Håper du ikke er redd for og bruke den!![]()
Håper du ikke er redd for og bruke den!![]()
97`945 Bruksbil
73`142 T5 Søndags cruiser
91` 745 Vrak
99`v70 Solgt
96`850 Vrak[
Misunnelig til de grader!!!!!!!!!!!!
Film fra mapping da?
2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]
Da fikk vi start. Ikke mapping/bremsing i går.
Gikk over alt og sjekket at alt er ok, funksjonstest av sprutet, full kontakt på alle komponenter bortsett fra TPS'en som gikk feil vei, bytta rundt på ledningene så var den ok.
TPS hadde blitt ødelagt fordi akselen var ikke kappet nok, så har den blitt most når jeg har skrudd den til. Bare bygge den ut med noen skiver, men må ha nye skruer. Midlertidig montert ny TPS.
Noen som vet hva slags gjenger det er på spjeldhuset der som TPS er montert? mener jeg ikke de justeringsskruene men de som fester hele skiten.
Slet med å få oljetrykk en stund, fant til slutt ut av at jeg manglet den lille akselen som skal sitte mellom hjelpeakselen og oljepumpa (flaut)
Var bare vippe av veivhus boksen og stappe nedi en, han hadde en liggende.
Så fyrte vi den opp, startet og gikk. Finne riktig rekkefølge på pluggledningene og justere tomgangen så gikk den fint. Luktet gromt ut av eksosen bak (E-85)
Liten oljelekkasje inn på turbo, overgangen jeg fikk av KRB har antageligvis ikke helt riktige gjenger, skrudde den opp og brukte locktite gjengetape, hjalp en del men må nok satse på en ny fitting der for å det helt 100. Ellers, fikse ene vannslangen som dryppet litt fra en skjøt. Og reima til dynamoen skrek veldig, mistenker den er litt for smal (er en industri reim)
Prøve å få tak i en litt tykkere reim i den spesielle lengden som jeg må ha.
Skal montere en kaldere termostat (82*C) vann tempen på sprutet viste rundt 85 grader på tomgang, mens instrumentet viste 60 grader, og org instrument viste 0.
Dette er pga det t-stykket jeg fikk laget, i teorien skal dette fungere men det gjør bare rett og slett ikke det, det kunne Tom Larsen også bekrefte. Så her fjerner jeg hele dritten og bare bruker føleren til Auto Gauge instrumentet, her må jeg også få tak i en overgang.
Ellers fått koblet opp boost control. Nå skal disse barnesykdommene fikses og motor kjøres varm, kald, varm, kald noen ganger, kobberpakninger etterstrammes, bytte olje osv før vi skal bremse.
Laster opp noen bilder og en liten film snutt senere idag!
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Gratulerer med oppstart![]()
Mine prosjekt - Linker under:
90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd
Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.
Det kunne ha gått verre da, du kunne ha øydelagd noko i motoren. Så vil kalle det vellykka oppstart!
Volvo 245 - Eks varebil
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster
KMS TPS'en har ingen tetning på seg så det skal gi fint zeeker!
Må bare få laga til ett greit feste der eller noe, ikke helt sikker enda men må få festet den skikkelig.
Litt bilder
Klar til å dra til Tom Larsen (Larsen Tuning i Tvedestrand)
Hos Tom Larsen å kjører første oppstart
Vell hjemme
Liten film, går skikkelig shabby og dynamo reim som skriker
http://s211.photobucket.com/albums/b...t=IMG_0618.mp4
Byttet termostat fra 88 grader til 82 grader (SAM)
Litt av væskene som er på bilen
Liten film på tomgang
http://s211.photobucket.com/albums/b...t=IMG_0625.mp4
Fått en lekkasje i den ene AN koblingen inn på BTR. Etanol etser på lakken for å si det sånn...
Har også funnet tre andre AN koblinger som lekker olje, inn/ut olje på blokka, og olje ut av termostat. (torshov koblinger)
Har fått bestilt nye AN koblinger fra Pedersens Racing som blir sendt med ekspress så da får vi håpe det blir orden på det når jeg får montert disse.
Oljelekkasjen inn på turbo er også fikset, ikke med ny fitting, men bare tatt fra hverandre og teipet med gjengetape og skrudd sammen igjen.
Vannlekkasje på kjølerør er fikset med en ny bedre slangeklemme, og litt teiping med varmetape som tåler 200*C på den ene skjøten og trødd silikonslange over med skikkelige slangeklemmer. Reima på dynamoen har slutta å hyle, mulig den måtte "gå seg til litt" eller noe.. Men har iallefall fått tak i en Continental reim AVX10 (litt tykkere og litt sterkere) så hvis det blir noe problemer med reima så er det bare bytte. Har to i reserve. Fortsettelse følger![]()
Går med stormskritt nå! kult!
- 240 GL 87' x
- 240 GL 87' x
- 240 GL 90' x
- 240 GL 86'
Grattis![]()
Volvo 945 fk
Volvo 850 gle
xVolvo 940 fk
xVolvo 945 fk stjålet\vraket
xVolvo 740 gl
xVolvo 945 fk vraket
xVolvo 740 gl
Tøft
Når blir det benking? så fort de andre delene kommer eller?
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Blir benking når delene er kommet og disse småtingene er fikset. Har kjørt motoren varm/kald to ganger nå. Sjekker at alt er tett og ting funker som de skal. Målet er å ha den klar til Gatebil i juli
Sent from my iPhone using Tapatalk
Rått.![]()
Skal kanskje nedom på gatebil jeg, håper jeg ser deg der da![]()
2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]
Skal på Gatebil uansett, med eller uten bil, skal faktisk hente meg ei BMW M3 kasse der som jeg skal ha i Volvoen etterhvert
Bilen din er helt perfekt i mine øyne frigstad![]()
Styremedlem VOLVO-klubben trøndelag
-1977 242 Turbo -1978 242 L SOLGT -1983 240 Turbo orginalare -1989 740 Turbo SOLGT -1990 240 Turbo - 2006 VW Transporter -1989 245 Turbo
Du har heelt klart den grommeste syvførren på forumet, uten tvil !!
Skulle jeg hatt 740 skulle den sett slik ut...imponert !!
Blir spennende når du får den opp å gå ordentlig, om den står til forventningene dine =)
1976 Langførr med 6 på rekke !
1977 Volvo 245 Turbo
1990 Volvo 240 Stasj
2013 VW Passat 4motion
2004 Renault Trafic
Jøss, den blei mykje tøffare når du fekk rulla den ut!
Volvo 245 - Eks varebil
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster
bare blås i hele termostaten og la sprute styre vifta over et rele. da er du sikra max kjøling på varme banedager.
Turbon du har er ordentlig bra! kan lønne seg og lage ventilasjon i toppen om du har god komp + litt godt med lading
God ventilasjon i toppen har hanJeg liker ikke at sprut styrer viften fordi da vil det bare gå mer strøm i boksen. Jo mindre utganger du bruker via sprut vil jeg si er best selvom mange kjører 100% motorrom gjennom sprut som virker, men større sjans for at enheten blir deffekt.
Men skal ikke lage diskusjon av det da smaken er som baken og mange har tusen meninger![]()
TakkKan ikke si så mye annet om 242'n din heller
Takk takk! Det var moro å høre
Er sykt spent selv, gleder meg til å få testa den skikkelig
Ja det blir liksom litt mer helhet når en får trilla den ut av garasjen som de fleste bildene her inne er fraSyns personlig at bilen er mye råere i virkeligheten enn på bildene, hehe
Takk for tips!
Har satt inn en 82 graders termostat, han som skal mappe bilen syns også det var greit.
Vifta mi er styrt av sprutet ja, via rele, med bryter for mulighet til å tvangskjøre.
Gleder meg til å teste den turboen ja! Er valgt ut i forhold til oppsettet, så håper det blir brææ
Ventilasjon til catch tank har jeg i toppen ja!
Hvertfall han som selger sprutet jeg kjører med, han som skal mappe og bremse bilen min også, har drevet med datasprut og motorbygging i årevis, så jeg følger bare hans anbefalingerEr jord signal fra sprutet som trigger rele og får vifta til å gå, så er ikke noe mer eller mindre strøm i boksen fordi om
alt på KMS sprutet er styrt av jord.
Nei vi gidder ikke diskutere, er fornøyd med sånn jeg har valgt å ha det nåhehe
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ellers har jeg fått byttet AN koblinga inn på BTR som hadde lekkasje i swiwelen, nå er det potte tett
Skadene på lakken fra etanolen som har dryppet ut :(
Gamle slangen mellom motor og termostat, fått en knekk på seg her, byttet 45 graderen inn på blokka med en rett kobling og satt på ny slange. Mye bedre nå.
Fått på en AVX10 reim istedenfor industri reima
Boost controller
Nytt oljefilter
Ny olje
Nye AN koblinger på blokk
Ny TPS festet litt lenger ute denne gangen
La også opp en ekstra 25mm2 jording mellom motorblokk og chassi.
Hadde den på svev i går og gikk litt ruskete, var bare å justere tomgangen litt så maler den som en katt.
Tappet av vannet fordi jeg så en mini lekkasje fra tappeskruen på radiatoren, så jeg skrudde den ut og på med gjengetape samme som jeg gjorde med turboen. Må bare kjøpe noe mere kjøleveske på mandag så kan vi fyre den opp igjen å se etter flere lekkasjer og ting. Så må vi få bremsa den snart!
liker det jeg ser mister![]()
1988 760 B6284T
1988 765 D24TIC
1985 740 B230ET
Særdeles bra arbeid det her. E85 og lakk er ikke bestevenner ser jeg?
Ja hva skal du gjøre med lakkskaden ?
1988 245 Turbo - " Lungnvagnen "
1996 945 Turbo - " Brukis "
68' VW " Bubblan " , 52' Ford Customline
X Bilar :1985/90 Volvo 245 " Skrotvagnen " , 1995 Volvo 960 - " Lyxvagnen " - saknas*
Kan jeg spørre hvordan du justerer tomgang?![]()
Så ikke lakkskaden før det var for sent, kom en liten dråpe E85 ut av swiwelen på AN-koblinga av og til. Skaden blir ikke gjort noe med foreløpig.
Tomgang kan justeres manuelt på spjeldet