Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  669
Side 93 av 206 FørstFørst ... 43 83 91 92 93 94 95 103 143 193 ... SisteSiste
Viser resultater 2.301 til 2.325 av 5126

Tråd: Kodja/Byneset Customs 242 TURBO: B230+16VTurbo: starta

Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Kodja Vis post
    har da endeliiiiig fått fjernet det gamle motorvarmerelementet. for å si det sånn... å ha en motorvarmer rett bak\under grenrøret på en FK motor er sjangsespill uten ev. eksosbandasje for å skjerme slanger\kabler...
    borra så det sang for å få litt å vri det ut med...
    er ikke mye plass til nytt varme element her gitt. så det får bli på innsugssiden eller en slangevarmer.
    hvorfor sveisa du ikke bare på en stor mutter med gjenge stav på for så å slå den ut :P kanksje litt seint å si nå men du fikk den ut ialle fall. skal ta den ut selv og gleder meg ikke akkurat til den jobben. huska du å bruke locktight før du skrudde elementet på plass eller er det no pakkning av noe slag der?

Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard

PVT: har ikke sveiseapparat i bua mi som er 2x3 meter og rommer 2 motorer 2 framskjermer 1 dashbord og ei hylle med mye ræl ikke kan jeg å sveise heller.
    er en O-ring som skal tette på de varmeelementene + en slik mothake på baksiden som gjør at den blir i klem.

Gjenntar meg selv i og med at det ble ny side akkurat etter problemet oppstod i tilfelle noen har noe klokt svar:
    fikk et annet problem i går\dag nå. ingen unntatt oljelampa av varsellampene i hovedinstrumentet lyser. kun oljelampa. har sjekket at pærene er i orden og sikringene er hele. hva kan det være???
    tok også samtidig som jeg var ute med hovedinstrumentet å sjekket pærene og satte i det VDO hovedinstrumentet for El speedo. gjorde som jeg fikk tips om fra Terje1 og koblet til strøm til speedogiveren i tillegg til alle kablene ellers og da fungerte alt gitt! så da hadde jeg en lykkelig 20 minutter med elspeedo. bortsett fra at da alt annet enn oljelampa ikke lyste når jeg slo på tenningen. så VDO og Yazaki goes good... enn så lenge fant jeg ut. Elspeedoen viste også hele tiden nøyaktig 10kmt over reel hastighet(målt med
    GPS
    ) er det da feil speedoring eller som andre kanskje nevnte i en tråd, mulig å bare bytte polaritet på speedogiveren?

problemet var at etter en stund så kobla turtelleren ut. strøm til den lille 52mm klokka + belysning til denne forsvant, og det er koblet opp bak på turtelleren. ellers fungerte både temperatur og bensinmåleren. samt langlys og manglende lys indikasjonen lyste når den skulle. Hva kan det skyldes? satte i vire speedon igjen og da funka seff turtelleren og lys+strøm til 52 mm klokka...

Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Antall takk

Standard

Jeg tror problemet er dårlig jordforbindelse eller om det er felles 12V på en del så er det evt dårlig forbindelse der.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard

The sven: skal sjekke litt, Volvo-Power også nevnte noe med jording eller felles 12V ja. må se over litt, men synes det er så rart det kommer når bilen kjøres og er i daglig drift og ikke rett etter noe er blitt koblet om

her kommer da min lille HOW TO regreimbytte på b230 og HOW TO montere fordeleraksling på B230FK for å bruke i 240 med blokkmontert fordeler. skal legge den under HOW TO avdelingen etterpå også om folk stemmer i at dette da er gjort korrekt?!

man tar en ordinær b230 motor. skrur av frontdeksel.

slik

bruker et mildt sagt genialt verktøy fra IPDUSA.com for å holde igjen reimhjulet på veiva mot bolten for regreimstrammeren, da er det bare å dra bolten rett av uten problem

så får man blottet dette.

plukk av deksler og tannhjul.

tar av dekslet foran veiv og oljepumpe\fordelerakslingen.

fjern oljeåndingen og dra opp den lille akslingen med tenner på som står nedi under den store sorte boksen til høyre på motoren under innsuget. hjelper veldig om du har den i motorbukk så du bare kan snu den på hodet. da faller den ut av seg selv. hvis ikke så må du finne noe å dra den rett opp med. litt knotete. men det går. skal få tatt bildet av hvordan den aklsingen som står i oljepumpa ser ut senere nå. glemte helt å ta bildet av den!

sånn ser det ut i det store tomme intet inni blokka når du drar ut akslingen i front av motoren.

du skal ha en slik aksling med tenner på fra en 240 med B230 når du skal montere i FK blokka. den nederste på bildet altså.

så kakker du løs "frostpluggen"\Pluggen som står i blokka der fordeleren skal nedi. bare bruk hammer og skrujern f.eks.

sånn skal det se ut da nedi hullet for fordeleren. der er det da tenner for å driver rotoren i fordeleren til 240 rundt.

pass på i hullet til oljeåndingen at du får plassert akslingen der så den treffer oljepumpa og hakket nedi pumpa til denne.

der er tannhjul plassert til oljepumpa. skal gå lett nedi.

så tar du 240 fordeleren, gjerne bytt o-ringen som skal tette nesten øverst på den delen som står nedi blokka før montering, dytter hele saken nedi. enten vri på rotorakslingen eller tannhjulet i framkant av motor for å treffe rett på tennene nedi blokka.

sånn blir det da ferdig montert.

glem ikke skruen som skal holde fordeleren riktig justert her i sporet mot blokka på fordeleren.

rengjør deksel i framkant av motoren godt. (for syns skyld og god samvittighet...)

sett i nye simlringer så man slipper så mye svetting og oljesøl med en gang etter regreimbytte.

ny pakning mot blokka.

på med dekslet og sørg for at simlringene tetter og ikke den stålringen inni spretter ut eller av på noe vis under montering på innsiden. da har den ingen mening. kan være litt knotete. hold f.eks. plata litt i nedkant av inngående aksling for å få litt rom i simlringen og så dytt forsiktig på så du får det som det skal og ringen inni der ikke faller av.

så er det på med tannhjulet til kam\toppen. på regreima er det en hvit strek. på tannhjulet er det en hvit prikk, på regreimdekslet i bakkant er det et hakk. disse skal stå rett ovenfor hverandre slik som på bildet.

samme på fordeler\oljepumpeakslingens sitt tannhjul. der også er det hvit strek på reim. hvit prikk på tannhjul og merke i dekslet hvor de skal times opp.

få reimen på tannhjulet på veiva nederst der. da må du nok holde strammeren litt inne så du får trødd reima innpå men det går selv om du er alene, bare bruk ei rørtang eller stor tang av noe slag. litt lettere akkurat det når man er to personer riktignok.

bare sett på regreimdekslet her. der er det igjen merkinger. står 0 og en strek på dekslet som man skal time mot.

så tar man reimhjulet til veiva. sørger for at det treffer hakket i tannhjulet på innsiden der så det sitter korrekt montert. hvis du ikke da får de tversover hakkene på reimhjulet til å treffe på 0 og streket på dekselet må du av med reimhjul og deksel igjen og vri på tannhjulet til veiva uten reima på. så prøver du om igjen helt til både tannhjulet til kam + fordeler\oljeaksling og veiva treffer 0punktene\merkingen der. når det er på stell er det bare å skru sammen igjen.

sånn da er den klar for nye 90 000km etter regreimbytte om jeg ikke husker bytte intervalet feil?

Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Antall takk

Standard

Trenger ikke å montere/demontere for å time veiva. Mye lettere om du tar veiva først, legger reima på tannhjulet og liksom presser den ned rundt hjulet, slik at du får merket på reime til å gå i sammen med merket på hjulet. Så tar du resten mens du passer på at reima ikke rører på seg.

Edit: Viktig at slakken på reima, kommer på samme siden som strammeren.
    Jørgen Simonsen

1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard

fikk tak i motorvarmerkabelen fra blokkvarmern og fram til fronten så jeg fikk sjekket hvordan det ble med plass rundt fordeler og stuff når den var på plass...

ny original rotor uten motstand i, får med motstand også men da vil turtallet butte litt når du nermer deg toppen på nåla visstnok.

IPD high power fordelerlokk. ja det er blått. ikke jeg som har lakkert det blått nei

ikke akkurat God plass for å si det mildt... men den kabelen skal stå der kun vitnerstid heldigvis... og den må stå pekende mot kl 11 ca for å få den inn i hullet. må bare skru den godt fast nå så er den saken done... Blå high power Tenningskabler også de fra IPDUSA.com.

var snakk om den braketten for AC og Dynamo\ Dynamo og Servo\ dill og dall på FK med 240 blokkmontert fordeler. det går! men det er snakk om kun mm gitt... ser her også blå polyforinger på braketten som ikke er presset helt på plass. også de fra IPDUSA.com

skrudde på støttestaget for manifold\turbo mot blokka og satte på nye originale eksospakninger.

smekk på med grenrør og oljesandwich.

varmeskjolda for pluggledningen er selvfølgelig montert. begrenser varmen mot ledningene mest mulig. selv om det kanskje er pittelitt finere uten de skjolda på.

termostatstyrt sandwich montert på blokka. ikke tighta til så veldig enda i og med at jeg ikke vet hvilken vinkel slangene blir satt på.

begynner å føle jeg nermer meg nå må bare få sveisa inn mutter i bunnpannen. pusset og malt opp vannrøret fra F motor jeg fikk tak i fra Stian708 i dag, takker for den så kjapt levert så er det meste på plass ang selve motorn

7. Takk Raggizz, oar83 takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Antall takk

Standard

Fordel å nevne at når man stapper fordelern nedi blokka,så må man passe på at den treffer i rett spor i forhold til akslingen du nylig monterte.
    Mulig man må gjøre et par forsøk før man treffer rett.

Ellers har det lite for seg å sette allt etter merkene på reima

Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Kodja Vis post
    den skjønte jeg ikke helt Terje1

forklar litt nærmere

Man kan ikke bare sette fordelern nedi blokka helt vilkårlig,for så å se på merkene på hjulet som driver akslingen og merkene på reima.

Da stemmer merkene på reima/drevene,men fordelern står mest trolig helt feil vridd.

Er vel et merke på fordelern som rotorn skal peke imot,og mener å huske at det er til sylinder 1. vidre 1-3-4-2

Men kan selvfølgelig flytte om pluggledningene så det stemmer(grovt),men hvor profft er nå det?

Registrerte brukere mamolv sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    steinkjer
    Antall takk

Standard

flott arbeid du har gjort kodja.ser meget flott ut og håper alt går på skinner videre i prossessen.

Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Antall takk

Standard

Er også et spor i huset til fordeleren som rotor skal peke på, Terje1, så er veldig lett å få det rett, om man er obs på det
    Jørgen Simonsen

1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Mr. Crepsley Vis post
    Er også et spor i huset til fordeleren som rotor skal peke på, Terje1, så er veldig lett å få det rett, om man er obs på det

ja,var jo det jeg siktet til.

Er vel et strek oppå kanten av fordelern

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard

Mamolv: takker håper det selv!

Terje1\Mr. Crepsley: ja husker Ekren nevnte dette med å få justert rotorn til riktig posisjon. bra dere nevnte det så kan jeg få ordnet det samtidig i guiden! hadde det i bakhodet men ikke i framhodet i dag når jeg la ut bildene og slikt. skal se om jeg ikke finner det merket og dokumentere det også til guiden! flott med litt respons synes jeg!! for å flytte kabler blir uaktuelt når det er så enkelt som å løfte fordeleren og vri rotorn til riktig posisjon og dytte fordeleren nedi igjen. da er det jo gulle godt.

Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Antall takk

Standard

Synes det er supert at du tar mye bilder og lager how to guider. Det er forholdsvis greie jobber, men om man ikke har gjort det før eller det er lenge siden sist, så er det supert å ha noen gode bilder å se etter. Et bilde sier mer enn tusen ord sies det så du har vel noen millioner ord på samvittigheten i tråden din nå

Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Antall takk

Standard

En fin guide dette Kodja. Kanskje enn kan oppdatere 'HOWTO ft/fk i 240' er jo ikkje alle som får med seg dette, og det er avogtil spørsmål rundt fordeleren.

Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Antall takk

Standard

Enig med det som blir sagt her, husker jeg sleit utrolig med å skjønne hvordan man byttet denne akselen første gangen jeg skulle gjøre det Men foreslår at du bruker dette bildet, så du får presisert hvor skruene sitter, og at det er viktig å huske at 2 av skruene sitter i bunnpanna!!

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Karl Vis post
    Synes det er supert at du tar mye bilder og lager how to guider. Det er forholdsvis greie jobber, men om man ikke har gjort det før eller det er lenge siden sist, så er det supert å ha noen gode bilder å se etter. Et bilde sier mer enn tusen ord sies det så du har vel noen millioner ord på samvittigheten i tråden din nå
    takker for det synes det er artig å gjøre dette for første gang selv og det er ikke så vanskelig, mer som å bygge lego når man først vet hvordan det skal gjøres. så hvorfor ikke legge litt ekstra tid i det for å hjelpe andre senere. synes det er dumt at alle skal finne opp kruttet på noe som er gjort for 30 år siden egentlig, bare man har en guide å se etter så blir det lettere for alle.

kan vell sies at jeg har 1200 bilder i 242 tråden så da har jeg nok 1.200 000 ord i tillegg til tekst i tråden min hehe

Sitat Opprinnelig postet av oar83 Vis post
    En fin guide dette Kodja. Kanskje enn kan oppdatere 'HOWTO ft/fk i 240' er jo ikkje alle som får med seg dette, og det er avogtil spørsmål rundt fordeleren.
    takker
    skal når jeg monterer FK i bilen og legger opp LH2.4 selvfølgelig lage en HOW TO på dette som går litt mer i detaljbilder enn den tråden som ligger fra før. synes den mangler en god del selv om den er meget hjelpsom ja. blir som i god Kodja-style masse bilder og forklaringer der også.

BTW et lite spørsmål jeg skal adde på guiden:
    når motorn er stilt i 0 i framkant med kam\regreim og veiv. er det da man skal sette opperommet på svinghjulet på 90grader mot startern i forhold til sensoren i bakkant av motorn, husker ikke i farta hva den sensoren heter...

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Torra Vis post
    Enig med det som blir sagt her, husker jeg sleit utrolig med å skjønne hvordan man byttet denne akselen første gangen jeg skulle gjøre det Men foreslår at du bruker dette bildet, så du får presisert hvor skruene sitter, og at det er viktig å huske at 2 av skruene sitter i bunnpanna!!

ja fankern, jeg dreiv å sa til meg selv: husk å nevne de to skruene fra bunnpannesiden som måtte av før du tar av dekslet foran. takker! skal få adda inn det!

Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Antall takk

Standard

Bra det Hadde tenkt å lage en film på youtube av hvordan man gjør dette, men trenger vel ikke det nå da ^^

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard

hehe det kan vi nå vell alltids gjøre neste gang det skal gjøres. film er jo også genialt. bare at det da er greit å ha alle delene klare så det ikke blir masse klipping og greier f.eks. er med å lager den om det skal ordnes. eventuelt på F blokka jeg har stående når FK er i bilen og vi kan sette den i motorbukken

Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Sted
    hjartdal/telemark
    Antall takk

Standard

slik

åssen tar du av strammer hjulet? skifter reim jeg å. men får ikke av strammer hjulet. vil ikke bende formye på den fjøra der heller

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard

skru av muttern og skiva foran strammern og dra begge to av samtidig. går det med en gang. problemet kommer når du skal ha det på da må du styre litt for å få den fjæra i klem og sammen med strammern inn på skruen der. men det går.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Sted
    hjartdal/telemark
    Antall takk

Standard

den sitter fast for meg den også. den lille styrepinnen på strammerhjul braketten. men skal prøve litt mer i kveld etter at det har stådt litt mer rustløser på

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard

japp. bare å skru av selve muttern der ja. ikke ut med styrepinnen nei, bare muttern og skiva

Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Antall takk

Standard

den lille akslingen som er "inni" fjøren er et lite hull i...
    der setter du inn en 3-4mm borr eller lignende når du har knepet sammen fjøren..

edit:litt dårlig forklart men om dere ser på det vil dere kjønne hva jeg mener....
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

Side 93 av 206 FørstFørst ... 43 83 91 92 93 94 95 103 143 193 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •