[Tråd - 740 turbo '86] 245DL, 850 97', V70 Classic 08, 240GL 90' [Tråd - 945 96' bruksbil]
[X -v70R awd '98] [X - Xc70 D5 '04][X -Tråd - V70II 2,0D '08] X - S60 2.0T '02, X - S80 00' 2,0T, [X -Tråd - V70 2,5TDI '99]
Det er fort gjort å ramle av lasset i denne tråden! Sideantallet øker dramatisk for hver dag som går. Har lest meg litt opp her nå og det har jo skjedd litt av hvertEl shittos at du har fått puttet inn nymotoren, grattis. Blir sjef når du får den i gang
![]()
740BTCC
Prosjekttråd
77-242cab
75-264v8 prosjekt
1570kr står det på sam siden, og det er uten beholder.
Sprengskisse: http://www.volvopartswebstore.com/sh...ssembly=241659
77-242cab
75-264v8 prosjekt
Det lageret er kun til m47 såvidt jeg vet, har brent meg på det for å si det sånn :(
Volvo 940 TIC
M45, 46 47 bruker vel lager, og Getrag og slikt også?
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
oar83: rart de fikk det opp på sprengskissa over motorn til min 98 mod fk, med innslag av m90.. menmen ikke værre enn å levere tilbake. var normal lagervare det der så
Karl: ja her foregår det plutselig littskal bli godt å få det i drift kan man si!!
ss242: fant bare en brukt på ebay, til 203kr med fraka. kostet 10£ for repsett også ser jeg på ebay. men nye slike får man til rundt 140$ på ebayby også... men fort gjort å overhale da.
Hei Øystein
Av erfaring kan jeg si deg, at 940 master, som har plastik "øyer" som bolten til clutchpedalen står igjenom, vil slites mye. På 2 biler jeg satt istad, endte jeg opp med å måtte lage en spesiell bolt med bakstykke..... mye å forklare. I min 245, som er den daglige bilen, har jeg brukt engelsk master, som også har egen beholder, som har "øyer" av stål. Sikkert andre som også har hatt denne erfaringen... Jeg tilbydde deg delene...men jeg ser du har funnet delene selv på ebay.... Har de fremdeles liggende, komplett oppsett.....
Mvh
Svein A.
Sist endret av Beachee; 24/05/11 kl 16:57
husket det var noen som hadde det og tilbyd meg det ja, men hadde glemt hvem det var!!
husker ikke hva du skulle ha for det jeg? men betalte 203 kr for britisk master. og slave må vi klare å finne i delelageret til Volvo-Power håper jeg. for nå er konton tom
var forsåvidt på clutch og brems på heimdal og så på en willwood clutchmaster med separat beholder til 600kr... men husker ikke\vet ikke om den passer på originale hull og slikt jeg da... der måtte man f.eks. sette på et slikt hodet som du nevner.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Engelsk master har likt delenummer med den som står i 740 f.eks., det er skilje på år her. Den med beholder på, går fram til og med 89, og den som brukar bremsereservoiaret, går frå 90 og framover. Har ein engelsk master liggane, det er lik den som kom frå 86 740 TIC.
Men den gamle 260-masteren er nok meir praktisk.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
da er fremre del av mellomaksling funnet fram for tilpassing og måling... må opp med girkassen først før den tid kommer, litt vanskelig når Volvo-Power absolutt skal prioritere 944 16v og EkSAmenER før 242n min... jaja ordner seg
i 244 cab'en fant vi under R-Sport trekkene til V-P sanneligen meg beige bakseter. disse skal inn i 242n for å matche framsetene litt bedre enn beige delskinnframseter fra c70 og blå org bakseterhehe fargekræsj! blir godt med lyst baksete også...
rødsort kabel fra 9polt stikket er nå koblet på speedogiverkontakten. den skal da på punkt 15 på tenningslåsen!
tykk blå på 9polt stikket mot lh2.4 motornettet skal på punkt 50 på tenningslåsen. dette går til starterinnslaget og en kontakt nede ved girspaken samt videre ut til da punkt 5 på den store kontakten ute i motorrommet...
altså punkt 5 på denne kontakten. skal skifte alle ledningene over i en annen kontakt da det er forskjellige kontaktstykker på 82 og 89 modell blant annet. men kabelskoene og plasseringen er lik!
reiv jo ut den forrige kabelmatten med ledere til vifte og div ræl som lå i kabelstrømpe når jeg demonerte torpedoplata på passasjersiden for å kunne legge det litt finere. så nå er det en ny og fin kabelstrømpe med kabler til oljetemp, oljetrykk, vanntemp og kjølevifteinnslaget lagt her i strømpe.
la alt, altså den overnevnte kabelstrømpa som skal inn i et 4polt stikk sammen med et kabelstikk fra den blå tykke kabelen over her og starterinnslagskabelen i gummigjennomføringen som... fader husker ikke hva som lå i den gummigjennomføringen før ombyggingen men det kan være det sammeligger nå fint her rett ved den store kontakten nå og er koblet klart.
kan stolt meddele at en RS500 cooler passer perfekt i 240! går akkurat i bredden så den dekker hele åpningen i fronten, passer perfekt i tykkelse i originale IC+radiatorfester, dog litt lavere så må få på et lite stykke i toppen så den holder seg sideveis. og utløpet må kappes og sveises på innløpet så det står rett ut. ellers er den perfekt!
godt fornøyd med dagens lille innsats. måtte nesten være grei å hjelpe Volvo-Power med den stakkars 944n hans litt også![]()
tenker du dimensjonene på den?kan måle i morgen når jeg kommer meg til kjæresten min å kan ta å føle på den igjen
<3
btw...
eneste jeg ikke har fått koblet opp av 9poltstikket nå er disse to...
de skal vell gå til bensinpumpe en av de i alle fall... men spørsmålet er kanskje hvilken av de skal til hva? for på lh2.4 ligger det kanskje til forpumpe og hovedpumpe, altså en til hver...?! har ikke orka å sjekka nærmere enda da jeg har bare kjørt på med de kablene jeg har funnet riktige stikk til og slikt så langtse "litt" bort fra teksten på merkinga mi... for jeg finner ikke igjen slike kontakter som jeg har notert på i 82 modellen min, når dette kommer fra 89 modell...
Hvor mye lavere enn org cooleren var det jeg tenkte på.
Supert om du gidder å måle![]()
Blir tøft dette!![]()
trodde du skulle ha en rød/gul fra 9-pol kontakten (ut fra bensinrele) som skal kobles til begge pumpene jeg?
Gleder meg til å se denne startadu har holdt på mye med denne bilen og fått mange av oss til å le av kommentarene dine
så håper alt går bra
![]()
740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392
Tykk rød/gul => Hovedpumpe.
Eller vent.. nå ble jeg usikker. Kan sjekke på min imorgen!
Jørgen Simonsen
1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering
hehe jasså?åssen tenker du på kommentarer?
bra jeg gir litt latter i hverdagen da!! håper også at den kommer til å starte gitt... x'er alt jeg har egentlig for det...
håper det blir tøft ja
har du rukket å sjekket dette da?![]()