for og presse ut det andre tårnet istedenfor f.eks. Sida det egentleg er berre eine tårnet som står feil.
Sendte ein mail til han sida eg blei litt nysgjerrig, det er egentleg til microfly
HahahaDin går jo stort sett til og fra butikken, så rart tårna blir skeive
![]()
Har du hatt noke problem med detta eller justerer du berre på topplagringane og då går alt fint?
Har justering på tårnstaget mitt så det skal nok passe uansettEr skeptisk til og begynne og "fikse" på det sida eg ikkje har noke rette utstyr eller nøyaktig måleutstyr til slikt.
Har tegna opp nye stolfester noSkal skjære dei ut ein dag bordet er ledig, er overfylt no på grunn av mykje produksjon så det går stort sett i ett.
Stort sett vært på butikken og kjøpt melk
Jeg justerer på topplagringa jaHar alltid gått bra. Har etterpå lagt merke til at de ikke har stått likt på begge sider når man ser på slide-sporene til justeringa. Men papirene sier at alt er rett
Har aldri tatt det så tungt egentlig. Regner med at du får justert din innafor målene også![]()
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Om den har seget på passasjerside er det nok norske veier som gjør det. Samme problem går igjen på jobb i rammene til tankene på lastebiler som kjører transport av olje/gass. Vi reparerer i gjennomsnitt 1 sånn i mnd på de samme plassene på høyre side. Forklaringa er visstnok at norske veier er bua fra midten og ut for at regn og vann skal renne i grøfta og ikke bli liggende på veien, derav vil alltid passasjersiden ligge lavere enn førersiden. I tillegg til at høyre forhjul alltid vil være det hjulet som får en liten kakk hver gang man er utenfor asfaltkanten.
Ellers nydelig arbeid, Brage, som vanlig!
Stolene og aluen var gromporr!!
Hei trenger svar nå av noen kloke hoder! Hva er best av 240 og 940 turbomanifoil??
Off topic??! 940 er best pga bedre utformede kanaler
Lars Gunnar er muligens inne på noke, er vertfall passasjersida som er trykt inn. Får tenke litt på ka eg skal gjere, men har jo justerbare topplagringar frå Torgeir som skal på etter godkjenning så det enklaste er nok og tilpasse torpedostag og justere på topplagringane. Skal noke til og få tårnet på plass uten skikkeleg utstyr trur eg
Takk for det Lars Gunnar!Skikkeleg fornøgd med stolane, glad eg venta til det dukka opp noken rimelege med karbonrygg
"Litt" offtopic jaMen er som VolvoR-Sport seier, 940 har bedre utforming ein 2/740.
Laga meg stolfester som passer rett i bilen no
Blei 6mm alu då vi ikkje hadde 5mm liggande.
Hola i midten er for at ikkje skinnene skal stå oppå popnaglane på skinnene, traff bra
Testmontert med stolen
Oppdaga eit lite problem. Skinnene står ikkje beint i bilen, så stolen hallar mot passasjersida. Sikkert kompensering for det på dei orginale stolane. Men trur eg har laga ein god plan for og fikse det, må berre få målt kor mykje stolen skal opp på innersida![]()
NiceFlotte deler
Mine prosjekt - Linker under:
90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd
Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.
Ikke noe originalt som er rett på denna bilen jo :P neida blir nok bra. tøft med karbon på stolryggen. blir det mye karbon i interiøret?
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Takker Riff!
Nei bilen er vel egentleg bossMen får prøve og få den på vegen før eg kjører den på vraken
Planen er mykje karbon jaStolar, instrumentplata i dashbordet, hanskerom, midtkonsoll, hattehylle og dørtrekk i karbon støpt av orginaltrekka
Trur det kan bli veldig bra ilag med den mørke rødfargen på bilen og mykje svarte deler.
Nice braketter
Har du testa sitteposisjon mtp på lengde fra ratt og vinkel på stolrygg? Også høyden på stolen slik at du får på deg en hjelm uten å skalle i taket?
Jeg tror jeg brukte en hel kveld på å finne riktig vinkel i ryggen på min egen sittestilling. Jeg har ikke sånn fancy braketter på stolene mine, så jeg måtte lage braketter og testsitte og kjøre. Også shimse litt helt til slutt.
Nå kan det hende jeg er litt sær, men syns det er viktig å sitte godt når man ratter bil![]()
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no