Volvo S60 RAWD2004
Dette er et assortert utvalg av bilder fra bilen min.. Skal prøve å finne frem noen før/etter bilder, men må nok lete litt da tråden fra VF er gone.. Som sikkert flere kjenner til, så er jeg jo litt over normalt glad i å vaske, gnukke og shine bil. Derfor er mange av bildene noe detailing inspirert:-)
Farge: Sort metallic (452)
Interiør: Beige
Kmstand: 97'
Utstyr:
* seks trinns manuell
* navigasjon med imiv og ryggekamera
* HU 803
* alarm
* proffsotet ruter
* 18" Pegasus silver felg på vinterhjul
* 18" Pegasus titan på sommerhjul
* automatisk dimming av innerspeil
* regnsensor
* Heico quad eksos og spesialtilpasset 05 fanger
* facelift 05 - lakkerte lister og kanalskjørt, 05 bakfanger, 07 fremfanger, baklykter
* evolve pedaler, evolve bremskiver og slanger.
* viva performance stabsstag
* IPD track spec sway bars foran og bak
* QBM oversize lenkearmer
* police foringer i bærebruer
* HD oversize foringer i fjærtoppen
* vibroplast M1 isolert dører, bagasje mm.
* Blitz turbotrykksmåler i custom holder fra carbonfiberworks
* custom midtkonsoll for Ipod
* CAI ram air luftinntak med BSR luftfilter
* Defa motor-/kupevarmer
* samt en hel masse annet småting
Noen bilder fra vårRengjøringen:
VåRRengjøringen av R'en er igang:
Kom godt igang i går med vask, clay og maskering av R'en, men......
Konklusjon: Pen lakk, men noen små vaskestriper etter vinteren, noen nye riper og en litt "matt" finish.
Fant en del plasser med småriper som vist på bildet under, opp og til venstre for lampen. Disse ripene satt ikke fast i negl.
Etter en liten runde med makita, scholl S03 og orange CSS pad så panelene slik ut:
På nært hold kan man også se hvordan metallic lakken "popper.
Tok også en runde på bagasjen.
Da var alt fra bakdørene og bakover prikkfritt. I morgen er det resten av bilen. Skal teste ut den nymottatte jetsealeren og så blir det X antall lag med voks før R
Vårklargjøring fortsetter...
Fikk hentet pakke på lørdag fra Ketil så da var nesten hele Scholl serien i hus. S40 var blank den
Pedalpolering 50/50
En liten inspeksjon ble tatt før IPA , sealer og voks. Bilen er ute for å få en tilbakemelding på korrigeringen med IPA og sollys. Måtte inn på noen plasser for å fjerne noen hologrammer jeg hadde fått av kombinasjon ull og MG#85/S3. Solen var på tur ned så det ble ikke 100% tilbakemelding noe jeg oppdaget i går når jeg fant et litt kjørespor og hologrammer på venstre forskjerm. Var ikke enkelt å se det men i rett vinkel så kommer det frem.. Skal få fikset dette med litt S40/106FF i løpet av uka..
Wipe down hjemmebrygg. 50/50 med Isopropanol og deionisert vann.
Ble supersheen i hjulbuene:
Motorrommet fikk seg også shining:
Blankt hele veien ned til nederste list
La på to lag med jetseal 109:
Sett via taket.
Fortsatt ikke et eneste merke i original felgene(er bare et år da)
Water sheeting og litt fukt:-)
Så en liten video etter vannskrekken:
Så en gammel Cold Idle video:
Våren 2009 dro jeg til Jönköping for å hente det nye Atacama interiøret til S60'en.. Etter mye sjekking frem og tilbake om dette passet, i og med at det kommer fra en 06 modell så ble det Audi Allroad 2.7t inn i SAAB land. 2.7 literen er TØRST og jeg måtte tanke 2 ganger på turen.. Kan kanskje ha noe med kjørestilen også :shock: Det nye interiøret skulle uansett være "Plug-and-Pray"
Uansett, nå fikk jeg endelig kloa i et interiør som ser veeeeldig bra ut. Baksetet er 100% og førerstolen har normale slitasjer, men etter litt skinnrens og en dynamix behandling så skal det nok bli som nytt. Har vært i kontakt med dem på mail, og en "sample" fra dette interiøret går i posten i morgen. Ble også en ny bakluke da jeg har en liten bungel i den jeg har fra før av, etter at gassdemperen hoppet av og 2 nye frontruter slik at man kan ha det litt mørkere i kupeen nå på sommeren.
Fikk også med komplett midtkonsoll og ekstra pute da de ikke giddet å ta av den som satt på... Nå gleder jeg meg til å få byttet:-) Rens av matter og skinn i morgen.... Koooosejobb.
Da ble det brukt 4 timer på rens av atacamaen og alle matter og det ble litt forskjell :shock: Fikk inspisert alt veldig godt og ser at at det er noen småskader på førerstol og en liten plass på baksetet. Ellers så ser resten mer eller mindre nytt ut og i morgen starter demontering av gamle interiøret.
