Om du bruker pcb v3.0 eller v3.57 hovedkort så kan en MS2 med enkle grep oppgraderes til MS3 på ett senere tidspunkt. Elektrisk sett er de 2 hovedkortene nesten lik, men jeg foretrekker V3.0 ettersom den er enklere å modde om det trengs. Pcb v3.57 har også noen andre komponenter i VR sensor kretsen som gjør at man ofte må trikse litt for å få reint triggersignal på høyere turtall med enkelte sensorer.
Om du skal lodde selv selv er det også pcb v3.0 som gjelder, da v3.57 som består av overflatemonterte komponenter er montert ved hjelp av roboter.
Det er flere ting som kan bestemme et valg mellom MS2 og MS3.
Man kan begyne med budsjettet. Mellom en MS2 og en fult utbygd MS3X er det ett prissprang. MS3 prosessoren kan også brukes i rein oppgraderingsmodus fra MS2 uten MS3X kortet. Dette kan gjerne sammenlignes med budsjettet/prisen på motor også.
Det neste er forventet sugemotoreffekt per liter motorvolum. En motor med 100hk/l krever vesentlig mer av motorstyringen for å fungere bra i alle driftstilstander enn en motor med bare 60hk/l.
Med høy litereffekt merker man bedre fordeler med f.eks. sekvensiell innsprøytning og justerbar map sampling algoritme.
Om du f.eks tar en motor med høy sugeeffekt som har ett gasspjeld per sylinder, med der tilhørende kvasse kamtider og overlading i form av turbo, som totalt kanskje er verd 150K, så er det en motor jeg ivertfall ville gått for en MS3X på. Med 4d mapping begyner dette å bli litt avansert da. Men man har en del sikkerhetsfunksjoner som er laget for å kunne berge motor fra ett havari pga f.eks for lite drivstoff. Og mulighet for limp home modus om en sensor skulle feile, og mulighet for å programmere en varsellampe som tennes om noe er galt. Ganske nytt er også en ekstra modul man kan plugge inn som brukes i lag med bankesensor, og har mulighet for å lokalisere hvilken sylinder som banker. Logging på minnekort er en funksjon som bla var svært nyttig for meg når jeg hjalp en kompis med en RCN Volvo EVO motor i forhold til f.eks mapping.
Om du ikke har bruk for alle disse fancy funksjonene til å begyne med, og har ett strammere budsjett, så er fortsatt MS2 ett greit valg
Men jeg må understreke at å mappe en motor til den oppfører seg nær perfekt ifra kaldstart i mange minusgrader og til den værste pining på banekjøring til bra forbruk og oppførsel på langkjøring, krever mye tid og innsats.
Fort å gæli mapping fungerer til sitt bruk, men det er ett stort kompromis der man ofrer mye "luksus" man tar for gitt på en standard bruksbil.