Aha, trodde faen meg du hadde blitt helt kreisi herSer for meg åssen det hadde blitt med stive rør til IC'en.
Aha, trodde faen meg du hadde blitt helt kreisi herSer for meg åssen det hadde blitt med stive rør til IC'en.
Jeg har faktisk laget en v-band flens med vinkelsliper og hullkutter en gang. Dette var mellom turbo og DP. Ble tett som bare det.![]()
Om du har tilgang til dreiebenk er det jo iallefall null stress.
Edit: Men om du ikke skal ha noe voldsomt med ladetrykk, holder det jo lenge med et 90* bend og en rørstump. Skal en del til å blåse av silicon slange også.
BMW E34 525i
BMW E30 316iA
Yeah, sant det. Men har lyst til å gjøre det ordentlig med en gang, og V- band er nok uten tvil det grommeste både syns og holdbarhetsmessig. Men igjen så skal jeg vel ha 3" aluminium røranlegg tenker jeg, så må jo gå over til 3" da i 90 grader svingen, og da er det vel lettest å få tak i noen 90 graders silikonbend som gjør det.
Skal bruke intercooler med senteruttak så tenkte igrunn på muligheten å vinkle utblåset på turboen nedover og så vinkle den 90 grader inn mot intercooleren. Men må nesten måle litt på det før jeg kan bestemme meg helt.
ser bra ut dette! gleder meg til å se grenrør og turbo montert på motor![]()
Nice Grenrør og Turbo! blir fett på bilen tenker jeg!![]()
Kurrant grenrør
Hvilken bil kommer den turbo'n fra?![]()
Montering i helgen da eller?
BMW E34 525i
BMW E30 316iA
Nop, mangler fortsatt en del deler før jeg kan montere turbo:
* Stålomspunnede oljeslanger og nipler til retur
* 6- bolts flens ut fra turbo (TBO skal lage) som påsveises rør over til 3.5" V- band
* 2" V- band til å ha ut fra turbo
* Silikonslanger, trykkrør, slangeklemmer
* Resirk dump
* Eksosbandasje
* Wastegate
Og så må eksosanlegget gjøres ferdig først, da mangler jeg:
* 3.5" rustfri V- band
* 3.5" rustfri katalysator (kommer snart)
* Noen rørdeler
Vil også helst ha intercooler samtidig som turbo blir montert sånn at jeg slepper å lage trykkrør flere ganger. Pluss noen andre småting jeg sikkert har glemt. Tenkte også å "pusse opp" turboen litt først, kanskje polere kompressorhuset. Må også få sveiset på V- band til wastegate og på turboen først, bandasjere og gjøre klart så mye som mulig først.
Så vil jeg helst ha klar coilovers på bakstilling og sperre først. Så får se, blir nok til våren når det blir varmere i lufta og lommeboka har litt mer penger. Men skal være ferdig litt før Rudskogen treffet så det blir sladding med ny turbo da.
Edit: Har funnet en 6- bolts utløpsflens med 2.5" innerdiameter fra Garrett GT32 som ser veldig ut til å passe. Så har bestillt en sånn en. Har også bestillt pakning mellom turbo og grenrør, trakt fra 2.5" -> 4" for downpipe og et 2" 10 cm langt rustfritt fleksirør til wastegate for å gjøre det en del enklere å tilpasse rør til wastegate som må stemme overens med rør til turboen så jeg slipper å få spenn på røra imellom.
Da var duppedittene dine ifra Summit i hus
![]()
Mye måtte du ut med for den 3.5" katalysatoren?![]()
Det blir lydempern din den da?(kult å se på i mørket)
One Ring to rule them all
Yeah, blir jo på en måte det. Tenkte nesten jeg må ha katalysator for å sleppe å stresse når neste EU kontroll kommer med det, pluss at det demper jo en del lyd.
Så får jeg heller lage meg et erstatningsrør hvis jeg vil kjøre uten en stund, blir jo V- band i begge ender av katalysatoren så blir jo en 2 min jobb å bytte.
Har hørt, at en såkalt "freeflow"-katalysator, ikke renser eksosen nok, og at du ikke vil få riktige måleverdier. Om det stemmer, vet jeg ikke.
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Oppdatering 10.02.2010 - Noen flere deler
Da fikk jeg delene fra Verocious Motorsports. Rask leveranse! Bestillte på Lørdagskvelden, ble sendt avgårde på Mandag og kom på døra i dag.
![]()
Flens til utløpet på KKK27. Dette er faktisk en Garrett GT35 seks-bolts utløpflens som det sto at det var 2.5" senterhull på. Jeg syns det lignet veldig mye på KKK27 utløpet, så målte litt på bildet for å sjekke avstand til boltene og så ut til å stemme før jeg bestillte. Da var det bekreftet at den passer!
Eneste grunnen til at den ikke sklir nedpå på bildet er at pinboltene har blitt banket skeive. Skal bytte de ut.
Denne rustfrie 2.5" -> 4" trakta skal sveises på flensen og kappes der den er 3.5" og så setter jeg på 3.5" V-band til downpipe som skal bestilles til uka. Da blir også downpipen universal uansett åssen turbo som står på.
Stålpakning mellom turbo og grenrør.
Lite 2" fleksiledd for å gjøre det enklere å tilpasse røret mellom bånn av DP og wastegate så det ikke trenger å være på mikrometern i forhold til røret til turbo for at det ikke skal stå i spenn. Ikke så mye bevegelighet, kanskje 1 cm, men det gjør jo alt mye enklere å tilpasse.
Da er det planen. Da trenger jeg igrunn bare 3.5" V-bandene som bestilles om ca en uke før jeg kan sette igang å lage klar eksos til ny turbo.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Flott prosjekt detteHvor kjøpte du den 2.5"-4" trakten?
Femmer skal være rettstillt
Takk!Kjøpte trakten hos Verocious Motorsports.