Hadde ikke du et prosjekt med F1-motor texacom?:P
Fant en Cosworth F1 motor i england nå, så begynte jeg å tenke på det :P
Hadde ikke du et prosjekt med F1-motor texacom?:P
Fant en Cosworth F1 motor i england nå, så begynte jeg å tenke på det :P
han vurderte cossie F1 motor i denne bilen, men han la fra seg den idèen
Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
1989 modell 245 brukis
1987 modell 740 turbo prosjekt
1977 modell 242 Prosjekt
1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
momy said i could not handle a V8, momy is now religious!
Okok:P hadde vært veldig tøft da![]()
Har aldri vært inne på tanken med COSWORT F1 nei, men JUDD F1 V8. Det er en motor som er fra tidlig 90- tallet og med noe lavere turtall (12000rpm).
Motorens grove spesifikasjoner er 3,5 liter og 640 hk, noe som hadde vært rått å fått til i 240'n. Men så er det oer til kostnader, ren motor uten sprut, eksos osv havnet på 300.000 kr og girkassen kom på borti 150.000 kr.. Da snakker vi godt over en halv million ferdig justert og testet. Det ble rett og slett litt for mye penger å bruke på hobby syntes jeg, fornuften tok overhånd!
Felgen, Reodor Felgen...
2X FEM sylindere i rekke!
1987 Volvo 240
2018 Volvo S60 Polestar 383/1500
du hadde fått en motor ingen andre har i en 240 da![]()
Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
1989 modell 245 brukis
1987 modell 740 turbo prosjekt
1977 modell 242 Prosjekt
1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
momy said i could not handle a V8, momy is now religious!
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
07 Opel Zafira OPC "bussen"
92 240 "Turbo" venter på bedre tider
x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro
Blir nok ikke det vanligste med F1 giring ellerSå vidt jeg vet er det ikke mange 240'ier som har det enda.
Vil ikke røpe navnet på kassen før den er i hus =)
Mens jeg venter på låda er det jo fint å bygge om bakakselen med ny utveksling samt ta service på diffen.. Så i dag tok jeg ned akselen og tok ut innmaten, alt så perfekt ut!
![]()
Felgen, Reodor Felgen...
2X FEM sylindere i rekke!
1987 Volvo 240
2018 Volvo S60 Polestar 383/1500
Klart det gjorde
Hva er den isoporbiten du har teipa på veggen?![]()
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Her er alt på stell! er det Orginal diffbrems du kjører? hvor mange prosent sperrer den Orginalt? ser veldig bra ut!
Hmm.. Det var sånn jeg skulle ha gjort på minser bra ut
![]()
Isoporen på veggen er en veldig provisorisk sikring av gjennomgående skruer
Er original LSD ja, og denne regnes ikke i % men i moment. Skal legge momentet i diffen på rundt 70-80 Nm, det er nok på denne... For å få et enklere bilde av den formelen vil jeg si 150 Nm som 100% sperre og det jeg skal ha rundt 50%. Kjører jeg med mer enn det på denne vil bilen bli for overstyrt!
Var og hentet ny pinjong og kronhjul i går, skal nå kjøre med 3,73 i sluttveksel. Dette fordi jeg skal senke rotasjonshastigheten på mellomakselen med dropgir i girkassen.
Da gjør bilen 79 km/t på 1. gir ved 8200 rpm og 226 km/t på 6. gir ved 8400 rpm. Dvs. at kassen blir forholdsvis tettsteget.
Felgen, Reodor Felgen...
2X FEM sylindere i rekke!
1987 Volvo 240
2018 Volvo S60 Polestar 383/1500
Nesten som en Variomatic..
Blir hårete dette Anders!![]()
PS! Trimrings er bestilt og kommer i mars![]()
tremec med sec. lokk eller? Men ellers så har jeg trua på dette anders![]()
Takker Per!
Det er ikke tremec nei, det er en fullsekvensiell kasse.. Designeren står bak kassene som er mye brukt i DTM bilene disse tider, så det er heftige saker!
Han har også lagd mye fint til PORSCHE.
Felgen, Reodor Felgen...
2X FEM sylindere i rekke!
1987 Volvo 240
2018 Volvo S60 Polestar 383/1500
Godt ikke alle nøyer seg med Getrag![]()
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
er jo bilder av carbon flaps til ratt giring i tråden![]()
Og han skal kun ha "F1-giring".![]()
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Utrolig rått prosjekt! Dette blir bra!
Blir carbnflaps på rattet her ja
Disse styrer en aktuator som jeg synkroniserer sammen med motorstyringen for å få rett tenningskutt og eventuelt drivstoffkutt om jeg ønsker. Med dette kan jeg også programmere hvor fort tenningen/drivstoffet skal øke igjen ved giring for å få det så raskt og effektivt som mulig!
Girindikator og girshift syntes i dette displayet her:
Driver og skifter sluttveksel i bakakselen nå, dette for å få ned rotasjonshastigheten på mellomakselen for å igjen spare effetk under begrepet "masse i bevegelse".
Girer heller ned med dropgir, som er mye mer energibesparende!
Er ikke helt fornøyd med høyden på pinjongen enda, er 3/100mm feil - men fortsatt innenfor den originale toleransen. Men på dette nivået skal alt være perfekt for å få et best mulig sluttresultat! Fortsetter uti uken med å ferdigstille den etter at jeg får slipt litt shims.
![]()
Felgen, Reodor Felgen...
2X FEM sylindere i rekke!
1987 Volvo 240
2018 Volvo S60 Polestar 383/1500
hvordan fungerer det verktøyet du bruker der? Har lenge lurt litt på dette med shimsing, er det slik at det er høyden på pinjongen en shimser opp for å få tannhjulene lengre inni hverandre?![]()
Begge deler.
Hvor langt pinjongen stikker opp er den ene tingen. Det er et fast mål fra Volvo målt fra senteret av lagerbanene (til diffen) mener jeg. Den andre shimsingen er diffen sideveis, dvs shims på ene og andre siden av differensialen bak lageret. Det måler man ved hjelp av backlash, dvs hvor langt frem og tilbake man kan jokke kronhjulet når pinjongen står stille målt med måleur på et av kronhjultennene.
Men dette ser det ut til at Texascom kan mye bedre enn meg. Jeg har aldri gjordt det i praksis og kommer nok ikke til å gjøre det med det første eller.
Tenkte du å ha sånn dashlogger/instrument?
Hmm, tenkte jeg var den eneste med et slikt i tankene.
Pass bare på at du får ei motorstyring som er kompatibel med denne, da kan du enten hente data fra motorstyringen via Rs-232 eller Canbus. Sparer mange ledninger, noe vi liker.
Forresten så finnes de med "icons" (symbol) på ebay istedet for teksten AL1-6 på de 6 alarm diodene. Der er de 6 dedikert til blink-langlys-tank-temp-oljetrykk og ladelampe. Og med riktige farger istedet for rødt som er orginalt. Søk bare etter GT Fabrications som ett lite tips, de er de eneste som kan levere med "icons". Jeg SKAL ha ett slikt.
Jeg skal ha slikt instrument ja, skal snart bestille. Må nesten ha det ordentlig på stell når jeg satser som jeg gjør nå
Motorstyringen jeg skal bruke er NIRA I3+. Og med det er detCANkommunikasjon mellom motorstyring og dashlogger. Greit med alarmene osv som kan programeres, også er det praktisk for meg å ha girindikator med hvilket gir den står i og når jeg skal gire m.m.
Da er kardangen ferdig justert.
Det verktøyet jeg bruker er tolker for å finne riktig høyde på pinjong, noe som er første fase i denne operasjonen. Dette er originalverktøy, uten det kan man egentlig glemme å drive med bakaksel - i alle fall hvis det skal bli perfekt!
Ut i fra pinjongen må man så finne plassering av kronhjul, dette er også er viktig og nøye operasjon. Men jobber man presist ut i fra verkstedhåndboka går dette fint!
Høyden på pinjongen her ble akkurat 0,30mm under, dvs. midt i fab. spesifikasjonene.
Inngrepet ble også perfekt, bredt fint bilde innenfor tennene på dra og hold-siden!
Og slakken mellom tennene ble 0,15mm - også midt i toleransen!
Og totalt forspenn med kronhjul i inngrep ble 1Nm, dette er lavere enn det som er originalt for å få et drivverk som går lettere!
Felgen, Reodor Felgen...
2X FEM sylindere i rekke!
1987 Volvo 240
2018 Volvo S60 Polestar 383/1500