Sant nok ikke store ekstrakostnaden i oppgraderingsmodus.
MS2 støtter bankesensor, men ikke på en god måte som gjør den spesielt nyttig.
Om du tenker på plugin modulen til MS3(?) så støtter ikke MS2 den, og det vil heller ikke bli utviklet støtte. Det er en enklere og billigere løsning å montere en MS3 prosessor enn å utvikle støtte til MS2.
Utviklerene av MS2 extra koden har også annonsert at det ikke vil bli utviklet noen flere funksjoner til MS2 av de, selv om tilbakeføring av gode MS3 løsninger kan bli aktuelt.
Angående kaldstart så er det fint mulig å få den bedre enn orginalt på enkelte biler, men det krever litt tid da man faktisk er avhengig av en ekte kaldstart i den temperaturen for å justere. Med MS3X klarte jeg kaldstart i nesten 15 minus på Cosworthen min, med et ca 5s startforsøk. Og da selvsagt uten at motoren stopper igjen rett etter start.
Egentlig litt for kald start for samvittigheten min. Ettersom jeg har gjort det noen ganger tidligere klarte jeg å justere den til det med kanskje 3-5 kaldstartforsøk over 2-3 dager med ganske konstant utetemperatur.
Første bilen jeg hadde datasprut(Ms2) på klarte jeg å få i gang med rein sommerblanda E85 på tanken med ca 5 minus i motortemp, altså uten motorvarmer. Motoren hadde egentlig litt for lav komp til E85, så den startet først rett før batteriet var nedtappet av startforsøk.
Cosworthen med MS3 startet altså lettere i kaldt vær enn V70en som jeg hadde.
Jeg støtter planen om å prøve på tilnærmet orginal sugemotor først, da en turbomotor er utrolig rask å ødelegge spesielt for en nybegyner.
En litt for ivrig sjofør og en mapper som er uoppmerksom i bare noen sekunder kan være mer enn nok for å ødelegge en motor. I en litt sløvere sugemotor skjer ting litt saktere slik at man har tid til å oppfatte mer uten å være avhengig å bruke datalogg til alt.