2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Jada, men poenget er jo interessant for å vise at kollisjonshastigheten for 2 biler i 70 km/t ikke tilsvarer å kjøre i en bergvegg i 140 km/t.
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Får vel legge ut bilder av ulykka på min egen bil da...:(
Vått føre, over fartsgrensa, ratting.. :/
Det gikk jævli fort au!! Fra jeg mista kontrollen tok det kanskje 7 sek til bilen lå klistra innat tre`et å jeg fikk dårlig beinplass inni! :P
---Tore---
Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo 2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum 2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD
Er bevegelsesmengden, p=mv, som spiller noen rolle her. Hvis sammenstøtet er helt elastisk (noe det aldri er), så går ikke noe energi over til andre former, f.eks varme. Når en bil krasjer, ønsker vi å at støtet skal være så uelastisk som mulig, altså at energien går over i andre former enn kun støte (absorbering).
Hvis man skal regne på dette, må man vite hvor mye bilen absorberer, altså hvor lang tid støtet bruker. Så kan man regne med Newtons 2. lov {F=ma, og de tre bevegelsesligningene:
v = v0 + at
s = v0t + 1/2at^2
2as = v^2 - v0^2
der v = farta (0 etter støtet), v0 = startfarta (farta rett før støtet), a = akselerasjonen (hvor fort endrer farta seg i støtet), t = tid (tida støtet varer). Det vil vel her være a og t som blir vanskelig å finne. Man kan jo selvfølgelig bare anta verdier, så ser man hvor mye et sekund fra eller til har og si
Have fun
Likevel; når man snakker om fart så er det farten i forhold til et referansepunkt. Det er derfor ikke noe poeng å tro at den som kjører fortest har noen fordel når to biler krasjer, siden det er farten bilene i mellom som er vesentlig.
---Tore---
Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo 2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum 2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD
Ja, riktig det ja. Blir som å tenke seg to høner som løper inn i hverandre på et lastebilplan i fart. Her er det farta hønene har i forhold til lastebilplanet som er viktig, ikke hvor stor fart lastebilen har bortover veien. Dårlig eksempel, men samme tankegang
Og som det har blitt sagt over her om bil imot bergvegg kontra bil mot bil i samme fart. Hadde de to bilene støtet ilag elastisk, altså ikke absorbert noe, hadde det blitt det samme som bergveggen. Kraft = motkraft. Dette skjer ikke i virkeligheten selvfølgelig.
Sist endret av JørnM_940; 25/08/10 kl 20:30
Noen som veit noem om denna?
Bård sine:
Volvo 740SE 92mod - Bruksbil
Volvo 245GLT 88mod - Hugget
Volvo 245DL 82mod - 9 seters cab
Volvo 144DL 73mod - Langtids prosjekt
Så lei ut ihvertfall :(
Ganske sikker på at jeg så den her tidligere, eventuelt på VF i fjor... men husker ikke detaljene.
1-0 til treet..
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Spørs om det var litt fart med i bildet der. Rulla rundt, og rett i et tre?
At bergveggen er ''stum" skal du ikke tenke på. 70 km/t, 1 bil, 1 deformasjonssone. Eller 2 biler i 70 km/t, 2 biler og 2 deformasjonssoner. Hvis bilene er identiske og har lik fart vil ikke kollisjonspunktet, altså punktet de 2 bilene treffer hverandre flytte seg (akkurat som fjellveggen). Men bilene vil kollapse likt inn mot kollisjonspunktet.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Uansett; dette startet vel med at jeg sa at det var en myte at det var en fordel å ha størst fart når to biler kolliderte, og det er intet i denne diskusjonen som har motbevist; det er ingen som ikke er tjent med å bremse ned så mye som de klarer før det smeller...
Sist endret av Tore; 26/08/10 kl 07:40
---Tore---
Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo 2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum 2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD
Tore:
Du er tydeligvis mer lærd enn meg i akkurat det der. Men da vet du også at en gjenstand som har høyere massevolum vil ha lettere for å dra med seg mindre gjenstander med mindre volum, og minske farten mindre, enn om det skulle vært 2 like gjenstander med lik hastighet.
Meningen bak den "myten", er vel at om en bil har 20 km, og en bil har 80 km, så er hastigheten de møtes i på 100 km. Men den bilen som har 20km/t, stopper mye fortere enn den bilen som har 80 km/t. Og den møtende bilen vil da få det kraftige stoppet, pluss en akselerasjon bakover, ettersom det er mer masse som kommer imot.
Selv med 2 identiske biler. Hastigheten har endel å si.
Og du sier at hastighet ikke har noe å si. Hvordan får man da overført energi fra en bil til en annen? Hastighet har alt å si, selv med så mye kollisjonssoner og deformasjonssoner du kan ønske deg.
Hadde ikke hastighet hatt noe å si, så hadde det jo ikke vært noe problem med ulykker?
Og i tillegg, så tåler ikke kroppen stort mer enn en stopp i 70 km, om jeg ikke husker feil fra reklamen til Statens Vegvesen.
Men nei, jeg er ingen fysiker. Og jeg har ingen annen utdannelse innen fysikk enn naturfagen på skolen.
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Joakim: Forstår tanktegangen din, men alt er relativt; det er bilenes fart i forhold til hverandre som betyr noe; farten på bakken under bilen er uinteressant. Klart hastigheten har alt å si, men ikke i forhold til bakken; det er forskjellen i hastighet mellom bilene som er interessant, da det er bilene som innbyrdes må ta opp energien i sammestøtet. To identiske biler som krasjer front mot front vil dersom de treffer helt likt, få de samme skadene og påkjenningenene på folkene inni selv om den ene kjører i 20 km/t og den andre kjører i 80 km/t dersom du ser bort fra energien som ligger lagret i massefarten til selve hjulene, men denne er neglisjerbar.
---Tore---
Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo 2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum 2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD
for to uker siden så kjørte jeg på E6 forbi brumundal fra hamar. Men like etter rasteplassen på venstre sia før brumundal så stod det en V70 andre eller tredje generasjon, helt inntil autovernet med hele fronten nedepå asfalten. Og venstre hjulet stod pent parkert på min kjørefelt side stående rett ved autovernet.
Noen som vet noe mer om dette hva som hadde skjedd?
tidligere navn: Greenshadow
Volvo og kun volvo.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Usaklig, det handler ikke bare om fart, men masse. Det er klart at en bil i kollisjon med en lastebil med 50 ganger større vekt vil bli dratt med bakover igjen.
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo