Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  101
Side 17 av 31 FørstFørst ... 7 15 16 17 18 19 27 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 425 av 753

Tråd: Lightyear: 855 R '96

mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Lightyear Vis post
    Nå er det en liten mulighet for at bilen begynner å gå for egen maskin igjen idag. Drar og kjøper en pumpe med alle slangene idag, og da får jeg erstattet den som koblingen knakk på :(

A
    Bank i dashbordet.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT09

Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
    Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -

mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    Antall takk

Standard

Nok en Volvo går som den skal; Lysaker Fjøsmekk & Sportseksos slår til igjen!
    Raymond Lysaker
    Styremedlem

---

Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. jan. 2010
    Sted
    Stavsjø
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Nok en Volvo går som den skal; Lysaker Fjøsmekk & Sportseksos slår til igjen!
    På sjølveste 1.mai, da snakker vi service
    2005 Volvo S80 D5 Summum
    1995 Volvo 855 T-5R
    X Volvo V70 2.5T
    X Volvo 854 GL

mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Nero Vis post
    På sjølveste 1.mai, da snakker vi service
    Vi har en løpende avtale, penger skal ikke skifte eier oss imellom, kun bytte tjenester og lignende. Føler da at arbeid på 1 mai er akseptert.
    Raymond Lysaker
    Styremedlem

---

Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Nesten Oslo
    Antall takk

Standard

Det var utrolig deilig å endelig kjøre bilen igjen Har vært tungt å ha bilen stående uten å kunne bruke den, måtte det aldri skje igjen.. Og jeg innser at en bil pr mann blir for lite

A
    Sist endret av Lightyear; 02/05/11 kl 00:13

Registrerte brukere Nilsebu sin avatar
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Haugesund, Norway, Norway
    Antall takk

Standard

Godt å høre at gliset er back
    Volvo XC90 2,5T - 2004 - Bruksbil
    Volvo V70 2,0 LT - 1997 - R-design
    Volvo S70 2,0 LT - 1998 - Prosjekt kommer
    Honda Rebel 250ccm - 1998
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2054

Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Nesten Oslo
    Antall takk

Standard

Humøret har vært litt svart de siste dagene, og siden Murphy ville være med så har man lært noe, originale bensinslanger er dyrt hos volvo og ting tar alltid lengre tid enn man tror

A

mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    Antall takk

Standard

Da har jeg blitt tildelegert oppgaven med å forfatte beretningen om bensinpumpedøden som ble nevnt tidligere i tråden. Har både ledd og grått i løpet av dette, så formatet blir novelle/short story. Fyll opp rødvingsglasset, sett deg i godstolen under teppet, og nyt:

(Kort sammendrag lengre ned på siden)

Det begynte på onsdag 27april, Lightyear vaska bilen på U-wash på Østre Aker i Oslo, i den midterste av de tre båsene som står for seg selv (grunnen til at jeg sier hvilken bås det er, er fordi denne brukes ikke lenger, overtro).

Dette førte til motorstopp, og en noe opphisset samtale til Lysaker Fjøsmekk & Sportseksos, som stilite med overmotivert servicemann, kun for å konstatere at det ikke var noe som kunne gjøres der og da. Bensinpumpa var død. Skjekka bensinpumperelé, prøvde et fungerende relé, skjekka sikring, og til slutt målte spenning på kontakt til bensinpumpe, uten å få bensintrykk på fuelrail. Døden var kjapp, brutal og uventet, og vi minnes den falne.

Taua bilen hjem, med nesten-stopp av politiet. Vi kom tilogmed med opp bakken til Lightyear, med 10-15% stigning uten nevneverdige problemer, så Turid jobba uten å klage. Skal sies, 2.5 10v er ikke lagd for å dra en 1800kg tung stasjonsvign opp de bakkene, så fartsressursene var ikke ubegrensede, men vi kom oss fram, og Lightyear klaga over stiv og støl høyrelegg. 2 mil tauing uten bremseservo er altså god trening, visstnok.

Da visste vi at bensinpumpa var grunnen, og vi vurderte flere ting. Original Volvopumpe blei raskt forkasta, 4500 for noe man får brukt for en tidel, er i overkant dyrt. Etter å ha titta litt på finn.no, fant vi ut at ei Mekonomenpumpe, som opereres inn i det gamle pumpehuset, var greit, og denne innfant seg dagen etter.

Og da kom Murphy. Når den gamle pumpa skulle ut, satt koblinga på tur-slangen så skamgodt at hverken rørtang eller baksida på en hammer klarte å dra den av. Selv om vi ikke vinner noen priser i kroppsbygging, er ingen av oss direkte svake, selv om vi ikke forstår hvorfor den satt så jævlig. Det er ingenting inne i koblinga som burde kunne holde igjen såpass mye, siden den i utgangspunktet skal kunne dras av uten å ryke noen leddbånd. Kan hende at en av O-ringene intern i koblinga hadde lagt seg mellom pumperøret og koblingsveggen, men fremdeles. Uansett, Lightyear dro det han makta, og etterfulgt av banning og gloser som ikke burde ytres blant folk, fikk jeg høre at han hadde knekt pumpekoblingen. Vi tenkte som så at en sånn kobling fås sikkert tak i på Biltema på Skjetten, så vi dro dit. På delelageret fortalte de at de har ikke bensinkoblinger i det hele tatt, men bensinslanger fikk vi tak i nede i båtavdelingen i kjelleren. Bensinslanger var og det eneste de hadde. Like langt.

Etter å ha saumfart finn.no et lite stykke til, fant vi en pumpe til salgs til en VELDIG bra pris, med avklipte slanger, men med koblinger. Dro og kjøpte denne, hos en kar på Harestua som heter Per, absolutt verdt å høre med om du skal ha noe. Dette er en skrotnisse som samler på skrotnisser, han har MYE deler og drit. Henta pumpa, jugde litt, og dro hjem visse om at bilen ville gå om en halvtime. Vel hjemme hos Lightyear, fant vi ut at koblinga slett ikke er en løs kobling, men en del av innerslangen i bensinslangen, og ikke til å ta av. Vurderte flere ting, men alt annet enn skikkelig trykkfast på bensinslanger med litt trykk på, føltes ikke helt "kjørbart", så vi måtte ha ny bensinslange. Dette var kl 23 på fredag kveld.

Påfølgende morgen (i totida) dro vi til Bilia på Åråsen, og jo da, de har bensinslanger, tre stykker tilogmed. Problemer er at de ligger på lager i Sverige, kommer ikke før tirsdag, og koster 581 riksdaler. For en halvmeter med gummi og plast, visse ting er uhorvelig dyrt på Volvo. Tusla rundt i området, på Torshov Bilrekvisita, Bilekstra og Mekonomen, og dette er noe kun Volvo har. (Halvmeter slange, med vinkelkobling i ene enden og et T-stykke med tappeventil i ene enden.) Finn.no, trykke litt, og vi fant en kar i Oslo som selger en hel V70 R
    AWD
    i deler, blant annet en pumpe med måler og bensinslange til bensinfilteret. Han kunne ikke møte oss før på søndag, så Lightyear satt med nervøse sammebrudd og depresjoner i hele går kveld, bilen hans har ikke stått rolig så lenge på flere år. Uansett hvor mye medfølelse jeg hadde med han, hindret ikke det meg i å sette meg inn i min egen bil, tenkte litt over hvor jævlig han hadde det, og så kjenne gliset bre seg over trynet i det min egen starta på bortimot første tenning.

Søndag litt utpå dagen blei vi sittende i påvente av han med delebilen skulle bli ferdig med 1.mai toget sitt, møtte han etterhvert, penger bytta eier, og vi blei stående å prate litt. Hyggelig kar, virka seriøs og visste hva han drev med. Heter Daniel, selger en blå V70 R
    AWD
    på finn.no, bor i Oslo og anbefales å handle med. Vi freser hjem, tenker at dette går kjempefint, og jekker opp og står i. Neida, tanken må senkes for å bytte bensinslange, men vi klarer å rote oss frem til det og. Tanken sitter i utgangspunktet ikke festet i noe, men blir presset opp av to metallbånd som er festet med tre bolter rundt om tanken. Kasta under jekken med en plankebit på, senka tanken og alt gikk fint. Bytta slangen, skrudde opp igjen, kun for å finne ut at siden vi IKKE hadde løsnet påfyllingsrøret til tanken, ble hele tanken dratt mot høyre side av bilen. Satt overraskende godt, så etter å ha tatt spenntak mellom tanken og bukken bilen sto på, fikk vi skrudd den skikkelig opptil. Slangene sitter i ei klemme opp ved pumpa, en klemme akkurat i det den kommer ned under bilen og i bensinfilteret. Sistnevnte er samme type kobling som på pumpa, årsaken til at det på beskrivelsen til filterskifte er bilde av en fastnøkkel, er fordi det antageligvis lønner seg å ha en fastnøkkel i passe størrelse til å dra/bende opp koblinga.