Utstyr som ble brukt var:
- Scholl purple 9000 på Megs applicator pad
- Meguiars All purpose cleaner 4:1 og 10:1 med Meguiars Foaming Sprayer og N/A børste
- Taski Aquamat 10 tepperenser
- Swissvax Leather Care Kit: Leahter Cleaner, Leather Milk, SV Lær Børste, SV Frotté håndkle, SV Påføringspute
Herligheten lagt ut for litt pleie
Defektene på førerstol
Må nok finne fram sysettet i morgen
Noen små defekter på baksetet
Ble tatt en liten skinnprøve som nå er på tur til nord irland for matching
MG APC 10:1 og børste etterfulgt av rensemaskin
Måtte lage en 50|50 også
Dette var naturlig nok den mest slitte matten. Har ikke bestemt meg om jeg skal bruke de, eller om jeg skal ha de sorte sportsmattene med reflekskanten.. får teste litt før jeg bestemmer meg.
Etter matterens var det tid for skinnpleie
Scholl purple 9000 på plastdelene. Sprayer på, gnukke ut med pad og tørke over med MF. Denne er fantastisk og lukter nyyyydelig
Først påføring med SV leather cleaner
Tørke av med SV håndkle
Etter påføring av sv leather milk
H.stolen ser nesten helt ubrukt ut etter behandlingen
Fikk gjort litt på fredagen med interiøret. Kort fortalt fikk jeg enkelt tatt ut det gamle.. Brukte ikke mer enn 1 time og det gikk som en lek, helt frem til de nye stolene skulle inn. Det viste seg at Volvo har oppgradert ledningsnettet og det har kommet på plass en FORD kontakt som ikke var helt med i planen. Da ble det innsetting av de gamle stolene fram til jeg får klippet ledningsbunten og satt på en FORD kontakt i andre enden. Har funnet ut mer eller mindre howto men nå må jeg skaffe meg et koblingsskjema for ledningsnettet..
Her er baksetet kommet ut.
Nye matter på plass.. Easy:-)
Dørpanel på plass
Baksetet på plass
Fant ut at det var på høy tid å få vasket R'en i dag, og få knipset et par nye bilder.. Lakken holder seg veldig bra etter poleringen i mai og X antall lag med ymse voks, men det blir en stor runde før vinteren med MG#21 sealer og noen andre godsaker.
Ble vasket med:
2 X bøtter m/GritGuard
Mothers ull haske
SV Vaskepuddel
Såpeblandig av: Wolfgang Auto Shampoo, CG Citrus Wash and gloss, CG Maxi Suds II og SS Shine snow foam får ekstra skum. God glid og masse skum:-)
Guzzler Waffle til tørking på lakk
Blue Waffle Weave Drying Towel på ruter
Spylt av med kald høytrykk
Meguiars Last Touch
Carrand Microfiber MAX Supreme Drying Towel
Noen bilder etter:
Ikke helt fornøyd med at underleppa har fått seg en liten kilevink.. Får prøve å få fikset dette i løpet av høsten.(kommentar januar.. hehe fortsatt ikke fikset:-)
50/50 med atacama og beige stoler.. hehe.. får håpe jeg finner denne kontakten snart, slik at jeg får byttet.
Da var hele interiøret kommet inn, og alt fungerer som det skal. Har jo også fått meg el-stol på passasjersiden.. . Ble litt sent så det ble noen kjappe bilder før jeg dro hjem.. Har noen bilder fra ombyggingen og loddingen av ledningsnettet.. Kommer senere, må bare leite litt i photobucket.
Fra førerpos så er ikke sprekket ekstremt synlig:
Litt lavere så er den bedre synlig:
Fant frem kameraet etter å ha lagt lag to med Crystal rock... Mange bilder, men regner med jeg blir tilgitt for det:-)
Torsdag 03. desember 2009
Tenkte jeg skulle våtslipe den nymonterte bakluken min i dag. Denne fikk jeg med når jeg kjøpte Atacama interiøret. Luka hadde en del riper og antydning til "appelsinlakk."
Verdens største vaskehanske:-)
Voff:
Veier noen kilo denne så er ikke hansken for hvem som helst:
Maskasje:
Så var det å dykke litt ned i wetslip "kofferten":
3M sliperen fikk lov til å hvile litt på Green Linter:
Litt PTG målinger:
Brukte ONR som lube:
P1000 på ca 10.000 OPM:
Fortsatt trygge verdier:
Skulle hatt litt hjelp til å holde gitt:
Oooops, ikke helt jevnt nei:
Så da ble detP1000 for hånd.. Startet først med myk mellomleggplate, men denn ble for myk:
Floating clearcoat:
Så en liten video fra håndslipingen, her med håndrondell med P3000 og mykt mellomlegg:
P1000 ferdig slipt:
Så var det P3000 på ca 8.000 OPM. Slapp opp på turtallet når jeg lettet på presset:
Vurderer å gå for denne looken på bakluke og panser nå. Skrudde i alle fall på skiltet igjen og tok kvelden:
Da var bakluken blitt blank igjen.. Tok sin tid og jeg er helt kaputt nå... Toppen av luka ble jeg veldig fornøyd med, men bak må tas på nytt desverre. Blir ut å handle en 3" luftsliper i morgen for å dette bra er jeg stygt redd for. Problemet var at 3000korningen ikke hadde gjort en god nok jobb(les: meg) og de rette dragene på kurvene bak var helt jæ#¤#"e å få vekk... Var tilbake til Mercedes press på Makitaen og ikke særlig kos lenger... De flate områdene hvor maskinen har fått jobbe skikkelig med 1000 og 3000 korning ble smooooth..
Klasket i alle fall på et lag med Insignis og sa på gjensyn..
Er i alle fall svart, flatt og blankt nå:-)