Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  31
Side 16 av 23 FørstFørst ... 6 14 15 16 17 18 ... SisteSiste
Viser resultater 376 til 400 av 562

Tråd: Berg Performance: Volvo 245 "Storfalevogna" | Oppgatering etter Høsttreff 2016 !

  1. #376
    Registrerte brukere VolvoR-Sport sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trondheim/ Fosen
    Innlegg
    3.161
    Antall takk

    Standard

    opp og frem har du god plass med 8v, ned det går også.. dårlig plass mot oljefilter og veldig kompakt grenrør
    jeg har prøvd begge typene, spool ble mye bedre med turbo plassert ned i hvertfall da jeg fikk mye penere downpipe

  2. #377
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Jau, skal nok få ordning på saken.. Har tegnet prototyper i flere dager nå Må få byttet clutch og bremseslanger på bmw'n til kjærringa, så jeg får inn Storfalevogna å bruke som mal for grenrøret.. Vanskelig å få gjort noe fornuftig uten bilen inne.. :(

  3. #378
    Registrerte brukere VolvoR-Sport sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trondheim/ Fosen
    Innlegg
    3.161
    Antall takk

    Standard

    hehe, jeg kikka også en god del før jeg begynte
    okei, ja er veldig kjekt å ha bilen inne når man skal drive med slikt

  4. #379
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Spørs bare det ! Når hadde du fullt ladetrykk på din forrige bil ? Har ikke mulighet til å se på loggene jeg har fra den akkurat nå.. =)

  5. #380
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Da har omsider storfalevogna blitt spora opp og gravd opp, nesten så jeg måtte frem med
    GPS
    'n men heldigvis hadde sola kommet og hjulpet meg litt.. Endel snø er det dog, gla jeg har gravd av taket jevnlig i vinter..





    Fikk åpna huven og inspisert litt, kommet endel drit på topplokk og litt smårust på brakettene, ellers er det samme som når den ble satt unna..



    Ble litt fundering på turbovalg, har litt å velge mellom nå.. Holsetn blir litt vanskelig å få plass til som beregnet, men det er fullt mulig med litt planlegging.. Grenrøret blir nok langt fra optimalt med krappe bøyer, uansett om den blir plassert oppå eller under.. Enkleste hadde vært å fått nye lager i den eksisterende turboen..




    Deretter sporet det litt av, fikk plukket av turboen og sett litt over saken og tok meg noen timer på nettet angående overhaling av T3\T4 turboer der de fleste klagde på elendige repsett og mye synsing angående hvor man burde gjøre det osv.. Fant ut at det beste var å få en tilstandsrapport på turboen før jeg avgjorde noe som helst, da ble det i ekte Reodor Felgen stil demontert og inspisert..!

    Kompressorhus av..



    Kompressorhjul av..



    Kompressorplate av, etter jeg sveiste en bolt på en 3\8 kopp for å få laus jævelskapet.. Dæven så jeg plagdes.. Slik ser denne ut på baksiden, med "fjær" for å holde på plass "Thrust Bearing" Aksiallager ?



    Slik ser da lagerdelen av turboen ut, fikk ikke tatt bilde av glidelagerene inni huset før jeg tok de ut, men det sitter to glidelager inni kompressorhuset for å lagre opp akslingen som går tvers gjennom alt her.. Det "bakerste" lageret (eksos) er ødelagt, og trenger absolutt ett bytte.. 3 av 6 oljekanaler var tette av rusk og lageret har i høyeste grad tatt skade av dette, det fremste lageret var rimelig bra men skal selvfølgelig byttes..




    Har nå sendt ut prisforespørsel til to-tre firma på bronse for å dreie meg nye lager til huset, og har hentet ned toleranseinfoen fra Garrett for å få rett klaring på ting, må vel kjøpe meg en brosj for å få innerdiameteren helt 100% mens ytterdiameteren skal jeg få til i dreiebenken.. Tror dog at jeg må borre opp ytterdiameteren på eksossiden til første overdim for å få det helt 100% rett der..

    Berg gjør ting han ikke kan, eller ikke burde kunne i allefall.. Spent på utfallet..

  6. #381
    Registrerte brukere bakterius sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2011
    Sted
    Bodø, Norway
    Innlegg
    770
    Antall takk

    Standard

    Rart ka som kommer frem når snyen tina. =)
    Sist endret av bakterius; 08/03/12 kl 11:35 Begrunnelse: retting

  7. #382
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Innlegg
    160
    Antall takk

    Standard

    sette inn 360 lager nå da eller?

