Ja, må rekke å få brukt det før sommeren er over og man kan si farvell til veigrep.
Da skjer det litt her igjen:
Siden turboen jeg kjøpte er bestilt med vannavkjølt senterseksjon så tenkte jeg at jeg fikk prøve å bestille vannrør fra 740 med Garrett turbo:
Disse hadde dessverre M16 banjo og turboen M18 så jeg måtte bore opp de litt:
Og måtte selvsagt også kjøpe M18 banjoskruer, og disse var selvsagt for lange så de ble kappet til passe lengde:
Så var det å vri turboen slik at senterseksjon og kompressorhus sto sånn noenlunde slik det skal være:
Sånn blir det... Ble trangt mellom oljeretur og WG-brakett men det går.
Røra ferdig tilpasset og montert, blir omtrent akkurat som originaltOg det er slik gamlinga liker!
Garrett T04B vs 13C:
Har begynt med demontering av bilen i kveld, glemte å ta bilder av dette men det kommer i morra![]()
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Dette blir bra!!![]()
Slikt likar gamlingane![]()
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Ser bra ut dette
Har hørt at det går å bruke oljetilførsel og retur fra 740 med garret, men har ikke prøvd selv..
Har holdt på i hele dag omtrent med å få ut pinneboltene på grenrøret (mot turbo) for å få plana flensenHar aldri opplevd at pinnebolter sitter så jævlig, har brukt rustløser, varme, spesiell pinneboltuttrekker og alt sammen samtidig, og bare EN klarte jeg få ut. 2 andre knakk og den siste måtte jeg faktisk kappe av (fordi uttrekkeren ikke takla presset etter den hadde ødelagt gjengene så det ikke gikk an å bruke 2 mutre mot hverandre heller, prøvde med rørtang også uten hell :S ) :P
Har også vært på diverse mekaniske verksteder for å få frest plan flensen men takket være kjempinga med pinneboltene kom jeg for sent på dagen til at jeg fikk gjort dette.
Men fikk gjort noe da, fjerna gamle eksosen:
Fjerna gammel motorvarmer. Godt å bli kvitt sånt som ikke er i bruk, monterte en ny defavarmer sist vinter (glemte bilde)
Var dårlige gjenger til den bakerste pinnebolten på toppen så jeg kjøpte meg et M8 helicoil sett. Her gjenges det for å sette i innsatsen:
Ferdige gjenger (dårlig bilde og mangler å slå av medbringeren inni der)
Kosta meg 645 kr (etter 25% rabatt) det settet men vel anvendte penger sikkert... Dette blir om ikke annet bedre gjenger enn de originale gjengene
Var innom Bilia en tur i dag også og kjøpte nye mutre til grenrøret, et par nye pinnebolter, nye blanke mutre til toppdekseletog selvsagt en ny frostplugg til der den gamle motorvarmeren satt.
Fant ut at den oljetur-slangen jeg fikk med turboen var litt i overkant lang, så det blir bare rotete om jeg ikke får den korta inn, så får få gjort det også i morra
Dårlig bildeupdate i dag men fortsettelse følger![]()
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Legger ut litt bilder av hva som er gjort i dag
Etter å ha kjørt nesten hele hedemarken rundt nesten fikk vi endelig plana grenrøret, så da var det bare å begynne og tilpasse det opp mot turbon, her ferdig plana og porta:
Så var ble det litt porting på turbon så det skulle passe skikkelig på grenrøret :
Så litt eksos mekk, 740 turbo downpipe med T3 flens:
Ble til V-band flens:
Skar et snitt i downpipe så det ble riktig vinkel videre bakover
Liten prøvemontering:
Sven dreier plugg til returslangen fra turbo:
Regner med at fortsettelse følger![]()
Pen sveisIallfall bedre enn det JT klarte selv
Har fått banka nedi returpluggen også nå, får ta bilder av det i morra!
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Kan du lage to nipler?![]()
Volvo V70 T5 99`
Volvo 940 LT 97`
Kunne gjort det om jeg ikke hadde brukt så lang tid på det! :S Er ikke akkurat hver dag jeg dreier ting, eller sveiser eller noe annet mekanisk så alt jeg gjør tar tid ;P
Jeg kan underrette om at bilen nå går! Ikke noe havari enda! Har fått prøvd såvidt litt på 0,8 bar, og den går bra når ladetrykket kommer, men så gir den seg liksom litt? Selv om ladetrykket er der. Har montert tenningschipen igjen også og den ga litt raskere ladetrykk men går fortsatt ikke noe særlig bra videre i registeret. Noen tips? Skal prøve å vri litt på kammen i morra tenker jegTror den står 5 grader før OD nå, lurer på om jeg hadde fått mer drag øvre registeret om den sto litt senere? I forhold til 0 med 16T-en så flytta iallfall registeret seg litt lenger ned med de 5 gradene.
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Karlsn: trur han justerer med boost controller eller hva det heter
Kan jo legge ut litt av det som ble gjort i går, ettersom det er meg som har vært kameramann
Lambamutterne punkta, legg merke til at det er forskjell på dem, sven mangla en mutter så vi brukte en fra egr rørene
Sveisinga ble så som så i følge han som gjorde det
Feste til å feste downpipe mot girkassa
Nest peneste endetuten som fins:
Gullboks:
![]()
Mutteren til breibandslambdaen bør vere lengre bake i eksosen, enn downpipen, den har forvarming sjølv, så den klarar seg.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
EGR røret fikk jeg bruk for her og, laget et avstiverstag for å avlaste grenrøret litt i sta
Sånn ble turboen seende ut ferdig montert:
gaupe: BB lambdaen står langt nok ifra der og under bilen er det ikke praktisk å ha den
Henrik940: skal koble WG klokka direkte i kveld, har trua på at boostcontrolleren synder litt ja. Trykket går opp til 1 bar først, for så å dale til 0,6-0,7 ca.
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Er viktig å ha gode slanger, slik at dem ikke "blåser seg opp" ved trykk.
Christian Gulbrandsøy
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Nestleder/Treffansvarlig
Tøff den løsninga med det staget ja![]()
Detta blir bra jaLikte støttestaget
![]()
Bmw e34 520i
Volvo 760 Cruise bil.
Volvo 240 Turbo! - Solgt
Volvo amazon 70m Prosjekt!
Bmw e34 535i - Solgt ,Bmw e30 turbo banebil - solgt
Ser forresten ut som de boltene på baklokket ditt har det varmt? galvaniseringen er jo helt hvitBillig bolter?
Rustfri bolter som gjelder der, alle galv bolter blir hvite
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T