Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
Gjentar: Hehehe, ja på E85 ja.
Kurvene viste jo at ELF sin TurboMAX fuel ikke taklet samme kombinasjon av komp. + ladetrykk så hva hadde resultatet blitt med 98 blyfri.
Tør tippe på "latterlig" dårlig.
Forventer ikke at du skal forstå at denne motoren er laget for å utnytte E85 best mulig, og at "grunnkomp" egentlig ikke er spes relevant..


Ok, uenig med dere der. Fyll 98 blyfri på Suprean og prøv å mappe den så skal dere nok få se dette.
Nei, egentlig ikke. Dieselmotoren fungerer på en helt annen måte.
Dieselmotorer har mye raskere forbrenning.. hvorfor tror du de lager mye NoX? Fordi de brenner varmt og raskt, derfor er EGT lav, varmen går med til å drive stemplene.



Uenig med du der - igjen.
Jeg mener at en god målestokk er "Repetability", hva vil det koste å kopiere ett gitt bygg. Repetabilityprisen her er svært hyggelig da det i hovedsak kun er byttet turbo, dyser og
ECU
. Alt annet er helt originalt eller bare lett modifisert.
Alle deler som er ofret på høykompens alter kan ikke medregnes på annen måte enn som kostnader til utdanning og kompetanseheving - en kompetanseheving som har ført til at man respekterer at dagens pumpebensin er så kjip og dårlig at man MÅ! redusere kompresjonsforholdet, noen ganger betydelig, når man ønsker hyggelig futt fra en turboutrustet gatemotor.
Ok, da koster supramotorens kopi dyser, turbo, ecu og 3000-kroners brukte HKS-stempler. Skikkelig dyrt må jeg si.. Og det er litt rart at en annen 3-liters motor med 9:1 bygget for pumpebensin kan lade 2.1 bar på 98 hvis høy grunnkomp har noe som helst "stor innvirkning med dagens såpevann av et drivstoff"..