  8. #383
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    360 lager nei, med tanke på at jeg akkruat har DREID ett lager til denne turboen levner det nok liten tvil om at jeg ikke har kjøpt noe "Rebuild" kit.. Målet er å kjøre på iskjøring på lørdag, så jeg har heller ikke tid å vente på å få noe tilsendt ! Dog er lageret ferdigdreid og prøvemontert, blir å fortsette med monteringa i morgen så får vi se om det blir en runde på isen eller om det blir kompressorhjul i motor..

    Om det går skeis, og turboen lekker like mye olje som før blir det nok bestilt en ny kinaturbo som blir å overta plassen i sommer.. Får ikke tid til å bygge grenrør til holseten før jeg drar i militæret, og jeg har ett lite håp om perm på sommertreffet !

  9. #384
    Registrerte brukere kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    Innlegg
    1.604
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    360 lager nei, med tanke på at jeg akkruat har DREID ett lager til denne turboen levner det nok liten tvil om at jeg ikke har kjøpt noe "Rebuild" kit.. Målet er å kjøre på iskjøring på lørdag, så jeg har heller ikke tid å vente på å få noe tilsendt ! Dog er lageret ferdigdreid og prøvemontert, blir å fortsette med monteringa i morgen så får vi se om det blir en runde på isen eller om det blir kompressorhjul i motor..

    Om det går skeis, og turboen lekker like mye olje som før blir det nok bestilt en ny kinaturbo som blir å overta plassen i sommer.. Får ikke tid til å bygge grenrør til holseten før jeg drar i militæret, og jeg har ett lite håp om perm på sommertreffet !
    Isbanekjøring? hvor? ACR ?
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  10. #385
    Registrerte brukere A.B Boss sin avatar
    Medlem siden
    20. okt. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    124
    Antall takk

    Standard

    røsvoll motorstadion
    -96 Volvo 940 B230FK
    -87 Volvo 245 B230K
    -86 Volvo 244 B230K
    -84 Volvo 245 B21A
    -69 Volvo Amazon 121 B20

  11. #386
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Og hvordan går det her? Er det noe framgang på bil eller motorsiden?
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  12. Takk bakterius takket for denne posten
  13. #387
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Zeeker Vis post
    Og hvordan går det her? Er det noe framgang på bil eller motorsiden?
    Lite framgang her, er i sjøforsvaret ! Blir lite fremgang det neste året mistenker jeg ! Håper på å få fri til sommertreffet !

    Må bare bytte oljekjøler etter ett lite uhell på iskjøringa på røssvoll så er vogna i drift igjen ! Dog knekt grill, og lysdekselene må lappes litt..

    Hovedfokus blir nok på å bygge opp det nye 240 sedan karosseriet når jeg kommer hjem, håper på å få spart litt av dagpengene til fuelcell og understellsdeler !

  14. #388
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    Hvordan gikk det med drei'inga av lageret da? Moro når en klarer å fikse ting selv
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  15. #389
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Gikk helt utmerket! Dreide lageret med toleranser fra garrett og tok hensyn til at akselen var litt slitt osv så det passet som hånd i hanske.. Når jeg hadde turboen i atomer pusset jeg også over tetningene og fjernet koks osv.. Da ble turboen helt tett for oljelekkasjer og "god som ny" bortsett fra almenn slitasje.. Var mye mere lettspoola nå med nytt lager, da det gamle lageret hadde tatt seg noen runder med akslingen slik at all friksjon var på en side av lageret.. Skulle egentlig meldt turboen død, men må man så må man og nå holder den en god stund til ! =)

  16. Takk Riff takket for denne posten
  17. #390
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    Og så er jo det lærerikt. Nå veit du at du klarer å fikse en turbo, og da blir det mindre stress neste gang
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  18. #391
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Og så er jo det lærerikt. Nå veit du at du klarer å fikse en turbo, og da blir det mindre stress neste gang
    Jepp, pluss at jeg har bronse til 50 lager til.. Var litt morsomt å reparere slik "romskipteknologi" med ting jeg hadde i garasjen, og få det til å fungere mte bedre enn utgangspunktet!

  19. Takk Riff takket for denne posten
  20. #392
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Rå bil å rå kjøring på ACR! Sett bilen din flere år der oppe, og skal på ACR med nyinnkjøpt speilrefleks..

    Skal du ivei?
    Lenge siden update ser jeg..
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  21. #393
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimmen Vis post
    Rå bil å rå kjøring på ACR! Sett bilen din flere år der oppe, og skal på ACR med nyinnkjøpt speilrefleks..

    Skal du ivei?
    Lenge siden update ser jeg..
    Takker så mye ! Holder på å oppgradere bruksbilen litt nå, fra en SLITEN B230K til en nyoverhalt B230ET så dette i kombinasjon med ett år i forsvaret har gjort at det blir lite gjort og lite updates ! Blir nok å kaste på en Turbonetics E50 på Storfalevogna før vårtreffet, og hive på coilovers bak slik at den flater litt ut i svingene og bare kjøre med det går ! Er i ferd med å begynne på ett nytt karosseri som å overta som banebil etterhvert så det blir spennende !

    Du får knipse noen bilder av vogna om jeg kommer meg oppover ! Alltid skøy å se bilder av den i aksjon !

  22. #394
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Liten update ! Har begynt å bygge grenrør til Storfalevogna, da ett turbobytte bør utføres før sommertreffet.. Lageret som ble dreid til turboen hjalp ikke så lenge da begge lagrene var kaputt og bare det ene ble byttet.. Skal sette på en Turbonetics E-50 som jeg kjøpte mens jeg var i forsvaret, og en Turbonetics ekstern wastegate som erstatning for kinasnurra.. Storfalevogna blir nok misbrukt på aller helligste vis på ACR om jeg bare klarer å stable den sammen før den tid !

    Ett par bilder av prosjektet, har sveist på uttak til WG og satt på den siste bøyen som mangler på bildet nå..



  23. #395
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    Kult Digger denne tråden her.
    Blir moro å se fortsettelsen
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  24. #396
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Kult Digger denne tråden her.
    Blir moro å se fortsettelsen
    Takker ! Hyggelig å høre..

    Fikk bygd braketter til coiloverene bak, så disse er lakkert og venter på montering i morgen ! Blir state-of-the-art å få litt bedre understell på vogna i år ! Har manglet fullt og helt, kun motor her i gården

    Har frest ut av kollektoren og flensene på grenrøret og ga det en kjapp runde med sandblåsekabinettet og litt varmefarge !
    Her er også Turbonetics Wastegaten montert ! Mangler T3 pakning og litt smått før endelig montering..



  25. #397
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Takker ! Hyggelig å høre..

    Fikk bygd braketter til coiloverene bak, så disse er lakkert og venter på montering i morgen ! Blir state-of-the-art å få litt bedre understell på vogna i år ! Har manglet fullt og helt, kun motor her i gården

    Har frest ut av kollektoren og flensene på grenrøret og ga det en kjapp runde med sandblåsekabinettet og litt varmefarge !
    Her er også Turbonetics Wastegaten montert ! Mangler T3 pakning og litt smått før endelig montering..


    Grenrøret ser bra ut
    Sku ønske jeg fikk til å lage grenrør selv.
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  26. #398
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Takker Bjørn ! Ble meget fornøyd med "ormebol" utseende, og at det går uten større problemer å skru fast samt at det er plass til pluggledninger osv.. Håper bare at det ikke dukker opp noe jeg har glemt å tenke på !

    Litt usikker på hva jeg skal gjøre med fjærskålene foran når jeg skal inn med 2.25" fjær.. Blir ikke plass til det klassiske gjengerøret..

  27. #399
    Registrerte brukere tennpluggen sin avatar
    Medlem siden
    24. feb. 2010
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    566
    Antall takk

    Standard

    endelig liv i tråden din igjen :P

  28. #400
    Registrerte brukere kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    Innlegg
    1.604
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Takker Bjørn ! Ble meget fornøyd med "ormebol" utseende, og at det går uten større problemer å skru fast samt at det er plass til pluggledninger osv.. Håper bare at det ikke dukker opp noe jeg har glemt å tenke på !

    Litt usikker på hva jeg skal gjøre med fjærskålene foran når jeg skal inn med 2.25" fjær.. Blir ikke plass til det klassiske gjengerøret..
    Da gjenger du opp originalrøret som er tredd ned i spindelen isteden (53mm utvendig (forutsatt at 2,25" er innvendig diameter på fjærene))
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

Side 16 av 23 FørstFørst ... 6 14 15 16 17 18 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Erik Berg: 1971 Volvo 142 DL " Rullende Langtidsprosjekt "
    By Erik Berg in forum PV / Duett/ Amazon / 1800 / 140 / 160
    Svar: 12
    Siste post: 20/04/15, 21:37
  2. Svar: 6
    Siste post: 22/08/13, 20:01
  3. Sommertreff høsttreff på ACR 2012
    By Truckdriver in forum Arkiv
    Svar: 2
    Siste post: 20/08/12, 23:17

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •