Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
FunkyMonkey.no
VCCN på Instagram <-- trykke
blir veldigt bra detta
volvo 855 t5
volvo 940 gl.
volvo 855 gl.
prosjekt bilen 855 t5 http://forum.vccn.no/showthread.php?...s-volvo-855-t5
En kamerat av meg tok med seg sin v70TDI 98' til RICA ENGINEERING (i sverige) og fikk lodda inn chip med meget godt resultat. Han vart iallefall fornøgd med det.
[Tråd - 740 turbo '86] 245DL, 850 97', V70 Classic 08, 240GL 90' [Tråd - 945 96' bruksbil]
[X -v70R awd '98] [X - Xc70 D5 '04][X -Tråd - V70II 2,0D '08] X - S60 2.0T '02, X - S80 00' 2,0T, [X -Tråd - V70 2,5TDI '99]
- Volvo 945FT 93'
- Volvo 240, B23A 83'
- Peugeot 406, 1,8 16V 96'
- Suzuki Gn125 98' (DØD)
Ble ikke så mye bilder fra denne uka. Men så fikk jeg heller ikke til stort... Klarte og montere toppen da Her er det ferdig pussa og klar til montering
Fikk forøvrig dysespissene fra Tyskland i går (fredag) Ble vel akkurat i underkant av 1000,- etter banken hadde overført pengene Bytter innmat og justerer opp dysene selv på jobben, greit når vi har dysetester.
Sist endret av spettnils; 10/09/11 kl 23:08 Begrunnelse: Feil bilde nederst
- Volvo 945FT 93'
- Volvo 240, B23A 83'
- Peugeot 406, 1,8 16V 96'
- Suzuki Gn125 98' (DØD)
PENT Ingenting mer sexy en sprett reine motordeler
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
FunkyMonkey.no
VCCN på Instagram <-- trykke
MÅTTE bare legge ut dette! Fant det på en av de gamle bildemappene på dataen!
- Volvo 945FT 93'
- Volvo 240, B23A 83'
- Peugeot 406, 1,8 16V 96'
- Suzuki Gn125 98' (DØD)
Da har jeg fått tilbake motoren fra MadsenBil på Verdal, register og dieselreim strammet og timet. Satser på at det er riktig
Skal ikveld montere litt detaljer på motoren, bytte spissene på dysene og justere opp åpningstrykk til ungefär 190-195 bar
Skal også prøve å få sandblåst bunnpanna ikveld, se om det er håp for å få sveiset den. Imorgen blir det sannsynligvis å hente svinghjul i Sverige
Begynner og ta form nå, litt bedre motivasjon igjen
Neste uke blir vel bilen med til Verdal for å sette inn motor og gir. Må desverre opp med M46'en for å legge ny silikon her og der, og skifte olje. Men det blir bra tilslutt!
- Volvo 945FT 93'
- Volvo 240, B23A 83'
- Peugeot 406, 1,8 16V 96'
- Suzuki Gn125 98' (DØD)
Jeje.. Typisk nok var jeg for stressa når jeg sjekka om skimsene til dysene vi hadde på arbeid passet til dysene mine. De var for store.. Så da blir det å spore opp skims i morgen, og se om det er noe håp neste uke..
- Volvo 945FT 93'
- Volvo 240, B23A 83'
- Peugeot 406, 1,8 16V 96'
- Suzuki Gn125 98' (DØD)
Går sakte forover dette.. Var i Järpen i går og hentet svinghjul fra en 740-diesel, i dag leverte jeg dysene til Steinkjer Elektrodiesel for om-skimsing, og bunnpanna ligger til oppsveising på Lafopa på Verdal. Var og kjøpte det siste av skruer for å få sammen dynamoen i dag, så den er ferdig. Fikk løsnet turbo fra manifold etter litt tjon for å varme muttra som satt fast. Skal gjøre litt senere i kveld også, men først er det kveldsvakt på jobb til 9 ikveld
- Volvo 945FT 93'
- Volvo 240, B23A 83'
- Peugeot 406, 1,8 16V 96'
- Suzuki Gn125 98' (DØD)
Vamec i Vanvikan sveiser også aluminium, både med mig & tig.
Også evt. med pinnesveis med spesial pinner om det er helt håpløse legeringer i det som skal sveises.
85 mod. VOLVO 765 omb. til V90 m/230Ft & M90.
89 mod. TOYOTA Corolla glx STV 1.6L 16V. (konebil)
X-77 mod. VOLVO 264 B21 A.
X-88 mod. VOLVO 760 m/230Fk & M90.
X-91 mod. Ford Scorpio Cosworth 24V 2,9i ghia.
Ser bra ut dette, og jeg må si du har lagt ned helt sykt mye arbeid i bilen, det står det respekt av..
*Følge med videre.
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
- Volvo 945FT 93'
- Volvo 240, B23A 83'
- Peugeot 406, 1,8 16V 96'
- Suzuki Gn125 98' (DØD)
Mini-update: Går litt og stamper nå. Skulle gjerne bynt å fått både bilen hit og bunnpanna tilbake fra sveisinga. Byttet clutchkåpa på M46'en idag, og med skimset som sto på lagret fra før og dieselkåpa ble det for mye spenn på hovedakselen, så den går tregt. Må opp en runde til og endre skims. Problemet er at jeg ikke har flere løse skims.. Jeje, årn'ær sæ...
Knota litt til rundt girboksen, og har idag laget kort girstang (og ja, jeg har brænd spænkings ny OD-girkule,knapp og symbolskive.. koster flesk og faen)
Frykter at den ble litt for kort, tok bort ca. 5cm, så den nå er 23cm istedet for 28cm fra toppen til kula i bunn. Noen som har prøvd dette før?
Mulig det blir å besøke hjemme en tur i mårra, og hente bilen
Forøvrig henta jeg dysene fra Steinkjer Elektrodiesel i går, de sa at det jaggu var på tide å få bytta spissene Så nå er de ferdig justerte Ble desverre 500 dyrere enn om jeg hadde sendt dysene til Tyskland da.. Men men, her skal det bli skikkelig
Sist endret av spettnils; 28/09/11 kl 23:40 Begrunnelse: Glemte noe
- Volvo 945FT 93'
- Volvo 240, B23A 83'
- Peugeot 406, 1,8 16V 96'
- Suzuki Gn125 98' (DØD)
Da har jeg endelig kommet meg hjem
I mini-updaten skrev jeg om korting av girkule. Tror egentlig det ble passe lengde, og ryggesperra fungerer som normalt også. Pluss så ser det jo omtrent originalt ut
Så tok jeg clutchkåpa av girboksen igjen. Hadde litt olje på lagrene ifront, fjernet skimset, la ny silikon og trakk til med 55NM (målte ut ca. moment på en annen kasse) Da ble den betraktelig bedre. Trakk jo med 1/2" trekker sist...
Bunnpanna blir det vel en ekstra runde på. Var og hentet den igår, og måtte levere den tilbake til ytterligere bearbeiding idag. Sveisinga var veldig bra, men den har desverre for mye bøy etter knekken enda, så det må fylles betraktelig mye masse ennå.. På det værste er det 11mm fra bunnpanna til blokka. Bilder:
Dett bildet viser hvor mye glippe det bli
Ikveld passerte jeg 8 uker siden jeg sist kjørte bilen før demontering, og begynner virkelig å ha lyst til å få den ferdig...! Synd alt skal drøye ut sånn, og at alt må ta 2 eller 3 runder for å bli bra Men det blir tilslutt
Kan også nevne at jeg har tegnet opp et eget kobl.skjema for OD-systemet, og skal prøve å få lagt ut en liten skisse av hvordan jeg skal ha det
- Volvo 945FT 93'
- Volvo 240, B23A 83'
- Peugeot 406, 1,8 16V 96'
- Suzuki Gn125 98' (DØD)
Herregud for et pjesk du har hatt med bilen, men bra at ting begynner å løse seg da! Beundrer pågangsmotet ditt, og ønsker deg lykke til med alt! Følger med videre.
Har: 20 Kia e-Soul 64kWh | 10 XC70 2,4D AWD
Hadde: 17 V90 D3 AWD | 08 XC70 D5 AWD | 04 XC70 D5 | 07 XC90 D5 | 04 V70 D5 | 91 940GL 2,3 | 05 S60R | 00 V70 2,5D | 07 XC70 D5 | 06 V70 2,0T | 97 850 T-5 | 86 740GLE | 93 240GL
Alltid godt å få sånne tilbakemeldinger! Takk for det
Har nå scannet inn koblingsskjemaet over OD-systemet som jeg har tenkt å ha det. Jeg skal altså totalt kunne velge mellom å ha 4 gir (OD helt avslått), 5 gir (Vanlig OD-funksjon) eller 8 gir (OD kan brukes i alle gir)
Når ryggelys aktiveres, skal et rele slå ut oppmatings-strømmen til OD-kretsen, samt at jeg skal ha en manuell bryter på oppmatinga. Dette må jeg ha fordi OD-en skal også kunne brukes i alle girene, og da slåes den ikke automatisk av når jeg tar den ut av gir. Om den funker kun i 4.gir eller alle girene styres av en knapp (5/8 girknapp på skjema) som gir gods via 4.gir eller direkte gods.
Sist endret av spettnils; 02/10/11 kl 12:11
- Volvo 945FT 93'
- Volvo 240, B23A 83'
- Peugeot 406, 1,8 16V 96'
- Suzuki Gn125 98' (DØD)
Hatt en rolig uke nå. Henta ny clutch idag; Trykkplate, lamell og utløserlager. Ser ut til at alt stemmer så langt Blir vel og montere siste bitene av motoren og sette sammen boks til helgen, og utover neste uke.
Så nå står jeg vel og venter på bunnpanna.. Den har jeg en masse jobb med ennå da. Og bunnpanna må på før jeg kan løfte inn motor, for det er TRANGT under der
- Volvo 945FT 93'
- Volvo 240, B23A 83'
- Peugeot 406, 1,8 16V 96'
- Suzuki Gn125 98' (DØD)
Her er det gjort mykje jobb gitt! Både av deg og forrige eigar, men er ikkje vanskeleg å sjå kem som har gjort mest/best Har den bunnpanna vore på motoren? For skjønnar ikkje heilt korleis det kan ha gått om den har vore så skeiv. Har du lite å gjere forresten sidan du lagar til powershift?
Volvo 245 - Eks varebil
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster
Hehe, er da en del arbeid lagt i bilen, av både bilbygger og meg.
Bunnpanna har vært på bilen, men den hadde sprukket i en sveiseskjøt, pluss at den var fyllt med silikon og MegaMetal for å bli tett.:( (En JÆVLIG jobb å rengjøre!!)
BP er ombygd for å passe over forstillinga, så tror delene stammer fra Audi-utgaven der motoren står langs-stillt. Men når den ble sveist opp, tror jeg ikke den ble spennt fast, så den har slådd seg litt. Men den var nærmere en halv cm skjev fra før. Vi får se hva som skal skje videre.
Angående kort-stanga, så var det bare et innfall som skulle gå i all hast når jeg kjedet meg. Jeg har bodd i bobil ved jobben noen uker (pendler 15mil tilsammen hver dag) , så sto jeg bare og stampet og ikke visste helt hva jeg skulle ordne der og da. Også hadde jeg lyst til og ordne girstanga litt kortere Problemet var vel at min trang til at ting skal se "originalt" ut tok litt over, så derfor brukte jeg litt lang tid
- Volvo 945FT 93'
- Volvo 240, B23A 83'
- Peugeot 406, 1,8 16V 96'
- Suzuki Gn125 98' (DØD)
Så botnpanna har vore juksa til for at den skulle vere tett ja. Seier no seg sjøl når ein ser på bildet ditt Eg tenkte ikkje på innkortinga, eg tenkte på at du skal ha så voldsomt med gir
Volvo 245 - Eks varebil
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster
- Volvo 945FT 93'
- Volvo 240, B23A 83'
- Peugeot 406, 1,8 16V 96'
- Suzuki Gn125 98' (DØD)
Møtt enda en liten vegg i framgangen. Bunnpanna har kommet fra behandling runde 2, og viser seg og være 5mm for kort:( Lurer på hva jeg skal gjøre nå. Har ikke tatt opp tilfellet med firmaet, må vel det i morgen.
Fikk fraktet 940'en til jobben på søndag, kjørte den på bilfrakter med Peugeot'en Det gjør jeg ikke igjen
Bilen kan også bli vurdert solgt etter ferdigstilling, kommer litt ann på feelingen etter den er ferdig..
- Volvo 945FT 93'
- Volvo 240, B23A 83'
- Peugeot 406, 1,8 16V 96'
- Suzuki Gn125 98' (DØD)