Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  669
Side 175 av 206 FørstFørst ... 75 125 165 173 174 175 176 177 185 ... SisteSiste
Viser resultater 4.351 til 4.375 av 5126

Tråd: Kodja/Byneset Customs 242 TURBO: B230+16VTurbo: starta

  1. #4351
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Innlegg
    10.734
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kermitt Vis post
    I 700/900 er den levert originalt, så der er det ikke så spesielt å få det godkjent Men i 240 er det ytterst spesielt! Og attpå det så er denne motoren så absolutt skjelden og en spennende sak med alle dupeditter og moderniteter
    BCB snakka om at det var ein i området der oppe som hadde ein slik i ein 240.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  2. #4352
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard

    sendt de en mail nå for å sjekke om de vet av den og kan komme i kontakt med eieren for litt info og div for å se om det er noe spes han har gjort med den

    men lurer fremdeles på det med de vacum"dysene" på innsuget jeg da... ingen som vet noen ting?

  3. #4353
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard

    har vært å fått bestilt litt småtteri og sjekka litt delebilder for hvordan denne motoren er skrudd sammen... fytti så spennende

    har bestilt pakninger og o-ringer og noe småtteri, skal plukke av innsugs og eksosmanifold og turbo og få vaska skikkelig rent før montering og testkjøring, så vet jeg hva som ev må utbedres mens bilen er til lakkeringsarbeidet.
    og varmeskjoldet over grenrøret er bestilt nytt. greit å ha, var ikke med på motoren heller forsåvidt synes det er greit å ha på det originale varmeskjoldet på denne motoren da det faktisk pynter opp litt i motsetning til div andre varmeskjold jeg har sett. skåner nylakkert panser etter hvert også til en viss grad... skal få scanna å lagt inn div deletegninger på motoren etter hvert også så folk kan se litt mer detaljer på dette. spennende lesestoff på noe sjeldent
    fikk også de tre pakningene til takluka originalt nå.

  4. Takk V90 takket for denne posten
  5. #4354
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av R.G Vis post
    vet av en jeg står fint på en pall med m46 kasse, komplett med alt.
    Ikke vær sånn'a, hakke råd til det! :(
    Hva hvor, how much?

  6. #4355
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard







    diverse bilder på hvordan denne motoren er skrudd sammen av deler. synes det er fryktelig fasinerende eneste måten å vite hvordan alt skal skrus sammen igjen etter jeg har demontert en del... hehe godt å ha! entusiasmen lenge leve!!

  7. #4356
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.740
    Antall takk

    Standard

    Blir bra

  8. #4357
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Bruker du Vida eller Vadis ?
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  9. #4358
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard

    tror det kan bli bra ja

    bruker google henrik940

    leita gjennom litt bilder på forrige motorshininga og fikk helt angst for å sette nedi motoren Kun nyvaska... så måtte jo innom torshov i dag på tur hjem...

    blått til oljepåfyllingsrør og reimhjul, as usuall...
    sort til motorfester og braketter.
    rødt til motorblokka.
    dette fungerte jo greit på FK'n så satser på lik suksess her

  10. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  11. #4359
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard

    av og til skulle jeg ønske jeg ikke ville shine ditt å datt for fytti hælvete så mye rør og slanger og ditt å datt det er på denne motoren... fytti sier jeg bare, først skal begynne å skifte og plukke av noe småtteri her så kan man jo skifte heile faenskapen... blir en gjennomgang på denne før det blir b230 blokk i såfall :P


    berga med en knekt bolt i turbon, dette fikser Volvo-Power for meg fort nok


    plukka av grenrør og turbo, første runde med avfetting som er spruta på, må nok en god del runder til gitt... og demonteres litt mer. bare så mye styr når oljefilterflytter\oljekjøler og motorfeste er i En del...


    fine lille plata som står på sida av motorn liker denne jeg... sjelden nok til å være fin i seg selv innrammet...

  12. Takk Anders Dybvadsskog, Bassan takket for denne posten
  13. #4360
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard

    usikker på om jeg i det heletatt i høst la ut benkingspapirene på B230FK'n? her kommer de i alle fall (kanskje en gang til... )


  14. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  15. #4361
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard

    btw... noen som ha en ekstra motortravers liggende? hadde vært kjekt å sett litt på motoren hvordan den blir stående mot motortraversen før jeg skal dra med meg motor og alt over fjorden for montering. om det kan stemme nogenlunde eller om noe må produseres helt fra scratch\ motortravers og opp til øvre motorfestet... hadde vært veldig fint om noen hadde et liggende som jeg kunne fått lånt eller kjøpt veldig billig for test og tilpassingsformålet.

  16. #4362
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.404
    Antall takk

    Standard

    Vet nok at du har montert stolene, så det er bare å legge ut bilder.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  17. #4363
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard

    hehe så det sikkert på fb med besta i setet ja tenker jeg bildet kommer, men ikke riktig enda, må få på plass noen smådetaljer først så jeg slipper så mange unødvendige småoppdateringer på samme tingen, prøver å gjøret det litt mer oversiktlig igjen nå men kan sies at de nye setene er noe helt annet å sitte i enn C70 setene, ikke fult så behagelige, men mye mer brukbare til litt aktiv kjøring, overrasket egentlig...

  18. #4364
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard


    stålomspunne bremseslanger, både til C70 og 242n, med og uten
    ABS
    , kjekt å ha så man kan switche fort mellom om man bygger på
    ABS
    system.

  19. #4365
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Og du skal godkjenne på biltilsynet? Hvordan tror du det går med slike slanger?
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  20. Takk Jan-Einar Jenssen takket for denne posten
  21. #4366
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Nordland/Bodø
    Innlegg
    4.259
    Antall takk

    Standard

    stilig med slike slanger ja, men BT kommer til å få noia av dem
    Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)



    nåværende kjøretøy:
    94 volvo 945 godkjent med t5
    86 chverolet van

  22. #4367
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard

    biltilsynet kommer ikke til å si noe om de stålomspunne bremseslangene :-) haR forespurt killingberg på biltilsynet i trondheim her om nøyaktig dette, og svaret fra han var klart: "så lenge slangene er laget for formålet og ikke noe universalt så er ikke dette noe som skal stoppe en godkjenning hos oss."

  23. #4368
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Nordland/Bodø
    Innlegg
    4.259
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kodja Vis post
    biltilsynet kommer ikke til å si noe om de stålomspunne bremseslangene :-) haR forespurt killingberg på biltilsynet i trondheim her om nøyaktig dette, og svaret fra han var klart: "så lenge slangene er laget for formålet og ikke noe universalt så er ikke dette noe som skal stoppe en godkjenning hos oss."

    rart egentlig, da man ikke ser når slangene begynne å bli morkne

    men ingenting er bedre en GO fra biltilsynet
    Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)



    nåværende kjøretøy:
    94 volvo 945 godkjent med t5
    86 chverolet van

  24. #4369
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard

    tja de er vell bedre enn gummislanger i utgangspunktet tenker jeg, da de ikke flexer så mye ved bremsing, som kanskje gjør at gummislanger sprekker opp litt etter hvert eller er en bidragende årsak til det, er vell noe smart i slangene så de tåler bruken som de skal tenker jeg
    har forespurt det meste så jeg vet at det ikke blir bomtur i utgangspunktet, og det er jo litt greit, ha en fin dialog og kommunikasjon underveis på slike ting.

  25. Takk Jan-Einar Jenssen takket for denne posten
  26. #4370
    Registrerte brukere V90 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    1.553
    Antall takk
    Gamle biler blir ødelagt om de ikke brukes, mens nye biler blir ødelagt om de brukes...
    Prosjekttråd;
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...mod-It-s-alive!

  27. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  28. #4371
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard

    takker

    Atom D&D <3 damn den så fin ut!!!

    kanskje noen der har fine bilder hvordan nedre motorfester er laget på sine 240er for å få det til å passe må skrive en tråd der også å sjekke litt.

    har vaska reint litt mer på turbosida av motorn i kveld nå, skrudd av motorfeste og oljekjøleradapteren der. skikkelig gira på å fjerne alt å slikt men det er jo fryktelig enkelt å bare ha en enkel enhet der da. og usikker på om ene røret er skrudd eller pressa på den ene plassen så tror jeg lar den stå inntil videre.

  29. #4372
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard


    sånn ble den etter den har fått vaska av seg en runde skitt i dag. tørka så det vises hvor mye skit å lort som gjennstår. er vell et par runder til med skruing før pusserondellen skal få slite litt i gammellakken i overflaten så den nye lakken kan sette seg litt bedre også tenker jeg. er vell klart i løpet av en uke tenker jeg når jeg får tid...

  30. #4373
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard

    lite som er skjedd siden forrige oppdatering nå, stort sett jobba å sovet, sliten før påska nå men hååååper å få gjort utlovte ting og noen småting til FØR jeg tar påskeferie... blir godt å slappe av ei hel uke i alle fall!!!

    har vell i det minste gjort en god gjerning for å bruke opp pengene igjen... fått tak i diverse nødvendige småsaker for motoren og undersøkt litt detaljer her og der...



    diverse pakninger, o-ringer, skruer og muttre... ny innsug og eksosmanifoldpakning og bunnpannepakning kjøpt inn. samt simlring veiv og kamaksler. nye tetninger til dysene er også kjøpt inn så jeg har til det skal flyttes over til det fabrikksnye innsuget som skal på. også blendelokk til fordeleren\ bakkant av toppen der fordeleren stod på er fått tak i så det hullet blir blenda. vet jeg har et deksel\plate fra IPD som skal blende og blokere dekslet der også sammen så det ikke popper ut, men når man trenger det så finnes det jo selvfølgelig ikke lenger... typisk...


    nytt eksosgrenrørsdeksel som skal på. må jo prøve så godt man kan å skjerme den kommende nye lakken, samt det ser veldig mye mer cleant ut når dett står på denne motoren, er faktisk pent med det på, kontra mye andre eksosdeksler som finnes...


    har sjekket litt diverse rundt volumer\ størrelser rundt S60 (R) og 240 på bremsesystemet... og i Fickdata'n så finner jeg dette. hva skal dette spesifisere? er det instillingen på reduksjonsventilene bak på bilen det antyder? altså hvilket knepp det skal stå på? antar herved at det er sylindre med justering på ut fra disse tallene??


    fikk også endelig forklart hvor bremsekretsfordelingen skjer og hvordan. kretsfordelingen, altså 2kretsen, om det blir lekkasje på ene sylinderen\ene kretsen så skjer denne fordelingen i Bremsemastern som vist på bildet her, om den ene sylinderen får lekkasje en eller annen plass så gir den andre delen av kretsen fremdeles press på bremsene, selv om det lekker fra en kalipter, rør eller slanger en eller annen plass. men man må jo selvfølgelig sørge for å blende av riktig rør på fordelingsblokka der alle bremserøra fordeles ut til hjulene for å bevare kretsene om man bygger om til R bremser eller andre bremser på 240 med kun et innløp på kalipterene foran, originalt er det jo to som kjent på biler uten
    ABS
    ...

    som en info som jeg ikke helt ser nytten av men kanskje ok å vite:

    Servosylinderens utveksling på 240:
    DBA 9", DBA 10", Girling 2x8" og Girling 10": har 1:3,5 i utveksling
    DBA 2x8": har 1:4 i utveksling

    Servosylinderens utveksling på S60 -06:
    1-5,8 i utveksling


    har også sjekket litt mer i fickdata'n og funnet ut følgende som er grei info før R bremsemontering...

    240 Hovedbremsesylinder har disse størrelsene:

    ->1990 (uten
    ABS
    )
    primærsylinder 22,3mm diameter\ sekundærsylinder 15,75mm diameter

    1991-> (uten
    ABS
    )
    primærsylinder 23,81mm diameter\ sekundærsylinder 16,84mm diameter

    1991-> (Med
    ABS
    )
    primærsylinder 22,20mm diameter\ sekundærsylinder 19,05mm diameter

    sånn sett vil det vell være greiest å bruke hovedbremsesylinder fra 1991-> (uten
    ABS
    ) for å være nermest mulig S60 (R) sin hovedsylinder som er slik:

    S60
    primærsylinder 25,4mm diameter\ sekundærsylinder 25,4mm diameter


    problemet viser seg å få\ finne riktig type hovedbremsesylinder når man søker opp i vida\vadis hva det nå heter... og skal finne til den 1991-> (uten
    ABS
    ) og finner ut at denne er jo samme som går til 88----> og da kan man jo begynne å lure... er det bare sånn at den er erstattet og skal brukes der fra eldre også... eller er det en mindre en som brukes av alle fra bunn av og oppover?? kinkig den der gitt... for når vi søkte opp 82modell min så fant vi så mange forskjellige at det var ikke til å bli klok på, dog den Med
    ABS
    gikk fra 89-> tror jeg, for biler med
    ABS
    bare... så kan noen gi noe bedre svar og avklaring på hvorfor eller hva man skal bruke for delenr for å få den "store" av hovedbremsesylinderene tro...??

  31. #4374
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Innlegg
    10.734
    Antall takk

    Standard

    Vil ikkje hovudbremsesylinderen for den for bil med
    ABS
    vere det beste å bruke? Den har jo likast forhold mellom sekundær og primærkrets, S60R har jo like kammer der.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  32. #4375
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard

    hm kanskje det. tenkte vell mest på størst mulig primærstørrelse for den normale driften, men om man legger sammen primær og sekundær så vil den Med
    ABS
    bli større sånn sett ja, i tillegg til å være nærmest hverandre på primær/sekundærstørrelsen i sylinderen.
    kan være det er greiest sånn ja! :-)

Side 175 av 206 FørstFørst ... 75 125 165 173 174 175 176 177 185 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •