Er ekstern WG jaSyntes screamer er litt for høyt jeg
Penere å høre motor og eksoslyd, istede for bare eksos
![]()
Er ekstern WG jaSyntes screamer er litt for høyt jeg
Penere å høre motor og eksoslyd, istede for bare eksos
![]()
Koblet du bare på slangen på AC og lot det tømme brått?
Mvh
Magnus Hagtvedt
Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
http://www.magnus-hagtvedt.com
Angående bolten, så lenge den stikker ut så finnes det jo egne verktøy for å løsne pinnebolter da. Er et helvete å borre i!!!
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Hehe, tar sin tid å tømme fordi kjølemedie ofte ligger litt i olja, fikk et problem men den ene nåleventilen på pressostatene på kondenser selv, så anlegget ble tømt (skulle jo tømmes uansett), tok også 4-5min, satte inn pressostaten, dagen etter når jeg begynte å jobbe var det plutselig 0,5bar på anlegget igjen.
Men det jeg skal frem til er at det ikke er helt lurt, skal vist la det gå litt mer sakte og forsiktig, ellers følger gjerne en del av olja med. Sånn for neste gangs skyld.![]()
Mvh
Magnus Hagtvedt
Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
Yep, gikk egentlig ganske kontrollert for seg. Ble ikke med noe olje ut når jeg tappet det. Det var riktignok litt igjen når jeg løsna det første røret dagen etterpå som kom ganske fort
, og da ble det med litt olje, men skal helle i en liten skvett igjen før jeg skrur det sammen ca tilsvarende det som kom ut
.
Oppdatering 18.04.2011 - AC demontering
Demontert det tynne AC-røret fra orifice tube skjøten over kanalen og til fordamperen. Måtte demontere det tykke røret fra evaporator også for å komme til skjøten, sånn at jeg bare kunne skyve det til siden.
Dette røret skal byttes fordi jeg gjorde en tabbe ved montering av eksosanlegget som har gjordt at eksosanlegget vært 0.5mm til unna å slite hull i det gamle røret.
Tatt vekk det røde røret som fører kjølevannet fra vannpumpa til klima anlegget og den originale oljekjøleren. Må tette uttaket til oljekjøleren. Vil ikke bruke det originale FB-motor røret fordi det går lengre opp på motoren og kan komme i konflikt med grenrøret.
Plukka også vekk det korte AC-røret som går mellom AC fordamper og AC tørkefilteret. Originalt går det et rør ut der, på siden av tørkefilteret og ut til en nippel som brukes til å fylle anlegget med gass. Men når vi fyller anlegget, hvertfall der jeg fyller, så har vi brukt uttaket på siden av tørkefilteret til å fylle anlegget.
Derfor det røropplegget til den originale ventilen ubrukelig, og dessuten bare i veien både for eksosen som skal ned og varmeisoleringa av tørkefilteret. Pluss at den er stygg.
Derfor kappa jeg vekk det uttaket og sveiset igjen. Har gjordt det samme med uttaket til oljekjøleren på vannrøret. I blokka der oljekjøler vannet går inn igjen satt jeg inn samme pluggen som sitter der originalt for å tappe kjølevannet på FB-motorer.
Varmeisolert det tynne røret fra orifice tube til fordamper. Det er her kjølinga starter og røret blir kaldt. Har brukt vanlig Armaflex rørisolasjon som rørleggere bruker på bygg for vannbåren varme og kjøling. Skal ha varmereflekterende alutape på utsiden av dette igjen, men først må Armaflex limet herde ferdig i 3 dager.
Resten av lavtrykksiden på AC-en skal også varmeisoleres. Forventer en del mer effektiv AC samt kanskje litt lavere drivstoff forbruk med AC-en på når dette er gjordt.
Dette ser jo veldig bra ut. Når er hele jobben forventet ferdig? Dette blir digg å se.![]()
Mvh
Magnus Hagtvedt
Forventer hele jobben ferdig om ca 3-4 uker. AC jobben blir nok ferdig iløpet av denne uka når limet har tørka og jeg har fått montert det igjen. Men må vente på nytt Ajden rør som kan ta opp til 2 uker og kommer ikke til å ha noe hastverk med å få tinga på plass igjen.
Så da blir det nok fylling av gass på AC-en om ca 4 uker.
Oppdatering 19.04.2011 - AC isolering
Noe jeg har fått gjordt i dag. Fått varmeisolert AC røret fra tørkefilter og tilbake til kompressor. Samt tørkefilteret er isolert med Armaflex tape. Da er det bare å vente på at alt lim skal tørke, så blir det alutape på utsiden av alt sammen for å reflektere varmen. Tror ikke det kommer til å se så ille ut.
Driv å styrer med samme prosjektet på bror sin 940.
Har funne ut i etterkant at 740/60 var levert med en slange som gjekk opp og over motor og ned på andre sida, kanskje det kunne vore noko for deg...?