GO TIME! Lightyear, med sine nervøse sammenbrudd, turte ikke vri om nøkkelen, så han tok seg av å holde på bilen og fortelle den hvor pen den er, og at den slettes ikke ser ut til å være så gammel som den faktisk er. Halvveis til veteran er ingen alder å kimse av, tross alt. Jeg setter meg inn, vrir om til hakk 2 og lar pumpa jobbe litt, vrir om , og etter å ha gått på starteren i noe som føltes ut som en halvtime (1.5 sekunder) starter bilen, og purrer som kattepusen den egentlig er. Med unntak av litt varierende turtall et minutt etter oppstart, gikk den som den skal, alt funka og interiør ble skrudd sammen igjen. Kjørte oss en tur og skjekket at alt funka i lengden, og begge to merka faktisk at bilen føltes litt sprekere. Kan en sliten pumpe føre til tap av krefter, tap av bensintrykk eller lignende? Lightyear har ikke merket noe til at pumpe skulle vært sliten før den døde, men om den blir bittelitt slitt over lang tid, merker man vel ikke noe som skurrer der. Uansett, den føles umidddelbart litt sprekere enn før, og alt går bra.

FORKORTET VERSJON:

vaske bil, død pumpe, skru sammen, taue, handle pumpe, skru, banne litt, fikle, knekke slangekobling, banne mer, bomtur til Biltema, handle pumpe, fikle, banne enda mer, handle pumpe, fikle litt, senke tanken, bytte pumpe og bensinslange, skru sammen, vri om nøkkelen, halleluja.

Konklusjon: Man lærer så lenge man lever, og selv om Lightyear helt sikkert hadde klart denne jobben selv, er det som regel greit å være to stykker når man gjør noe større enn å bytte lyspærer. Jeg har bytta pumpe før, men å senke tanken og bytte bensinledninger var nytt, og ganske grei jobb så lenge man holder tunga rett i kjeften.

Det har lenge vært en kjennssak at bensinpumpe, bensinpumperelé og kamakselgiver er svake ting på 850. Klok av skade kommer Lightyear snart til å kjøre rundt med dette i bilen til alle tider, har tross alt to bensinpumper til overs.

Historien tilhører Lysaker Fjøsmekk & Sportseksos, og er beskyttet av Åndsverkloven.

©Copyright 2011
    Raymond Lysaker
    Styremedlem

---

9. Takk Nilsebu, Lightyear takket for denne posten
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Antall takk

Standard

Gratulerer med vellykket operasjon og hittil lengste innlegg på forumet

Per på Harestua har jeg faktisk vært innom og handlet med selv om jeg er vestlending. Trivelig kar som har det meste
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Antall takk

Standard

Bra det ikke er timespris hos Lysaker Fjøsmekk & Sporteksos tror jeg
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

12. Takk Lightyear takket for denne posten
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Bra det ikke er timespris hos Lysaker Fjøsmekk & Sporteksos tror jeg
    Som sagt, penger oss imellom er ikke noe tema, men en kaffekopp og en sjelden melkesjokolade har da skiftet eier
    Raymond Lysaker
    Styremedlem

---

Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Nesten Oslo
    Antall takk

Standard

Idag har polytrert den grå plasten på fangerne både foran og bak. Holdt på helt til det ble mørkt og mistet telling på hvor mange strøk det ble, men det er ihvertfall åtte eller ni strøk nå. Skal ta et par-tre til imorgen.

Her er et bilde etter et par nye strøk på fronten idag, la på to strøk foran for noen dager siden også..

Lister, håndtak og rails skal også polytreres. Også er det jo lov å håpe at en polering kan gjennomføres på onsdag

A

mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Lightyear Vis post

Lister, håndtak og rails skal også polytreres. Også er det jo lov å håpe at en polering kan gjennomføres på onsdag

A
    Jada, masa. Vi får til det.

Sett på kaffen du
    Raymond Lysaker
    Styremedlem

---

Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Antall takk

Standard

Frustrerte fruer ble utsatt pga det lange innlegget ditt. Må si jeg savner noen som dere her borte :/ Godt arbeidsmot er godt å se / lese

mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Nilsebu Vis post
    Frustrerte fruer ble utsatt pga det lange innlegget ditt. Må si jeg savner noen som dere her borte :/ Godt arbeidsmot er godt å se / lese
    Det var det veldig bra du sa. Jeg har vært redd for å tenke på det eller nevne det, men i det siste har jeg våknet opp midt på natta, kaldsvettende og med en dragning mot yngre vestlandsgutter uten skjeggvekst.

Det var godt å høre det, gir meg selvtilliten tilbake.
    Raymond Lysaker
    Styremedlem

---

Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Antall takk

Standard

I det siste har jeg våknet opp midt på natta, kaldsvettende og med en dragning mot yngre vestlandsgutter uten skjeggvekst.
    Spesifiser hvor på kroppen du snakker om

mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    Antall takk

Standard

Skjeggvekst er som regel i trynet og halsen, dragningen var mer mot personligheten og fremtidsutsiktene til et romantisk forhold.

Uansett, Lightyear sier du kan sette opp telt i bakhagen hans, dvs norsk furuskog. Kjenner jeg han rett driter han i hvor du sover ut bakfylla di, så lenge det ikke er på han.

Nå banner han godt her, Macen hans døde
    Raymond Lysaker
    Styremedlem

---

Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Nesten Oslo
    Antall takk

Standard

Masse fin skog å telte i rundt her ja, bilen kan du få parkere trygt uttafor her

Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Antall takk

Standard

Skjeggvekst er som regel i trynet og halsen, dragningen var mer mot personligheten og fremtidsutsiktene til et romantisk forhold.

Uansett, Lightyear sier du kan sette opp telt i bakhagen hans, dvs norsk furuskog. Kjenner jeg han rett driter han i hvor du sover ut bakfylla di, så lenge det ikke er på han.

Nå banner han godt her, Macen hans døde
    hahaha!! Men jeg kjører klasse.. campingvogn her i gården

Nok OT for en natt nå!

22. Takk mrstfu takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Nesten Oslo
    Antall takk

Standard

for å illustrere flekktyfusen på den grå plasten

A

Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Antall takk

Standard

Bra resultat Vil dette fungere på takrails? Mine har mistet en del farge.

mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    Antall takk

Standard

burde funke like greit det, har bare hørt Polytrol på gummi ikke er noe særlig. trekker jo på en måte inn i plasten, har jeg skjønt.

Letteste er vel å demontere railsa, på 850 sitter de vel med 2 bolter innvendig.
    Raymond Lysaker
    Styremedlem

---

Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Antall takk

Standard

Ikke glem å polytrere (flott ord...) de tre små plastfnuttene: To som lyktepusserene hviler på og den du drar i for å åpne panseret. Gjør seg å få de litt mørkere også

Flekktyfusen forsvant helt, eller kom den tilbake etter polytrolen hadde trekt helt inn?
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

Hassel sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2010
    Sted
    Buskerud
    Antall takk

Standard

Stakkars volvo hadde (forhåpentligvis ikke har ) flekktyfus :'(
    Henrik Hassel
    Styremedlem

S60 2004 - 2,5T - AWD
    V70 1998 - 2.0t - SOLGT

Registrerte brukere Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    Antall takk

Standard

burde funke like greit det, har bare hørt Polytrol på gummi ikke er noe særlig. trekker jo på en måte inn i plasten, har jeg skjønt.

Letteste er vel å demontere railsa, på 850 sitter de vel med 2 bolter innvendig.
    Sitter vel på samme måte som V70, 1 skrue i hver fot

29. Takk Lightyear takket for denne posten
Side 17 av 31 FørstFørst ... 7 15 16 17 18 19 27 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •