Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Feilsøking motronic B230ET

  1. #1
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard Feilsøking motronic B230ET

    hadde motronic sprutet kom jeg over noe geinalt som egentlig var grunnen til at jeg bygget om til LH 2.4.
    det var den iriterende tomgangen på motronic sprutet. greia er at når bilen står på tomgang går turtallet opp og ned hele tia. sjekka luft lekasje og alle herrens sensorer, men når jeg dro ut kontakten til tomgangs regulator eller på engelsk ICV (idle control valve) så stod turtallet konstant på en plass. det han karn her fant ut av er at det var en gåen transistor i chippen. Der er det to transistorer som bestemmer når tomgangs regulatoren skal lukke og åpne. den som skulle lukke var gått i stykker som han loddet ut og bytta og da var det fiksa. han forklarer vidre at disse transistorne har lite til ingen kjøle hjelp så dem har en tendens til å brenne opp. hvis du har samme problem er det egentlig ganske enkelt å fikse hvis du har litt lodde ferdigheter. her er link med noen bilder osv.
    noen legger sikkert merke til at det er porsche det er snakk om. men det er akkurat samme sprutet (Motronic 1.0)

    motronic-idle-surge-solution.html

    kan også legge til en video jeg brukte for å fikse LMM til motronic (NB! Gjøres på eget ansvar) http://www.youtube.com/watch?v=-11J8XawQtc


    motronic chip pin out
    http://www.autoelectric.ru/auto/volv...9/740-89-3.gif

    ''I also figured out recently that the Motronic ignores the AFM at full throttle. When they tune the full throttle maps, they know how much air the engine can pull for a given rpm and just make a fixed set of maps that change only by engine temp, or air temp.'' er nokk dette som blir forbedra når du bytter chipp og skal kjøre med høyere trykk.