Spørs vel om det finnes eller er utgått/passer overens.
Det blir iallefall uhyre trangt når ein skal ha ac i tillegg til ajden-greinrør.
EDIT: fannt et dårlig bilde av det for illustrasjon.
EDIT II:
Kanskje du har prøvd med 960/s90 slangen som går framover. kan vere verd et forsøk
Sist endret av oar83; 19/04/11 kl 15:03
[Tråd - 740 turbo '86] 245DL, 850 97', V70 Classic 08, 240GL 90' [Tråd - 945 96' bruksbil]
[X -v70R awd '98] [X - Xc70 D5 '04][X -Tråd - V70II 2,0D '08] X - S60 2.0T '02, X - S80 00' 2,0T, [X -Tråd - V70 2,5TDI '99]
Ser bra ut dette! Kommer garrantert til å gjøre det på 940/960II'n minhar jo demontert hele systemet uansett så...
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Gikk egentlig ganske fint å ha AC sammen med Ajden grenrør. Hadde det fra før og plassen ble ganske god. Men vil absolutt anbefale å få vekk hele den originale oljekjøleren og få på filterflytter, ellers er det omtrent umulig å legge eksos ut fra wastegate, eller få plass til en skikkelig wastegate.
Men jeg kombinerte litt deler fra forskjellige årsmodeller rundt tørkefilteret der på AC-en. På nyere årsmodeller går AC røret fra fordamperen i kupe ut igjennom torpedovegg og inn i en sving til ut mot motoren og så inn på siden av tørkefilteret istedenfor baksiden. Dette kommer naturligvis veldig i veien for downpipen. Derfor har jeg brukt et rør fra tidligere årsmodell som går rett ut fra torpedovegg og rett inn i tørkefilteret og et tørkefilter fra tidligere modell som har uttak på baksiden. Gjengene stemte ikke ut fra tørkefilteret på fremsiden med nye typen rør til den nye typen AC kompressor, men det var aluminiumsgjenger og stålskrue, så det funka fint å bare tvinge røret på en gang og skru ut igjen for å tilpasse gjengene (de var nesten like). Så må festebraketten til tørkefilteret modifiseres litt fordi den ikke kommer akkurat der den er originalt.
Skal ta litt bilder når alt er skrudd sammen igjen med det nye grenrøret. Plassen blir faktisk ikke så veldig gal, men krever en del planlegging. Ble ikke helt 100% fornøyd med alt første gangen mtp vedlikeholdsvennlighet, men skal ta med de erfaringene og få det perfekt denne gangen.
Ja, ta bilde når du montera, lyst å sjå kor du gjer dette. Absolutt en fordel å fjerne org oljefilterflytter, og setter filteret en annan plass. Det vart mykje bedre plass til wg under greinrøret. I tillegg prøva vi å få varmeskjold rundt ac og bandasje på greinrøret for å holde varmen borte. Kan knipse et bilde når det er montert tilbake på plass dersom du vil sjå andre løysingar på dette. ( vart visst lakkering av motorrom denne våren)
Sist endret av oar83; 20/04/11 kl 13:42
[Tråd - 740 turbo '86] 245DL, 850 97', V70 Classic 08, 240GL 90' [Tråd - 945 96' bruksbil]
[X -v70R awd '98] [X - Xc70 D5 '04][X -Tråd - V70II 2,0D '08] X - S60 2.0T '02, X - S80 00' 2,0T, [X -Tråd - V70 2,5TDI '99]
Er du sikker på at den varmeisoleringen tåler varmen som utvikles i motorrommet, og så nære varmeovnen?
Tina noen rør med en varmluftspistol, den blir vel ca 400grader akkurat i utblåset, og den armaflex-driten til rørleggern ble spenstig..
Det blir jo oppvarming over tid, kjedelig med motorromsbrann.![]()
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Den jeg tukla med smelta godt, den begynte ikke å brenne men om det blir varmt nok så brenner det sikkert. Men kan selvfølgelig være at det var noe billig-drit de brukte på bygget![]()
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Hvordan gjorde du det med de bakerste skruene til aluramma til multilinken? (fant ikke noe info på de første sidene) Ser at du brukte de 2 brakketten som er på 960 orginalt, mått du ikke sveise 3 muttere på hver side da, 2 til brakketten og 1 til hovedmuttern? holder det ikke bare med en "hovedmutter" ?![]()
Sveisa i utgangspunktet inn en "hovedmutter". Men den ble ikke godt nok sveiset fast så den klarte å dra seg ut og multilinken løsnet i bakkant.
Nå er det bare en stor skive på innsiden med løsmutter. Har brukt alle 3 hullene til den braketten utapå for å være sikker. Løs mutter og skive på alle hulla som ikke er ferdig gjenget (dvs alle unntatt 1).
har du bremsa bilen?![]()
okei
håper selv på å få ferdig bilen snart, for mapping osv![]()