    LMM under kjøring


    FEILSØKING AV MOTRONIC:
    Sjekkeliste for motoren B230ET med Motronic

    - Rett tilkoblinger elektriske? (alt av ledninger som skal tilkobles skjer inne i kupeen, for det meste til sikringsboksen og 2 ledninger til tenningslåsen + 3 ledninger til speedo)
    - Rett tilkoblinger mekaniske? (Sjekk de fleste hjul, følere osv om de er rett montert iforhold til ØDP og om de evt avgir rett verdier)
    - Sluttsteg (er det ikke strøm til dysene eller er de ute av funksjon prøv evt en annen) Volvo nr. 1 345 329-4
    - Bensinpumpe i tank og hovedpumpe (er det rette pumper, både hoved og tank pumpe?) Hovedpumpe: Bosch nr. 0580464 025 kapasitet v/ +20 grader og 12v = 130L timen / 1,08L pr 30sek strømforbruk v/ +20 grader og 12v = max 6.5A. Forpumpe Volvo nr. 1317671 ( t.o.m. 1985mod) strømforbruk 1-2A. Forpumpe Volvo nr. 1389436 (fr.o.m 1986mod) strømforbruk 3-4A
    - Styrehjerne (prøv evt en annen) Bosch nr. 0261200 022 dersom det er man.kasse.
    - Lmm (mål og ved feil prøv evt en annen) Bosch nr: 0280202 035, resistans mellom tilkobling 6 og 22 (=tempgiver) v/ -10 grader 8260-10560 ohm, v/ +20grader 2280-2720ohm. Dersom man måler med et voltmeter på kontakten med tenning på og verdien mellom stift 6 og 7 skal være 100-250mV
    - Innsprut dyse (mål de separat og fra forkoblingsmotstand, avgir de rett verdi, er det også sjekket spredning og evt. lekkasje) Bosch nr. 0280150 355 innsprutmengde: 300kPa
    - Startdyse (mål tilkoblingene og avgir de rett ohm-verdi?) Bosch nr. 0280170 400 innsprutmengde 165cm3/min
    - Termotidgiver brytertemp 35 grader, innkoblingstid v/20 grader 7.5sek.
    - Coil (mål primær og sekundær viklingene og evt prøv en annen) Coilens temperatur bør være ca + 20grader, og alle ledninger bortkoblet før man utfører målinger. Resistansen i primærviklingene som er mellom pkt 1 og 15; der skal verdien bli ca 0.45-0.55ohm, resistansen i sekunderviklingene som er mellom pkt 1 og coilledningen, der skal verdien bli 5.4-6.6 K-ohm
    - Fordelerlokk (sjekk om det er antydning til sprekker og irring/slitasje)
    - Rotor (sjekk om det er noe sprekker og irring/slitasje)
    - Plugger (sjekk hvordan farge og tilstand de er i, evt er de våt eller bare sotete?)
    - Pluggledning (sjekk etter overslag, brudd elno)
    - Coilledning (sjekk etter overslag, brudd elno)
    - Regreim (sjekk at alle reimhjul står rett innstilt i ØDP)
    - Bensintrykksregulator (sjekk trykket i når den slipper, dårlig vakum?) Bosch nr. 0280160 226 systemtrykk ved tilførselsrør 300kPa
    - Falskluft (startgassboksen er god å ha når man søker etter falskluft)
    - CO-verdi (evt prøv å sku på den, men anbefales å gjøre av fagpersoner, med kunnskap og mulighet for rett måleutstyr)
    - Tomgangsventilen/skruen (hvordan oppfører motoren seg når man skrur?)
    - Gasspjeld (mål og sjekk at det er rett innstilt)
    - Gasspjeldbryter (lytt etter et klikk ved så snart man rører gassen) vri på gasspjeldet og hør etter et klikk (det er tomgangskontakten som bryter) det skal klikke så snart man beveger spjeldet. Ohm mellom tilkobling 2 og jord skal være 0, ved gass skal resistansen bli uendelig *pga kontakten skal da bryte*
    - Temperaturføleren kjølevæske (avgir de samme verdier? Da det er to uttak på samme motstand) Bosch nr. 0280130 032 resistans v/ -10 grader 8100-10770ohm v/ +20 grader 2280-2720ohm I giveren for b200et og b230et finnes to stk motstand av samme type: ene motstanden er for Motronicsystemet og den andre motstanden er til systemet for tomgangsreguleringen
    - Forkoblingsmotstand (mål og avgir de rett verdier) Bosch nr. 0280159 001 fire motstander 1/ventil 5.5-6.5 ohm
    - Tomgangsregulator/ luftventilen (ta av slangene og sjekke etter skader og lignende evt koble til kontakten uten slangene for å sjekke om den er i funksjon) Bosch nr. 0280140 501 resistans mellom 3 og 4 samt mellom 4 og 5 ca 20 ohm
    - Tempgiver, laddluft Bosch nr. 0261220 001 resistans v/ +20 grader 985-1015 ohm v/ +40 grader 1080-1110 ohm
    - Impulsgivere Bosch nr. 0261210 003 Koble til et ohmmeter og mellom tilkobling 25 og 26 i kontaktstykket evt. direkte i kontaktstykket til giverne nr 1 *tilkoblet 25* som er blå og nr 2 *tilkoblet nr 26* som er rød dette er føleren til tappen, og nr 1 *tilkoblet 27* som er blå-gul og nr 2 *tilkoblet nr 8* som er gul-rød på turtallsgiveren og mellom 8 og 27 skal det være ca 1000 ohm.
    - Styreenhet for CIS-system (enhet for tomgangsregulering, er svart liten boks med en sort og en blå kontakt) Bosch nr. 0280220 016


    Feilsøking Motronic

    Slå av tenningen, ta bort kontaktstykket fra styreenheten.

    PS: Aldri kontroller tilkoblingene fra framsiden *den som er tilkoblet styreenheten*
    Erfaringer har vist at kontaktene skal skades og evt forverre en feil.
    Kontroller tilkoblingene fra baksiden av kontaktstykket, og ikke bruk unødig kraft.
    Kontaktnummeret står på siden av kontaktstykket, er synlig når man har dradd av det øvre dekselet. Det er nr 1-18 på ene siden og 19-35 på den andre.

    Kontroller jordtilkoblingene i motorrom
    - Koble til et ohmmeter mellom jord og kontakt 5 og 19 i kontaktstykket til styreenheten.

    Kontroller avskjermingsledningene til triggerene

    - Kontroller at ledningene er tilkoblet kontakt nr 5 resp 23 i kontaktstykket

    Kontroller strømtilførselen til styreenheten
    - Sett på tenningen i hakk 2 *hakk 3 er til selve starten*
    Koble til voltmeter mellom jord og 35
    Da skal man kunne se batterispenning.
    Sjekk om spenningen er tilstedet når startmotoren kjører

    Kontroller ledningen som er til coilen:
    - Tenningen skal være i hakk 2
    Koble til et voltmeter mellom jord og tilkobling nr 1. *hvit, går til nr 1 på coil* i kontakten til styreenheten.
    Den skal gi utslag/vise spenning.
    Dersom ikke sjekk sikring nr 11 og 13 *såfremt det er urørt ledningsnett*

    Kontroller ledningen mellom tenningen *kontakt nr 50* og styreenheten:
    - Koble til et voltmeter mellom jord og kontakt nr 4.
    Kjør med startmotoren
    Spennningen skal være lik batterispenningen.

    Kontroller bensinpumpereleet
    - Slå på tenningen
    Legg en ledning mellom kontakt 20 og jord, da skal bensinpumpen starte.
    Slå av tenningen
    Dersom ikke sjekk sikring 11 (og evt trykkvakten som sitter mellom releet og styreenheten, men den utgikk på modeller f.o.m.1986.)

    Kontroller tempgiveren i LMM
    - Koble til et ohmmeter mellom kontakt 6 og 22 i kontakten til styreenheten.
    Motstanden er temperaturavhenging/varierende:
    Ohm ved -10 grader --- 8260 – 10560ohm
    Ved + 20 grader --- 2280 – 2720ohm
    Ved + 50 grader --- 760 - 910ohm
    Man kan prøve å kjøle ned LMM med evt tykkluft for å kontrollere om at resistansen er varierende med temperaturen
    Ved feil målinger kan man måle ved LMM for å se om feilen er i ledningene eller måleren.
    Kontroller LMM
    - Koble til et ohmmeter mellom kontakt 6 og 9. Motstanden skal være fra 500-1100ohm
    Mellom kontakt 6 og 7. Motstanden der, skal være fra 8- 200ohm
    (Der kan man måle med et voltmeter, men ved LMM kontakten.
    Da skal kontaktstykket på styreenheten være tilkoblet og tenningen på. *hakk 3*
    Verdiene man skal ha mellom stift 6 og 7 skal være 100- 200mV)
    Man kan også kontrollere at måleskiven går lett og ikke er skadet på noen måte.
    Ved feile verdier når man ohmer ta å mål ved LMM for å se om feilen er i måleren eller noe med det elektriske.

    Kontroller posisjonsgiveren og rpm-giveren
    - Koble til et ohm-meter mellom kontakt 25 og 26, deretter kontakt 8 og 27
    Motstanden skal være ca 1000ohm ved begge målingene.
    Dersom man har koblet kontaktene fra hverandre og sammen igjen sjekk at de ikke r forvekslet.
    Ved feil; Mål ved kontaktstykket i motorrommet og ved følerene

    Kontroller tempgiveren for turbotrykket

    - Koble til et ohm-meter mellom kontakt 23 og 30
    Motstanden er temperaturavhengig/varierende
    Eks: ved + 20 grader 985- 1015ohm
    Ved + 140 grader 1620- 1670ohm
    Dersom man evt benytter en varmepistol kan man kontrollere at resistansen er varierende ved varme.
    Ved feil; Mål ved giveren for å sjekke om feilen er i giveren eller ledningene

    Kontroller spjeldkontakten
    - Dersom man kobler til et ohm-meter mellom jord og kontakt 2, da skal motstanden være 0 ohm.
    Gi litt gass mens du måler, og da skal resistansen bli uendelig (pga spjeldkontakten bryter)
    Ved feil; mål ved kontakten for å sjekke om det er kontakten eller ledningene det er noe galt med. Kontroller også jordtilkoblingene på innsuget.

    Kontroller tempgiveren for motoren *for kjølevæsken, den som sitter mellom termotid giveren og tempgiveren for speedo*
    - koble til et ohm-meter mellom jord og kontakt 13
    Motorer fra 1985- mod har en føler med to giveruttak, en til styreenheten og en for tomgangsreguleringen
    Begge uttakene skal ha samme ohm-verdier
    Ohm ved – 10 grader 8260- 10560ohm
    Ved + 20 grader 2280- 2720ohm
    Ved + 80 grader 290- 364ohm

    Kontroller innsprutdysene
    Ta av kontakten til sluttsteget
    Sett på tenningen
    Kontroller med et voltmeter at den har spenning ved kontakt 1 og ved kontakt 17,18, 19 og 20.
    Steng av tenningen.

    Koble til et ohm-meter mellom jord (på for eksempel jordtilkoblingene på innsuget) og sluttstegets kontakt 8 resp 9
    Ohm-verdien skal være lik 0 ohm

    kan også legge til at ledningene til formotstandene liker å korrodere lodd på nytt evt bytt ut ledningene.




    Sjekkeliste tomgangsregulering/ CIS-system

    Slå av tenningen plugg bort styreenheten, slå på tenningen igjen for så å sjekk om den får spenning ved å måle med et voltmeter mellom nr 1 på den sorte kontakten og nr 7 på den blå kontakten.

    Mål også mellom nr 1 og 2 på den sorte kontakten, voltmeteret skal gi utslag

    Sjekk at testuttaket ikke er def?
    Mål med et voltmeter mellom nr 1 på den sorte kontakten og nr 10 på den blå kontakten. 4.1v

    Kontroller spjeldkontakten:
    Koble til et ohm-meter mellom kontakt 8 *blå-kontakt* og jord, motstand skal være lik 0
    Gi litt gass, da skal resistansen bli uendelig (pga kontakten bryter)
    Ved feil:
    Mål ved kontakten for å se om feilen er i kontakten eller ledningene.
    Kontroller jordingen som er tilkoblet innsuget.

    Kontroller tempgiveren:
    Koble til et Ohm-meter mellom kontakt 9 *blå-kontakt* og jord, skal gi utslag i K-Ohm
    Ved feil verdier ved temp-giveren bør den taes ut og måles ved ulike temperaturer
    - Verdier: -10 grader = 8100-10770ohm
    - + 20 grader = 2280-2720ohm
    - + 80 grader = 292-364ohm
    Det er to motstander i tempføleren, en til motronic-systemet (+ tempføleren i speedo) og en motstand som er til tomgangsreguleringen.
    Dersom man kobler fra kontakten til temp-føleren og montere en ledning fra begge tilkoblingspunktene og til jord, start tenningen og da skal tenningen være 8-10 grader høyere, monter kontakten igjen og prøv og start! Dersom tenningen er fremdeles 8-10 grader for høy er tempføleren antagelig defekt!

    Kontroller signal fra coil:
    Koble et voltmeter mellom kontakt 12 *blå-kontakt* og jord, start motor.
    Voltmeteret skal gi utslag
    Slå av motor.

    Kontroller tomgangsregulatoren/luftventilen:
    Monter en turteller og start motoren
    Det skal en ledning mellom kontakt nr 2 og 5 og en til ledning mellom 1 og 4 i den sorte kontakten
    Turtallet skal da ligge på 1600-2400rpm
    Dersom det er lavere kan det tyde på at luftventilen er defekt, da vil tenningen økes med ca 10 grader..
    Slå av motoren

    Dersom det ikke ble konstantert noen feil ved de prøvene gjort ovenfor, prøv ny styreenhet
    OBS. Husk at tenningen SKAL være avslått når kontaktene taes bort og settes i igjen.


    (Bryteren i styreenheten)
    Fuel Quality Switch
    Position Fuel adjustent Ign adv adjustment
    1 (stock) 0 0
    2 + 2-4% 0
    3 + 4-7% 0
    4 - 2-4% 0
    5 0 - 2-4 deg
    6 + 2-4% - 2-4 deg
    7 + 4-7% - 2-4 deg
    8 - 2-4% - 2-4 deg

    Uttak/funksjonene fra styreenheten *er fra LH-Jetronik 2.2, men ble fortalt at de hadde samme uttak*
    Connector Wiring
    Pin
    1 Ignition coil output
    2 Idle switch
    3 WOT switch *
    4 Cranking signal
    5 Ground/Crank PosS Gnd
    6 AFM ground
    7 AFM signal
    8 Crank speed sensor 1
    9 AFM supply
    10 Auto only special *
    11 Fuel consumption gauge *
    12 Simplified CO testing **
    13 Water Temp
    14 Injector output cyl 3&4
    15 Injector output cyl 1&2
    16 Ground
    17 Ground
    18 -
    19 Ground
    20 Main relay
    21 Tachometer *
    22 AFM Temp sensor
    23 -Inlet Air Temp/Crank SpS Gnd.
    24 O2 sensor signal *
    25 Crank position sensor 1
    26 Crank position sensor 2
    27 Crank speed sensor 2
    28 Water Pressure switch
    29 A/C switch **
    30 +Inlet Air Temp
    31 O2 sensor preheating-relay *
    32 -
    33 ISCV pulse **
    34 ISCV pulse **
    35 Injector ground
    * = connected internally but not used, ** = not connected internally

    All configurations of this box use a AFM(Air Flow Meter, old flap-style) and RPM as main inputs, other inputs are IAT(Inlet Air Temp), engine temp, idle switch, WOT switch, O2 sensor, crank speed sensor, crank reference sensor and A/C switch. It depends on application wich inputs are used.


    en komptest er også en god ting å teste for å sjekke en motor..
    skrevet av Vomaz

    Sist endret av PVT; 08/12/13 kl 14:00

  2. #2
    Registrerte brukere Karlsen88 sin avatar
    Medlem siden
    03. jan. 2010
    Sted
    Brumunddal
    Innlegg
    228
    Antall takk

    Standard

    Her var det mye nyttig info, bra!
    05`V70N D5
    86`740 Turbo intercooler.


    Si ifra om du trenger deler til 700/900 serie.

  3. #3
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Jeg har ett problem med min at den plutselig kan begynne å skyte og dumme seg, når den er varm bare. Kommer noen ganger flamme ut av eksos. Hvis jeg dauer den får jeg ikke start igjen.
    Vente til den er kald, så starter den. Kan kjøre i en time i strekk og den fungerer helt fint, men med en gang jeg begynner å spinne og herje med den så begynner den å dumme seg igjen.
    Ser også at turtelleren hopper opp og ned når dette skjer.

    Hva kan det være da?

  4. #4
    Registrerte brukere Karlsen88 sin avatar
    Medlem siden
    03. jan. 2010
    Sted
    Brumunddal
    Innlegg
    228
    Antall takk

    Standard

    Har du prøvd å bytte tempsensoren? Sitt under innsuget, brun kontakt mener jeg og huske. Lenge siden jeg har feilsøke på ET, min fungerer faktisk ganske bra enda
    05`V70N D5
    86`740 Turbo intercooler.


    Si ifra om du trenger deler til 700/900 serie.

  5. #5
    Registrerte brukere Karlsen88 sin avatar
    Medlem siden
    03. jan. 2010
    Sted
    Brumunddal
    Innlegg
    228
    Antall takk

    Standard

    Og er landinga fra dynamoen din stabil? Selv høyt turtall? Kan også være bensinpumpe som driver og kødder, ettersom det skjer ved herjing..


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    05`V70N D5
    86`740 Turbo intercooler.


    Si ifra om du trenger deler til 700/900 serie.

  6. #6
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Tempsensor til vannet, skal den ha noe med signalet til coilen å gjøre?
    Sitter ny bensinpumpe.
    Dynamo 100A ok.

  7. #7
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    har du sjekket bensinrele? er svakhet på motronic og jetronic systemene.
    samtidig med formotstandere til dysene. hvis det ikke er noe av disse må du prøve å bytte svinghjulsensorene da disse ikke kan måles med mindre du er overinteresert i elektronikk og har et ocilometer.

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •